Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært edru i over en måned. Det hadde jeg aldri trodd så tett som jeg drakk i vår og gjennom hele sommeren. Det føles så sykt godt. Jeg savner fortsatt å drikke meg full for jeg savner rusen, men jeg må bare gjøre så godt jeg kan og ikke gi etter. Har klart å se min samboer drikke flere ganger i uka uten å gi etter for presset så jeg er utrolig fornøyd med meg selv. 

En ting jeg har merket meg er at jeg går ikke lenger til ølhylla på autopilot, det gjorde jeg tidligere. Jeg kjenner at eksemen min, magen, huden og hodet har det veldig mye bedre uten alkohol,men psykisk så er  det ingen endringer. Jeg sliter fortsatt og synes livet er vanskelig å motivere seg for å stå opp til, men med eller uten alkohol så må jeg bare leve med det.

-Vimsa

Anonymkode: 35886...40e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har vært edru i over en måned. Det hadde jeg aldri trodd så tett som jeg drakk i vår og gjennom hele sommeren. Det føles så sykt godt. Jeg savner fortsatt å drikke meg full for jeg savner rusen, men jeg må bare gjøre så godt jeg kan og ikke gi etter. Har klart å se min samboer drikke flere ganger i uka uten å gi etter for presset så jeg er utrolig fornøyd med meg selv. 

En ting jeg har merket meg er at jeg går ikke lenger til ølhylla på autopilot, det gjorde jeg tidligere. Jeg kjenner at eksemen min, magen, huden og hodet har det veldig mye bedre uten alkohol,men psykisk så er  det ingen endringer. Jeg sliter fortsatt og synes livet er vanskelig å motivere seg for å stå opp til, men med eller uten alkohol så må jeg bare leve med det.

-Vimsa

Bare hold ut! Hodet kommer etter etter en stund. Det kommer til å gå bedre og bedre fremover, lover!

Anonymkode: 2217a...0e4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bare hold ut! Hodet kommer etter etter en stund. Det kommer til å gå bedre og bedre fremover, lover!

Anonymkode: 2217a...0e4

Tusen takk. :) 

Idag er en sånn dag hvor jeg bare har lyst til å drikke. Jeg har ikke noe fysisk sug etter det, men jeg savner den følelsen etter 2-3 øl hvor all angsten slipper og jeg ikke klarer å tenke klart. Jeg har så mye bekymringer og vonde tanker rundt sykdommene mine og de begrensningene de og uførheten gir, og nå må jeg bare stå i det i stedet for å drikke det bort. Har ligget i senga noen timer nå og bare grått, men det er jo bedre en å gå på butikken og kjøpe øl.

-Vimsa

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. en måned alkoholfri nå, og det føles godt. 2,5 måneder til er målet, og jeg vet at det blir lett. Spørsmålet er heller hvorfor jeg skal ty til alkoholen igjen i det hele tatt, når jeg egentlig klarer meg fint uten og at jeg ikke har noen avhengighet. I dag føler jeg ingen trang å skulle ty til alkohol i helgene, f.eks.

Savner ikke angsten som forsterkes kraftig av alkoholbruken, hodepinen som følger med, eller kostnadene det medfører. Savner kun den avslappende følelsen og kosen jeg har akkurat de timene jeg drikker.

Vet ikke helt hva målet mitt er, om jeg ønsker på sikt å bli totalt avholds eller bare vil begrense bruken betraktelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrea her. Jeg holder meg unna i ukedagene nå, og det gjør mannen også. Vi har greid det en stund. Det funker greit, men jeg merker at jeg er så irritabel de kveldene jeg ikke drikker. Tålmodigheten er ikke eksisterende. Det er som om alle kreftene og viljestyrken går med på å ikke drikke😑 

