Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Fallabella
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, nå hater jeg meg selv så mye. Jeg hsr drukket hver dag, siden fredag. Jeg hadde jo klart meg så bra. Igår drakk jeg intet mindre en 2 flasker vin. Herregud, hva er det jeg driver med. Jeg kan ikke holde på sånn. Idag er jeg helt psykisk utslitt. Jeg orker ikke dette. Ukene uten alkohol var så deilige, hvorfor valgte jeg å likevel drikke, når jeg vet hvordan det blir. Jeg tørr ikke gå til legen for nye blodprøver som jeg skulle nå. 

W

Anonymkode: b0430...b6c

Oppsøk ande tørrlagte alkoholavhengige, der er den rette hjelpen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke drukket på 18 dager, og det føles så sykt bra. I går hadde jeg ett enormt alkoholsug men jeg klarte å stå imot, og endte opp med å heller gå en tur nede i byen først og senere på kvelden dro jeg på en liten sopptur i skogen. Det beste med å holde seg unna som jeg fremdeles er nødt til å minne meg selv på hver dag når trangen melder seg er at jeg slipper fyllesyke dagen etter, som betyr at jeg enten kan trene, dra på turer ut, dra ned til byen å handle eller bare for å se på folk senere idag istedenfor å ligge i senga med urolig mage, svimmelhet og kvalme .

Jeg vet ikke om jeg har merket så veldige forandringer på kroppen. Jeg hadde håpet på at huden skulle bli mindre tørr, men den er like dan. Kroppen min ser heller ikke noe annerledes ut annet en at jeg ikke har den øl-vom oppblåstheten for tiden. kilomessig aner jeg ikke, jeg eiere ikke badevekt og har ikke veid meg på 8 år. 

Jeg merker jo også at jeg spiser litt ekstra fordi jeg ikke drikker, men heller litt ekstra sjokolade og kake i helgene enn 6-8 halvlitere med øl.

-Vimsa

Anonymkode: 35886...40e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 dager uten alkohol. Nå vet jeg at jeg klarer meg til fredag fordi jeg aldri drikker i ukedager, så da blir det 40 dager. Så mange hvite dager har jeg nok ikke hatt siden jeg var slutten av tenåra.

Føles veldig godt å være uten alkohol, men merker etter hvert at jeg lengter både etter smaken og rusen, hele følelsen det gir meg å sette meg ned med noen kalde på en fredags kveld.

Så nå er planen at jeg skal tillate meg noen helger med alkohol. Min plan er ikke å kutte ut alkohol totalt, men redusere bruken betraktelig. I stedet for å drikke hver helg, uke etter uke, måned etter måned og år etter år, tillater jeg meg heller å drikke noen helger for så å være edru noen helger på rad.

Sparer helse, både fysisk og psykisk, samt penger. I tillegg gleder man seg mer til de helgene hvor man kan nyte alkohol og med bedre samvittighet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2020 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Uff, nå hater jeg meg selv så mye. Jeg hsr drukket hver dag, siden fredag. Jeg hadde jo klart meg så bra. Igår drakk jeg intet mindre en 2 flasker vin. Herregud, hva er det jeg driver med. Jeg kan ikke holde på sånn. Idag er jeg helt psykisk utslitt. Jeg orker ikke dette. Ukene uten alkohol var så deilige, hvorfor valgte jeg å likevel drikke, når jeg vet hvordan det blir. Jeg tørr ikke gå til legen for nye blodprøver som jeg skulle nå. 

W

Huff, jeg må nok også bare rett og slett inn her for å "skrifte". Jeg har drukket hver dag siden onsdag, fem dager på rad,  og skjønner heller ikke hvorfor jeg holder på sånn. Lengter også til de deilige ukene som jeg hadde uten. I dag har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal røre en dråpe. Jeg blir helt tom og orker ikke noen ting. Vil ikke ha det sånn. Så i dag blir dag 1 uten. Et sted skal man jo starte. Tror jeg må holde meg lengre enn fire uker denne gangen. Ser jo at jeg trenger det. 

Hvordan går det med deg, W?

