Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres kjipt ut. Jeg prøver å glede meg over mindre ting, noe så enkelt som en tv serie. Hjelper faktisk

Anonymkode: 41f49...8d1

Men tv-serier blir gøyere med alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andrine& skrev (1 time siden):

Mengde er ikke interresant, ikke klokkeslett heller. Så lenge man tilfører gift i kroppen blir angsten verre, kroppen driter i når på døgnet den får alkohol. 
Du driver å øker angsten din. Hva er egentlig lengre sikt? Du har jo allerede fått angst så problemet er der nå. 

Det jeg ville ha frem var at jeg ikke drakk etter 18, og dermed ikke ble fyllesyk dagen etter. 

Anonymkode: 66733...859

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (52 minutter siden):

Men tv-serier blir gøyere med alkohol.

Det er ditt valg😁

Anonymkode: 41f49...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det jeg ville ha frem var at jeg ikke drakk etter 18, og dermed ikke ble fyllesyk dagen etter. 

Angst pga alkohol får du uanvhengig av når på døgnet du drikker. Nerver er noe man blir kvitt når man kutter ut alkohol, derfor er det rart å skrive at man drikker for å roe nerver. Det er jo helt bakvendt! Man drikker på seg nerver. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (5 timer siden):

Angst pga alkohol får du uanvhengig av når på døgnet du drikker. Nerver er noe man blir kvitt når man kutter ut alkohol, derfor er det rart å skrive at man drikker for å roe nerver. Det er jo helt bakvendt! Man drikker på seg nerver. 

Jeg opplever nerver hele tiden. Men mye værre dagene etter jeg drakk da. 

Anonymkode: 1b7c4...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 9 måneder uten alkohol. Planen er ett år og det nærmer seg. Målet var først 1 mnd, så to måneder, 3. måneder. Klarte å håpe om ett år. Så nådde jeg 6. måneder, da tok  jeg standpunktet om at ett år skal jeg klare. Så her er jeg. Snart 9 måneder uten alkohol. 

Jeg har begynt å tenke på om jeg skal la det være med ett år. Men samtidig tror jeg at jeg ikke tåler alkohol, for det er rusen jeg liker best. Og jeg er dårlig på å sette grenser over mengde. Så jeg har jo svaret, men jeg vil så gjerne klare å drikke også ❤️ 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg opplever nerver hele tiden. Men mye værre dagene etter jeg drakk da. 

Ja, det er jo naturlig å ha nerver. Men det er stor forskjell på nervene en får når man drikker og de man har når man er avholds. Når man drikker er jo nervene helt umulig å leve med.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 9 måneder uten alkohol. Planen er ett år og det nærmer seg. Målet var først 1 mnd, så to måneder, 3. måneder. Klarte å håpe om ett år. Så nådde jeg 6. måneder, da tok  jeg standpunktet om at ett år skal jeg klare. Så her er jeg. Snart 9 måneder uten alkohol. 

Jeg har begynt å tenke på om jeg skal la det være med ett år. Men samtidig tror jeg at jeg ikke tåler alkohol, for det er rusen jeg liker best. Og jeg er dårlig på å sette grenser over mengde. Så jeg har jo svaret, men jeg vil så gjerne klare å drikke også ❤️ 

Hva gjorde du med suget i begynnelsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva gjorde du med suget i begynnelsen? 

Tok en dag om gangen, noen ganger time for time. Jeg kom i en situasjon som gjorde meg livredd. Var på nash og havnet med folk jeg ikke kjente som drev med kokain og andre rusmidler. Jeg aner ikke hvordan jeg kom meg ditt. Jeg husker bare at jeg var hos noen venner også plutselig satt jeg hjemme i stua til fremmede mennesker som drev å rusa seg på kokain og andre greier. Men jeg var heldig for at det gikk bra, disse folka var hyggelige og jeg har snakket med de i ettertid. Jeg har også fått bekreftet og bevis på at jeg ikke inntok noe stoff. De gangene jeg drakk og var ute før det så har jeg også mye blackouts. Og ble kastet ut en gang av utestedet fordi jeg var for full. Det hadde aldri skjedd før, så det ble verre og verre de siste gangene jeg drakk. 

Så det at jeg ble livredd dempet suget. Jeg innså at jeg hadde mistet kontroll. Jeg startet også å drikke alene den kvelden, og inviterte meg selv til noen venner, så plutselig våknet jeg rundt 5 på morningen hos fremmede folk som nevnt over. Jeg vet ikke om jeg var bevisstløst, eller om jeg bare har full blackouts. Men det gikk bra, jeg har ingen grunn nå til å tro noe dramatisk skjedde. Så var heldig. Så det at jeg godtok at jeg mistet kontroll og ble livredd gjorde det lettere å takle suget. + jeg hadde noen som hjalp meg den perioden. Også hjalp det å snakke om det med folk jeg stoler på og venner. Jeg har vært klar på de jeg er ute med at jeg ikke drikker for å unngå å bli spurt, og skylder på medisiner til folk som ikke trenger å vite. Bare for at jeg ikke skal bli spurt og passet på. Noen vet hele grunnen selvfølgelig, men jeg har folk som støtter meg og veileder meg uten at det går på bekostning av vennskap. Mer som støtte

