Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis det er ille, ring oppsøkende, de kjenner deg, eller de kjenner i alle fall til denne situasjonen. Har du øl er det noe som heter at man ikke kan trappe ned på sitt eget foretrukne rusmiddel. Man kan, men det er tøft og kan ofte bli å trappe opp.

Kjære deg, ring noen nå hvis det er fare for delir. Man oppdager ikke delir så ofte, da er man heldig, men du kjenner deg selv og vet om du er i grensen nå. 

Anonymkode: 1d646...bca

Alkohol er egentlig ikke mitt foretrukne rusmiddel, og jeg har hatt noen måneder hvor jeg har greid å ikke drikke meg full, så hadde jeg også et par uker med totalt avhold, men så ble det forverring i mine psykiske lidelser og da raknet det. Er lenge siden jeg har hatt så mange destruktive episoder i fylla som jeg har hatt i det siste. 

Med farlig så tenkte jeg ikke på symptomer på delir eller abstinenser generelt, men hvor psykisk ustabil jeg blir når jeg drikker og ting jeg gjør da. 

Men jeg er på en trygg plass nå da jeg endte opp i psykiatrien på lørdag. Tror bare ikke jeg vil være her til mer enn i morgen. Får se hva legen tenker om saken da. Jeg trenger å få startet på en medisin jeg så langt har gått og ventet i to måneder på, og må vente på i to måneder til for å begynne på imens jeg er innlagt da jeg ikke får starte hjemme. Jeg må spørre på nytt om jeg ikke bare kan få starte på den her. Skjønner ikke at man skal ta all risken med å vente bare fordi de mener jeg skal være på DPS da framfor her. Jeg var jo her da vi prøvde forrige medisin, men som det gikk galt med. 

Uansett jeg er ivaretatt akkurat nå. Veldig nedbrutt, men foreløpig ivaretatt. 

Tusen takk for omtanken. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har drukket så mye prosecco i det siste at det tærer på magesekken... Så nå er det avholds en god stund fremover, for jeg orker ikke dette stort lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det giikk ikke helt bra, eller...

Anonymkode: 2217a...0e4

Går fint per i dag😊 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Hvordan går det med alle sammen nå som det er så fint vær  og en kan sitte ute å kose seg?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.5.2021 den 8.25):

Men hvordan? Mye av det sosiale er jo forbundet med alkohol. Dere som har sluttet, hvordan reagerte venner og bekjente? Opplevde dere drikkepress? 

Dette lurer jeg også på! 

Hei alle - jeg er ny i tråden. Jeg har holdt meg unna alkohol nå i litt over en måned. Nå planlegges en kveld på byen igjen, som jeg liksom føler at jeg må være med på. Hvis ikke, så er jeg redd jeg mister dem som venner. Men hva gjør jeg mtp alkoholen? Jeg er av den typen som ikke klarer å ta ett glass. Jeg går fullstendig over bord så snart jeg har fått imeg første supen. Takler jeg å sitte der med så myel alkohol rundt meg, uten å drikke selv? 

Veldig stressa av hele situasjonen

Anonymkode: ad51d...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gått på en skikkelig smell i helga her.

Har et ønske om å kutte ut, men er ikke lett😐 Er faktisk også redd for hvordan et høyt forbruk påvirker helsa. Drikker aldri sprit, men allikevel. Og den jævla skammen! Hva er løsninga? Kutte ut og flytte vekk, begynne på nytt? Skulle ønske jeg hadde mulighet. 

Anonymkode: fa87f...162

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gått på en skikkelig smell i helga her.

Har et ønske om å kutte ut, men er ikke lett😐 Er faktisk også redd for hvordan et høyt forbruk påvirker helsa. Drikker aldri sprit, men allikevel. Og den jævla skammen! Hva er løsninga? Kutte ut og flytte vekk, begynne på nytt? Skulle ønske jeg hadde mulighet. 