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke veldig bra. Jeg har drukket helt til og med igår. Dog igår ikke så mye som ellers. Jeg føler meg så dårlig med meg selv, jeg er så skuffet av meg. Sliter veldig psykisk nå, og det kjennes på hele kroppen fysisk. Jeg er veldig lei meg. Jeg også har 1 dag idag uten, og må jobbe hardt for å velge å ikke drikke og ødelegge igjen. Denne følelsen er ikke verst det😔😔

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 uker uten. Det går fortsatt overraskende bra! Har lyst på, men ikke det "desperate" behovet jeg hadde før. Bl.a klarte jeg omtrent ikke å lage middag uten et glass vin ved siden av og ble irritert om jeg måtte la være fordi man måtte kjøre bil rett etter middag.

Nå er behovet sterkest når "livet butter i mot" og ikke som "nå fortjener jeg et glass vin mens jeg lager middag"

Da har jeg startet på den 7ende uke uten, og krysser fingre for at den også går greit.

Klem til dere alle der ute, uansett hvordan det går med oss alle. 

Miemie

Anonymkode: 7d4e0...2eb

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempebra jobba med 6 uker, det er råbra! Hvordan føler du det på kroppen og i hodet, føler du deg bedre? 🙂🙂

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med 40 dager uten alkohol. Det høyeste antall hvite dager jeg har hatt siden jeg begynte å drikke alkohol.

På ren viljestyrke kunne jeg ha holdt det gående lengre, men i dag ble det altså en kalkulert drikke-dag. Skal tillate meg alkohol i noen helger nå, før en ny hvit periode venter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig lettet, leverprøvene mine var heldigvis fine!! Jeg føler meg fortsatt ikke bra. Jeg har ikke drukket i uken, men tatt i helgen. Og syns jeg hsr vært flink med det selvom det beste hadde vært ingenting. 

Blodprøvene viste noe annet rusk, som muligens gjør at jeg føler meg som jeg gjør. Venter på svar ang det forsatt fra legen. 

Ønsker dere alle en god dag 🙂

W

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med bra prøver W. Tok du PEth test også?

Da har jeg gått 7 uker uten. Det går fortsatt greit. Har lyst på, men klarer og la være. Opplevde ekstrem forandring i kropp og hode de første ukene. Fortsatt er alle de positive tingene der, men kjenner nok nå litt mer på normalisering av de voldsomme positive endringene. Litt mindre energi, men energinivåer ble nok litt unormalt høy i starten.

Da starter jeg på uke 8 uten alkohol.

Miemie

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig godt å lese om alle dere som har klart uke etter uke uten. Jeg vil også tilbake dit. Her har det gått helt skeis. I går tok det helt av og det ble to vinflasker. Kan ikke huske at jeg noen gang har drukket så mye. Jeg vil faktisk ikke ha det slik. Må bare rett og slett gi meg. Jeg er så irritert på meg selv og skjønner bare ikke hvorfor jeg ikke bare kan la det være. Skal ta meg en lang lang gåtur i kveld og riste av meg alle dårlige valg som jeg har tatt den siste uken. Prosjekt rydde opp i hodet starter nå.

Så nok en gang starter jeg på dag 1 uten. Ikke søren om jeg gir meg! Jeg klarte jo fire uker nå nylig, så da skal jeg jammen klare fire uker og vel så det denne gangen. 

Anonymkode: 8a1ec...467

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tok ikke PETh test denne gangen. Veldig glad prøvene var fine🙂 Men sliter med å ikke drikke, motivasjonen har jeg jo egentlig, men likevel. Uff det er tunge tider om dagen. Men jeg heier på dere alle flinke, stolt på deres vegne 🙂

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei KG-ere!

Skriver et innlegg i denne tråden i håp om å få noen råd eller om noen har erfaring rundt min situasjon.

Saken er at jeg har truffet en helt fantastisk fin fyr, og forholdet ser ut til å gå rette veien og er noe jeg vil satse på.

Men så er problemet alkoholen da.. Jeg drikker meg full ca 2 ganger i uken, noe jeg har gjort i mange år. Ofte husker jeg lite fra kvelden i forveien. Drikker jeg sjeldnere kjenner jeg abstinensene komme, jeg blir rastløs og føler jeg har "fortjent" noen øl, eller at jeg trenger det for at alkoholen liksom er trøsten og vennen min.. Men problemet er at jeg kjenner meg selv godt nok til at jeg blir så flørtete med andre menn i fylla, at det ligger nok i gråsonen til utroskap dersom jeg skal starte noe seriøst med denne mannen jeg har funnet. Og her ligger motivasjonen min til å innse at jeg har et problem.