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tok en dag om gangen, noen ganger time for time. Jeg kom i en situasjon som gjorde meg livredd. Var på nash og havnet med folk jeg ikke kjente som drev med kokain og andre rusmidler. Jeg aner ikke hvordan jeg kom meg ditt. Jeg husker bare at jeg var hos noen venner også plutselig satt jeg hjemme i stua til fremmede mennesker som drev å rusa seg på kokain og andre greier. Men jeg var heldig for at det gikk bra, disse folka var hyggelige og jeg har snakket med de i ettertid. Jeg har også fått bekreftet og bevis på at jeg ikke inntok noe stoff. De gangene jeg drakk og var ute før det så har jeg også mye blackouts. Og ble kastet ut en gang av utestedet fordi jeg var for full. Det hadde aldri skjedd før, så det ble verre og verre de siste gangene jeg drakk. 

Så det at jeg ble livredd dempet suget. Jeg innså at jeg hadde mistet kontroll. Jeg startet også å drikke alene den kvelden, og inviterte meg selv til noen venner, så plutselig våknet jeg rundt 5 på morningen hos fremmede folk som nevnt over. Jeg vet ikke om jeg var bevisstløst, eller om jeg bare har full blackouts. Men det gikk bra, jeg har ingen grunn nå til å tro noe dramatisk skjedde. Så var heldig. Så det at jeg godtok at jeg mistet kontroll og ble livredd gjorde det lettere å takle suget. + jeg hadde noen som hjalp meg den perioden. Også hjalp det å snakke om det med folk jeg stoler på og venner. Jeg har vært klar på de jeg er ute med at jeg ikke drikker for å unngå å bli spurt, og skylder på medisiner til folk som ikke trenger å vite. Bare for at jeg ikke skal bli spurt og passet på. Noen vet hele grunnen selvfølgelig, men jeg har folk som støtter meg og veileder meg uten at det går på bekostning av vennskap. Mer som støtte

Jeg forhørte meg med mine venner dagene etter. Og i følge mine venner, så klarte jeg en gang ikke å skjenke vann til meg selv🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg forhørte meg med mine venner dagene etter. Og i følge mine venner, så klarte jeg en gang ikke å skjenke vann til meg selv🙈

Jeg har aldri noensinne fått blackout og drikker "bare" 3 halvlitere pr ettermiddag men har allikevel det suget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri noensinne fått blackout og drikker "bare" 3 halvlitere pr ettermiddag men har allikevel det suget. 

Etter hvert så vil progresjonen komme og du drikker mer enn de «bare» 3. Kommer snikende. Ikke alle opplever blackout, noen opplever det kanskje en gang eller to, men saken er man aldri vet når det kommer og ikke. Ingen garanti. Jeg vet, fordi jeg er alkoholavhengig selv, men tørr nå. 

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Etter hvert så vil progresjonen komme og du drikker mer enn de «bare» 3. Kommer snikende. Ikke alle opplever blackout, noen opplever det kanskje en gang eller to, men saken er man aldri vet når det kommer og ikke. Ingen garanti. Jeg vet, fordi jeg er alkoholavhengig selv, men tørr nå. 

-Irene

Hvis jeg drikker for mye, 4 halvlitere eller mer, blir jeg veldig kvalm, og slutter å drikke med engang. Men selvom jeg bare drikker b3 halvlitere, er det for mye for meg. Kjenner suget hvis jeg ikke drikker, handler sikkert om at jeg har mye angst og drikker for å få noen timers fred. Det er selvmedisinering jeg holder på med. 

• Selvmedisinerer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Irene

Dette er så viktig! Alle er kun en drink unna en potensiell katastrofe. Man vet aldri hvordan det vil gå, å det går ofte veldig galt. Dette er jo det som gjør rus så farlig, det er ikke det i seg selv å være ruset men hva som skjer i og pga rus. 
Konsekvensene er svaret på hvorfor man skal ønske å la det være. Det pakkes inn i rosa bomull dette bildet av rusen, når vi drakk var vi like dumme om igjen hundrevis av ganger.. Trist.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg drikker for mye, 4 halvlitere eller mer, blir jeg veldig kvalm, og slutter å drikke med engang. Men selvom jeg bare drikker b3 halvlitere, er det for mye for meg. Kjenner suget hvis jeg ikke drikker, handler sikkert om at jeg har mye angst og drikker for å få noen timers fred. Det er selvmedisinering jeg holder på med. 

• Selvmedisinerer 

Du drikker på deg angst. Du må snu påstandene dine. Det er ikke alkoholen som gjør deg angstfri, det er alkoholen som gir deg angst.

Uttrykket selvmedisinering er ikke ikke noe som finnes. Folk drikker for mye fordi det ligger i deres natur, like naturlig som at feks naboen ikke drikker. Hvis du skal kalle det noe så er selvsabotasje det rette ordet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ps, hva tørr du nå? 

Tror hun mener at hun er tørrlagt nå - dvs. ikke drikker 

Anonymkode: 5dee1...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps, hva tørr du nå? 

He he, jeg er tørr nå, som i at jeg ikke drikker alkohol 😅 Tørrlagt ja. Hadde jeg ment hva jeg tør, så hadde jeg skrevet med én r 😉

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor lenge har du holdt på med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge har du holdt på med det?

Noen år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...