Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere har kommet lenger enn meg, jeg er bare på dag 11. Men jeg kjenner ikke noe til fysiske symptomer på drikkinga, annet enn at jeg merker at jeg er friskere i huden. Har ikke tatt blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja jeg har mange bekymringer! Det var blant annet derfor jeg stoppet. Og følelsen jeg har nå er deilig, den driver meg, sammen med bekymring for hva jeg har påført meg selv. Alle blodprøver jeg har Tatt tidligere har vært fine og aldri vist noe galt ved leverprøve. Har du vært hos lege, tatt blodprøver? 

Hvorfor har du blitt bekymret nå? Er det ting som har skjedd, forandret seg? 

Jeg er idag på dag 16. Sist jeg prøvde holdt jeg over 40dager, og lurer fortsatt på hvorfor F*** jeg ramla utfor. 

W

Anonymkode: b0430...b6c

Har ikke tatt prøver eller vært hos lege. Men har de siste mnd hatt en ubehagelig fornemmelse fra levra, og det skremmer meg veldig. Så til slutt bare bestemte jeg meg for at jeg må ta tilbake kontrollen. Misbruket kan ikke fortsette, verken for helsas eller familiens skyld, det vet man jo mens man holder på.... Slet lenge for å klare så mye som to dager uten. Sprakk, og skammet meg. Men nå er det plutselig dag 26, og hver dag som går gir virkelig ny motivasjon. Jeg er mest av alt bare utrolig stolt over at jeg klarer å være så sterk som nå. 

- H

Anonymkode: 8f644...cda

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke tatt prøver eller vært hos lege. Men har de siste mnd hatt en ubehagelig fornemmelse fra levra, og det skremmer meg veldig. Så til slutt bare bestemte jeg meg for at jeg må ta tilbake kontrollen. Misbruket kan ikke fortsette, verken for helsas eller familiens skyld, det vet man jo mens man holder på.... Slet lenge for å klare så mye som to dager uten. Sprakk, og skammet meg. Men nå er det plutselig dag 26, og hver dag som går gir virkelig ny motivasjon. Jeg er mest av alt bare utrolig stolt over at jeg klarer å være så sterk som nå. 

- H

Hvordan følelse da? Har du hatt andre plager, som man kanskje ikke tenker over, men etterpå litt åhhh ja..? 

Tenker du å ta en tur til legen, å sjekke stå? 

Det er værtfall kjempebra jobbet hittil, jeg heier på deg!  

Hvor gammel er du? Og hvor lenge /hvordan har du drukket? 

Selv er jeg 32 og har drukket i 8år, som ett eskalerende problem (har jo drukket før det, men som normalt. 1 glass vin eller 2 i ny og ne, fest en sjelden gang) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan følelse da? Har du hatt andre plager, som man kanskje ikke tenker over, men etterpå litt åhhh ja..? 

Tenker du å ta en tur til legen, å sjekke stå? 

Det er værtfall kjempebra jobbet hittil, jeg heier på deg!  

Hvor gammel er du? Og hvor lenge /hvordan har du drukket? 

Selv er jeg 32 og har drukket i 8år, som ett eskalerende problem (har jo drukket før det, men som normalt. 1 glass vin eller 2 i ny og ne, fest en sjelden gang) 

Litt murrende, brennende følelse. Ingen andre plager. Har ingen umiddelbare planer om legevisitt, ser an om det gir seg ved hjelp av avhold over tid. Derfor MÅ jeg klare dette. 

Er i siste halvdel av 30-årene. Har alt på stell utad. Men har drukket temmelig hardt i snart 3 år. Ikke mange dager uten. Vin, øl, sprit, you name it.... En hendelse i livet gjorde at jeg utviklet angst og dyp depresjon, og begynte å drikke for å glemme. Men nå har jeg fått de vonde følelsene på avstand og det er på tide å ta tilbake kontrollen over eget liv. 

Hvorfor drikker du?

Vet legen din om misbruket eller har du hatt dekkhistorier når du har tatt prøver? 

- H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Litt murrende, brennende følelse. Ingen andre plager. Har ingen umiddelbare planer om legevisitt, ser an om det gir seg ved hjelp av avhold over tid. Derfor MÅ jeg klare dette. 

Er i siste halvdel av 30-årene. Har alt på stell utad. Men har drukket temmelig hardt i snart 3 år. Ikke mange dager uten. Vin, øl, sprit, you name it.... En hendelse i livet gjorde at jeg utviklet angst og dyp depresjon, og begynte å drikke for å glemme. Men nå har jeg fått de vonde følelsene på avstand og det er på tide å ta tilbake kontrollen over eget liv. 

Hvorfor drikker du?

Vet legen din om misbruket eller har du hatt dekkhistorier når du har tatt prøver? 

