Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sliter litt med tanker og stress for dagen, men har allikevel ikke røket på annet enn to glass rom. Siste utskeielse er jammen meg 15 dager siden...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 27.4.2021 den 19.53):

Ei jeg vet om gjorde det hos legen. Der ble det påvist så høye leververdier at vips! Så ble hun fratatt førerkortet og satt på PEth-prøver. Måtte vise til absolutt avhold av alkohol i over 2 ÅR før hun fikk tilbake førerkortet.

Anonymkode: 2217a...0e4

Det der er for jævlig. En av mine beste venninner drikker for mye. Men hun har aldri kjørt bil i fylla. Hun holdt seg strengt til 12-timers avhold før kjøring (som er mye mer enn det som er påkrevet). 

Likevel ble hun fratatt førerkortet. Selv om hun aldri, aldri, aldri har kjørt i fylla. 

Hun gikk på DPS for diverse problemer, og DPS meldte inn til fastlegen at hun "drakk for mye". Vipps, så røk sertifikatet. Selv om hun aldri noengang har kjørt i fylla. 

Den loven burde noen skrote.

Anonymkode: 18bb1...b59

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan muligens få tilbud om et 6-8 ukers opphold på rusklinikk. Synes det er vanskelig å ta stilling til da jeg har barn og jobb. Samtidig føler jeg at det er «nå eller aldri».. Hva skal jeg gjøre? 😖

G.

Anonymkode: d0c7d...cdb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg kan muligens få tilbud om et 6-8 ukers opphold på rusklinikk. Synes det er vanskelig å ta stilling til da jeg har barn og jobb. Samtidig føler jeg at det er «nå eller aldri».. Hva skal jeg gjøre? 😖

G.

Jeg ville helt klart grepet muligheten.

Anonymkode: 35886...40e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

G.

Jeg ville tatt den. Det er til fordel for både barn og jobb.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle sammen.

Jeg har i perioder av mitt voksne liv slitt med stort alkoholforbruk. Jeg vet hvorfor jeg drikker, det er et sammensurium av ulike grunner som f.eks minner fra fortid, arbeidskrav, stress, ensomhet, angst, bekymringer og dårlig selvtillit. Hadde jeg klart å kvitte meg med disse følelsene og tankene så hadde jeg nok drukket for å kose meg, istedenfor å drikke for å bedøve følelser. Jeg ser jo selv at kroppen min ikke har godt av alkohol. Dagen derpå ser jeg 10 år eldre ut, og kroppen er i ubalanse. I går drakk jeg hele dagen faktisk. Det er noe jeg gruer meg til, og derfor måtte jeg drikke for å forminske følelser. Jeg ser selv hvor teit det høres ut. Jeg er voksen, jeg burde klare å håndtere vanskelige følelser og stress på andre måter enn å ty til alkohol. Det er faktisk litt flaut. Jeg håper at jeg en dag er psykisk sterk nok til å håndtere følelser på en sunnere måte. Tenker også på alle dere andre i tråden, håper dere har det bra i dag og tar bedre vare på dere selv!

Mvh T.T

Anonymkode: 253c3...b27

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det der er for jævlig. En av mine beste venninner drikker for mye. Men hun har aldri kjørt bil i fylla. Hun holdt seg strengt til 12-timers avhold før kjøring (som er mye mer enn det som er påkrevet). 

Likevel ble hun fratatt førerkortet. Selv om hun aldri, aldri, aldri har kjørt i fylla. 

Hun gikk på DPS for diverse problemer, og DPS meldte inn til fastlegen at hun "drakk for mye". Vipps, så røk sertifikatet. Selv om hun aldri noengang har kjørt i fylla. 

Den loven burde noen skrote.

Anonymkode: 18bb1...b59

Jeg er helt enig. Tenk så mange fler som kunne ha fått hjelp, hvis de ikke var så redd for nettopp å søke hjelp. 

Anonymkode: 2217a...0e4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender ut gode tanker til alle som holder seg på matta denne Fredags kvelden. Har nå holdt meg alkoholfri snart 2 mnd og vet hvor vanskelig det er. Helgesuget er værst. Men med en iskald munkholm i hånda og verdens beste samvittighet vet jeg at etter mange års storforbruk så er det mulig å snu. Du vil få angst og vonde tanker, bare hold ut og det vil bli bedre på sikt. Høres sikkert latterlig ut, men håper noen får håp og vil stole på meg. Det vil bli bedre etter all dritten, bare hold ut!

-Juni

Anonymkode: 030e5...486

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drukket hver dag siden nyttår, men runder ei uke som edru i går 🤓

Har virkelig bestemt meg for et lengre opphold denne gangen! Det kan gå, det bør gå og det SKAL gå! Jeg tror nøkkelen denne gangen er at jeg ikke er så opptatt av fremtiden. Jeg har tidligere tenkt at jeg aldri skal drikke igjen, men det føles umulig og forferdelig trist! Aldri en kald pils i sola, ved peisen eller på hytta??😱

Tror det er mer avvæpnende å tenke at jeg vil være edru idag og imorgen, men at jeg kommer til å drikke igjen om ikke så lenge... Denne tankegangen har til nå demmet opp for sorgen og tapsfølelsen over ikke å kunne bælme i seg øl. 

Håper jeg kan poste at det har gått to uker på fredag. Tvi tvi... 

Anonymkode: 1313a...eb3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sender ut gode tanker til alle som holder seg på matta denne Fredags kvelden. Har nå holdt meg alkoholfri snart 2 mnd og vet hvor vanskelig det er. Helgesuget er værst. Men med en iskald munkholm i hånda og verdens beste samvittighet vet jeg at etter mange års storforbruk så er det mulig å snu. Du vil få angst og vonde tanker, bare hold ut og det vil bli bedre på sikt. Høres sikkert latterlig ut, men håper noen får håp og vil stole på meg. Det vil bli bedre etter all dritten, bare hold ut!

-Juni

Fantastisk, i morra er det nøyaktig 3 mnd siden jeg drakk ❤❤

Føler ingen savn eller sug!

Nyt edru livet 👍🙏👏

Anonymkode: 64d09...d0b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk 5 uker uten alkohol, men hadde nylig et par uker hvor jeg drakk to dager i uka. Det var ikke kjempeille, men jeg føler meg ikke bra av det. Det ødelegger for så mye annet. Jeg får veldig fort angst og depresjoner i dagene etter jeg har drukket Nå er det fire dager siden sist jeg drakk, så håper jeg holder ut en stund nå.

Anonymkode: 0f631...36c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.9.2019 den 14.16):

De siste 9 årene har jeg drukket så snart jeg har hatt sjansen. Drikker på dagtid for det er da jeg kjeder meg. Mannen jobber og jeg er ufør. Er noenlunde edru når han kommer hjem, og har alltid middag ferdig da. Når han er til stede drikker jeg ikke, så jeg framstår som en som ikke drikker noe særlig. Og det tror han.

Jeg drikker 2-6 øl eller en flaske vin ca 3-5 dager i uka. Jeg vil gjerne slutte, og få andre gleder i livet. 

Synes det er et fint tiltak at du lager en tråd for oss som strever, der vi kan støtte og  hjelpe hverandre. Kanskje er det akkurat det som skal til for at jeg skal klare meg uten alkohol på kjedelige og lange hverdager. 

Anonymkode: 0ab09...01e

❤Håper det går bedre idag med alkoholforbruket, enn det gjorde da.

Anonymkode: b075d...58b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drukket for mye siste par ukene. Alt for mye. Har vært på glattcelle, blitt kjørt hjem av politiet osv osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ironisk at denne tråden dukket opp idet venninnen min spurte meg om jeg ville være med på fylla i kveld. Vi sliter begge med alkoholavhengighet og rusavhengighet, og har vel begynt å lene på hverandre for å ikke være alene i rusen. Noen som har erfaring med slike vennskap? Synes det er vanskelig å holde meg edru når jeg konstant blir oppfordret til å drikke og ruse meg, men samtidig så er hun en av få gode venner jeg har igjen. Det er vanskelig å opprettholde relasjoner når man er psykisk syk og sliter med avhengighet. 

