Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan går det med alle her inne? Jeg har dessverre hatt ett skikkelig tilbakefall.

-Vimsa

Anonymkode: 35886...40e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.4.2021 den 19.43):

Hvordan gikk det hos legen? 

W

Anonymkode: b0430...b6c

Meg du tenker på? Har ikke vært det enda, har time på mandag :) 

Chastity

Anonymkode: 85bea...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke drukket. 

Det var jeg som skrev at jeg sleit med å si nei, og drakk til det ble tomt. 

Jeg tror jeg er ferdig med alkohol. 

Hansine

Anonymkode: 2adf4...58d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok blodprøver, i forbindelse med noe annet, og leveren er helt fin. Etter 8 år med heftig drikking. Er det noe annet man må sjekke? 

Har drukket mindre den siste uken tilsammen enn jeg vanligvis drikker på en kveld, og det første gang på 8 år. 

K. 

Anonymkode: e77c3...7c6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.4.2021 den 22.56):

Jeg tok blodprøver, i forbindelse med noe annet, og leveren er helt fin. Etter 8 år med heftig drikking. Er det noe annet man må sjekke? 

Har drukket mindre den siste uken tilsammen enn jeg vanligvis drikker på en kveld, og det første gang på 8 år. 

K. 

Kan jeg spørre hvordan leveren kan være helt fin? Hvor mye er det du pleier å drikke? 

Anonymkode: ab763...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå har jeg time snart og har drukket 3 glass med rødvin fordi jeg gruet meg så mye :( Wish me luck!

Chastity

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kan jeg spørre hvordan leveren kan være helt fin? Hvor mye er det du pleier å drikke? 

Jeg har vel vært heldig, jeg vet ikke. Drikker veldig sjeldent brennevin, vet ikke om det kan ha hatt noe å si. 

Vanskelig å svare på. En gjennomsnittlig uke 24 halvlitere øl og 3 liter vin. Eventuelt 6 liter vin og 8 halvlitere. Da fordelt over 4 dager. 

K. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå har jeg time snart og har drukket 3 glass med rødvin fordi jeg gruet meg så mye :( Wish me luck!

Chastity

Hvordan gikk det? ❤️ 

K. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vel vært heldig, jeg vet ikke. Drikker veldig sjeldent brennevin, vet ikke om det kan ha hatt noe å si. 

Vanskelig å svare på. En gjennomsnittlig uke 24 halvlitere øl og 3 liter vin. Eventuelt 6 liter vin og 8 halvlitere. Da fordelt over 4 dager. 

K. 

Ok tusen takk for at du svarte. Uff bekymrer meg for min lever også. Er i tillegg overvektig så det hjelper ikke akkurat på saken. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok tusen takk for at du svarte. Uff bekymrer meg for min lever også. Er i tillegg overvektig så det hjelper ikke akkurat på saken. 

Det er jeg også, eller, jeg har blitt. Vanskelig å ha et sånt alkoholinntak uten å gå opp i vekt over lang tid selvom jeg er veldig bevisst på hva jeg putter i munnen. Kan jeg spørre hvor mye du drikker, hvor lenge du har drukket og om noen vet om det? Du kan ta en helsesjekk hos legen og si "ønsker å ta alle mulige blodprøver, jern, b12, stoffskiftet, kortisol, nyrer, lever". Da "pakker du det inn", men selvsagt lurest å være åpen med legen din. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er jeg også, eller, jeg har blitt. Vanskelig å ha et sånt alkoholinntak uten å gå opp i vekt over lang tid selvom jeg er veldig bevisst på hva jeg putter i munnen. Kan jeg spørre hvor mye du drikker, hvor lenge du har drukket og om noen vet om det? Du kan ta en helsesjekk hos legen og si "ønsker å ta alle mulige blodprøver, jern, b12, stoffskiftet, kortisol, nyrer, lever". Da "pakker du det inn", men selvsagt lurest å være åpen med legen din. 

Ei jeg vet om gjorde det hos legen. Der ble det påvist så høye leververdier at vips! Så ble hun fratatt førerkortet og satt på PEth-prøver. Måtte vise til absolutt avhold av alkohol i over 2 ÅR før hun fikk tilbake førerkortet.

Anonymkode: 2217a...0e4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ei jeg vet om gjorde det hos legen. Der ble det påvist så høye leververdier at vips! Så ble hun fratatt førerkortet og satt på PEth-prøver. Måtte vise til absolutt avhold av alkohol i over 2 ÅR før hun fikk tilbake førerkortet.

