Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette krever mental styrke, å stå imot. Å kunne tenke klart i det øyeblikket man MÅ drikke, eller å kjøpe drikke.

Dummeste er å holde seg i ukedagene, så drikke lørdag/søndag.

Kutt helt ut!! Aldri mer, glem alt som heter å kose seg med alkohol. For det er INGEN kos! Kun manipulering av sinnet ditt, kroppen din hater alkohol.

Jeg stoppet i mars når korona kom, klart meg uten siden den tid. Helt utrolig, nå går jeg turer. Trener styrketrening 3 dager i uken, i stedet for flaska hver kveld. Aldri følt meg bedre.

Det som er så trist, er at det er SÅ MANGE som sitter hjemme å drikker alkohol hver kveld for å slappe av. Føle seg bedre, er så lett å komme inn i en ond sirkel. Totalforbud er eneste løsning.

- Even

Anonymkode: f7823...825

Regner med at du svarte AB over, men du har rett. Å leke med ilden skjærer seg gang på gang. 

I motsetning til deg ble jeg så isolert når korona kom, og fikk angst, så jeg drakk mer enn ellers. Nå går det bedre, og jeg må ta et oppgjør med meg selv, og være bevisst på det daglig. 

Anonymkode: 1d646...bca

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En uke uten alkohol er overstått og jeg føler meg utrolig mye lettere i hodet igjen. Har ikke drukket en dråpe siden forrige fredag. Jeg ser i speilet at jeg har frisknet til i øynene og ansiktet ser mindre dratt og slitent ut. Det har gått overraskende greit, men med unntak fra noen minutter i går. Begynte nesten å lure på om jeg ikke skulle klare det allikevel, men suget gikk over like raskt som det kom. Jeg husker jeg slet mer den første uken sist jeg skulle holde meg unna. Skjønner ikke helt hvorfor, men slik er det bare. Håper bare at uke nr to blir like grei. Prøver å oppsummere for meg selv hva som er annerledes, men jeg finner ingen klar sammenheng. 

Even, jeg vet ikke helt om jeg er helt enig at totalforbud er eneste løsning. Det blir litt som de som har sluttet å røyke, at de nærmest avskyr de som røyker og sier at totalforbud er det eneste rette. Å si at alkohol er INGEN kos er vel å ta litt hardt i. At det ikke var kos for deg er ikke ensbetydende med at det ikke er kos for andre. Jeg syns faktisk det er utrolig godt med en riktig vin til god mat. Da koser jeg meg virkelig på alle måter. Det som gjør at jeg ikke alltid koser meg med alkohol, er at jeg føler at jeg trenger rusen mer en kosen i de periodene som jeg drikker litt for ofte. Suget øker i takt med konsumet.  Det er en helt annen sak. Men når jeg har hatt flere uker uten så koser jeg meg på normalt vis. Det kan godt hende at jeg må streve med konsumet resten av mitt liv, men enn så lenge så fungerer det for meg å ta noen hvite uker innimellom for å bremse ned. Uansett, flott at du nyter det du har fått til :) 

Selv skal jeg gå en ny alkoholfri helg i møte og starte på uke nr 2 :) Ha en fantastisk helg der ute alle sammen! 

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hvordan går det med dere ?Selv var jeg på en skikkelig smell hvor jeg drakk meg black out full i ett par uker av og på, men har nå ikke drukket på ca 1 uke ( fredag forrige uke )

-Vimsa

Anonymkode: 35886...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dere råd til så mye alkohol når dere er ufør? Får dere ikke dårlig samvittighet overfor barna? Er dere ikke redd for å miste omsorgen? 
mange skriver at de drikker for å dempe uro og angst. Når en drikker alkohol blir angsten mindre og lykken større.. når alkoholen går ut av kroppen heves angsten til et høyere nivå enn «normalen» med påfølgende nedstemthet. 
mitt aller beste råd er å være litt hard seg selv! Begynn å tren!! Løpe, styrketrening, masse frisk luft.. dette utløser endorfiner og lykkehormoner. I tillegg reduseres angst og stress. Det er tøft første ukene, men etterhvert får dere en gedigen helsegevinst, mestringsfølelse, og sjefsfølelse i eget liv. 
mer nært familiemedlem av meg fikk nettopp hjerneslag pga alkohol.. hen drakk ikke hver dag, men hver helg i store mengder. Og gjennom mange mange år ble det nok. Hen er relativt ung, og slaget var av en slik art at hen dro på seg vaskulær demens.. så nå sitter hen der pleietrengende og vet ikke hvor han er eller hvilke dag det er. Ikke for å skremme, men vokn opp!! Om dere synes synd i dere selv pga traumer og div så vil alkoholforbruket gi deres egne barn traumer.. så havner de gjerne på flaska slik som dere! 
vær sterk og bryt dette mønsteret og brett opp armene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere om dagen? Selv har jeg driti meg helt ut. Å nok en gang har jeg bestemt at nok er nok. Jeg plages mye. 

W

Anonymkode: b0430...b6c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen som vil dele eller prate? 😊

Usj, merker jeg holder meg litt unna tråden når jeg ikke kan skrive «har holdt meg unna alkohol i en uke». Det kan jeg ikke si. Unnskylder meg med Korona og at alt er vanskelig for tiden, at jeg må være på et bedre sted enn jeg er nå for å ha suksess med å slutte, men det er jo bare unnskyldninger. 

vil du si noe om hvordan du «plages»? 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Usj, merker jeg holder meg litt unna tråden når jeg ikke kan skrive «har holdt meg unna alkohol i en uke». Det kan jeg ikke si. Unnskylder meg med Korona og at alt er vanskelig for tiden, at jeg må være på et bedre sted enn jeg er nå for å ha suksess med å slutte, men det er jo bare unnskyldninger. 

vil du si noe om hvordan du «plages»? 

-Andrea

Ja, sånn har jeg det også, har holdt meg litt unna og kviet meg for å skrive i skam.. Drikker i dette øyeblikk..

-Vimsa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke føl sånn, skriv uansett! Her skal vi ikke tenke sånn men lette på hjerte og dele støtte. 

Plages med mye angst, vondt i kropp og hodet. Dårlig mage. Og jeg blir redd. 

Nå har jeg drukket virkelig heftig de siste årene. Mer eller mindre hver dag. Alt fra 1 til 3 flasker vin ila dagen. Kan starte allerde om morgen. 

Hvordan drikker dere? Hva? Hvor ofte og hvor mye? 

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en alkoholfri helg, fredag til søndag, men har vært på polet og kjøpt en kartong rødvin. Sliter med å sove og får en så mye bedre natt når jeg har litt buzz i kroppen. Helt grusomt egentlig. :(

Anonymkode: b612f...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt en alkoholfri helg, fredag til søndag, men har vært på polet og kjøpt en kartong rødvin. Sliter med å sove og får en så mye bedre natt når jeg har litt buzz i kroppen. Helt grusomt egentlig. :(

Så bra! Kanskje du klarer å holde deg? Jeg heier på deg! Du sover mye bedre uten og våkner bedre uten., når du først får sovnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, sånn har jeg det også, har holdt meg litt unna og kviet meg for å skrive i skam.. Drikker i dette øyeblikk..

-Vimsa

Jeg også drikker. Skammer meg, skammer meg for fremmede på Internett liksom. Skammer meg ovenfor folk som kun kjenner meg som Andrea i en alkoholikertråd. Jeg aner ikke hvorfor jeg føler på dette. Jeg skammer meg nok mest ovenfor meg selv😿

-Andrea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nei ikke føl sånn, skriv uansett! Her skal vi ikke tenke sånn men lette på hjerte og dele støtte. 

Plages med mye angst, vondt i kropp og hodet. Dårlig mage. Og jeg blir redd. 

Nå har jeg drukket virkelig heftig de siste årene. Mer eller mindre hver dag. Alt fra 1 til 3 flasker vin ila dagen. Kan starte allerde om morgen. 

Hvordan drikker dere? Hva? Hvor ofte og hvor mye? 

W

Helt enig! Det skal ikke være sånn. 

hehe, skal være ærlig på at jeg tenkte «oj, han/hun drikker heftig ja», og så leste jeg siste del av sett ingen din. «1-3 flasker om dagen.» Der har du meg det. 1,5 flaske dagen. Drikker visst heftig jeg også🥺 

drikker vin, hver dag, men bare om kvelden etter barna er i seng. 

-Andrea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Helt enig! Det skal ikke være sånn. 

hehe, skal være ærlig på at jeg tenkte «oj, han/hun drikker heftig ja», og så leste jeg siste del av sett ingen din. «1-3 flasker om dagen.» Der har du meg det. 1,5 flaske dagen. Drikker visst heftig jeg også🥺 

drikker vin, hver dag, men bare om kvelden etter barna er i seng. 

-Andrea

Ja uff, jeg drikker myyyyye! Det startet ikke sånn, men har bare eskalert og eskalert, og så ble det så ille! 😕

Merker du noen kroppslige plager? Hvor mange år har du drukket? Drikker du hver eneste dag? 

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har tatt det første glasset rødvin. Deilig. Farlig.

Prøv å holde deg til den ene da😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg drikk ikj alkohol men lurer på ein ting når dere drikk såpass mykje i tillegg til mat, snop ol, legg ein ikj på seg mykje?  Eg er eigentleg ikj avholds men gidd ikj bruke kalorier på alkohol då eg heller vil bruke dei på god mat og godis.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilleville skrev (2 timer siden):

Eg drikk ikj alkohol men lurer på ein ting når dere drikk såpass mykje i tillegg til mat, snop ol, legg ein ikj på seg mykje?  Eg er eigentleg ikj avholds men gidd ikj bruke kalorier på alkohol då eg heller vil bruke dei på god mat og godis.  

Jeg er erstatter maten med alkohol. Derfor legger jeg ikke på meg noe særlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Pilleville said:

Dersom man spiser mye mat, godteri og alkohol, så kan man legge på seg, ja. De som drikker tungt spiser gjerne mindre generelt. Noen ganger fordi man blir mer rusa om man drikker på tom mage. Dersom man spiser 1 måltid , drikker to flasker vin og kanskje knasker noe kjeks før man sovner, så blir man ikke tykk. 

Anonymkode: e1c3f...2c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...