AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #2561 Del Skrevet 6. september 2021 strapaziert skrev (5 timer siden): Teller det at man har gått x antall uker uten å ruse seg, bortsett fra et glass rom for smakens skyld, eller er det en sprekk det og? Jeg er usikker. Tåler sannheten. Det er det vel egentlig bare du som kan svare på. Men om man må stille det spørsmålet, er som regel svare ganske åpenbart? Anonymkode: b0430...b6c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #2562 Del Skrevet 6. september 2021 strapaziert skrev (8 timer siden): Teller det at man har gått x antall uker uten å ruse seg, bortsett fra et glass rom for smakens skyld, eller er det en sprekk det og? Jeg er usikker. Tåler sannheten. Det er litt innviklet for jeg er jo egentlig ikke helt sikker selv. Jeg vil si det er en sprekk om du hadde planlagt å aldri drikke igjen, men kanskje innafor om målet bare er å kutte ned og ikke misbruke det? Anonymkode: 35886...40e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #2563 Del Skrevet 6. september 2021 strapaziert skrev (8 timer siden): Teller det at man har gått x antall uker uten å ruse seg, bortsett fra et glass rom for smakens skyld, eller er det en sprekk det og? Jeg er usikker. Tåler sannheten. Hvis man tenker sånn og lurer på om man er alkoholavhengig er sannheten at man er alkoholiker. De som ikke er det sier ikke til seg selv at de var flinke som bare drakk to glass vin i går. De grubler heller ikke over om de er det eller ikke. Anonymkode: 1d646...bca 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AliceNextDoor Skrevet 6. september 2021 #2564 Del Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvis man tenker sånn og lurer på om man er alkoholavhengig er sannheten at man er alkoholiker. De som ikke er det sier ikke til seg selv at de var flinke som bare drakk to glass vin i går. De grubler heller ikke over om de er det eller ikke. Anonymkode: 1d646...bca Det er egentlig ikke helt det jeg spør om, at jeg er alkoholiker har aldri vært tvil om. Holder familietradisjonen vedlike. 😛 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #2565 Del Skrevet 6. september 2021 strapaziert skrev (1 time siden): Det er egentlig ikke helt det jeg spør om, at jeg er alkoholiker har aldri vært tvil om. Holder familietradisjonen vedlike. 😛 Nei, ville kalt det en snubling og ikke en sprekk. Anonymkode: 1d646...bca 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 6. september 2021 #2566 Del Skrevet 6. september 2021 strapaziert skrev (6 timer siden): Det er egentlig ikke helt det jeg spør om, at jeg er alkoholiker har aldri vært tvil om. Holder familietradisjonen vedlike. 😛 Jeg har hatt såkalt fungerende alkoholikere i familien både i nåværende generasjon og tidligere generasjoner. Ikke søren om jeg skal joine den klubben. Sånn sett er det bra at jeg får kraftig hodepine etter mer enn en six pack øl, og forsterket angst som følge av det. Det er et enkelt valg å begrense bruken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edruskap Skrevet 6. september 2021 #2567 Del Skrevet 6. september 2021 Jeg sto utenfor vinmonopolet i stad. Og vurderte sterkt å kjøpe en flaske vin. Det er noe med mørketiden og vin. Jeg koste meg så med det før på denne tiden før det ble et problem. Og jeg savner den rødvinrusen. Men jeg lot vær. Jeg har snart klart meg i 8 måneder uten alkohol. Men jeg savner så den kosen. Jeg føler at jeg kanskje kan drikke igjen fordi jeg har det så sykt bra for tiden. Jeg er over den sorgprosessen over 2 familiemedlemmer som døde. Jeg har fått meg en ny start og jeg kunne ikke hatt det bedre. Psyken min er stabil. Den har aldri vært så stabil før. Men sistnevnte er jo en grunn til å fortsette å være avholds. Jeg skal si jeg vurderer å oppsøke profesjonell hjelp for å utforske mine tidligere alkoholvaner og få noen profesjonelle til å hjelpe meg med å finne ut av om dette er et varig problem. Jeg har også lyst til å utforske, men med fagpersoner rundt meg om jeg kan drikke igjen. Om det ikke går, så har jeg ihvertfall noen bak ryggen som kan ta meg imot. Hva tenker dere om det? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AliceNextDoor Skrevet 6. september 2021 #2568 Del Skrevet 6. september 2021 Edruskap skrev (Akkurat nå): Jeg sto utenfor vinmonopolet i stad. Og vurderte sterkt å kjøpe en flaske vin. Det er noe med mørketiden og vin. Jeg koste meg så med det før på denne tiden før det ble et problem. Og jeg savner den rødvinrusen. Men jeg lot vær. Jeg har snart klart meg i 8 måneder uten alkohol. Men jeg savner så den kosen. Jeg føler at jeg kanskje kan drikke igjen fordi jeg har det så sykt bra for tiden. Jeg er over den sorgprosessen over 2 familiemedlemmer som døde. Jeg har fått meg en ny start og jeg kunne ikke hatt det bedre. Psyken min er stabil. Den har aldri vært så stabil før. Men sistnevnte er jo en grunn til å fortsette å være avholds. Jeg skal si jeg vurderer å oppsøke profesjonell hjelp for å utforske mine tidligere alkoholvaner og få noen profesjonelle til å hjelpe meg med å finne ut av om dette er et varig problem. Jeg har også lyst til å utforske, men med fagpersoner rundt meg om jeg kan drikke igjen. Om det ikke går, så har jeg ihvertfall noen bak ryggen som kan ta meg imot. Hva tenker dere om det? Jeg forstår deg veldig godt, det er derfor jeg var usikker tidligere her på det jeg ønsket skulle være kos med et glass. Jeg ønsker å være en som kan nyte kosen, men jeg kjenner at det ikke hadde vært noe problem å drikke mer. Det er som et monster i en kjeller som åpner døren opp til meg av seg selv. Om du vurderer å søke hjelp så synes jeg du skal søke fordi er du allerede inne på tanken så er det fordi du kjenner et behov. Det er et godt og riktig steg på veien, det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edru? Skrevet 7. september 2021 #2569 Del Skrevet 7. september 2021 Edruskap skrev (11 timer siden): Jeg sto utenfor vinmonopolet i stad. Og vurderte sterkt å kjøpe en flaske vin. Det er noe med mørketiden og vin. Jeg koste meg så med det før på denne tiden før det ble et problem. Og jeg savner den rødvinrusen. Men jeg lot vær. Jeg har snart klart meg i 8 måneder uten alkohol. Men jeg savner så den kosen. Jeg føler at jeg kanskje kan drikke igjen fordi jeg har det så sykt bra for tiden. Jeg er over den sorgprosessen over 2 familiemedlemmer som døde. Jeg har fått meg en ny start og jeg kunne ikke hatt det bedre. Psyken min er stabil. Den har aldri vært så stabil før. Men sistnevnte er jo en grunn til å fortsette å være avholds. Jeg skal si jeg vurderer å oppsøke profesjonell hjelp for å utforske mine tidligere alkoholvaner og få noen profesjonelle til å hjelpe meg med å finne ut av om dette er et varig problem. Jeg har også lyst til å utforske, men med fagpersoner rundt meg om jeg kan drikke igjen. Om det ikke går, så har jeg ihvertfall noen bak ryggen som kan ta meg imot. Hva tenker dere om det? Jeg tenker at det siste du skal gjøre er å utfordre den skjøre balansen mellom god psykisk helse og totalvrak. Alkoholen er ikke din venn, den er din fiende, og den vil gjøre alt den kan for å dra deg inn i avhengigheten igjen. Er du villig til å risikere det? Betyr alkoholen mer for deg enn et godt liv? Og snart skal jeg våge å si dette til meg selv og dra meg opp av gjørma. