Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ta heller å rapporter eller overse slike innlegg fremfor å svare. Svarer du oppmuntrer du h*n bare til å fortsette. 

Anonymkode: 35886...40e

Syns ab...41c trenger å høre det. Dette er virkelig ikke riktig tråd.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 hours ago, got2go said:

Jeg syns det er dårlig stil at du sitter inne på tråden her og fester og skåler når det er andre som trenger denne tråden som en oppmuntring og inspirasjon til å holde seg unna alkoholen.

Unnskyld, har misforstått meningen med denne tråden.

Anonymkode: f4dfe...41c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2021 den 19.59):

Er det noen av dere som vet hvor lenge man kan være fratatt førerkortet grunnet alkolisme? 

8 måneden nå uten lappen, så begynner å miste tålmodigheten. 

Cornelia 

Anonymkode: 36893...1d4

Skaff deg en advokat. Tar du urinprøver og blodprøver?
Jeg fikk brev om at de vurderer å ta fra meg førerretten grunnet en bekymringsmelding. Har advokat, tar urinprøver 3 ganger i uka og blodprøver 1 gang i måneden. Fristen for å sende inn dokumentasjon til klagen var på fredag, så håper jeg snart kan slippe alle de dyre legebesøkene.

Er førerkortet ditt beslaglagt eller har du mistet førerrett? Om det er beslaglagt: Godtok du beslagleggingen? Om ikke kan du dra å hente førerkortet ditt nå, siden de har 3 ukers frist for å ta saken til retten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, got2go said:

Du vet vi kan se på ab-kodene at du sitter å svarer deg selv?

Hehe ja, var litt sløv da jeg svarte på meg selv. Hadde glemt at jeg skrev det.

Anonymkode: f4dfe...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ah, jeg greier heller ikke motstå når noen andre foreslår alkohol. Det er SÅ vanskelig! Jeg har holdt meg til planen. Har ikke drukket siden lørdag. Det går veldig greit. Egentlig rart jeg ikke får noen fysiske symptomer ettersom jeg har drukket mye og lenge🤷🏼‍♀️ 

Venter bare på den første vanskelige dagen, der alt er stress på jobben, middagen svir seg, ungene sutrer og klenger. Det er da jeg får prøvd meg. Det er da jeg tidligere har sagt fuck it, jeg tar litt vin, jeg fortjener vin🤦🏼‍♀️ 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Så flink du er! 
Jeg holder meg og edru ennå☺️ Men jeg kan rett og slett ikke ha alkohol i hus, da går det galt. Skjønner ikke helt hvorfor jeg har blitt som nå, frem til for ca 3år siden drakk jeg normalt (+). 
Vi får prøve stå i det og håpe lysten på vin holder seg unna i ukedagene. Jeg har forøvrig et stort problem med å stoppe når først tatt ett glass vin. Mannen kan det, drikke ett glass til middag og så stoppe der. Det klarer ikke jeg. Dessverre.

Tiril

Anonymkode: 01e61...83f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så flink du er! 
Jeg holder meg og edru ennå☺️ Men jeg kan rett og slett ikke ha alkohol i hus, da går det galt. Skjønner ikke helt hvorfor jeg har blitt som nå, frem til for ca 3år siden drakk jeg normalt (+). 
Vi får prøve stå i det og håpe lysten på vin holder seg unna i ukedagene. Jeg har forøvrig et stort problem med å stoppe når først tatt ett glass vin. Mannen kan det, drikke ett glass til middag og så stoppe der. Det klarer ikke jeg. Dessverre.

Tiril

@Andrea

Jeg sendte forrige svar litt fort:-)

Kan jeg spørre hvor lenge du har drukket og hvor gammel du er? Sover du bra uten alkoholen? Og om du har merket noe på helsa?
Kjenner jeg bekymrer med veldig fra alt fra leversvikt, pankreatitt, alkohol demens osv. Livredd for at noen, inkludert fastlegen skal finne det ut. 
En annen ting er at jeg vel har et mildt og stille vesen som edru. Krangler sjelden. Men når promillen stiger er det som jeg skal «ta igjen». Mannen har flere ganger spurt hvorfor jeg er så rar og «på». At han ikke han skjønt at jeg er full er et under. Og garantert er tidsspørsmål. Jeg må rett og slett ta meg sammen.