Anonymkode: b8a8e...bb8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg er ny her. Jeg vet ikke helt om jeg er på rett sted, men jeg skriver likevel. Har over et par år drukket vin hver helg, og et eller to glass vin ofte i ukedagene. Har ikke som mål å slutte med drikkingen, men har som mål å drikke mindre. Jeg tror vindrikkingen min har gått utover leveren min, da jeg har lett forhøyde leververdier. Jeg tok en blodprøve hos legen i vinter, og den viste lett forhøyde verdier. Jeg tok en ny leverprøve nå i juni, som fortsatt viste lett forhøyde verdier. Fikk resultatene fra legen min, og jeg ser at verdiene har økt litt siden i vinter... Jeg fikk beskjed om å komme tilbake for å ta flere blodprøver, og jeg lot det skli ut.. Legen purret på meg, og jeg ga beskjed om at jeg skulle komme for å ta prøvene da jeg var tilbake fra ferie. Jeg var hos legen igjen i går, for noe helt annet og ble minnet på igjen at jeg måtte ta prøvene, og dersom de var høye ble jeg henvist videre til CT/MR eller noe i den duren. Vi ble enige om at jeg skulle komme tilbake for å ta de. Jeg er nå mega stresset, og har ikke lyst å ta de blodprøvene. Er redd jeg egentlig har et alvorlig problem siden verdiene er lett forhøyde.. Jeg har bestemt meg for å ikke drikke noe vin denne uken, men jeg skal i en 30 års dag på lørdag, og vil gjerne drikke vin da. Har aldri fortalt dette til noen, og føler veldig skam. Jeg kjenner at jeg ikke har noe som helst problem hittil med å la være å drikke vin, men kan hende det kommer snikende. Jeg er 27 år, og er velfungerende i hverdagen. Både studerer og jobb uten barn. Er det flere som har tatt blodprøver hvor det har vist lettforhøyde verdier? Må man være lenge uten for at de skal gå ned igjen? Kjenner jeg skammer meg ovenfor legen. 

--Kira--

Anonymkode: 389fc...895

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Andrea her. Jeg holder meg unna i ukedagene nå, og det gjør mannen også. Vi har greid det en stund. Det funker greit, men jeg merker at jeg er så irritabel de kveldene jeg ikke drikker. Tålmodigheten er ikke eksisterende. Det er som om alle kreftene og viljestyrken går med på å ikke drikke😑 

Hvorfor kutter du det ikke bare helt ut? Viss du greier ukedagene, vet du at du klarer. 

Anonymkode: b0430...b6c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei. Jeg er ny her. Jeg vet ikke helt om jeg er på rett sted, men jeg skriver likevel. Har over et par år drukket vin hver helg, og et eller to glass vin ofte i ukedagene. Har ikke som mål å slutte med drikkingen, men har som mål å drikke mindre. Jeg tror vindrikkingen min har gått utover leveren min, da jeg har lett forhøyde leververdier. Jeg tok en blodprøve hos legen i vinter, og den viste lett forhøyde verdier. Jeg tok en ny leverprøve nå i juni, som fortsatt viste lett forhøyde verdier. Fikk resultatene fra legen min, og jeg ser at verdiene har økt litt siden i vinter... Jeg fikk beskjed om å komme tilbake for å ta flere blodprøver, og jeg lot det skli ut.. Legen purret på meg, og jeg ga beskjed om at jeg skulle komme for å ta prøvene da jeg var tilbake fra ferie. Jeg var hos legen igjen i går, for noe helt annet og ble minnet på igjen at jeg måtte ta prøvene, og dersom de var høye ble jeg henvist videre til CT/MR eller noe i den duren. Vi ble enige om at jeg skulle komme tilbake for å ta de. Jeg er nå mega stresset, og har ikke lyst å ta de blodprøvene. Er redd jeg egentlig har et alvorlig problem siden verdiene er lett forhøyde.. Jeg har bestemt meg for å ikke drikke noe vin denne uken, men jeg skal i en 30 års dag på lørdag, og vil gjerne drikke vin da. Har aldri fortalt dette til noen, og føler veldig skam. Jeg kjenner at jeg ikke har noe som helst problem hittil med å la være å drikke vin, men kan hende det kommer snikende. Jeg er 27 år, og er velfungerende i hverdagen. Både studerer og jobb uten barn. Er det flere som har tatt blodprøver hvor det har vist lettforhøyde verdier? Må man være lenge uten for at de skal gå ned igjen? Kjenner jeg skammer meg ovenfor legen. 

