AnonymBruker Skrevet 10. januar #3641 Del Skrevet 10. januar Andrine& skrev (På 30.12.2024 den 16.16): Du drikker på deg angst. Du må snu påstandene dine. Det er ikke alkoholen som gjør deg angstfri, det er alkoholen som gir deg angst. Uttrykket selvmedisinering er ikke ikke noe som finnes. Folk drikker for mye fordi det ligger i deres natur, like naturlig som at feks naboen ikke drikker. Hvis du skal kalle det noe så er selvsabotasje det rette ordet. Du aner ikke hva du snakker om. Jeg har alvorlige angstproblemer og manøvrerte det med alkohol i en periode. Det er for all del en lite helsefremmende og idiotisk løsning på mange områder. Men jeg hadde mindre angst en før jeg begynte drikke og etter at jeg sluttet å drikke. Det ligger heller ikke min natur å ruse meg. Men det var bare en tid bedre å være ruset, enn å være helt utslitt av angst hver dag. Når man ikke vet noe om et emne, kan det være fornuftig å tøyle tastaturet🙂 Anonymkode: 759a2...9c6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #3642 Del Skrevet 10. januar For de som har svart her; hvor mye drikker dere når dere først drikker? Anonymkode: 66733...859 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 10. januar #3643 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du aner ikke hva du snakker om. Jeg har alvorlige angstproblemer og manøvrerte det med alkohol i en periode. Det er for all del en lite helsefremmende og idiotisk løsning på mange områder. Men jeg hadde mindre angst en før jeg begynte drikke og etter at jeg sluttet å drikke. Det ligger heller ikke min natur å ruse meg. Men det var bare en tid bedre å være ruset, enn å være helt utslitt av angst hver dag. Når man ikke vet noe om et emne, kan det være fornuftig å tøyle tastaturet🙂 Anonymkode: 759a2...9c6 Ja. Jeg har vært en aktiv alkoholiker i 30 år, nå tørrlagt i 5 år. For min del virker det fornuftig å dele kunskap om dette. Denne tråden handler om folk med alkoholproblemer, du beskriver deg selv som en person som ikke har det i din natur å ruse deg, derfor er ikke dette en tråd som passer for deg og dine erfaringer. Det kan være fornuftig å se hvilken type tråd du skriver i før du legger ut komentarer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #3644 Del Skrevet 10. januar Andrine& skrev (2 timer siden): Ja. Jeg har vært en aktiv alkoholiker i 30 år, nå tørrlagt i 5 år. For min del virker det fornuftig å dele kunskap om dette. Denne tråden handler om folk med alkoholproblemer, du beskriver deg selv som en person som ikke har det i din natur å ruse deg, derfor er ikke dette en tråd som passer for deg og dine erfaringer. Det kan være fornuftig å se hvilken type tråd du skriver i før du legger ut komentarer. Men du uttaler deg veldig bastant om andres angst og problemer som om du kjenner personen, eller sitter på en form for fasit. Jeg har reagert på hvor bastant og kategorisk du uttaler deg i flere innlegg nå. Kjempefint at du har din erfaring, men den er bare nettopp DIN erfaring. Det er helt supert å ha noen i tråden her med god erfaring med å slutte, men litt ydmykhet kommer man langt med😊 Anonymkode: 6a109...b74 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #3645 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): For de som har svart her; hvor mye drikker dere når dere først drikker? Anonymkode: 66733...859 Kunne drikke 1-3 flasker vin på en dag. Anonymkode: b0430...b6c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #3646 Del Skrevet 11. januar Neste gang jeg skal til psykiater skal han holde foredrag for meg, hva som skjer på cellenivå, her og nå, men også på lengte sikt. Det skal jeg ta til meg, greit å vite hvorfor man får mer angst når man drikker mye over tid. Anonymkode: 66733...859 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3647 Del Skrevet 13. januar Hei! Har lest her inne i flere år. Jeg har "alltid" drukket i helgene. I de senere årene merker jeg at det gir mer angst/uro dagene etterpå, og at det ikke er verdt det. Men jeg merker at det er ekkelt utfordrende å la være å kjøpe øl de helgene jeg har muligheten. Jeg er veldig glad i den bobla jeg havner i når jeg drikker, men dagene etterpå veier ikke opp for det. Problemet er at jeg "glemmer" det fra gang til gang. Jeg er i 40 årene, og har barnefri annen hver helg. Da kan jeg kan like så gjerne ta noen øl alene, som å treffe venner. Jeg vet med meg selv at mitt forhold til alkohol er blitt usunt. Selv om jeg aldri drikker når jeg har barn, så sliter jeg med å la være i barnefrie helger. Jeg "glemmer" hva jeg har bestemt meg for tidligere i uka, og ender opp med å kjøpe en sixpack. Jeg tror jeg drikker fordi jeg kjeder meg(?), og at jeg får litt ro. Men merker mer og mer at verken kropp eller hode har godt av det. I januar er det flere