Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 21.5.2021 den 19.53):

Hei alle sammen, 

Litt skummelt å skrive her, men jeg hopper i det .

Jeg er 44 år, samboer og ingen barn. God lederjobb og er vel en  velfungerende alkis.  De siste 2-3årene har jeg drukket sikkert i snitt 1,5-2 flasker vin hver kveld. Samboeren min vet det ikke…jeg drikker rett før jeg legger meg for å få sove. Hender og jeg drikker litt om våkner i 2-3 tiden og kjenner på angsten. Jeg hater at jeg har latt det gå så langt. Begynner hate meg selv. Er så redd samboer skal oppdage hva jeg gjør. Hvem jeg er.
Gruer meg til sommerferien, for på reise kan jeg jo ikke drikke. Og da sover jeg heller ikke.

Gråter her jeg skriver nå, for jeg vil jo så gjerne slutte…men jeg drukner angst og søvnproblemer i alkohol:(

Tiril

Anonymkode: 01e61...83f

,det er trist at du drikker for å kunne leve, det blir ikke bra, det kommer til å bli verre, hvor mye kan du satse på å slutte

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det noen av dere som vet hvor lenge man kan være fratatt førerkortet grunnet alkolisme? 

8 måneden nå uten lappen, så begynner å miste tålmodigheten. 

Cornelia 

Anonymkode: 36893...1d4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan går det med deg, Tiril? Har du en plan? 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Hei🌸

Planen er å rett og slett ikke å hvitvin i huset søndag-torsdag. 
Men i går gikk jeg på en liten smell. Mannen drikker sjelden, men i går åpnet han plutselig en flaske rødvin til maten. Jeg sa første nei, men så sprakk jeg og drakk en halv flaske vin. Så sånn sett ikke så mye, men allikevel et lite nederlag at jeg ikke klarte si nei. I dag er det tomt og jeg har ikke drukket noe, men kroppen vil ha og jeg vet natten blir lang. Det samme i morgen. 
Hvordan går det med deg?

Tiril

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noen av dere sier dere drikker en flaske vin, 6 øl og så videre.. Dette er selvfølgelig mye om en gjør det hver dag, men sånn ellers er da ikke dette så mye? 6 øl eller en flaske vin + mer kunne jeg fint drikke på fest uten store problemer før i tida. 

Anonymkode: 20be1...7bd

Når jeg drikker, drikker jeg som oftest 5-6 øl på både fredagen og lørdagen. Jeg syns det er mye, og jeg føler meg uvel både fysisk og psykisk flere dager etterpå. Tror jeg reagerer hardere på det enn mange andre. Drikker jeg så mye hver helg blir det vel over 21 enheter i uka, som er maks for menn.

Jeg har klart både 40 og 60 dager uten alkohol det siste året. Til høsten er jeg klar for 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen av dere som vet hvor lenge man kan være fratatt førerkortet grunnet alkolisme? 

Cornelia 

Hvem har fratatt det? Politiet? Fastlegen? 

Anonymkode: 2217a...0e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Cornelia 

Du må være avholds i ett år, med månedlige blodprøver hos legen.

Anonymkode: f4dfe...41c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En flaske vin er 5 enheter ganger 7 er det 35 enheter i uka. Det er rimelig mye. Men hvis det er en gang innimellom er det ikke så mye nei. Jeg har fort ligget på mellom 50 og 60 enheter i uka, og det er ALT for mye.  Jeg googlet litt, men kom ikke frem til hva som er anbefalt maksmengde i Norge i dag. Noen som vet? 

-Andrea

Tør dere drikke så mye når dere har barn? Hvordan fungerer dagene? Det høres slitsomt ut. 

Cornelia 

Ett år med pethprøver hos legen. 

Anonymkode: 1d646...bca

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye har du drukket, og hvor mye har du igjen? Jeg har drukket 7 halvlitere, og har 7 igjen. Skål! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drikker ikke mye lenger heldigvis pga jeg blir dårlig i magen om jeg drikker så kan ikke . Før kunne jeg drikke sån 5 dager i uken ... de er ikke lett og slutte og drikke ..men jeg sliter med annen rus da så er ikke noe bedre det -linn

Anonymkode: 24085...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor mye har du drukket, og hvor mye har du igjen? Jeg har drukket 7 halvlitere, og har 7 igjen. Skål! :)

Jeg syns det er dårlig stil at du sitter inne på tråden her og fester og skåler når det er andre som trenger denne tråden som en oppmuntring og inspirasjon til å holde seg unna alkoholen.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.5.2021 den 8.27):

Kom deg ut av denne tråden du generaliserer og det på groveste vis. En skal kun bli fratatt førerkortet når man faktisk kjører i ruspåvirket tilstand!