--Kira--

Nei trenger ikke nødvendigvis ta så lang tid til normale verdier om det er lett forhøyet. Men ta de prøvene som du skal, om det er noe er det bra det blir tatt tak i tidlig. Og, lett forhøyet leververdier kan komme av så mangt. Så ikke bli helt panisk men pust med magen. Uansett, bare du selv vet om du har ett problem med alkohol eller ikke, og kan gjøre noe med det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor kutter du det ikke bare helt ut? Viss du greier ukedagene, vet du at du klarer. 

Jeg er vel ikke helt der at jeg ønsker det. Jeg har siden 18. mai i år hatt et forbruk som ikke har ligget over den ukentlige maksgrensen. 

-Andrea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er bare helt tragisk at du gjør dette mot barna.

Anonymkode: e381e...1b1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er vel ikke helt der at jeg ønsker det. Jeg har siden 18. mai i år hatt et forbruk som ikke har ligget over den ukentlige maksgrensen. 

-Andrea

Det skjønner jeg. Men når du må bruke så mye tid og energi i å "holde deg"? Å måtte holde på sånn sier jo bare tydelig at man har ett problem. Jeg mener ikke å peke en finger her altså, jeg vet veldig godt hvordan dette er. En maksgrense, det finnes jo egentlig ikke, hva som er å gått for langt varierer fra person til person, det samme med hva som definerer ett problem for hver enkelt. Har du noen gang sjekket verdier ol hos lege, eller fått kroppslige problemer av alkoholmisbruket? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

--Kira--

Jeg hadde lett forhøyede verdier da jeg holdt på flere ganger i uka for noen år siden, men det gikk fort over når jeg klarte å roe ned forbruket. Nå har jeg sikkert lett forhøyet verdier igjen siden jeg drikker så mye som jeg gjør, men jeg får en hvit måned nå da jeg skal i en behandling. Ikke rusbehandling, men det tar jo vekk rusen likevel. 

Egentlig gruer jeg meg til å ikke drikke, men det vil jo gjøre kroppen godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple_Pixiedust skrev (4 timer siden):

Jeg hadde lett forhøyede verdier da jeg holdt på flere ganger i uka for noen år siden, men det gikk fort over når jeg klarte å roe ned forbruket. Nå har jeg sikkert lett forhøyet verdier igjen siden jeg drikker så mye som jeg gjør, men jeg får en hvit måned nå da jeg skal i en behandling. Ikke rusbehandling, men det tar jo vekk rusen likevel. 

Egentlig gruer jeg meg til å ikke drikke, men det vil jo gjøre kroppen godt. 

Vet du hvor lang tid det tar før verdiene synker igjen? Jeg skal ta nye blodprøver neste uke, og håper verdiene kan ha blitt lavere til det. Hva roet du forbruket ned til? Synes det er så koselig med et glass vin på kvelden, og ikke drikker jeg brus eller spiser snop. Så det har liksom vært den kosen jeg har unnet meg.. Men synd det går utover leveren... 😕

Ja, det gjør nok godt for kroppen med en liten pause. Tror jeg også skal kjøre meg en hvit periode nå. Men så skal jeg i besøk i helgen, og synes det er så kjipt å være edru når alle andre er beruset. Må ikke drikke så mye da, og klarer alltid å stoppe inntaket. Men kjekt å være med på det sosiale rundt det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Vet du hvor lang tid det tar før verdiene synker igjen? Jeg skal ta nye blodprøver neste uke, og håper verdiene kan ha blitt lavere til det. Hva roet du forbruket ned til? Synes det er så koselig med et glass vin på kvelden, og ikke drikker jeg brus eller spiser snop. Så det har liksom vært den kosen jeg har unnet meg.. Men synd det går utover leveren... 😕

Ja, det gjør nok godt for kroppen med en liten pause. Tror jeg også skal kjøre meg en hvit periode nå. Men så skal jeg i besøk i helgen, og synes det er så kjipt å være edru når alle andre er beruset. Må ikke drikke så mye da, og klarer alltid å stoppe inntaket. Men kjekt å være med på det sosiale rundt det..