- H

Jeg vet ikke hvorfor jeg begynte, eller, jeg vet ikke hvorfor det gikk så galt som det gjorde og at jeg ble avhengi. Det ligger vel også i meg å være sårbar for avhengighet. Startet med par glass vin kveldstid, som ble flere kvelder med par glass i uken. Så mer og mer. Par glass etter jobb. Det ble flere og flere glass. Tidligere og tidligere på dagen når jeg hadde fri. De siste årene tørr jeg ikke fortelle. Men jeg kan se ca hvor det begynte å eskalerer litt etter litt. 

Jeg har aldri snakket med legen om det. Men leverprøvene pleier være med i "pakka" når du feks sjekker vitaminer og generelt. Dog har jeg hatt ekstrem panikkangst og trodd noe alvorlig var galt med meg. Da var jeg hos legen med min bekymring, og siden jeg hadde en bekymring ang leveren min, tok han blodprøver, som viste at verdiene var helt normale. 

De følelsene du kjenner der, er nok helt sikkert fra leveren. 

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hvorfor jeg begynte, eller, jeg vet ikke hvorfor det gikk så galt som det gjorde og at jeg ble avhengi. Det ligger vel også i meg å være sårbar for avhengighet. Startet med par glass vin kveldstid, som ble flere kvelder med par glass i uken. Så mer og mer. Par glass etter jobb. Det ble flere og flere glass. Tidligere og tidligere på dagen når jeg hadde fri. De siste årene tørr jeg ikke fortelle. Men jeg kan se ca hvor det begynte å eskalerer litt etter litt. 

Jeg har aldri snakket med legen om det. Men leverprøvene pleier være med i "pakka" når du feks sjekker vitaminer og generelt. Dog har jeg hatt ekstrem panikkangst og trodd noe alvorlig var galt med meg. Da var jeg hos legen med min bekymring, og siden jeg hadde en bekymring ang leveren min, tok han blodprøver, som viste at verdiene var helt normale. 

De følelsene du kjenner der, er nok helt sikkert fra leveren. 

W

Jeg var også en sånn "kosedrikker" før det tok helt av, et par glass vin her og der, oftest sosialt men av og til alene hjemme. Utrolig hvordan alkoholen kan ta fullstendig kontroll over livet når man blir sårbar nok. Er så utrolig klar for å leve uten stresset rundt alkohol: stresse med å få kjøpt, når man skal drikke, hvordan man skal skjule det, redsel for hva andre skjønner, hva det gjør med helsa.... 

Ja, tror nok det er fra leveren følelsen kommer...håper det går over. Er det lenge siden du sist tok blodprøver med leververdier? Imponerende at leververdiene er normale etter så mange år med høyt konsum, det ville jeg ikke trodd, men vet jo tåleevnen er veldig individuell. 

- H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sprakk på mandagen og tømte i meg 5 halvlitere. Er utrolig sur på meg selv, men samtidig litt stolt over at jeg klarte å stoppe siden jeg har nærmest tvangstanker om at jeg alltid må drikke opp 6-8. Har ikke drukket idag og håper at jeg ikke sprekker etter psykologtimen min imorgen.

-Vimsa

Anonymkode: 35886...40e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg sprakk på mandagen og tømte i meg 5 halvlitere. Er utrolig sur på meg selv, men samtidig litt stolt over at jeg klarte å stoppe siden jeg har nærmest tvangstanker om at jeg alltid må drikke opp 6-8. Har ikke drukket idag og håper at jeg ikke sprekker etter psykologtimen min imorgen.

-Vimsa

Ikke vær sur på deg selv, dette er bare ett hinder på veien. Du virker som et så fint menneske. Skriv her om du får noen reaksjoner etter psykologtimen ❤️

-Karro

Anonymkode: 98c57...2f8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

-Vimsa

Skjønner du er skuffet, men prøv å rist det av deg, gjort er gjort. Og så flott at du har holdt deg uten idag 👌

- H

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg var også en sånn "kosedrikker" før det tok helt av, et par glass vin her og der, oftest sosialt men av og til alene hjemme. Utrolig hvordan alkoholen kan ta fullstendig kontroll over livet når man blir sårbar nok. Er så utrolig klar for å leve uten stresset rundt alkohol: stresse med å få kjøpt, når man skal drikke, hvordan man skal skjule det, redsel for hva andre skjønner, hva det gjør med helsa.... 

Ja, tror nok det er fra leveren følelsen kommer...håper det går over. Er det lenge siden du sist tok blodprøver med leververdier? Imponerende at leververdiene er normale etter så mange år med høyt konsum, det ville jeg ikke trodd, men vet jo tåleevnen er veldig individuell. 

- H

Jeg tok prøver i sommer. Da var alat og GT innenfor normalen. Den ene av de har vært minimalt forhøyet på våren, men siste blodprøve var den helt fin. Så jeg håper alt i kroppen er som det skal og at jeg ikke har forårsaket noen skade. 

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tok prøver i sommer. Da var alat og GT innenfor normalen. Den ene av de har vært minimalt forhøyet på våren, men siste blodprøve var den helt fin. Så jeg håper alt i kroppen er som det skal og at jeg ikke har forårsaket noen skade. 

W

Så fint å høre at prøvene var fine. Satser på at alt er bra med helsen din, og at du klarer å avstå nå og får et bedre liv uten denne giften. 

Dag 27 her! Føler meg sterkere og sterkere for hver ny dag jeg kan telle💪 Ser meg ikke tilbake! Drukket er drukket, men jeg kan fortsatt påvirke fremtiden. Det er håp, folkens! 

- H

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dag 27 her! Føler meg sterkere og sterkere for hver ny dag jeg kan telle💪 Ser meg ikke tilbake! Drukket er drukket, men jeg kan fortsatt påvirke fremtiden. Det er håp, folkens! 

- H

Så bra! Jeg er på dag 12, og føler det likedan. Det er som om en tåke har lettet og jeg ser ting klarere. Elsker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edru? skrev (6 minutter siden):

Så bra! Jeg er på dag 12, og føler det likedan. Det er som om en tåke har lettet og jeg ser ting klarere. Elsker det!

Så herlig! Føler også jeg ser klarere, er mer bevisst i alt jeg gjør og plutselig har liksom dagen flere muligheter. Det er så godt vi er flere om dette her. Håper det at vi føler oss bedre kan motivere enda flere. 

- H

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg skikkelig stolt av meg selv! Fikk en noe kjip beskjed i dag og normalt ville jeg ha kjørt rett på polet, men jeg klarte å se hvor dumt det ville ha vært å drikke over dårlige nyheter og har ikke kjøpt en dråpe.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edru? skrev (44 minutter siden):

Nå er jeg skikkelig stolt av meg selv! Fikk en noe kjip beskjed i dag og normalt ville jeg ha kjørt rett på polet, men jeg klarte å se hvor dumt det ville ha vært å drikke over dårlige nyheter og har ikke kjøpt en dråpe.

Så utrolig bra! Du har grunn til å være stolt. Det er jo dette det handler om, å klare å stå imot destruktive mestringsstrategier og finne nye måter å håndtere motgang på. 

- H

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 18 idag😊 Dere som har holdt dere en stund, har dere "byttet" avhengighet, om jeg kan si det sånn. Selv er jeg blitt helt på vann med sitron (den gule flasken), jeg måå ha det og drikker massevis hver dag. Mye bedre for meg enn vin, og ikke minst laaangt billigere 🙈😊

W

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilfeldigvis innom her - noen som så "unge alkoholikere" på NRK Innafor? Vet ikke om det hjalp meg, akkurat, for alle de tre de intervjuet drakk 1 liter sprit per dag, og da er det lett å unnskylde eget forbruk. 

- S

Anonymkode: 4851d...7b2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dag 18 idag😊 Dere som har holdt dere en stund, har dere "byttet" avhengighet, om jeg kan si det sånn. Selv er jeg blitt helt på vann med sitron (den gule flasken), jeg måå ha det og drikker massevis hver dag. Mye bedre for meg enn vin, og ikke minst laaangt billigere 🙈😊

W

Gratulerer med dag 18! Dag 28 her 😀💪 

Njass, har gomlet på og drukket alt mulig de siste ukene, generelt mye av alt. Brus, te, snop, mat.... Lot med vilje være å begrense meg i begynnelsen, for det holdt meg tross alt unna alkohol, og jeg merket at jeg kjedet meg enormt om kveldene. Har de siste dagene prøvd å få fokus over på sunnere og renere mat som kan bidra til å bygge opp kroppen igjen. Det er deilig å være bevisst kroppen igjen, selv om det nå er med mer bekymring enn glede. Er 100% sikker på at jeg ikke kommer til å sprekke i jula. Har det altfor godt med nye, mer bevisste valg nå. 

Sitronvann er sikkert bra for levra da? 🙂 

- H

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at det står stor respekt av at dere klarer å dele opp og nedturer her. Jeg heier på dere! Jeg har selv vært pårørende til en søster som drakk veldig mye i 12 år. Hun har gått gjennom kampen og går på 10året som rusfri nå. Det er ingen tvil i at kampen er tøff og at man vil sprekke, men om det er to skritt frem og et til bake, så går det fortsatt fremover ☺️

Anonymkode: 6ff41...aea

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Gratulerer med dag 18! Dag 28 her 😀💪 

Njass, har gomlet på og drukket alt mulig de siste ukene, generelt mye av alt. Brus, te, snop, mat.... Lot med vilje være å begrense meg i begynnelsen, for det holdt meg tross alt unna alkohol, og jeg merket at jeg kjedet meg enormt om kveldene. Har de siste dagene prøvd å få fokus over på sunnere og renere mat som kan bidra til å bygge opp kroppen igjen. Det er deilig å være bevisst kroppen igjen, selv om det nå er med mer bekymring enn glede. Er 100% sikker på at jeg ikke kommer til å sprekke i jula. Har det altfor godt med nye, mer bevisste valg nå. 

Sitronvann er sikkert bra for levra da? 🙂 

- H

Det kan vel ikke være verre enn alkohol? 🙈 Regner med både vann og sitron er sunt, og ikke skader leveren min😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...