På en positiv side fikk jeg nettopp svar på henvisningen til rus-poliklinikk, og har min første time der neste uke. Er veldig spent! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var det en liten "sprekk" her ikveld dessverre etter ca 2 mnd uten. Har hatt en 6 pack i skapet som har stått her i et par mnd. Har nå tatt 3 øl og kjenner meg forgiftet, kanskje en bra opplevelse også på en måte. Har følt meg så sunn de mnd uten, nå kjenner jeg at gleden og den dårlige følelsen bare ikke veier opp for en kveld som edru med god helse og samvittighet... Håper å begynne på frisk start imorgen og la de 3 ølene stå der en stund og ikke se på dette som et nederlag.

-Juni

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miranda Bailey skrev (6 timer siden):

Litt ironisk at denne tråden dukket opp idet venninnen min spurte meg om jeg ville være med på fylla i kveld. Vi sliter begge med alkoholavhengighet og rusavhengighet, og har vel begynt å lene på hverandre for å ikke være alene i rusen. Noen som har erfaring med slike vennskap? Synes det er vanskelig å holde meg edru når jeg konstant blir oppfordret til å drikke og ruse meg, men samtidig så er hun en av få gode venner jeg har igjen. Det er vanskelig å opprettholde relasjoner når man er psykisk syk og sliter med avhengighet. 

På en positiv side fikk jeg nettopp svar på henvisningen til rus-poliklinikk, og har min første time der neste uke. Er veldig spent! 

Så bra du har fått henvisning. Min erfaring er at det er viktig å ha noen å snakke med å støtte seg på slik at man får sett seg selv og sine følelser og opplevelser litt fra utsiden. Venner som får deg med ut er sjeldent en god ting hvis du skal forsøke å holde deg på matta. Dessverre har jeg også ha måttet kutte ut mange av mine "sviresøstre" for å holde meg edru. Blir ofte til at man kan rettferdiggjøre forbruket og ikke se på det som like alvorlig hvis man henger med folk som driver med det samme. Hva med å foreslå andre aktiviteter uten alkohol? Sjekke hvordan de vennene reager da? Har dere noe til felles utenom drikkingen? Om dere ikke har det er det kanskje ikke et bra vennskap for deg akkurat nå hvis du skal ta vare på deg selv. Samtidig må en sånn prosess kanskje skje gradvis, det nytter ikke å kutte ut alt på dagen og forvente at alt skal bli annerledes, akkurat som med slanking. Bedre å ta steg for steg å rose seg for de bedringene og små fremskrittene man gjør 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå klarer jeg ikke å stoppe. Drikker meg skikkelig full hver dag. Det har vart i to uker. Dvs har hatt en kveld her og der uten, men en kveld uten har vært maks før jeg har ruset meg igjen. Og jeg sier til helsevesenet at nå har jeg havnet for langt inn i det igjen, men det er lite hjelp å få. Får nok ikke hjelp før jeg ligger i rennesteinen. Framfor å hjelpe meg til å snu mens det ennå er liv igjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (56 minutter siden):

Nå klarer jeg ikke å stoppe. Drikker meg skikkelig full hver dag. Det har vart i to uker. Dvs har hatt en kveld her og der uten, men en kveld uten har vært maks før jeg har ruset meg igjen. Og jeg sier til helsevesenet at nå har jeg havnet for langt inn i det igjen, men det er lite hjelp å få. Får nok ikke hjelp før jeg ligger i rennesteinen. Framfor å hjelpe meg til å snu mens det ennå er liv igjen.

Så trasig at du ikke får hjelp! Det burde jo være mulig å få litt hjelp før man er helt på bånn. God klem til deg! :klemmer:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...