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 7. september 2021 #2570 Del Skrevet 7. september 2021 Må ta en tur til min mor i dag. Har igjen og igjen tenkt at I dag skal jeg ikke drikke, men så kommer ettermiddagen og jeg ender med å drikke likevel. Jeg blir helt svett av meg selv. Jeg drakk jo ikke på søndag av åpenbare grunner, og da var jeg plutselig mer produktiv. Jeg både ryddet og fikk endelig betalt de regningene. Jeg satt ikke og kjempet i mot suget, ei heller ventet på at klokken skulle bli 18-18:30 så jeg kunne drikke. Så var planen å ikke drikke i går, men det gikk ikke. Og etter en enkelt pausedag så kom jeg rett inn i den gode modusen da jeg åpnet den første boksen. Men i dag og i morgen blir det i hvert fall ikke. Jeg skal i alle fall halvere inntaket mitt denne uka, i forhold til forrige uke hvor jeg var full hver dag bortsett fra søndag. Akkurat nå går jeg egentlig bare og venter på et samarbeidsmøte som skal være i neste uke. Håper det kommer noe godt ut av det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 7. september 2021 #2571 Del Skrevet 7. september 2021 Edru? skrev (2 timer siden): Jeg tenker at det siste du skal gjøre er å utfordre den skjøre balansen mellom god psykisk helse og totalvrak. Alkoholen er ikke din venn, den er din fiende, og den vil gjøre alt den kan for å dra deg inn i avhengigheten igjen. Er du villig til å risikere det? Betyr alkoholen mer for deg enn et godt liv? Og snart skal jeg våge å si dette til meg selv og dra meg opp av gjørma. Synes du gjør en skikkelig god jobb jeg! Å komme inn i perioder hvor savnet eller suget etter alkohol igjen blir sterkere er ganske normalt. Da jeg faktisk var nykter så begynte jeg å tenke som du gjør nå. Også begynte jeg å teste ut å drikke igjen, og det gikk egentlig greit en stund. Drakk av og til, og ikke så mye. Men så begynte jeg gradvis å drikke oftere og nå drikker jeg mer enn på lang tid. Så jeg kunne visst ikke ha et normalt forhold til alkohol. Skal ikke si noe om det samme gjelder deg. Jeg hadde ikke en stabil psyke eller hadde det bra i livet da jeg begynte å drikke litt igjen. Så kan jo hende du vil takle det bedre enn meg. Men jeg vet bare det at dette er en felle nesten alle (må?) går i både en og ti ganger før de innser at de ikke kan drikke i det hele tatt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #2572 Del Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (På 9/3/2021 den 17.48): Har du vært i tråden lenge? Litt forvirrende at vi kaller oss det samme. K. Anonymkode: e77c3...7c6 Nei, kalte meg .K - som er likt, bare speilvendt, har ikke fått meg meg at navnet var opptatt 😛 sorry. Men det gikk relativt fint i helga. Ei flaske vin på fredag, ei flaske vin og to øl lørdag. Edru søndag (første gang jeg har vært edru på en søndag på.. tja.. et år?) Fint å våkne uthvilt mandag. Og til dere som kommenterte; selvfølgelig har man et problem om man må legge restriksjoner på seg selv. Jeg kunne selvsagt dura på i samme stil i et par år til og virkelig ødelagt for meg selv, men nå tar jeg meg selv i nakkeskinnet for å unngå å havne der.. har laget meg en liten kalender. Grønne ruter de dagene jeg er edru, rød de dagene jeg drikker alkohol. Det er motiverende. Og gir et klarere bilde enn det som er oppi hodet, det lyver jo bare. punktumK Anonymkode: 8f787...013 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edruskap Skrevet 7. september 2021 #2573 Del Skrevet 7. september 2021 Purple_Pixiedust skrev (2 timer siden): Synes du gjør en skikkelig god jobb jeg! Å komme inn i perioder hvor savnet eller suget etter alkohol igjen blir sterkere er ganske normalt. Da jeg faktisk var nykter så begynte jeg å tenke som du