arrangement jeg må på, og jeg vet med meg selv at jeg ønsker å ta noen øl da. Jeg tror jeg skal prøve å holde det moderat - slik at jeg ikke er så elendig dagen etterpå (mest uro/angst, aldri noe jeg har gjort, det er bare den ekle følelsen jeg alltid får). Men fra februar så ønsker jeg å forsøke en hvit måned, til å starte med. Jeg tror jeg må finne ut av hva rusen gir meg, siden jeg sliter med å legge den vekk. Tenker det er den avslappetheten, at ting føles "lett". Og at ting blir mer interessant. Jeg opplever ofte at verden, meg selv og andre er uinteressant... som om jeg kjeder meg. Håper det at jeg skriver her, kan forplikte meg litt... Anonymkode: 6dd12...bb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3648 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Har lest her inne i flere år. Jeg har "alltid" drukket i helgene. I de senere årene merker jeg at det gir mer angst/uro dagene etterpå, og at det ikke er verdt det. Men jeg merker at det er ekkelt utfordrende å la være å kjøpe øl de helgene jeg har muligheten. Jeg er veldig glad i den bobla jeg havner i når jeg drikker, men dagene etterpå veier ikke opp for det. Problemet er at jeg "glemmer" det fra gang til gang. Jeg er i 40 årene, og har barnefri annen hver helg. Da kan jeg kan like så gjerne ta noen øl alene, som å treffe venner. Jeg vet med meg selv at mitt forhold til alkohol er blitt usunt. Selv om jeg aldri drikker når jeg har barn, så sliter jeg med å la være i barnefrie helger. Jeg "glemmer" hva jeg har bestemt meg for tidligere i uka, og ender opp med å kjøpe en sixpack. Jeg tror jeg drikker fordi jeg kjeder meg(?), og at jeg får litt ro. Men merker mer og mer at verken kropp eller hode har godt av det. I januar er det flere arrangement jeg må på, og jeg vet med meg selv at jeg ønsker å ta noen øl da. Jeg tror jeg skal prøve å holde det moderat - slik at jeg ikke er så elendig dagen etterpå (mest uro/angst, aldri noe jeg har gjort, det er bare den ekle følelsen jeg alltid får). Men fra februar så ønsker jeg å forsøke en hvit måned, til å starte med. Jeg tror jeg må finne ut av hva rusen gir meg, siden jeg sliter med å legge den vekk. Tenker det er den avslappetheten, at ting føles "lett". Og at ting blir mer interessant. Jeg opplever ofte at verden, meg selv og andre er uinteressant... som om jeg kjeder meg. Håper det at jeg skriver her, kan forplikte meg litt... Anonymkode: 6dd12...bb2 Et triks som hjelper noen er då «spille filmen fremover». Hver gang du står der i butikken med en øl prøv å se for deg hvordan det blir (for det blir jo sånn det alltid blir). Du sier til deg selv at det blir bare én øl, at du skal opp og trene tidlig dagen der på, at du skal spare denne Ølen til … og så gjør det jo ikke det. Prøv å se for deg de negative konsekvensene? her er en podcastepisode om alkohol og kjedsomhet. Kanskje du liker den? https://podcasts.apple.com/no/podcast/sober-powered/id1520426877?i=1000594190134 uansett, masse lykke til! Jeg tror du greier det! -Andrea Anonymkode: b8a8e...bb8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3649 Del Skrevet 13. januar Hei, godt voksen mann her. Jeg har dessverre den uvanen at jeg må drikke meg full hver fredag. Det sitter så sterkt i kroppen min at jeg greier ikke la være. Finnes det noen tabletter som man kan få utskrevet fra legen sin som virker som en antabust. Må den i så fall taes hver dag? Og et annet spørsmål, har legen plikt til å melde inn mine alkoholproblemer til politimyndigheter slik at de tar fra meg lappen? Anonymkode: edb3a...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3650 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Et triks som hjelper noen er då «spille filmen fremover». Hver gang du står der i butikken med en øl prøv å se for deg hvordan det blir (for det blir jo sånn det alltid blir). Du sier til deg selv at det blir bare én øl, at du skal opp og trene tidlig dagen der på, at du skal spare denne Ølen til … og så gjør det jo ikke det. Prøv å se for deg de negative konsekvensene? her er en podcastepisode om alkohol og kjedsomhet. Kanskje du liker den? https://podcasts.apple.com/no/podcast/sober-powered/id1520426877?i=1000594190134 uansett, masse lykke til! Jeg tror du greier det! -Andrea Anonymkode: b8a8e...bb8 Hei, Andrea! Tusen takk, den skal jeg hører på. Du har helt rett, har ofte "gode intensjoner" - bare et par øl - men det stopper ofte ikke der der. Og jeg stresser for å rekke ølsalget, selv om jeg egentlig ikke skal ha øl😅. Og jeg VET jo at den følelsen, når jeg våkner opp en søndag uten å ha drukket dagen før, er så utrolig mye bedre enn når jeg har drukket en six-pack. Anonymkode: 6dd12...bb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3651 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 