Jeg ønsker virkelig ikke å være en sånn person! og jeg vet at alkoholen gjør meg til denne personen jeg ikke ønsker å være. Jeg vil være lojal og satse alt i fremtiden med denne personen, derfor gjør det meg livredd at jeg kan ødelegge alt dette fine etter kun èn kveld på fylla. Derfor ønsker jeg å kutte ned, i alle fall til et punkt der jeg har kontroll over hva jeg gjør. 

Men så er jeg veldig i tvil hvordan jeg skal gå frem. Er det best å kutte ut alkoholen fullstendig? Jeg må ærlig innrømme at tanken gjør meg livredd og at jeg ikke vet hvordan jeg evt skulle ha håndtert det. Eller er det best å sette seg mål om at jeg ikke skal drikke mer enn feks 6 øl? Vet ikke om dette er noe jeg hadde klart å overholde da jeg plutselig kan bli revet med.. 

Jeg føler på at det haster å gjøre noe med alkoholbruken min, da jeg for alt i verden ikke har lyst til å såre denne fantastiske mannen. Og om jeg hadde gjort "noe" med en annen mann i fylla, hadde jeg nok såret meg selv, mest av alt... 

PS! Jeg trenger ikke negative kommentarer eller at noen dømmer meg for det jeg gjør. Jeg er selv helt fullstendig klar over at det jeg kan finne på å gjøre er grusomt, og nettopp derfor søker jeg råd i denne tråden. 

Anonymkode: b91e9...7db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei KG-ere!

Skriver et innlegg i denne tråden i håp om å få noen råd eller om noen har erfaring rundt min situasjon.

Saken er at jeg har truffet en helt fantastisk fin fyr, og forholdet ser ut til å gå rette veien og er noe jeg vil satse på.

Men så er problemet alkoholen da.. Jeg drikker meg full ca 2 ganger i uken, noe jeg har gjort i mange år. Ofte husker jeg lite fra kvelden i forveien. Drikker jeg sjeldnere kjenner jeg abstinensene komme, jeg blir rastløs og føler jeg har "fortjent" noen øl, eller at jeg trenger det for at alkoholen liksom er trøsten og vennen min.. Men problemet er at jeg kjenner meg selv godt nok til at jeg blir så flørtete med andre menn i fylla, at det ligger nok i gråsonen til utroskap dersom jeg skal starte noe seriøst med denne mannen jeg har funnet. Og her ligger motivasjonen min til å innse at jeg har et problem.

Jeg ønsker virkelig ikke å være en sånn person! og jeg vet at alkoholen gjør meg til denne personen jeg ikke ønsker å være. Jeg vil være lojal og satse alt i fremtiden med denne personen, derfor gjør det meg livredd at jeg kan ødelegge alt dette fine etter kun èn kveld på fylla. Derfor ønsker jeg å kutte ned, i alle fall til et punkt der jeg har kontroll over hva jeg gjør. 

Men så er jeg veldig i tvil hvordan jeg skal gå frem. Er det best å kutte ut alkoholen fullstendig? Jeg må ærlig innrømme at tanken gjør meg livredd og at jeg ikke vet hvordan jeg evt skulle ha håndtert det. Eller er det best å sette seg mål om at jeg ikke skal drikke mer enn feks 6 øl? Vet ikke om dette er noe jeg hadde klart å overholde da jeg plutselig kan bli revet med.. 

Jeg føler på at det haster å gjøre noe med alkoholbruken min, da jeg for alt i verden ikke har lyst til å såre denne fantastiske mannen. Og om jeg hadde gjort "noe" med en annen mann i fylla, hadde jeg nok såret meg selv, mest av alt... 

PS! Jeg trenger ikke negative kommentarer eller at noen dømmer meg for det jeg gjør. Jeg er selv helt fullstendig klar over at det jeg kan finne på å gjøre er grusomt, og nettopp derfor søker jeg råd i denne tråden. 

Kan du kanskje snakke med fastlege eller noen andre slik at du har utvendig støtte med på laget?

For min del så er jeg nødt til å kutte ut alkoholen fullstendig. Jeg kan ikke tenke at jeg kan ta en øl eller to nå og da til maten, for det blir aldri med bare den ene. Jeg har ikke drukket siden 31 august nå, noe som er lenge for meg . De første 2-3 ukene var helt klart verst, men nå savner jeg ikke alkohol eller har noe særlig sug etter det annet enn når jeg er psykisk dårlig siden jeg er vant med å bruke alkohol som angstdempende anti depressiva.

Du må klare å komme bort fra tanken om at alkohol er trøst og vennen din. Det at du sier du kan bli utro i fylla er en fin motivasjon til å ikke drikke. Si til deg selv at du har valget mellom " Han eller alkoholen ", og slik som jeg forstår det så virker det jo som om han er viktigst for deg.

-Vimsa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du kanskje snakke med fastlege eller noen andre slik at du har utvendig støtte med på laget?

For min del så er jeg nødt til å kutte ut alkoholen fullstendig. Jeg kan ikke tenke at jeg kan ta en øl eller to nå og da til maten, for det blir aldri med bare den ene. Jeg har ikke drukket siden 31 august nå, noe som er lenge for meg . De første 2-3 ukene var helt klart verst, men nå savner jeg ikke alkohol eller har noe særlig sug etter det annet enn når jeg er psykisk dårlig siden jeg er vant med å bruke alkohol som angstdempende anti depressiva.

Du må klare å komme bort fra tanken om at alkohol er trøst og vennen din. Det at du sier du kan bli utro i fylla er en fin motivasjon til å ikke drikke. Si til deg selv at du har valget mellom " Han eller alkoholen ", og slik som jeg forstår det så virker det jo som om han er viktigst for deg.

-Vimsa

Takk for svar. Han er helt klart viktigst for meg! Men allikevel tyr jeg til alkoholen ved den minste motstand eller som sagt, når det er "lenge" siden sist. Og uansett hvordan jeg vrir og vender på det, kommer jeg ikke til å fungere i et fast, stabilt forhold slik som ting er nå. 

Jeg har vært innom tanken om å søke støtte fra fastlegen. Men greia er at jeg mottar ytelser fra NAV pga kronisk sykdom, og jeg er redd for å miste disse ytelsene hvis fastlegen ikke lenger tror på disse kroniske plagene, men at jeg er fysisk dårlig pga noe så "selvforskyldt" som alkoholisme.. Og det er jo ikke tilfelle, selv om det sikkert spiller inn en smule. 

Ps! Ser at jeg har skrevet innlegg her i januar i år under navnet "Line" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg klart 8 uker uten.

Det begynner å kjennes nesten mer normalen og ikke drikke enn å drikke. Jeg har til og med sluttet å føre dagbok over alkoholstoppet, jeg glemmer det rett og slett. Ny stor test var hyttetur i høstferien. I de 10 årene vi har eid hytta, har jeg aldri opplevd en alkoholfri dag der.. Var veldig spent nå med en hel uke der. Det gikk så bra! Kjente selvfølgelig på lysten, men det gikk greit, til og med når vi hadde større middag med nabohytta!

Jeg kjenner på at jeg snart er klar for å smake litt vin igjen? Men avventer litt til og ett legebesøk til.

Da starter jeg på uke 9 uten.

Miemie

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg klart 8 uker uten.

Det begynner å kjennes nesten mer normalen og ikke drikke enn å drikke. Jeg har til og med sluttet å føre dagbok over alkoholstoppet, jeg glemmer det rett og slett. Ny stor test var hyttetur i høstferien. I de 10 årene vi har eid hytta, har jeg aldri opplevd en alkoholfri dag der.. Var veldig spent nå med en hel uke der. Det gikk så bra! Kjente selvfølgelig på lysten, men det gikk greit, til og med når vi hadde større middag med nabohytta!

Jeg kjenner på at jeg snart er klar for å smake litt vin igjen? Men avventer litt til og ett legebesøk til.

Da starter jeg på uke 9 uten.

Miemie

Så utrolig bra, miemie! Selv har jeg ikke rørt alkohol siden 21 august og kjenner jeg blir ekstra motivert til å fortsette å holde ut når jeg ser hvor bra det går med deg! :)

-Vimsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått 9 uker uten alkohol. Det er helt utrolig for meg med tanke på hvor mange år jeg har drukket hver eneste dag! 

Kroppen og psyken er helt forandret (til det bedre). Jeg har dessverre lagt til meg nye uvaner som røyk og søtsaker, må ta noen grep her kjenner jeg, men uansett så har hovedfokuset mitt vært redusering av alkohol. Og det har jeg klart! Kjenner på lysten innimellom, men det er da jeg tar en røyk eller noe søtt. Som jeg også bør redusere.

Jeg har nå satt meg målsettingen på å klare en til to uker til uten noe som helst. