Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har innsett at jeg ikke klarer dette alene, og har bestilt time til fastlegen. Skal legge alle kortene på bordet og håper jeg får hjelp snart. Det er et nederlag at jeg ikke klarer dette selv, men når jeg leser statistikken så ser jeg at jeg ikke er alene.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legetime overstått, og jeg blir henvist til ruskonsulent på den lokale DPS. Føles veldig godt at jeg skal slippe å gjøre dette alene. Min siste dag 1 i dag.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edru? skrev (3 timer siden):

Legetime overstått, og jeg blir henvist til ruskonsulent på den lokale DPS. Føles veldig godt at jeg skal slippe å gjøre dette alene. Min siste dag 1 i dag.

Fantastisk tøft gjort! Anbefaler deg å høre om mulighetene for å bli med i tilbakefallsforebyggende gruppe. Der møter du andre likesinnede med div. Rusproblemer hvor en får hjelp til å mestre hverdagen som rusfri. Lykke til, og vær stolt over deg selv at du er så sterk at du klarer å be om hjelp! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edru? skrev (6 timer siden):

Herlighet er så stolt av deg! Det er så utrolig bra gjort, dette blir bra. 

Lenge siden jeg har vært her nå, forrige gang jeg drakk skrev jeg her i tråden. Kjenner jeg er veldig lei av å leve, alkohol gir heller ikke noen glede lenger slik det gjorde. Likevel har jeg kjøpt en kartong jeg kommer til å drikke av i kveld. Har gitt opp helsevesenet. Dps har ikke brydd seg om at jeg har vært hjemme og drukket, selvskadet og vært uten inntekt i 2.5 år - så hvorfor skal jeg bry meg.

I tillegg toppet det seg for en måned siden når jeg dro for å få hjelp hos fastlegen. Prøvene mine var FÆLE. Lever, d-vitamin, jern, folinsyre, stoffskifte, b-vitamin, leukocytter og ja jeg aner ikke hva mer. Enten var de alt for høye eller for lave. Hun hadde ikke engang RINGT MEG bare sa det helt tilfeldig da jeg skulle spørre om psykolog 3 måneder etter jeg hadde tatt prøvene og jeg trodde alt var topp! Kanskje har jeg også kreft. Har hatt en fæl uvane om å kaste opp mat før jeg drikker sånn at jeg skal bli fullere, så dette har gjort at jeg har ødelagt stoffskiftet mitt for resten av livet :( Jeg er 25 år. Hater når man ikke kan stole på noen, ikke engang seg selv. Sliten.. Når har man lov å gi opp? 

- Karro

Anonymkode: 98c57...2f8

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du gir opp, Karro, så får du aldri oppleve et godt, normalt og fint liv. 

Det må jo være noe du har å leve for, siden du ikke allerede har gitt opp? Om ikke annet, så hvertfall et håp om en bedre fremtid.

Du trenger hjelp. At du har fått for dårlig oppfølging nå er jo helt tydelig. Kan du bytte lege? Bytte psykolog? Bytte sosionom om du har det? Det finnes gode mennesker der ute som øsker deg alt godt, og som vil se deg lykkes. 

Men hovedjobben gjør du selv. Du må også bestemme deg. Ikke bare prøve, men virkelig gjennomføre.

Det ordner seg❤

Anonymkode: 248f1...49e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2021 den 23.41):

Om du gir opp, Karro, så får du aldri oppleve et godt, normalt og fint liv. 

Det må jo være noe du har å leve for, siden du ikke allerede har gitt opp? Om ikke annet, så hvertfall et håp om en bedre fremtid.

Du trenger hjelp. At du har fått for dårlig oppfølging nå er jo helt tydelig. Kan du bytte lege? Bytte psykolog? Bytte sosionom om du har det? Det finnes gode mennesker der ute som øsker deg alt godt, og som vil se deg lykkes. 

Men hovedjobben gjør du selv. Du må også bestemme deg. Ikke bare prøve, men virkelig gjennomføre.