gjør nå. Også begynte jeg å teste ut å drikke igjen, og det gikk egentlig greit en stund. Drakk av og til, og ikke så mye. Men så begynte jeg gradvis å drikke oftere og nå drikker jeg mer enn på lang tid. Så jeg kunne visst ikke ha et normalt forhold til alkohol. Skal ikke si noe om det samme gjelder deg. Jeg hadde ikke en stabil psyke eller hadde det bra i livet da jeg begynte å drikke litt igjen. Så kan jo hende du vil takle det bedre enn meg. Men jeg vet bare det at dette er en felle nesten alle (må?) går i både en og ti ganger før de innser at de ikke kan drikke i det hele tatt. Den perioden er veldig ubehagelig. Man må bare ta dag for dag. Noen ganger time for time. I dag sto jeg ikke bare utenfor vinmonopolet, men jeg gikk inn, hentet en rødvin. Gikk mot kassene og stelte meg i kø. I mitt hode kom masse tanker som feks. "husk alkohol er din fiende akkurat nå" "vil du risikere dette?" "Du kan havne på feil plass igjen" "Det finnes ikke noe garanti for at dette går bra" "Du har klart deg i 8 måneder i dag! Ikke la dette bli datoen for å drikke igjen" Mens en annen del av meg ville ha vin, men jeg gikk tilbake og la den tilbake og gikk ut av butikken uten alkohol. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 7. september 2021 #2574 Del Skrevet 7. september 2021 Edruskap skrev (2 minutter siden): Den perioden er veldig ubehagelig. Man må bare ta dag for dag. Noen ganger time for time. I dag sto jeg ikke bare utenfor vinmonopolet, men jeg gikk inn, hentet en rødvin. Gikk mot kassene og stelte meg i kø. I mitt hode kom masse tanker som feks. "husk alkohol er din fiende akkurat nå" "vil du risikere dette?" "Du kan havne på feil plass igjen" "Det finnes ikke noe garanti for at dette går bra" "Du har klart deg i 8 måneder i dag! Ikke la dette bli datoen for å drikke igjen" Mens en annen del av meg ville ha vin, men jeg gikk tilbake og la den tilbake og gikk ut av butikken uten alkohol. Oi det var godt jobba! Så langt i "prosessen" har jeg aldri klart å snu! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edruskap Skrevet 9. september 2021 #2575 Del Skrevet 9. september 2021 Jeg har innsett at jeg trenger hjelp. Jeg har ikke drukket enda, men jeg er bekymret for at jeg ikke kommer til å klare det og jeg har ting jeg ikke har bearbeidet, men som jeg må bearbeide. For 4 uker siden så flyttet jeg ganske langt. 8 timer fra der jeg opprinnelig er fra. Jeg trengte bare en ny start og jeg er glad jeg gjorde det. Jeg angrer ikke. Jeg har ikke hjemmelengsel, men jeg merker det er noen ting jeg har opplevd som jeg må bearbeide ordentlig. Så da har jeg bestemt meg for å søke profesjonell hjelp. Jeg har ei venninne her. Hun er den nærmeste jeg har her. Burde jeg åpne meg litt opp til henne også? Jeg vet hun ikke får gjort noe. Kanskje jeg føler en trygghet hvis hun vet. Jeg trenger selvfølgelig ikke si alt, men nok til at hun skjønner at tidligere opplevelser sitter ganske sterkt i meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #2576 Del Skrevet 9. september 2021 Edruskap skrev (5 timer siden): Jeg har innsett at jeg trenger hjelp. Jeg har ikke drukket enda, men jeg er bekymret for at jeg ikke kommer til å klare det og jeg har ting jeg ikke har bearbeidet, men som jeg må bearbeide. For 4 uker siden så flyttet jeg ganske langt. 