Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei Irene 

nå er det allerede fredag kveld når jeg skriver dette, så du har bestemt deg for enten det ene eller det andre. 

I tillegg vet jeg selvsagt ikke hvor sterkt du dras inn i suget for å si det sånn, så jeg vil selvsagt ikke foreslå noe som skulle være fatalt for deg. Men det jeg vil si er følgende: 

Neste gang du sitter med en invitasjon, og hvis du føler at du kan mestre det, hva med om du overbesiver degselv om at du vil eksperimentere med å være edru mens de andre blir fullere og fullere. Observér hvordan personligheten endrer seg hos dem, evt hvor tåpelig de begynner å oppføre seg, hvor snøvlete de blir osv. Samtidig tenker du på morgendagen; hvordan du vil kunne stå opp etter en god natts søvn uten å være bakfull. Strål ut selvbevissthet mens du sier som den naturligste ting i verden; "nei takk, jeg vil helst ikke ha noe alkoholholdig idag". 

Dette er en strategi som har funket for meg. Jeg har ikke blitt utsatt for veldig mange av disse situasjonene heldigvis - de er krevende. Jeg forberedte megselv mentalt i dagesvis, ja ukesvis i enkelte tilfeller. Jeg var så fast bestemt da dagen kom, at det gikk mye bedre enn fryktet. Etter en sånn kveld kan jeg love det at du sitter med en mestringsfølelse uten like. Du har utvidet horisonten og funnet en ny frihet.  

Anonymkode: ad51d...46e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei Irene 

nå er det allerede fredag kveld når jeg skriver dette, så du har bestemt deg for enten det ene eller det andre. 

I tillegg vet jeg selvsagt ikke hvor sterkt du dras inn i suget for å si det sånn, så jeg vil selvsagt ikke foreslå noe som skulle være fatalt for deg. Men det jeg vil si er følgende: 

Neste gang du sitter med en invitasjon, og hvis du føler at du kan mestre det, hva med om du overbesiver degselv om at du vil eksperimentere med å være edru mens de andre blir fullere og fullere. Observér hvordan personligheten endrer seg hos dem, evt hvor tåpelig de begynner å oppføre seg, hvor snøvlete de blir osv. Samtidig tenker du på morgendagen; hvordan du vil kunne stå opp etter en god natts søvn uten å være bakfull. Strål ut selvbevissthet mens du sier som den naturligste ting i verden; "nei takk, jeg vil helst ikke ha noe alkoholholdig idag". 

Dette er en strategi som har funket for meg. Jeg har ikke blitt utsatt for veldig mange av disse situasjonene heldigvis - de er krevende. Jeg forberedte megselv mentalt i dagesvis, ja ukesvis i enkelte tilfeller. Jeg var så fast bestemt da dagen kom, at det gikk mye bedre enn fryktet. Etter en sånn kveld kan jeg love det at du sitter med en mestringsfølelse uten like. Du har utvidet horisonten og funnet en ny frihet.  

Det er også viktig å kunne ha en retrett og bryte opp når man begynner å få nok og kjenner uro eller sug. Si at du er trett, har hodepine eller må tidlig opp. Man tror at alle legger merke til at man forlater selskapet, men straks man er ute av synet har de andre nok med seg selv. 

Anonymkode: 1d646...bca

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare hilsen til dere alle fra min fjerde helg helt uten alkohol, og min 29 dag helt uten, kjennes utrulig godt å ta skikkelig kontroll over den uvanen 💪💪💪

God søndag til alle, og ta de valgene som er riktig for akkurat DEG 

Klem ❤

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke sant? Jeg tror jeg har kommet meg godt over kneika og det er en helt ny frihet. Så deilig!

Blir litt irritert på megselv også; hvorfor har jeg ikke gjort dette for flere år siden allerede? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Elib skrev (9 timer siden):

Må bare hilsen til dere alle fra min fjerde helg helt uten alkohol, og min 29 dag helt uten, kjennes utrulig godt å ta skikkelig kontroll over den uvanen 💪💪💪

God søndag til alle, og ta de valgene som er riktig for akkurat DEG 

Klem ❤

Gratulerer! Det må kjennes helt fantastisk. Jeg merket forskjell allerede etter noen dager uten, så da kan jeg godt tenke meg hvordan du har det 😊

Jeg klarte meg ikke i helgen, men har bestemt meg for at jeg ikke kan drikke i helgene mer heller. Det ødelegger rett og slett for mye for meg. I dag er jeg tung i kroppen og føler meg bare trist. Jeg gremmes rett og slett 😞 Så her er min første dag helt uten. Ser frem til å få den gode følelsen i kroppen igjen. Har lastet ned en app som skal hjelpe meg å holde motivasjonen oppe. 

- Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gratulerer! Det må kjennes helt fantastisk. Jeg merket forskjell allerede etter noen dager uten, så da kan jeg godt tenke meg hvordan du har det 😊

Jeg klarte meg ikke i helgen, men har bestemt meg for at jeg ikke kan drikke i helgene mer heller. Det ødelegger rett og slett for mye for meg. I dag er jeg tung i kroppen og føler meg bare trist. Jeg gremmes rett og slett 😞 Så her er min første dag helt uten. Ser frem til å få den gode følelsen i kroppen igjen. Har lastet ned en app som skal hjelpe meg å holde motivasjonen oppe. 

- Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

Heie på deg 👏👏👏👏👍 tenk hvor deilig det blir å våkne opp i morra 👍👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har drukket omtrent hver eneste dag den siste måneden og kjenner at nå er det nok. Har gravøl i dag, men fra og med i morgen er det slutt. Nå vil jeg ha livet mitt tilbake.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Edru? skrev (32 minutter siden):

Jeg har drukket omtrent hver eneste dag den siste måneden og kjenner at nå er det nok. Har gravøl i dag, men fra og med i morgen er det slutt. Nå vil jeg ha livet mitt tilbake.

Det skrev du 19.juni også.... ble ikke du henvist til ruskonsulent?

Anonymkode: 2217a...0e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Har vært der noen ganger. Men det er null fokus på rus, bare på "normal" psykiatri. Det funker ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Edru? skrev (Akkurat nå):

Jo. Har vært der noen ganger. Men det er null fokus på rus, bare på "normal" psykiatri. Det funker ikke.

Da må du dra tilbake til legen. Han skrev ikke ut antabus til deg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke stilt til ansvar for det jeg gjør, det er bare fokus på alt det fæle som har hendt meg før og hvordan jeg kan takle det. Skulle nesten ønske at noen truet meg med å ta fra meg lappen, jeg trenger noen konsekvenser for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da må du dra tilbake til legen. Han skrev ikke ut antabus til deg?

Jo, antabus hadde vært noe. Det har jeg egentlig aldri vurdert før, men nå når jeg ser hvor galt det kan gå så er det definitivt et alternativ.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Edru? skrev (1 minutt siden):

Jo, antabus hadde vært noe. Det har jeg egentlig aldri vurdert før, men nå når jeg ser hvor galt det kan gå så er det definitivt et alternativ.

Da drar du til legen og får han ut til å skrive ut resept på det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da drar du til legen og får han ut til å skrive ut resept på det. 

Sir, yes sir!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner å drikke. Jeg var inne i et dårlig mønster, men har vært avholds i fire uker siden jeg er på sykehus. Vet ikke om jeg klarer å fortsette med det på egenhånd. Men jeg burde virkelig ikke drikke da jeg går med krykker pga knust fot og også har en knekt rygg. Ser for meg å skulle gå opp og ned trapper hver gang jeg må på do da liksom. Det vil jo være galskap. Men er ennå en stund til jeg skal hjem da tror jeg, hvor enn jeg skal i neste uke. Bare kjenner det at jeg er ikke mye viljesterk på det der nei. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Her går det rett vest... Sol, sommer, varme... Det blir mye(!!!) alkohol for tiden... Kombinert med at jeg går ned i vekt blir det en dum sirkel. Masse alkohol, lite mat, mye aktivitet. Its stupid, I know, men det er så sjukt deilig med kalde øl og vin om sommeren. Joda, så kommer høsten og da er det også digg i sofakroken under pleddet med stearinlys... Og så kommer jula.. Ja, dere skjønner greia. 

K. 

Anonymkode: e77c3...7c6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk bare beskjed av helsevesenet om at alkoholproblemene mine ikke var store nok til å få hjelp, siden jeg bingedrikker i periode men andre ganger kan holde meg unna i et par uker opptil en måned. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Jeg får ikke til å slutte på egenhånd, det har jeg prøvd flere ganger. 

-Vimsa

Anonymkode: 35886...40e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lest her en stund, det var faktisk noe av det første jeg tok til meg av temaer på dette forumet. 
Jeg har hele tiden visst at problemet var der fordi trangen og behovet var så sterkt som en utvei og erstatning for vanskelige dager og tanker. Selvmedisinering. Alle disse klisjeene. Jeg var ikke sånn og sånn før, jeg likte ikke engang vin noe særlig. Det største problemet er nok piller, jeg innbiller meg at om jeg kunne få kontroll på i alle fall den biten så ville alkohol være enklere å beherske. 
Har mange tanker om det, men det er vanskelig å skrive det ut derfra. Jeg er veldig ensom, bor alene og har egentlig bare jobben og meg selv. Alt for flink til å premiere meg selv på feil vis. Eller synes synd på meg selv og trøste på feil vis. 

-Tale

Anonymkode: 3f5e8...812

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her går det rett vest... Sol, sommer, varme... Det blir mye(!!!) alkohol for tiden... Kombinert med at jeg går ned i vekt blir det en dum sirkel. Masse alkohol, lite mat, mye aktivitet. Its stupid, I know, men det er så sjukt deilig med kalde øl og vin om sommeren. Joda, så kommer høsten og da er det også digg i sofakroken under pleddet med stearinlys... Og så kommer jula.. Ja, dere skjønner greia. 

K. 

Anonymkode: e77c3...7c6

Haha! Akkurat som meg. Uff, jeg finner alltid et påskudd for å drikke. Sol og sommer på denne tiden av året. Høstmørket og kos, deretter juletrivsel etc. Ganske teit, men i øyeblikket man befinner seg i fremstår dette som gode argumenter. Vi er altså flere. Felles skjebne, felles trøst...?

Anonymkode: 1313a...eb3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...