Det ordner seg❤

Det har du helt rett i. Håpet om noe bedre har holdt meg oppe enn så lenge, jeg har tatt utdanning og prøvd. Innsett at jeg ikke klarer det alene. Men jeg blir bare verre, og det er nok min skyld for det meste. Skal prøve litt til, men min neste bursdag vil jeg ikke feire. Den er om en måned. Klem til deg fine anonym, håper du har det greit hvor enn du er ❤️ Takk for at du tok deg tid til å svare på innlegget mitt. 

-Karro

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Edru? skrev (På 3.2.2021 den 12.21):

Masse lykke til!

Anonymkode: 2e5b2...1ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det har du helt rett i. Håpet om noe bedre har holdt meg oppe enn så lenge, jeg har tatt utdanning og prøvd. Innsett at jeg ikke klarer det alene. Men jeg blir bare verre, og det er nok min skyld for det meste. Skal prøve litt til, men min neste bursdag vil jeg ikke feire. Den er om en måned. Klem til deg fine anonym, håper du har det greit hvor enn du er ❤️ Takk for at du tok deg tid til å svare på innlegget mitt. 

-Karro

Eller så er det akkurat det du bør gjøre.. feire. Se at det finnes folk som bryr seg om deg. Feire at du har holdt ut så langt. 

Jeg sliter ofte med å komme meg opp om dagene selv. Men til og med det å faktisk klare noe så "lite" som å stå opp, gjør at jeg kjenner på en slags mestring. Det er ikke alltid lett å være menneske. Tilsynelatende "perfekte" folk sliter også med psyken og motivasjonen iblant. Vi må bare kjempe oss igjennom mørket, så finner vi lyset til slutt😊 det unner jeg meg selv, og det unner jeg alle andre. Med deg i spissen😉

Ønsker deg masse lykke til med å få et godt liv, uten alkohol. Den er ikke med på å gjøre det bedre akkurat🙊

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også vil jeg avslutte med et sitat jeg har hørt eller lest (vet ikke hvor); 

"Det er ikke et dårlig liv, bare en dårlig dag."

Et tips kan være å skrive ned hva du er takknemlig for, og hva du finner glede i på de dagene du kjenner du har det bra. Og så finner du det frem igjen de dagene du sliter😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser flere som ønsker hjelp.. men utifra andre tråder her inne er det ikke enkelt å få hjelp.. en må bare fikse seg selv. Det koster staten å hjelpe folk, og en må kjempe en lang kamp for at en i det hele tatt skal få hjelp.. da er det ikke greit å ta i mot hjelpen når de egentlig ikke er interessert i å hjelpe 

Anonymkode: d5faa...3b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Leser flere som ønsker hjelp.. men utifra andre tråder her inne er det ikke enkelt å få hjelp.. en må bare fikse seg selv. Det koster staten å hjelpe folk, og en må kjempe en lang kamp for at en i det hele tatt skal få hjelp.. da er det ikke greit å ta i mot hjelpen når de egentlig ikke er interessert i å hjelpe 

Anonymkode: d5faa...3b0

Jeg har motsatt erfaring. Jeg har vært ganske mange år i psykiatrien og har sjeldent opplevd at  de ikke vil hjelpe meg, heller tvert imot.  De har vært oppriktig interessert og selv nå etter at jeg egentlig skulle ut fra behandlingsposten jeg har vært på de to siste årene så fikk jeg være lengre fordi de ville utrede meg på nytt og ikke sette meg på bar bakke, men se hvilke andre steder de kan sende meg avhengig av resultatet på diagnosen. 

Anonymkode: 35886...40e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K her. Kun skrevet en gang i tråden før.

Sluttet den 12 januar med rødvin på ukedager. Og har ikke drukket vin på ukedager siden da. 
Drukket litt i helgene, men kun 2 glass fredag og lørdag. Tenker mye på alkohol i ukedagene og føler på en slags sorg 👀😅 Patetisk, jeg vet! Har spart litt penger og det er jo litt motiverende. Prøver samtidig å gå ned i vekt, så mye på en gang.

Heier på alle her inne ❤️

K.

Anonymkode: ebad6...223

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig deilig å holde seg unna alkohol. Etter 36 hvite dager er jeg nå kommet til et punkt hvor det egentlig går veldig fint uten den sedvanlige helgekosen. Tidligere ble jeg stresset hvis jeg ikke drakk alkohol i helgene. Det ble en slags avhengighet, selv om det ikke ble et problem. For jeg drakk hverken mye eller på andre dager enn fredagen og lørdagen.

Nå er det mer den nye normalen å være alkoholfri. Mer energi, mindre hodepine, mindre engstelse, mindre trang til usunn mat, bedre og mer stabilt humør og psyke er blant fordelene det gir.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bekjenne og samtidig si hvor stolt og imponert jeg er over dere! Jeg har driti meg ut gang på gang, enda jeg vet jeg klarer meg uten(lenge også), og vet hvor deilig det er uten! 

Imorgen går jeg nok en gang inn for dag 1 uten, igjen! Jeg lurer på å komme inn her å "skrifte og føre dagbok", dag for dag. 

La oss fortsette støtte opp hverandre. Jeg heier på dere alle!

Hvordan går det med folket? 

W

Anonymkode: b0430...b6c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2021 den 18.38):

Lenge siden jeg har vært her nå, forrige gang jeg drakk skrev jeg her i tråden. Kjenner jeg er veldig lei av å leve, alkohol gir heller ikke noen glede lenger slik det gjorde. Likevel har jeg kjøpt en kartong jeg kommer til å drikke av i kveld. Har gitt opp helsevesenet. Dps har ikke brydd seg om at jeg har vært hjemme og drukket, selvskadet og vært uten inntekt i 2.5 år - så hvorfor skal jeg bry meg.

I tillegg toppet det seg for en måned siden når jeg dro for å få hjelp hos fastlegen. Prøvene mine var FÆLE. Lever, d-vitamin, jern, folinsyre, stoffskifte, b-vitamin, leukocytter og ja jeg aner ikke hva mer. Enten var de alt for høye eller for lave. Hun hadde ikke engang RINGT MEG bare sa det helt tilfeldig da jeg skulle spørre om psykolog 3 måneder etter jeg hadde tatt prøvene og jeg trodde alt var topp! Kanskje har jeg også kreft. Har hatt en fæl uvane om å kaste opp mat før jeg drikker sånn at jeg skal bli fullere, så dette har gjort at jeg har ødelagt stoffskiftet mitt for resten av livet :( Jeg er 25 år. Hater når man ikke kan stole på noen, ikke engang seg selv. Sliten.. Når har man lov å gi opp? 

- Karro

Du har det åpenbart fælt, og jeg føler med deg. Det er også sikkert grunner til at du har endt opp i den situasjonen, som du kanskje ikke helt har kontroll på selv. Men nå vil jeg utfordre deg på en ting. 

Du sier at du har gitt opp fordi "Dps" har ikke brydd seg, og fastlegen har ikke brydd seg. Negge deler er utenfor din kontroll. Hva med hva du bryr deg om og ikke. Hva med hvadu gjør og ikke? For fastlege,det kam du bytte,men det hjelper ikke om folk bryr seg om deg 100 prosent av tiden hvis du ikke innser at ditt liv og din helse er ditt hovedansvar, og at det påvirkes av de valgene du tar.

Hvorfor skal du bry deg? Fordi det først om fremst er DU som skal bry deg om ditt liv. Hvis de rundt deg ser at du gjøt det, er det lettere for dem å bry seg også.

Deter ikke sikkert helsa di er ødelagt for bestandig, det er ikke sikkert du har kreft, og du trenger ikke å sitte alene i en leilighet å drikke resten av livet, men da trengs det endring, og dermå du gjøre mye av jobben sjøl.

Anonymkode: 8e0ee...257

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

For en dust jeg er. Som hele tiden sier til meg selv nå er ert nok og nå er det slutt. Starter igjen og igjen på dag 1. Jeg er så skuffet over meg selv, blir så lei meg! 

Jeg tror jeg har virkelig nådd bunn nå. Idag er snart dag 1 uten over. Tung og vond dag. 

Hvordan går det med dere andre her? 

Skal vi bli litt flinke igjen å oppdatere her, dele dagene med hverandre, oppturer og nedturer. Heie verandre frem 🙂🙂

W

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For en dust jeg er. Som hele tiden sier til meg selv nå er ert nok og nå er det slutt. Starter igjen og igjen på dag 1. Jeg er så skuffet over meg selv, blir så lei meg! 

Jeg tror jeg har virkelig nådd bunn nå. Idag er snart dag 1 uten over. Tung og vond dag. 

Hvordan går det med dere andre her? 

Skal vi bli litt flinke igjen å oppdatere her, dele dagene med hverandre, oppturer og nedturer. Heie verandre frem 🙂🙂

W

Det er lov å gå på en smell. Så prøver man på nytt.

Jeg gjentar meg sikkert fra tidligere i tråden, men mitt alkoholkonsum har aldri vært utenfor kontroll eller tatt over livet mitt. Jeg er rett og slett lei av de negative virkningene det har på det mentale og fysiske. Så nå er jeg snart på dag 60 uten alkohol, noe som var målet mitt.

Så planen er at jeg kan drikke til helga igjen, men nå er det blitt sånn at jeg vegrer meg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Expandable86 skrev (1 time siden):

Det er lov å gå på en smell. Så prøver man på nytt.

Jeg gjentar meg sikkert fra tidligere i tråden, men mitt alkoholkonsum har aldri vært utenfor kontroll eller tatt over livet mitt. Jeg er rett og slett lei av de negative virkningene det har på det mentale og fysiske. Så nå er jeg snart på dag 60 uten alkohol, noe som var målet mitt.

Så planen er at jeg kan drikke til helga igjen, men nå er det blitt sånn at jeg vegrer meg for det.

Joda det er sant. Men hvor mange ganger kan man falle for å reise seg opp igjen, før det ikke er en vei opp der? 

Da er du "heldig", som aldri har levd i de klørne. 

Men,  om du ikke vill drikke og ikke har problemer med det, ikke drikk. Det velger du bare selv😃

W

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.2.2021 den 18.38):

- Karro

Hei Karro!

Du, de blodprøveverdiene dine vil bedre seg hvis du slutter å drikke. Det betyr ikke at kroppen din er kronisk ødelagt av alkohol når du er så ung, selv om du har skjeve blodprøveverdier akkurat nå. 
Masse lykke til, jeg tenker på deg og håper at du får hjelp. 

Vennlig hilsen helsepersonell som jobber med rusavhengige 

Anonymkode: 503fc...aa4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Joda det er sant. Men hvor mange ganger kan man falle for å reise seg opp igjen, før det ikke er en vei opp der? 

Da er du "heldig", som aldri har levd i de klørne. 

Men,  om du ikke vill drikke og ikke har problemer med det, ikke drikk. Det velger du bare selv😃

W

Jeg vet ikke hvordan det er å være i alkoholens klør, men det er vel alltid en vei opp og ut av det🙂 Hvis du har klart lengre perioder uten alkohol tidligere, kan du klare det igjen. Skjønner at det er en hard og vanskelig kamp.

Savner mest kosen og den gode, avslappende rusen 2-3 øl gir meg. Kun øl det går i her, og aldri sterkere saker. Kommer nok til å drikke litt nå fremover og i påska, men jeg skal fase ut alkoholbruken. Skal aldri tilbake til å drikke begge dagene i helga, uke etter uke, måned etter måned. 100 dagers alkoholfri er planlagt senere i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...