Håper ellers kvelden din blir hvit og fin☺️

Tiril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Så flink du er! 

Tiril

Jeg har vel aldri i mitt liv drukket «ett glass» hvis det var mulighet for å drikke mer, så jeg skjønner deg kjempegodt. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

@Andrea

Jeg sendte forrige svar litt fort:-)

Kan jeg spørre hvor lenge du har drukket og hvor gammel du er? Sover du bra uten alkoholen? Og om du har merket noe på helsa?
Kjenner jeg bekymrer med veldig fra alt fra leversvikt, pankreatitt, alkohol demens osv. Livredd for at noen, inkludert fastlegen skal finne det ut. 
En annen ting er at jeg vel har et mildt og stille vesen som edru. Krangler sjelden. Men når promillen stiger er det som jeg skal «ta igjen». Mannen har flere ganger spurt hvorfor jeg er så rar og «på». At han ikke han skjønt at jeg er full er et under. Og garantert er tidsspørsmål. Jeg må rett og slett ta meg sammen.

Håper ellers kvelden din blir hvit og fin☺️

Tiril

Jeg er i midten av 30 årene. Har nok (når jeg ser tilbake) alltid hatt et noe avvikende forhold til alkohol. Jeg var den fulleste i jentegjengen på alle fester i tenårene og 20 årene, men jeg utmerket meg ikke på hyppighet. Jeg drakk aldri alene noe sånt. Det er de siste årene det har kommet snikende. Kanskje siste 5-6 årene. enn du? 

Jeg sover faktisk bedre uten alkohol. Det tar lengre tid før jeg sovner, men til gjengjeld sover jeg lengre strekk og våkner uthvilt. Merket det på huden min med en gang. 

jeg er også livredd for at noen skal finne det yt. Jeg hadde aldri turt å gå til legen eller noe. Jeg er nok som deg, litt stille og reservert, og mister mer hemninger når jeg drikker. Edru er jeg konfliktsky og svelger heller kameler enn å lage dårlig stemning🥺

hvor lenge har du drukket og hvor lenge har du bodd med mannen din? Jeg kan ikke fatte at han ikke har fattet mistanke, og FOR en tung hemmelighet å holde på ovenfor den man bor sammen med. Det kan ikke være lett å leve sånn. 

kvelden min er fin og hvit😄 det hjelper å skravle litt, og høre at man ikke er alene. 

Håper du får en god natts søvn😴

-Andrea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har vel aldri i mitt liv drukket «ett glass» hvis det var mulighet for å drikke mer, så jeg skjønner deg kjempegodt. 

Jeg er i midten av 30 årene. Har nok (når jeg ser tilbake) alltid hatt et noe avvikende forhold til alkohol. Jeg var den fulleste i jentegjengen på alle fester i tenårene og 20 årene, men jeg utmerket meg ikke på hyppighet. Jeg drakk aldri alene noe sånt. Det er de siste årene det har kommet snikende. Kanskje siste 5-6 årene. enn du? 

Jeg sover faktisk bedre uten alkohol. Det tar lengre tid før jeg sovner, men til gjengjeld sover jeg lengre strekk og våkner uthvilt. Merket det på huden min med en gang. 

jeg er også livredd for at noen skal finne det yt. Jeg hadde aldri turt å gå til legen eller noe. Jeg er nok som deg, litt stille og reservert, og mister mer hemninger når jeg drikker. Edru er jeg konfliktsky og svelger heller kameler enn å lage dårlig stemning🥺

hvor lenge har du drukket og hvor lenge har du bodd med mannen din? Jeg kan ikke fatte at han ikke har fattet mistanke, og FOR en tung hemmelighet å holde på ovenfor den man bor sammen med. Det kan ikke være lett å leve sånn. 

kvelden min er fin og hvit😄 det hjelper å skravle litt, og høre at man ikke er alene. 