Tror ikke det tar bare en uke. Jeg vet ikke hvor lang tid det tok da jeg kort tid etter dro i rusbehandling. Var der bare i 8 uker før jeg ikke klarte mer og da gikk jeg over til andre stoffer. Så usikker på hvor lang tid det tok før verdiene falt. 

Det er så klart kjekt, men i en startfase er det nok lurt å holde seg helt unna. Spesielt hvis du vil ha ned verdiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (På 12.9.2021 den 17.03):

Så hvis man IKKE lager et slikt regnestykke, og drikker 10 enheter hver dag, så har man IKKE et alkoholproblem?

Det er et større faresignal å ikke tenke over alkoholbruken, enn å faktisk reflektere over det.

Du har rett i at det er et faresignal for de som har et alkoholproblem å ikke tenke over alkoholforbruket. Mitt poeng var jo nettopp det at når du føler det er nødvendig å holde regnskap med antall enheter, har du et problem. Og at vi som ikke har det, ikke ville tenkt tanken om å holde regnskap. Regner med at du egentlig forsto det, men bare ville kverulere.

Jeg drikker for eksempel utrolig sjelden, husker faktisk ikke sist jeg tok et glass vin. Og det er ikke fordi jeg ikke liker vin, for det gjør jeg absolutt. Jeg er bare ikke så glad i ettervirkningene av det, så derfor lar jeg som regel være. Da er det ikke akkurat nødvendig å holde regnskap.

Anonymkode: 8df44...85d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det skjønner jeg. Men når du må bruke så mye tid og energi i å "holde deg"? Å måtte holde på sånn sier jo bare tydelig at man har ett problem. Jeg mener ikke å peke en finger her altså, jeg vet veldig godt hvordan dette er. En maksgrense, det finnes jo egentlig ikke, hva som er å gått for langt varierer fra person til person, det samme med hva som definerer ett problem for hver enkelt. Har du noen gang sjekket verdier ol hos lege, eller fått kroppslige problemer av alkoholmisbruket? 

Jeg er helt klar over det. 

jeg mente anbefalt maksgrense. Det er selvsagt individuelle forskjeller. 

ikke sjekket, ingen kroppslige problemer.

-Andrea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har rett i at det er et faresignal for de som har et alkoholproblem å ikke tenke over alkoholforbruket. Mitt poeng var jo nettopp det at når du føler det er nødvendig å holde regnskap med antall enheter, har du et problem. Og at vi som ikke har det, ikke ville tenkt tanken om å holde regnskap. Regner med at du egentlig forsto det, men bare ville kverulere.

Jeg drikker for eksempel utrolig sjelden, husker faktisk ikke sist jeg tok et glass vin. Og det er ikke fordi jeg ikke liker vin, for det gjør jeg absolutt. Jeg er bare ikke så glad i ettervirkningene av det, så derfor lar jeg som regel være. Da er det ikke akkurat nødvendig å holde regnskap.

Anonymkode: 8df44...85d

Ettervirkningene av å ta ETT glass vin? Eller må det bli flere når du først er i gang? Alle i denne tråden vet at de har et problem. 

Anonymkode: 9d6fb...db9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest denne tråden mange ganger og kjenner meg helt igjen. Dette blir min første kommentar. Har vært uten alkohol i 4 uker nå.

Så utrolig stolt av meg selv! Jeg var ute med bestevenninnen min i går på bar. Jeg drakk en alkoholfri cocktail og alkoholfri øl. Ingen la merke til noe.

Hun spurte derimot hvorfor jeg tok alkoholfritt, noe som er helt greit siden hun har alltid sett meg drikke alkohol før. Jeg prøvde å forklare litt grunnen uten å gå for dypt inn i det da jeg synes det er et sårbart og ømt emne. Men hun respekterte valget mitt fullt ut. Jeg var redd hun synes jeg skulle bli kjedelig om jeg slutta, men hun sa nei selvfølgelig ikke. 

Er så glad jeg ikke trenger alkohol for å ha det gøy med henne!❤️

Derimot kan jeg savne å måtte ty til alkohol når jeg trenger det for å «ha det gøy» rundt mange mennesker eller når jeg blir sjenert, men nei alkohol (djevelen) får ikke styre mitt liv lenger!!!