Nå ble jeg litt nysgjerrig her. Hvordan kunne de være bombesikre på at de høye leververdiene kom av alkohol? Jeg mener, kan man si dette med sikkerhet uten å vite om alkoholkonsumet? Høye leververdier kan jo komme av andre ting også. F. eks. enkelte kosttilskudd, medisiner osv. Og sikkert andre ting? 

Anonymkode: 8f644...cda

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Drikker kun vin og da sånn ca en halv -hel flaske sånn 5 ganger i uken. Dette har jeg gjort i alle fall ti år men jeg har hatt lange hvite perioder i mellom der. Har hatt veldig fin hvit periode til nå men er veldig pÅ vei tilbake nå med over en flaske daglig. Grunnen er for mye tanker og følelser over uforutsette ting som har kræsjet ned som en bombe i livet mitt... har det veldig vanskelig å bearbeide uten noe alkohol. Håper at det blir bedre fra neste uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå ble jeg litt nysgjerrig her. Hvordan kunne de være bombesikre på at de høye leververdiene kom av alkohol? Jeg mener, kan man si dette med sikkerhet uten å vite om alkoholkonsumet? Høye leververdier kan jo komme av andre ting også. F. eks. enkelte kosttilskudd, medisiner osv. Og sikkert andre ting? 

Mulig det var blodverdier da? Det var ihvertfall tatt sånn test som beviste at dette kom fra alkohol og ingenting annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mulig det var blodverdier da? Det var ihvertfall tatt sånn test som beviste at dette kom fra alkohol og ingenting annet...

Vedkommede hadde ikke fortalt legen om alkoholvanene sine ihvertfall, hun kom dit for å sjekke vitaminmangel osv. Var sånn alkoholmisbruket hennes ble oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fellessvar til dere over. 

Jeg har en veldig nær venn som slo voldsomt ut på leverprøver et par ganger. Måtte komme tilbake å ta nye prøver flere ganger og de var nedre da. Det viste seg at det er medisinen vedkommende går på som ga utslag. Personen må ta regelmessige blodprøver pga denne medisinen, men aldri før hadde det vært så høye verdier. 

Det er nok ikke sånn at man blir fratatt førerkortet pga leverprøve sånn uten videre, det høres ganske villt ut, eller? Må man ikke ha tydelige signaler for å gjøre dette, evt urinprøver regelmessig? 

Vil uansett anbefale helsesjekk hos legen! Hos meg har det gått bra, men det er IKKE en fasit på hva som går bra hos andre. 

K. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fellessvar til dere over. 

Jeg har en veldig nær venn som slo voldsomt ut på leverprøver et par ganger. Måtte komme tilbake å ta nye prøver flere ganger og de var nedre da. Det viste seg at det er medisinen vedkommende går på som ga utslag. Personen må ta regelmessige blodprøver pga denne medisinen, men aldri før hadde det vært så høye verdier. 

Det er nok ikke sånn at man blir fratatt førerkortet pga leverprøve sånn uten videre, det høres ganske villt ut, eller? Må man ikke ha tydelige signaler for å gjøre dette, evt urinprøver regelmessig? 

Vil uansett anbefale helsesjekk hos legen! Hos meg har det gått bra, men det er IKKE en fasit på hva som går bra hos andre. 

K. 

Enig med deg, høye leververdier kan komme av en rekke forhold, så her har jeg mer tro på at det også har kommet tilleggsopplysninger inn i bildet. Man kan vel ikke få fratatt førerkortet kun av høye leververdier alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Enig med deg, høye leververdier kan komme av en rekke forhold, så her har jeg mer tro på at det også har kommet tilleggsopplysninger inn i bildet. Man kan vel ikke få fratatt førerkortet kun av høye leververdier alene. 

Leverprøvene kom tilbake forstyrrende høye, og vedkommende ble da tatt videre til utvidet blodprøve. Der ble alkoholkonsumet oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til dere som drikker mye: Hvordan handler dere alkoholen? Bytter dere på butikker, hjemlevering? 

Her passer jeg litt på. Jeg handler stort sett aldri øl to ganger i uka på samme butikk feks, men kan fint handle en gang. Det er mannen som går på polet, han går på samme vinmonopol hver gang. Det hadde ikke jeg gjort. Han bryr seg heller ikke om hvor mye/ofte han kjøper øl på samme butikk. 

K. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...