Håper du får en god natts søvn😴

-Andrea

God morgen:-) 

Må innrømme støt jeg føler meg i bedre form når våkner etter en kveld uten alkohol. Sovnet sent, men sov godt npr først sovnet. 
Jeg er i slutten av 30-årene og bodd sammen med mannen i ca. 5år. Jeg begynte å drikke mer da jeg fikk store søvnproblemer i forbindelse med krevende jobb for en 3 år siden. Så har det bare eskalert noe voldsomt siste året på hjemmekontor. Begynte med 2,5dl hver kveld for søvn, og har nå eskalert helt villt. Trenger mer og mer.  
Ja, helt urolig at mannen ikke merker noe. Han kommenterer når jeg har drukket veldig mye, men han tror det er at jeg er trøtt. Tror det er så utenkelig for han at jeg skulle ha drukket at han ikke tenker i de baner. Uff, har dårlig samvittighet for han. Vil jo ikke lyve for han, samtidig skammer jeg meg for mye til å fortelle det. 

God torsdag alle sammen:-)

Tiril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må innrømme støt jeg føler meg i bedre form når våkner etter en kveld uten alkohol. Sovnet sent, men sov godt npr først sovnet. 
Jeg er i slutten av 30-årene og bodd sammen med mannen i ca. 5år. Jeg begynte å drikke mer da jeg fikk store søvnproblemer i forbindelse med krevende jobb for en 3 år siden. Så har det bare eskalert noe voldsomt siste året på hjemmekontor. Begynte med 2,5dl hver kveld for søvn, og har nå eskalert helt villt. Trenger mer og mer.  
Ja, helt urolig at mannen ikke merker noe. Han kommenterer når jeg har drukket veldig mye, men han tror det er at jeg er trøtt. Tror det er så utenkelig for han at jeg skulle ha drukket at han ikke tenker i de baner. Uff, har dårlig samvittighet for han. Vil jo ikke lyve for han, samtidig skammer jeg meg for mye til å fortelle det. 

Tiril

God morgen! 

Så bra at du har sovet godt! Det er sikkert ikke enkelt å si, men tror du at søvnproblemene er årsaken til drikkingen? Hvis du hadde fått bukt med det, så hadde det gått bedre å redusere drikkingen? 

hjemmekontor og korona tror jeg ikke har hjulpet noen med alkoholproblemer😖 den skammen er så kjip! Jeg skammer meg mye jeg også. Drikker og skammer meg... en ond sirkel. Men nå liker jeg å tro at jeg skal få til å redusere. Kun alkohol fredag og lørdag, og det har foreløpig gått forbausende bra! 

-Andrea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff, dere. Jeg føler meg egentlig bare glad/i godt humør med promille. Tenker bare på dystre ting ellers, og det gjør meg til en person ingen orker å være med. Føler også at jeg må ha alko for å holde ut sosiale situasjoner. 😕

Anonymkode: 91a3e...62e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tiril

Hvordan er det mulig at han ikke lukter det? Hvor mye drikker du sånn til vanlig? 

Anonymkode: ab763...d0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan er det mulig at han ikke lukter det? Hvor mye drikker du sånn til vanlig? 

Hvitvin og sukkerfrie pastiller. Men synes og det er rart han ikke lukter det. 
Normalt ca en flaske kort tid før jeg legger meg. Off, skammer meg ved å skrive dette.

Tiril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lyst til å si at jeg heier på alle dere som sliter! Husk at det ikke er alkoholen som definerer hvem dere er....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Huff, dere. Jeg føler meg egentlig bare glad/i godt humør med promille. Tenker bare på dystre ting ellers, og det gjør meg til en person ingen orker å være med. Føler også at jeg må ha alko for å holde ut sosiale situasjoner. 😕

Anonymkode: 91a3e...62e

Vi er nok mange i den båten. Vil du undertegne med et navn, så vi kjenner deg igjen?

-Andrea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvitvin og sukkerfrie pastiller. Men synes og det er rart han ikke lukter det. 
Normalt ca en flaske kort tid før jeg legger meg. Off, skammer meg ved å skrive dette.

Tiril

Ok skjønner (forstår fortsatt ikke hvordan han ikke lukter det) men for å berolige deg så er en flaske ikke så mye. Du kan jo begynne med en halv flakse og så kutte ned. Hos oss har det eskalert en del igjen etter en veldig røff periode som har tatt litt toll pÅ meg dessverre. Så her er vi tilbake til 3 glass 5 ganger i uken ca. Men er nå på vei til å prøve å kutte ned på det. 