8 timer fra der jeg opprinnelig er fra. Jeg trengte bare en ny start og jeg er glad jeg gjorde det. Jeg angrer ikke. Jeg har ikke hjemmelengsel, men jeg merker det er noen ting jeg har opplevd som jeg må bearbeide ordentlig. Så da har jeg bestemt meg for å søke profesjonell hjelp. Jeg har ei venninne her. Hun er den nærmeste jeg har her. Burde jeg åpne meg litt opp til henne også? Jeg vet hun ikke får gjort noe. Kanskje jeg føler en trygghet hvis hun vet. Jeg trenger selvfølgelig ikke si alt, men nok til at hun skjønner at tidligere opplevelser sitter ganske sterkt i meg. Mange alkoholikere sier at man ikke greier å slutte helt alene. At man trenger hjelp og støtte. Og at den personen må også være en alkoholiker. Som forstår på en måte de som ikke har det problemet gjør. AA kunne vært supert der. Og kanskje få en sponsor der også. Anonymkode: b0430...b6c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 9. september 2021 #2577 Del Skrevet 9. september 2021 Edruskap skrev (3 timer siden): Jeg har innsett at jeg trenger hjelp. Jeg har ikke drukket enda, men jeg er bekymret for at jeg ikke kommer til å klare det og jeg har ting jeg ikke har bearbeidet, men som jeg må bearbeide. For 4 uker siden så flyttet jeg ganske langt. 8 timer fra der jeg opprinnelig er fra. Jeg trengte bare en ny start og jeg er glad jeg gjorde det. Jeg angrer ikke. Jeg har ikke hjemmelengsel, men jeg merker det er noen ting jeg har opplevd som jeg må bearbeide ordentlig. Så da har jeg bestemt meg for å søke profesjonell hjelp. Jeg har ei venninne her. Hun er den nærmeste jeg har her. Burde jeg åpne meg litt opp til henne også? Jeg vet hun ikke får gjort noe. Kanskje jeg føler en trygghet hvis hun vet. Jeg trenger selvfølgelig ikke si alt, men nok til at hun skjønner at tidligere opplevelser sitter ganske sterkt i meg. Så bra du vil søke hjelp. Det kan nok være lurt for å unngå tilbakefall. Kan jo være godt å ha ei venninne du kan snakke med? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 9. september 2021 #2578 Del Skrevet 9. september 2021 (endret) I dag er det den 252. dagen i året. Jeg har regnet ut at jeg har drukket alkohol i 48 av dem og 204 har vært alkoholfrie. Jeg ender vel på ca 60 dager med alkoholinntak og 305 dager uten alkohol, i følge planene mine. Dette er det kalenderåret hvor jeg har drukket desidert minst alkohol siden jeg ble myndig. Skulle likt å visst hvordan dette forbruket er i forhold til snittet blant folk. Mengde har jo også mye å si, og jeg har nok i snitt drukket 5 halvlitere øl pr. kveld de dagene jeg har drukket. Altså rundt 240 halvlitere øl hittil i år. Eller 120 liter om du vil. I enheter blir dette 360. Etter å ha regnet ut i fra at 14 enheter i uka regnes som grensen for helserisiko, og det ganges med 52 uker, får vi 728 enheter i året. Og da har jeg egentlig tatt utgangspunkt i grensene for kvinner. Jeg er dermed greit innenfor grensene, da jeg trolig ender på rundt 450 enheter i året. Endret 9. september 2021 av Anonymburker 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2021 #2579 Del Skrevet 11. september 2021 Juni her igjen, 11 dager siden sist sprekk. Men 11 dager rusfri med andre ord. Sannelig ikke lett å holde seg på matta altså.. Sprekk igjen med øl her. Tror jeg trenger noen å lufte følelsene mine for med en Ptsd barndom i bunn, dessverre. Bygger seg opp så mye på jobb, sosialt, i livet osv. som jeg ikke vet om er reelt og reagere på eller angst i seg selv. Er en evig kamp for å klare seg mentalt og føler meg så nedfor noen ganger. Men, det positive er at det går lenger og lenger tid mellom hver gang. Samtidig er det jo et lite nederlag idag da med 6 øl innabords igjen... Faen... Anonymkode: 030e5...486 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2021 #2580 Del Skrevet 12. september 2021 Idag er det akkurat 4 uker siden sist jeg smakte alkohol. Jeg må ærlig innrømme at jeg er stolt av meg selv. Jeg håper jeg klarer en måned til. -Vimsa Anonymkode: 35886...40e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå