Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Noen flere som har reflektert over mengden de egentlig drikker? Har alltid ansett 0,5 liter som en enhet alkohol. Så skjønte jeg at 0.33 cl er beregnet som en enhet, ikke 0,5!! Dvs øl eller cider. Synes det er så skremmende.. Er redd for at helsa er skadet. 

Blir kvalm av meg selv. Har vært uten alkohol i 10 døgn snart og planlegger hvit måned i første omgang. Merker ingen fysisk sug. Men den psykiske delen er verst. 

Anonymkode: fa87f...162

Det gir seg etter en stund. Det er vel bare litt abstinenser?

Anonymkode: f8108...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei! 

Jeg har alltid drukket for mye når jeg har vært på fest og byen. Har alltid hatt en regel om å drikke kun når jeg er glad. 

Men de siste årene og spesielt i det siste har jeg skjønt at selvom Jeg har trodd at jeg er glad. Så har jeg også vært veldig ensom og tom. Samt ignorert alt det vonde. 

Det har bare ballet på seg etter jeg anmeldte en voldtekt og skulle håndtere rettsprosess, barn og krevende (psykisk) jobb. Jeg har glemt hvem jeg er som menneske og tydeligvis blitt avhengig av hyggen og gleden jeg får av alkohol. Jeg drikker gjerne mens jeg ser på reality. Ler og koser meg alene.. Dagen etter skammer jeg meg. 

Nå er det noen dager siden sist. Jeg er veldig usikker på om jeg bare skal drikke sjeldnere eller kutte helt... Vet ikke om jeg bare kan drikke av og til... 

Klem fra Pip

Anonymkode: faf68...1b3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri holdt drikkingen min hemmelig. Jeg har alltid vist frem at jeg er glad i alkohol, drikker ei flaske vin på restaurant med venner som tar et glass og takker aldri nei til ei ny runde. 

Men.. I dag kom mannen min til meg (som også drikker mye!) og fortalte meg at min mor hadde ringt han med ønske om å prate om mitt alkoholforbruk. Han kunne ikke prate da. De skulle snakkes.

Jeg ble først sur, men så tenkte jeg meg litt om. Jeg sendte melding til mamma og sa vi måtte ta en prat, vi to, om meg og mitt alkoholinntak. Jeg skrev også at jeg skulle ønske hun kom til meg først. 

Hun svarte at hun hadde prøvd å finne det rette tidspunktet. "Det rette tidspunktet". Det finnes vel ikke? 

Jeg vet jo om det. Jeg vet jeg drikker for mye og/men jeg legger ikke skjul på det. Jeg tar blodprøver, de viser at leveren min er helt fin, jeg forholder meg til de verdiene.

Jeg kommer til å ta opp samtaleemnet med min mor for at hun skal slippe å ta det skrittet. Men, MEN jeg skal ikke slutte å drikke. Ikke nå, ikke enda, men jeg vil at hun skal forstå hvorfor jeg bruker alkohol som jeg gjør. Jeg drikker ikke lengre for å kun bli full. Jeg drikker for roen den gir meg, roen rusen gir meg og det gir meg en glede i hverdagen som det er veldig lite glede i nå. Hun vet hvor mye jeg sliter psykisk, hun vet jeg holdt på å dø for under ett år siden, men jeg tror hun trenger å høre det fra meg. Hun er glad i meg og er bekymret, og jeg skjønner det. Jeg forstår henne! Jeg er hennes eneste datter. 

I dag var for første gang åpen med mannen min om min  spiseforstyrrelsen jeg har hatt i 20 år. Han ante ingenting og ble tatt helt på senga! Vi avhengige vet hvordan vi skal skjule ting (spiseforstyrrelser er i høyeste grad også avhengighet som ønskes skjult). Vi hadde en lang og fin samtale om alkoholmisbruk/bruk og jeg fortalte han som første menneske, utenom legen min, om min hemmelighet nr 2: spiseforstyrrelsen. 

Så for meg skjedde det mye i dag. På vei mot en mer åpen hverdag mot mine aller aller nærmeste. De få, men de få som er der fordi de elsker meg. 

Grunnen til at jeg skriver dette er fordi det er ikke så skummelt å være åpen om dette. De som er glad i dere ønsker dere bare godt og vil hjelpe. Vi vil ikke alltid ha hjelp, men noen å snakke åpent med, - det er noe vi alle trenger.

Min oppfordring, vær så snill: prat med noen når dere har det helt på bunn. Kanskje ikke du ønsker å slutte å drikke, det gjør ikke jeg heller, men det er fint å snakke med noen. De er der fordi de vil deg vell. 

Hvis dere ønsker opptarering får dere bare gi beskjed. Nå skal jeg fylle et glass med noe som ikke egner seg i denne tråden. 

K. 

Anonymkode: e77c3...7c6

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det satt langt inne å skrive posten over, det var det.. Men nå er det ute og kroppen kjennes lettere. 

K. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

23 dager uten alkohol! Det går ganske greit mesteparten av tiden. Føler trangen til å drikke innimellom, men fokuserer heller på andre ting. Er veldig fornøyd! Har blitt mye sunnere, gått ned mye i vekt (jeg la på meg mye med alkohol). Har trent rundt fire dager i uka,.