Orker ikke å kjempe kampen med å kontrollere alkoholen til jeg blir gammel og skal dø. Det har jeg jo sett gang på gang at inne funker. Hva er det for et liv verdt å leve? Da er det bedre å leve uten! 

Jeg er nok en alkoholiker, selv om jeg ikke vil bli å bruke dette ordet om meg selv til andre. 

- Diamandis

Anonymkode: 57c63...3df

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Lest denne tråden mange ganger og kjenner meg helt igjen. Dette blir min første kommentar. Har vært uten alkohol i 4 uker nå.

Så utrolig stolt av meg selv! Jeg var ute med bestevenninnen min i går på bar. Jeg drakk en alkoholfri cocktail og alkoholfri øl. Ingen la merke til noe.

Hun spurte derimot hvorfor jeg tok alkoholfritt, noe som er helt greit siden hun har alltid sett meg drikke alkohol før. Jeg prøvde å forklare litt grunnen uten å gå for dypt inn i det da jeg synes det er et sårbart og ømt emne. Men hun respekterte valget mitt fullt ut. Jeg var redd hun synes jeg skulle bli kjedelig om jeg slutta, men hun sa nei selvfølgelig ikke. 

Er så glad jeg ikke trenger alkohol for å ha det gøy med henne!❤️

Derimot kan jeg savne å måtte ty til alkohol når jeg trenger det for å «ha det gøy» rundt mange mennesker eller når jeg blir sjenert, men nei alkohol (djevelen) får ikke styre mitt liv lenger!!!

Orker ikke å kjempe kampen med å kontrollere alkoholen til jeg blir gammel og skal dø. Det har jeg jo sett gang på gang at inne funker. Hva er det for et liv verdt å leve? Da er det bedre å leve uten! 

Jeg er nok en alkoholiker, selv om jeg ikke vil bli å bruke dette ordet om meg selv til andre. 

- Diamandis

Anonymkode: 57c63...3df

Så godt jobba!! 

Jeg har min tredje dag uten alkohol nå, men det er liksom ikke mitt verk da jeg torsdags morgen reiste til Harstad for å ta en operasjon på fredag. Da jeg lå på pasienthotellet så vurderte jeg, eller bestemte meg for å kjøpe alkohol og slå i hjel kvelden, men klarte nå å la det være. Så har jeg jo blitt operert i går og nå ligger jeg bare og kjeder meg på sykehuset. Pga smertestillende så er jeg kvalm og alkohol frister ikke, pluss at jeg har jo smerter i foten og jeg kunne ikke drukket meg full nå og risikert å trø på den ved et uhell. 

I morgen reiser jeg hjem, men da må jeg bruke tid på å pakke, for på mandag reiser jeg vekk en måned i behandling. Ikke rusrelatert, men psykiatri og alkoholen har jo med psykiatri for min del da. Skal hjem en langhelg midt i, så er egentlig først om to uker at jeg får testet om denne ufrivillige, men meget velkomne og tiltrengte pausen fra alkohol har hjulpet på å få meg ut av sporet med å drikke nesten hver dag. 

Jeg har innsett det at hvis jeg faller tilbake igjen etter denne måneden borte så må jeg søkes inn i rusbehandling igjen. Jeg har jo holdt på å drikke meg i hjel den siste tiden. 

Er spent på om det blir mye sug etter alkohol og rus mens jeg er der. Håper jeg skal klare å være sunn i matveien når jeg er der, for jeg har lagt på meg 3-4 kg på kort tid og de vil jeg ha vekk. Jeg var jo litt undervektig for noen uker siden så de fleste vil nok si at jeg bare hadde godt av det, men man skal nå være komfortabel i kroppen sin. 

Men nå når operasjonen er unnagjort så håper jeg at det ikke blir flere komplikasjoner slik at jeg kan begynne å gå turer igjen og til og med kanskje jogge igjen om noen måneder. Det vil være til veldig stor hjelp mtp å finne mening i noe annet enn alkohol. Har gått på krykker siden juni så ikke blitt mye bevegelse. Det har ikke vært bra for i stedet har jeg drukket mer og mer. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...