Ikke unormalt med en smell. Siden januar har jeg hatt en smell, for et par måneder siden. 
Der og da var det godt med noen glass. Men da jeg våknet dagen etterpå så angret jeg. Veldig også. 

Neste gang fristelsen kommer, tenk på hvor deilig det er å våkne opplagt. Ingen fylleangst, kroppen er uthvilt. 
Tenk også på de som våkner bakfulle og vil være i dårlig form hele dagen.  

Helsegevinsten er stor ved stopp av alkohol. Jeg merker det veldig godt. 
Både når jeg løper og går lange turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dolmøy29 skrev (18 minutter siden):

Ikke unormalt med en smell. Siden januar har jeg hatt en smell, for et par måneder siden. 
Der og da var det godt med noen glass. Men da jeg våknet dagen etterpå så angret jeg. Veldig også. 

Neste gang fristelsen kommer, tenk på hvor deilig det er å våkne opplagt. Ingen fylleangst, kroppen er uthvilt. 
Tenk også på de som våkner bakfulle og vil være i dårlig form hele dagen.  

Helsegevinsten er stor ved stopp av alkohol. Jeg merker det veldig godt. 
Både når jeg løper og går lange turer. 

Huff. Jeg skammer meg over å ikke ha en "av" knapp i fylla.. så vet at det rette vil være å slutte fullstendig. Kan ikke annet enn å begynne på nytt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette lurer jeg også på! 

Hei alle - jeg er ny i tråden. Jeg har holdt meg unna alkohol nå i litt over en måned. Nå planlegges en kveld på byen igjen, som jeg liksom føler at jeg må være med på. Hvis ikke, så er jeg redd jeg mister dem som venner. Men hva gjør jeg mtp alkoholen? Jeg er av den typen som ikke klarer å ta ett glass. Jeg går fullstendig over bord så snart jeg har fått imeg første supen. Takler jeg å sitte der med så myel alkohol rundt meg, uten å drikke selv? 

Hei og velkommen i gjengen! 

Så flott du har holdt deg unna alkohol i over en måned, det viser at du er over den fysiske avhengigheten, men nå gjenstår den verste, den fysiske. Jeg skjønner godt at du er stressa, det ville jeg også vært. Tenker du å være edru og fortelle det, skjule det eller hva er planen for kvelden? Uten å vite svaret på det vil jeg svare for meg selv, hva jeg hadde vurdert:

1. Jeg hadde avlyst. Skyldt på noe omgangssyke/influensasymptomer, alt etter om du er vaksinert eller ikke. 

2. Jeg ville laget en avtale med bartenderen om at hvis du ber om noe får du alkoholfritt i glass, - hver gang du ber om øl/vin. Ikke noe spørsmål, bring it to me. 

3. Du drikker åpenlyst alkoholfritt og/eller skylder på kjøring/barn/jobb osv. 

Jeg ville møtt opp, latet som ingenting, bestilt alkoholfri øl og når de reagerte på det ville jeg sagt at jeg hadde en hvit periode. De ville skjønt for de vet hvordan jeg blir når jeg drikker.. Jeg har ikke mange venner, men om de hadde mistet interessen for meg av den grunn kunne de bare dratt til h. 

K. 

Anonymkode: e77c3...7c6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mente selvsagt at nå gjenstår den psykiske avhengigheten. 

K. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

det viser at du er over den fysiske avhengigheten

er jeg det allerede tror du? Jeg hadde en dag her forleden hvor jeg var omtrent to sekunder fra å sprekke. Det føltes virkelig som om kroppen fysisk forlangte alkohol. Men kanskje var det hjernen som forsøkte seg på en bløff.. 

Og så til den forestående prøvelsen.... Jeg tror eneste mulighet for meg er å være dønn ærlig. Jeg kommer nok ikke til å bli tatt på alvor , og så vil nok noen veldig krevende minutter følge, hvor jeg må høre på "ja, men ett glass!??" og lignende...

Men jeg må se på det som en stor test og utfordring for min egen viljestyrke og standhaftighet. Jeg bare ber til alle mulige gudommelige krefter at jeg er klar for utfordringen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heia dere, dette er min dag 10 uten alkohol, og mitt eneste fokus er at jeg velger å IKKE drikke idag, jeg kan drikke men VELGER å la være 💪💪

Da er det enklere å forholde seg til, for min del ❤

- Simone-

Anonymkode: 64d09...d0b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

er jeg det allerede tror du? Jeg hadde en dag her forleden hvor jeg var omtrent to sekunder fra å sprekke. Det føltes virkelig som om kroppen fysisk forlangte alkohol. Men kanskje var det hjernen som forsøkte seg på en bløff.. 

Og så til den forestående prøvelsen.... Jeg tror eneste mulighet for meg er å være dønn ærlig. Jeg kommer nok ikke til å bli tatt på alvor , og så vil nok noen veldig krevende minutter følge, hvor jeg må høre på "ja, men ett glass!??" og lignende...

Men jeg må se på det som en stor test og utfordring for min egen viljestyrke og standhaftighet. Jeg bare ber til alle mulige gudommelige krefter at jeg er klar for utfordringen. 

Ja, jeg tror det. Det tar faktisk ikke lang tid, men det psykiske derimot, det må du muligens jobbe med og være på vakt for resten av livet, dessverre. Men ingen grunn til at akkurat du ikke skal klare det, jeg heier på deg! 

Det er nok lurt av deg å være dønn ærlig, det er jo til syvende og sist det du kommer lengst med. De vil sikkert "prøve seg" med å foreslå bare et par glass, men jo mer du står på ditt, jo mindre gidder de til slutt. Vær sterk, for din egen del, klar det denne gangen og du har tatt et enormt stort steg i riktig retning. 

K. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Heia dere, dette er min dag 10 uten alkohol, og mitt eneste fokus er at jeg velger å IKKE drikke idag, jeg kan drikke men VELGER å la være 💪💪

Da er det enklere å forholde seg til, for min del ❤

- Simone-

Anonymkode: 64d09...d0b

Go, go girl :) Blir minst 14 dager uten nå, kjøper sjelden alkohol når jeg er alene (heldigvis). Er kun 3 dager uten nå.

Alkohol hjelper ikke på psyken akkurat. Det er min største trøst  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg syns det er dumt å utsette seg for en så stor "test" såpass tidlig. Du burde avlyse for å ikke sprekke.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

avhengigheten

er jeg det allerede tror du? Jeg hadde en dag her forleden hvor jeg var omtrent to sekunder fra å sprekke. Det føltes virkelig som om kroppen fysisk forlangte alkohol

Den fysiske delen blir forholdsvis raskt borte. Det er bare å kjenne etter hvor deilig det er å våkne uten alkoholinntak. 

Den psykiske delen sitter i lenge og ligger og ulmer der hele tiden. Så her kommer det helt an på hvor sterk du er. 
I disse tider er det svært ofte bestilling ved bordene og man bestiller ikke selv over disk slik som vanlig. 
Kommer bartender med en Munkholm, blir det fort spørsmål. Selv om det ikke er noen som har rett til å spørre om noe som helst. 

Bestill en alkoholfri øl av et annet merke enn Munkhom/Clausthaler. Dersom den serveres med flaske og glass så hell det i glasset og ha etikken på flasken mot deg. 

Er du usikker på om du mestrer utfordringen så bli heller hjemme og vent til du er klar:-)

Dette krever litt erfaring. 

-C

Anonymkode: 3c0d1...2ec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette lurer jeg også på! 

Godt jobba!! 

Om du er redd for å miste vedkomne som venner fordi du ikke drikker.... Da er de ikke særlig gode venner! Er det en av de du kan snakke med dette om, som kan være edru sammen med deg for kvelden? 
Drikkepress er så giftig.. Du kan alltids skylde på antibiotika, eller at du må jobbe dagen derpå? Sistnevnte er jo også en god grunn til å ta en tidlig kveld. Vær der en liten time bare.
 Helt unødvendig å måtte ha en grunn men sånn er det i noen kretser. 

Og sist men ikke minst  - sett degselv først! Om du ikke tror du klarer det, avlys og kos deg med snop og en film hjemme. Om de er ekte venner går det fint! 

Anonymkode: 0bf48...fe0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.5.2021 den 8.25):

Jeg har startet å innse at jeg aldri kommer til å få et normalt drikkemønster, og eneste løsning er å slutte. 

Men hvordan? Mye av det sosiale er jo forbundet med alkohol. Dere som har sluttet, hvordan reagerte venner og bekjente? Opplevde dere drikkepress? 

Vurderer bare å late som jeg drikke nå i starten for å unngå spørsmål. Kan f.eks tømme ut cideren i vasken på badet og fylle med vann i stedet. 

Liv 

Anonymkode: 36893...1d4

En av mine nærmeste venninner sliter med alkohol, og når hun fortalte det gjorde det alt SÅ mye lettere. 
Vi TRENGER ikke drikke når vi er på middag eller har spillkveld - vi kan like så greit diske opp noe deilig å spise og drikke te/brus - ha et godt utvalg tilgjengelig for maks kos. Det er mye vane tror jeg, å tro man må ha alkohol for å være sosiale og kose seg. Isåfall må man bare om-definere "kos"! 
Vi koser oss absolutt like mye med henne nå som når vi drakk vin til maten.  
Og de gangene det har vært selskap der det er alkohol involvert kan vi hjelpe henne med å enten holde seg helt unna eller begrense inntaket. Da er det avtalt på forhånd hva som skal skje, og det får hun bestemme selv såklart. 
Gode venner vil være der for deg og gjøre det de kan for å hjelpe. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 0bf48...fe0

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den fysiske delen blir forholdsvis raskt borte. Det er bare å kjenne etter hvor deilig det er å våkne uten alkoholinntak. 

Den psykiske delen sitter i lenge og ligger og ulmer der hele tiden. Så her kommer det helt an på hvor sterk du er. 
I disse tider er det svært ofte bestilling ved bordene og man bestiller ikke selv over disk slik som vanlig. 
Kommer bartender med en Munkholm, blir det fort spørsmål. Selv om det ikke er noen som har rett til å spørre om noe som helst. 

Bestill en alkoholfri øl av et annet merke enn Munkhom/Clausthaler. Dersom den serveres med flaske og glass så hell det i glasset og ha etikken på flasken mot deg. 

Er du usikker på om du mestrer utfordringen så bli heller hjemme og vent til du er klar:-)

Dette krever litt erfaring. 

-C

Dette er noe piss. Hadde forventet energioverskudd, men har nå ikke rørt en dråpe alkohol på snart 2 måneder og føler meg langt i fra bra. Det er verre å våkne uten alkohol. 

Anonymkode: 3293b...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er noe piss. Hadde forventet energioverskudd, men har nå ikke rørt en dråpe alkohol på snart 2 måneder og føler meg langt i fra bra. Det er verre å våkne uten alkohol. 

Anonymkode: 3293b...da1

Mind your language. 
Energioverskuddet kom veldig raskt for min del. 
At det er verre å våkne uten alkoholinntak, virker noe pussig. 
Mulig du føler det slik, men jeg merket forskjell i løpet av kort tid. 

Fysisk aktivitet ble min løsning for å begrense suget etter alkohol. En stor motivasjonsfaktor har vært at jeg kjenner formen blir bedre og bedre. 

I disse dager er det 6 måneder siden jeg smakte alkohol. Har ikke savnet det nevneverdig. 
Men det krever både motivasjon og egeninnsats. 

-C

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...