En ting jeg synes er litt interessant er at jeg har lastet ned en app. Der står de forskjellige anbefalingene med tanke på alkohol hos noen land. Hvorfor ligger Norge såpass lavt på ukentlig anbefaling? Både USA, England, Canada samt eu har mye mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ok skjønner (forstår fortsatt ikke hvordan han ikke lukter det) men for å berolige deg så er en flaske ikke så mye. Du kan jo begynne med en halv flakse og så kutte ned. Hos oss har det eskalert en del igjen etter en veldig røff periode som har tatt litt toll pÅ meg dessverre. Så her er vi tilbake til 3 glass 5 ganger i uken ca. Men er nå på vei til å prøve å kutte ned på det. 

En ting jeg synes er litt interessant er at jeg har lastet ned en app. Der står de forskjellige anbefalingene med tanke på alkohol hos noen land. Hvorfor ligger Norge såpass lavt på ukentlig anbefaling? Både USA, England, Canada samt eu har mye mer

Det er mad respekt om du greier! Jeg hadde aldri greid å starte med å redusere antallet enheter. Drikker jeg étt glass så blir det flere. Jeg må enten avstå helt, eller ha en “cheat day,» men der er man sikkert forskjellig da. 

Interessant, hvilken app er dette? 

ps. Har du et navn forresten? Nå er jeg hun som maser om dette hele tiden🤪, men det er så fint å prøve å skille AB ene litt). 

-Andrea 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 9/16/2019 at 10:25 AM, AnonymBruker said:

Tenkte jeg skulle opprette en tråd der man kan finne trøst og støtte. Om vi kaller det alkoholiker, fungerende alkoholiker, forhøyet alkoholkonsum, i grenseland eller noe annet spiller ingen rolle. Fokuset er hjelp, støtte og trøst og over alt ingen dømming! Hvis du tenker å si noe negativt og dømmende, så gå en runde med deg selv og spør deg selv om det du sier hjelper andre.  

Regner med mange vil være anonyme, og da er det fint om dere finner på et navn man undertegner med slik at vi ikke går i surr med ABer. 

Jeg begynner med meg selv jeg er i 30årene har ett barn og ett på vei. Jeg har egentlig det perfekte a4 livet, med fint hus, biler, mann, barn, god utdannelse, god jobb etc. Jeg har heller ingen i familien som har alkoholproblemer, så ingen unnskyldninger her.

Det er vanskelig å si når den usunne drikkingen startet. På en måte startet det nok fra jeg begynte å drikke da jeg var 18 (ja jeg vet ikke spesielt tidlig). Jeg var alltid den av venninnene som ble fullest, den venninnene mine måtte passe på på byen, men jeg utmerket meg ikke på hyppighet. Etter at jeg ble ferdig utdannet og fikk bedre råd, så begynte drikkingen å ikke bare bli i helger. for noen år siden tenkte jeg at nå bør vi egentlig roe litt ned, men så ble det liksom ikke sånn. Så ble jeg gravid og sluttet med ene eneste gang. Det var egentlig ikke vanskelig i det hele tatt. Da var liksom valget tatt. Så kom ungen og det ble litt vanskelig igjen. Så eskalerte drikkingen. I de siste 1,5 årene har det nok fort gått 1,5-2 vinflasker hver kveld når barnet har lagt seg. Dette føles jo ikke greit, men jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle stoppe. Nå er jeg gravid igjen og har sluttet å drikke. Jeg er ikke redd for at jeg skal drikke under svangerskapet, for det vet jeg at jeg aldri ville gjort, men jeg føler jeg burde bruke denne tiden til å finne ut hvordan jeg ikke skal begynne på igjen når ungen er ute. 

-Andrea

Jeg ville bare innom en tur for å sende dere varme tanker. :kose: Vet det er veldig tøft og vanskelig å stå i det der. :klem:

Jeg har hatt ganske blant annet hatt ganske høyt alkoholkonsum som yngre, men kom meg ut av det tilslutt. Det var utrolig vanskelig å slutte. Hadde et tilbakefall for noen år siden, men kom meg ut av det også tilslutt heldigvis. Under korona så har jeg vært livredd for å starte. Får vondt i magen hver gang jeg går forbi det på matbutikken.Før kunne jeg ta en øl fra tid til annen, men nå under korona har jeg ikke turt. Vet hvor fort en kan bli to, to blir tre, tre blir fire. Skal bare, bare, bare. Fornuften forsvinner så fort og kroppen stopper ikke :sukk: Jeg har dessverre flere alkoholikere i slekten, og har vokst opp rundt mange som har drukket hver dag. Har kusinene og fettere som har arvet foreldrene sine vaner. 