22.44): Kunne drikke 1-3 flasker vin på en dag. Anonymkode: b0430...b6c Samme her. To flasker jevnt over en hel dag, ingen problem. Minst en dunk vin på helg, om ikke mer, mao. Anonymkode: 8f787...013 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3652 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, godt voksen mann her. Jeg har dessverre den uvanen at jeg må drikke meg full hver fredag. Det sitter så sterkt i kroppen min at jeg greier ikke la være. Finnes det noen tabletter som man kan få utskrevet fra legen sin som virker som en antabust. Må den i så fall taes hver dag? Og et annet spørsmål, har legen plikt til å melde inn mine alkoholproblemer til politimyndigheter slik at de tar fra meg lappen? Anonymkode: edb3a...80d Antibus finnes ja, og selincro og Nalterxon. Anitbus har jeg ikke erfaring med, men Seluncro og Naltrexon tas ved behov. Sjansen for at man mister lappen er nok definitivt til stede, de vil nok gjerne ta en Peth test og hvis tallene er for høye der ryker det. Hvor mange enheter ligger du på i uka da? -Andrea Anonymkode: b8a8e...bb8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3653 Del Skrevet 13. januar Dag 18 her, medikamenter ikke alkohol. Får blaff av russug, men det forsvinner fort. Er på hytta uten tilgjengelighet, prøver å nullstille hjernen litt. Ikke ta en pille så snart suget er der, eller det skjer noe krevende. Anonymkode: 2bd6c...829 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3654 Del Skrevet 13. januar Dag 12 her synes det går utrolig bra. Null sug. Det er godt å være edru🌞 Anonymkode: 8f787...013 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3655 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Samme her. To flasker jevnt over en hel dag, ingen problem. Minst en dunk vin på helg, om ikke mer, mao. Anonymkode: 8f787...013 Jepp, er Jo egentlig utrolig at det går.. Har du klart å slutte! Anonymkode: b0430...b6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3656 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 17.34): For de som har svart her; hvor mye drikker dere når dere først drikker? Anonymkode: 66733...859 Akkurat dette er litt interessant, her tror jeg det er store variasjoner på mengde og hvor ofte. Selv drakk jeg hver eneste kveld, men ikke før etter åtte om kvelden og sjelden lenger en til halv tolv på kvelden. På den tiden som regel 2,5-3 dl ren vodka. Nærmest som en sovemedisin. For en uke siden fikk jeg omgangssyke. Nå etter dette har jeg helt avsmak på alkohol, og skal bruke dette for hva det er verdt overfor meg selv for å motivere meg for ikke å smake igjen. Går veldig bra enda etter fem dager.... Anonymkode: 426ab...a0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 13. januar #3657 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 17.34): For de som har svart her; hvor mye drikker dere når dere først drikker? Anonymkode: 66733...859 Maks 5 halvlitere. Utover det er det dømt til å bli en dårlig dagen derpå. Jeg sliter ikke med skadelig avhengighet. Har lange perioder uten alkohol, men i perioder hvor jeg drikker så blir det hver helg begge dager. Det har hendt at jeg har tatt noen øl kvelden før jobb også. Men når jeg først bestemmer meg for å være alkoholfri, så klarer jeg det fint. Men trangen til å kose meg med alkohol kommer alltid tilbake. Jeg planlegger ofte når jeg kan drikke igjen. Det har vært mye alkoholisme i familien min, men det som redder meg fra å bli alkoholiker er at jeg blir så fort dårlig. Jeg merker at jeg får mye dårligere psyke i perioder hvor jeg drikker. Sliter også med migrene som forsterkes av alkohol. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #3658 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Antibus finnes ja, og selincro og Nalterxon. Anitbus har jeg ikke erfaring med, men Seluncro og Naltrexon tas ved behov. Sjansen for at man mister lappen er nok definitivt til stede, de vil nok gjerne ta en Peth test og hvis tallene er for høye der ryker det. Hvor mange enheter ligger du på i uka da? -Andrea Anonymkode: b8a8e...bb8 Ca en halvliter Vodka hver fredag. Anonymkode: edb3a...80d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 14. januar #3659 Del Skrevet 14. januar Jeg drakk ca 10 øl hver dag. Fra kl 17 til 21. Noen ganger drakk jeg mer, men da fikk jeg black out. En gang fikk jeg psykose. Jeg drikker pga ensomhet. Har ikke behov for alkohol når jeg er sammen med noen som vil meg vel. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #3660 Del Skrevet 15. januar Dag 20. I dag kjenner jeg veldig på suget og blir minnet om at rusen fyller det store svarte hullet i meg. I dag roper det veldig høyt og jeg har prøvd å fylle det med mat, men det går ikke 😔 Anonymkode: 2bd6c...829 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå