Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere som sliter, fungerer dere ellers i jobb og familieliv? 

Anonymkode: fc314...d54

Fungerer helt utmerket. Slet et helt år med avhengighet. Kom fyllesyk på skolen og i en konfirmasjon, men det er det. Jeg er den som kan kalle seg fungerende alkoholiker. 

Ingen har anelse om at jeg har drukket. Bare min bestevenninne, men det er fordi jeg sa det selv. Jeg drak i all hemmelighet alene. Folk tror jeg ikke er så glad i alkohol bare. Har hele livet stått frem som totalt uinteressert i alkohol. Selvom jeg får det i gave noen ganger. Jeg sier til folk at jeg ikke liker alkohol hvis det blir spm rundt det. 

Jeg fungerer akkurat slik som et annet oppegående menneske. Jeg drakk i all hemmelighet og passet alltid på at jeg var edru om jeg skulle noe. Bortsett fra de to gangene, men tror ikke folk kunne se at jeg var fyllesyk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.6.2021 den 9.49):

Hei.

Jeg er ei dame som strever med alkohol. Har alltid vært av de som ble fullest på fest, jeg har det litt slik at når jeg kommer til et punkt vil jeg bare ha mer og klarer ikke å stoppe. Fram til for ca 2 år siden var alkoholkonsumet hovedsakelig lagt til helgene og det var ikke bekymringsverdig stort. Annet enn at jeg ofte ble veldig full når jeg først drakk.

For et par år siden så eskalerte det. Og under Corona har det blitt ille. Nå drikker jeg 3-4 kvelder per uke, som regel minst ei flaske vin hver gang. Jeg jobber som vanlig, og har klart å holde hodet over vannet. Energinivået er lavt og drikkinga går utover familien min. 

Jeg ønsker inderlig å slutte. Skulle ønsket jeg kunne klare å ha et moderat alkoholforbruk, men sånn som det er må jeg kutte helt av. Jeg skulle gjerne søkt hjelp, men pga familiesituasjon og jobbsituasjon våger jeg ikke da jeg regner med både førerkort går og barnevern kobles inn. Så jeg må greie det alene. Har en samboer og et lite barn, og barnet samt egen helse er den største motivasjonsfaktoren for å slutte. 

Jeg har lest i denne tråden jevnlig, og det er godt å kjenne er vist fellesskap. Det er ikke bare meg som sliter. Jeg drakk ei flaske vi i går + 3 øl. Nå skal jeg forsøke å holde meg unna. 

Sunniva

Anonymkode: 08e0c...bc5

Hvis du drikker tre flasker vin i uka kan jeg aldri tenke meg at de kobler inn barnevernet. Ikke for å si at du ikke har et problem, jeg synes du er sterk som kjenner du må ta tak. Jeg tror bare ikke du skal bekymre deg for den biten. Snakker av erfaring. Min samboer drakk mye mer enn deg og omsorg for barn var aldri eg tema. Han fikk beholde førerkortet og, selv om gan havnet «i systemet».

Anonymkode: 69cc1...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

10 dager uten alkohol, jeg føler meg fantastisk. Allikevel begynner hjernen nå å bagatellisere. "bare et par øl i helga", "det er fortjent siden du har hatt en lang pause nå"... Grusomt. Jeg må holde meg sterk denne helgen og mestre disse og andre følelser på en annen måte. Drikker jeg nå kommer jeg til å kjenne på nederlag, den dårlige følelsen i kroppen og helga blir ødelagt da jeg ikke får gjort noe produktivt. Jeg må få til å mestre disse følelsene uten å handle på de....

-Juni

Anonymkode: 030e5...486

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg er lei av å hele tiden si jeg er avholds. Eller at jeg ikke drikker. Det er noe emosjonelt i det. Jeg synes det er trist at det gikk så langt at jeg måtte bli avholds. 

Det er nå jeg ser hvor stor fokus alkohol har i det sosiale livet. Jeg savner det, men jeg kan ikke ta del i alkoholen lenger. Og det gjør meg trist at jeg fikk et problematisk forhold til alkohol. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig dette er feil plass å spørre, men håper noen av dere vil kunne gi et svar.  

Mannen drakk seg overstadig beruset i kveld og ble full foran barna. Det å snakke med meg om dette er umulig, jeg har prøvd i 14 år. Har tre barn på 8-5-3 år. Han har klart i mange år å ikke drikke foran dem, men i kveld gikk det alt for langt alt for tidlig. Hvem bør jeg få hjelp av? Familievernkontoret? Fastlege? Psykolog/parterapeut? Jeg vil gjøre alt for å hjelpe han og oss som par og familie. Jeg ønsker bare vi skal ha det bra.

Anonymkode: 44589...712

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mulig dette er feil plass å spørre, men håper noen av dere vil kunne gi et svar.  

Mannen drakk seg overstadig beruset i kveld og ble full foran barna. Det å snakke med meg om dette er umulig, jeg har prøvd i 14 år. Har tre barn på 8-5-3 år. Han har klart i mange år å ikke drikke foran dem, men i kveld gikk det alt for langt alt for tidlig. Hvem bør jeg få hjelp av? Familievernkontoret? Fastlege? Psykolog/parterapeut? Jeg vil gjøre alt for å hjelpe han og oss som par og familie. Jeg ønsker bare vi skal ha det bra.

Anonymkode: 44589...712

Du kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. Så du må nesten snakke med han og høre hva han tenker selv. 

Anonymkode: b0430...b6c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Søndag morgen, og min dag 70 uten alkohol!! 10 hele uker siden jeg drakk og jeg våkner frisk og glad, og nyter kaffen min ❤❤

Velger Velger Velger...ja for det er kun meg som kan velge dette,  HVER dag!!!

Ha en strålende Søndag, husk det er kun vi selv som kan ta valget 💪💪

Anonymkode: 64d09...d0b

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Æsj, her sprakk det vist i går. Er skikkelig dagen derpå også, noe jeg sjelden er.

Det beste er vel å bare starte på ny frisk 

Sunniva

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så denne tråden først nå, denne skal jeg følge. Jeg vet ikke hva jeg skal kalle meg, men jeg har et litt ubrukelig forhold til alkohol. Jeg er 36 år gammel, har i lang tid vært det man kan kalle for ensom, etter brudd med en mann som hadde vold som eneste løsning på de fleste problemstillinger. Jeg vet ikke når jeg egentlig mistet kontrollen på konsumet, men jeg tenker på det i sammenheng at vi begge jobbet ved et utested en periode. Alkohol er trøst, selskap, avslapning, moro, egentlig alt for mye. Klarer fint å begrense hvilke dager og tider det absolutt ikke passer, men den medaljen har en bakside ved at jeg også planlegger når jeg skal drikke.
Jeg har også et visst konsum av andre rusmidler.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Æsj, her sprakk det vist i går. Er skikkelig dagen derpå også, noe jeg sjelden er.

Det beste er vel å bare starte på ny frisk 

Sunniva

Sprakk på fredag sjæl.. Gått 10 dager uten da... snork. 

Prøver igjen. Skal hvert fall klare meg gjennom uka uten alkohol! 

Lykke til og klem ❤

Anonymkode: faf68...1b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror mye av grunnen til at folk "feiler" om igjen og om igjen, ligger i at de fleste anser alkohol som noe de må "holde seg unna", og ikke et unødig onde som det faktisk er. Hvorfor vil man ødelegge seg selv med gift? Så fort jeg klarte å snu den tankegangen, klarte jeg å forbli edru. Vært det siden 1 desember nå - mye grunnet denne tråden (kanskje ikke all verden, men for meg som har drukket daglig i over 15 år var det litt av en prestasjon!). Kanskje dette kan hjelpe noen andre? Se på alkohol for hva det faktisk er. Alkohol er ikke din beste venn, tross alt. Den ønsker deg bare alt ondt og fører ikke til noe godt. Det å i drikke i seg selv, burde ikke være forbundet med noe positivt. 

Litt rørete, men håper dere forstår hva jeg mener :) 

-Lissa

Anonymkode: 164cf...4a2

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-8 den 2.07):

Du kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. Så du må nesten snakke med han og høre hva han tenker selv. 

Anonymkode: b0430...b6c

Er ikke verdens undergang om han var full foran barna en gang, vel. spørs hvordan han oppførte seg og om det påvirket dem negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tror mye av grunnen til at folk "feiler" om igjen og om igjen, ligger i at de fleste anser alkohol som noe de må "holde seg unna", og ikke et unødig onde som det faktisk er. Hvorfor vil man ødelegge seg selv med gift? Så fort jeg klarte å snu den tankegangen, klarte jeg å forbli edru. Vært det siden 1 desember nå - mye grunnet denne tråden (kanskje ikke all verden, men for meg som har drukket daglig i over 15 år var det litt av en prestasjon!). Kanskje dette kan hjelpe noen andre? Se på alkohol for hva det faktisk er. Alkohol er ikke din beste venn, tross alt. Den ønsker deg bare alt ondt og fører ikke til noe godt. Det å i drikke i seg selv, burde ikke være forbundet med noe positivt. 

-Lissa

Det er jo veldig individuelt da. Det er enklere for meg å forholde meg til at jeg ikke kan drikke. For da drikker jeg ikke. Jeg skulle nettopp til å skrive noe her og det budskapet jeg skulle si var: 

Jeg kan jo drikke, det er ikke slik at jeg ikke kan drikke. Jeg kan jo bare prøve igjen for jeg kan jo kanskje drikke. Hvis jeg havner utpå igjen, så er det bare å søke hjelp. Men det er ikke slik det fungerer. Jeg er fungerende alkoholiker og det vil jeg kanskje alltid være. Da kan jeg ikke drikke. 

For meg fungerer det best om jeg forholder meg til at jeg ikke kan drikke. Jeg har vært mange ganger innpå at jeg kanskje kan drikke, og da har jeg sprukket også og jeg ligger langs husveggen å griner og går i nabolaget frustrert og griner. 
Så jeg kan faktisk ikke drikke. Sier jeg noe annet, så lurer jeg bare meg selv og går på den spøken. Det har skjedd hver eneste gang. 

Så jeg MÅ holde meg unna alkohol. Eller så går det ikke. Hver gang jeg har tenkt at jeg ikke må det, så har det endt galt. Det er enten eller 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.8.2021 den 11.59):

-Lissa

Grunnen til at folk "feiler" er ganske enkel. Vi som er avhengige tror at vi kan drikke som alle andre når vi har holdt opp lenge nok. Da har vi jo hatt "kontroll" ganske lenge, ikke sant? En som er avhengig kan aldri drikke som andre. Så jo, vi må faktisk holde oss helt unna. Selv etter en lengre periode uten alkohol så tror vi at vi at denne gangen skal drikke mindre enn sist. Det klarer vi en stund - før vi ender opp med å drikke enda mer enn noen sinne. Jeg har hatt så mange hvite uker innimellom at jeg har mistet tellingen.

Jeg måtte faktisk søke hjelp.  Jeg klarte det ikke alene, men kudos til deg som gjorde! :)

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Grunnen til at folk "feiler" er ganske enkel. Vi som er avhengige tror at vi kan drikke som alle andre når vi har holdt opp lenge nok. Da har vi jo hatt "kontroll" ganske lenge, ikke sant? En som er avhengig kan aldri drikke som andre. Så jo, vi må faktisk holde oss helt unna. Selv etter en lengre periode uten alkohol så tror vi at vi at denne gangen skal drikke mindre enn sist. Det klarer vi en stund - før vi ender opp med å drikke enda mer enn noen sinne. Jeg har hatt så mange hvite uker innimellom at jeg har mistet tellingen.

Jeg måtte faktisk søke hjelp.  Jeg klarte det ikke alene, men kudos til deg som gjorde! :)

-Irene

Jeg sluttet også alene. I januar og har holdt meg tørrlagt siden da. 
Før dette hadde jeg lengre perioder med hvite uker. Prøvde å drikke kontrollert, men det gikk greit et par ganger før det gikk galt. 
Så jeg måtte erkjenne at jeg ikke evner å kose meg med 1 eller 2 glass. 

Og da måtte jeg ta valget. Enten kutte ut helt eller få hjelp. 
Jeg har klart å slutte helt og vet hva som skjer om jeg «bare skal ta ett glass». Så da holder jeg meg unna. 

Men klart, dette er individuelt. Noen klarer dette, men andre igjen trenger hjelp. 
Noen klarer kanskje å drikke kontrollert, og andre ikke. 

-C-

Anonymkode: 3c0d1...2ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

-Irene

Endret av loveacrossboarders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 12.57):

Ja, det er veldig trist. Jeg forstår at alle her i tråden strever med sitt, men av hensyn til barn og pårørende føler jeg at tråden bør sperres. Eventuelt så bør folk her bli litt flinkere til å sparke hverandre litt mer i ræva. Klart man kan sprekke, men annenhver dag er ikke en sprekk. Merker også at jo lenger brukere er ute av tråden jo lenger holder de seg edru. Frukter tråden er en hvilepute

Anonymkode: 6d036...f31

Det må være lov til å snakke om at man har et alkoholproblem, uavhengig av om man søker hjelp for det eller ikke. På samme måte som folk har lov til å snakke om at de har angst, depresjoner etc. å snakke om noe hjelper uansett.

Bare se så mange som skriver her at «dette har jeg aldri sagt høyt til noen,» monsteret lever i mørket, og å lufte noe er ikke det samme som å bli sykere. 

Anonymkode: a69ef...525

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sklidd litt ut i sommer, men nå er jeg back on track💪🏻 Jeg ble skitdårlig i sommer med magekramper, og det første jeg tenkte var «nå skjer det, nå gir leverer min etter». Det var selvsagt ikke det, men det var likevel en ekkel tanke at det var det første som slo meg. Jeg kan ikke ha det sånn! Jeg var flink lenge i våres, og nå er jeg supermotivert. 

-Andrea

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har sklidd litt ut i sommer, men nå er jeg back on track💪🏻 Jeg ble skitdårlig i sommer med magekramper, og det første jeg tenkte var «nå skjer det, nå gir leverer min etter». Det var selvsagt ikke det, men det var likevel en ekkel tanke at det var det første som slo meg. Jeg kan ikke ha det sånn! Jeg var flink lenge i våres, og nå er jeg supermotivert. 

-Andrea

Så bra at du er back on track igjen! Hvor mye og hvor ofte drikker du nå for tiden?

Anonymkode: fb131...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...