Endret av Blått
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er mad respekt om du greier! Jeg hadde aldri greid å starte med å redusere antallet enheter. Drikker jeg étt glass så blir det flere. Jeg må enten avstå helt, eller ha en “cheat day,» men der er man sikkert forskjellig da. 

Interessant, hvilken app er dette? 

ps. Har du et navn forresten? Nå er jeg hun som maser om dette hele tiden🤪, men det er så fint å prøve å skille AB ene litt). 

-Andrea 

Beklager skrev vel under som Trude har vert med helt fra starten av her. Ja vi har ikke drukket kun tirsdag foreløpig. Håper vi greier det i dag også. I går kveld gikk det veldig bra. Vi har hatt ett ganske vanskelig forhold til alkohol de siste 10 årene både jeg og mannen har våre utfordringer. Vi har greid oss perioder uten og nå holder vi oss strikt til kvelden i stedet for hele dagen. Så det er en forbedring. Det skumle er bare når det på en måte eskalerer, da må vi rulle inn. Heldigvis har jeg og mannen ett veldig åpen dialog når det gjelder det. Vi setter ord på følelsene vår noe som jeg tror er veldig viktig for å greie dette. Med en gang ord er sagt så blir det liksom ikke så farlig lenger. Dette har nok reddet oss fra det verste. 

Appen heter DrinkControl den er veldig kjekk. I gode perioder bruker jeg den en del. Men når det eskalerer så gjør jeg ikke det 😂

trude 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei Andrea, 

Fin tråd som jeg nettopp oppdaget. Har pløyet gjennom de 10 første sidene og nå direkte til siste, ble for mye lesing. Slik jeg har skjønt det har du hatt denne tråden gående i noen år, samt fått barnet ditt som du startet med å være avhold for. Gratulerer med begge deler! 

Det virker som om du ikke fant motivasjonen om du ikke var gravid. Håper dette har endret seg for deg nå?

Selv har jeg slitt med alkohol i mange år, etter at jeg traff en feil mann som drev og skjenket meg hele tiden. Ja, jeg er klar over at jeg selv valgte å svelge. Nå har jeg uansett kommet meg bort fra ham og er på den 6. uka uten å drikke meg til sans og samling hver kveld for å få sove. 

Jeg sliter nå med søvnen men håper den kommer seg snart igjen. Min medisin ble stålvilje og at jeg husker godt den gang jeg ikke trengte noe å drikke. Jeg begynte å spørre meg mens jeg drakk: Hva gir dette meg? Hadde ikke annet svar enn at jeg får sove bedre. Dermed ble det lettere å slutte. Jeg håper bare at dette fortsetter godt altså. 

Lurer litt på når man egentlig kan slutte å kalle seg selv for alkoholiker? 1 år, 2 år, 5 måneder? 

Hilsen Skjærpings

Anonymkode: c3651...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Beklager skrev vel under som Trude har vert med helt fra starten av her. Ja vi har ikke drukket kun tirsdag foreløpig. Håper vi greier det i dag også. I går kveld gikk det veldig bra. Vi har hatt ett ganske vanskelig forhold til alkohol de siste 10 årene både jeg og mannen har våre utfordringer. Vi har greid oss perioder uten og nå holder vi oss strikt til kvelden i stedet for hele dagen. Så det er en forbedring. Det skumle er bare når det på en måte eskalerer, da må vi rulle inn. Heldigvis har jeg og mannen ett veldig åpen dialog når det gjelder det. Vi setter ord på følelsene vår noe som jeg tror er veldig viktig for å greie dette. Med en gang ord er sagt så blir det liksom ikke så farlig lenger. Dette har nok reddet oss fra det verste. 

Appen heter DrinkControl den er veldig kjekk. I gode perioder bruker jeg den en del. Men når det eskalerer så gjør jeg ikke det 😂

trude 

Det hjelper masse å ha en åpen dialog. Nå har jeg lastet ned appen, kommer nok bare til å bruke den om det går bra jeg også🤣

-Andrea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...