Det har vært vanskelig å takle problemer edru, men det går greit. Jeg var i en sirkel der jeg fikk et problem, drakk, dagen etter var ikke problemet løst og jeg var fyllesyk og full av angst. Nå takler jeg problemer umiddelbart, og om det er vanskelig, slipper jeg i hvert fall den fryktelig fylleangsten dagen etter.

Jeg har aldri planlagt å slutte HELT å drikke. Jeg har alltid greid å drikke med måte, og det er bare det siste året det har gått litt for langt (drakk tre-fire ganger i uka). Men jeg skal se hvor lenge jeg holder ut nå. Hvis jeg sier til meg selv at jeg aldri skal drikke igjen, vet jeg at det ikke går, hvis jeg sier "se om du klarer en uke til", så går det greit.

Anonymkode: 0f631...36c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ugresset skrev (2 minutter siden):

Lykke til❤️❤️

Skjedde noe med siteringene her så kanskje det blir dobbelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det satt langt inne å skrive posten over, det var det.. Men nå er det ute og kroppen kjennes lettere. 

K. 

Her er det ingen som dømmer, men alkohol er jo noe av det verste man kan få i seg om man sliter med psyken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pappadrømmen skrev (2 minutter siden):

Her er det ingen som dømmer, men alkohol er jo noe av det verste man kan få i seg om man sliter med psyken.

Ja. Vet... Denne tråden er gull ❤️ Men har altfor mange diagnoser: psykiske og fysiske til at alkohol kan være det verste. Det var kanskje ikke lov å skrive, men det er sant. 

K. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ugresset skrev (7 minutter siden):

Lykke til❤️❤️

Skjedde noe med siteringene her så kanskje det blir dobbelt. 

Vet ikke hva som skjedde, men Tusen Takk ❤️

K. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Vet... Denne tråden er gull ❤️ Men har altfor mange diagnoser: psykiske og fysiske til at alkohol kan være det verste. Det var kanskje ikke lov å skrive, men det er sant. 

K. 

Ønsker deg alt godt❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Pappadrømmen skrev (13 minutter siden):

Ønsker deg alt godt❤️

Ønsker deg alt godt jeg også ❤️

Har du vært aktiv her i tråden? 

K. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ønsker deg alt godt jeg også ❤️

Har du vært aktiv her i tråden? 

K. 

Takk. Nei, det har jeg ikke, før nå.

Har et moderat forhold til alkohol, og sånn sett ingen problemer. Men det har vært en del i relativt nær familie, så hender jeg leser litt her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pappadrømmen skrev (8 minutter siden):

Takk. Nei, det har jeg ikke, før nå.

Har et moderat forhold til alkohol, og sånn sett ingen problemer. Men det har vært en del i relativt nær familie, så hender jeg leser litt her.

Da skal du være så hjertelig velkommen. ❤️ Håper familiemedlemmene dine takler dette bra/er åpen om å snakke om det. 

K. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nå som jeg ligger her og ikke får sove. Alarmen i kroppen er på, livredd for at noen skal komme seg inn i leiligheten. Lys våken. Men kjempesliten! 

Så tenker jeg; hva om jeg heller drakk vin for mange timer siden. Kanskje jeg hadde hatt en fin kveld... 

Men må huske på at jeg sover elendig og får en jævlig dag imorgen... håper det går bra med dere ❤

-Pip

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nå som jeg ligger her og ikke får sove. Alarmen i kroppen er på, livredd for at noen skal komme seg inn i leiligheten. Lys våken. Men kjempesliten! 

Så tenker jeg; hva om jeg heller drakk vin for mange timer siden. Kanskje jeg hadde hatt en fin kveld... 

Men må huske på at jeg sover elendig og får en jævlig dag imorgen... håper det går bra med dere ❤

-Pip

Ta en lang varm/kald dusj, mens du har en kopp med te/kakao stående og vente på deg før du går og legger deg. 

K. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel drukket totalt en sekspakning siden 6 juni. Det har jo kommet av langvarig opphold på sykehus, men jeg har også vært hjemme i to uker hvor jeg kun drakk 4 øl fordelt på to dager, og ene dagen hadde det med sosialt samvær å gjøre og ikke for å bedøve noe. Jeg kjenner jo på et sug daglig, men opplever at dette noe ufrivillige tørket har gjort at jeg har blitt mer motstandsdyktig. Dessverre vet jeg jo at det ikke vil vare for alltid all den tid jeg ikke har hatt noen plan om å slutte for alltid. Men jeg har i hvert fall brutt ut av at det skjer hyppig og å drikke meg full. 

Uansett om jeg faller tilbake så har jeg i hvert fall erfart at jeg greier meg uten. Men vet jo at etter hvert som jeg har vært hjemme lenger så kan ensomheten bli for tung å bære.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som har fått er mye med stabilt syke etter å holdt seg en stund unna alkohol? 

Kan ikke huske at jeg har hatt et så stabilt psyke! Føles så godt 😍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...