Anonymkode: ab763...d0c

Slik er det ikke. Jeg har aldri kjørt i ruspåvirket tilstand, men jeg mistet førerkortet. Men det var ikke legen som meldte det inn da. Det var politiet selv da de gjennom 8-9 måneder kom i kontakt med meg ganske ofte når jeg var full. 

Men det er altså ikke riktig det siste du sier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Cornelia 

Dette varierer med tanke på situasjonen. Noen får bare seks måneder, jeg fikk 1-2 åt på grunn av masse psykisk ustabilitet hvor det ble mange psykiatriske oppdrag og slikt. Hadde vært ett år i rusbehandling, men fikk avslag på å få det tilbake hvor de listet opp en hel del greier. Jeg utviklet etter hvert misbruk av andre rusmidler også, men det var kun i 2018, og jeg vet andre som har blitt tatt for å bruke illegale rusmidler har fått lappen raskere tilbake. Selv personer som har kjørt ruspåvirket noe jeg ikke har. 

Så de bruker skjønn i hver sak ser det ut til. Jeg klarer rett og slett ikke å få den tilbake da jeg går på trynet igjen med noen måneders mellomrom..1-2 år er lenge. Når en ikke har kjørt ruspåvirket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke drukket nå på 4 år, jeg måtte slutte helt fordi jeg begynte å føle meg i konstant dårlig form og var fortsatt ung. Drikker ikke en slurk en gang, tør ikke. 

Jeg kjenner ikke på mye savn i hverdagen, det er enkelte anledninger som slår meg som "nå hadde det vært godt med en øl" f. Eks på fine solværsdager, til jul osv. Jeg tar en dag av gangen og har gjort det hele veien. Livskvalitet har blitt betraktelig bedre, selv om det oppleves "kjedelig" til tider å alltid måtte avstå. 

Heier på dere her inne 😊

Anonymkode: f4ee2...88e

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei🌸

Planen er å rett og slett ikke å hvitvin i huset søndag-torsdag. 
Men i går gikk jeg på en liten smell. Mannen drikker sjelden, men i går åpnet han plutselig en flaske rødvin til maten. Jeg sa første nei, men så sprakk jeg og drakk en halv flaske vin. Så sånn sett ikke så mye, men allikevel et lite nederlag at jeg ikke klarte si nei. I dag er det tomt og jeg har ikke drukket noe, men kroppen vil ha og jeg vet natten blir lang. Det samme i morgen. 
Hvordan går det med deg?

Tiril

Ah, jeg greier heller ikke motstå når noen andre foreslår alkohol. Det er SÅ vanskelig! Jeg har holdt meg til planen. Har ikke drukket siden lørdag. Det går veldig greit. Egentlig rart jeg ikke får noen fysiske symptomer ettersom jeg har drukket mye og lenge🤷🏼‍♀️ 

Venter bare på den første vanskelige dagen, der alt er stress på jobben, middagen svir seg, ungene sutrer og klenger. Det er da jeg får prøvd meg. Det er da jeg tidligere har sagt fuck it, jeg tar litt vin, jeg fortjener vin🤦🏼‍♀️ 

-Andrea

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tør dere drikke så mye når dere har barn? Hvordan fungerer dagene? Det høres slitsomt ut. 

Anonymkode: 1d646...bca

Tydelig vis🤷🏼‍♀️ Ja, det er veldig slitsomt. Vi gjør ingenting annet enn å ta oss av barna og drikke. Det er det det går i. Håper vi greier å roe det ned nå🤞🏻

-Andrea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drakk i går. Merkelig nok våknet jeg ikke opp med fyllesyke. Jaja. Jeg sliter med alle mulige destruktive impulser nå og da blir det rett og slett utrolig vanskelig å holde seg unna. Et stort problem for min del er hvordan jeg blir når jeg drikker alene og alt jeg kan finne på. Jeg er så deprimert nå. De ukene jeg klarte å redusere veldig så var jeg i en bedre periode. Nå har jeg nok en gang blitt dårlig igjen og jeg vet ikke om jeg har det i meg å stå i mot nå. Det absolutt eneste jeg har av motivasjon til å holde meg unna er alle kaloriene. Men jeg kan lett drikke meg kanonfull en gang i uken, og så kompensere for kcal resten av uken. Så vet ikke om det er motiverende nok. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 hours ago, AnonymBruker said:

Hehe, er du full nå?

Hehe, ble god og full ja, som jeg skal bli i dag også. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
got2go skrev (9 timer siden):

Jeg syns det er dårlig stil at du sitter inne på tråden her og fester og skåler når det er andre som trenger denne tråden som en oppmuntring og inspirasjon til å holde seg unna alkoholen.

Ta heller å rapporter eller overse slike innlegg fremfor å svare. Svarer du oppmuntrer du h*n bare til å fortsette. 

Anonymkode: 35886...40e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ble god og full ja, som jeg skal bli i dag også. :)

Du vet vi kan se på ab-kodene at du sitter å svarer deg selv?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...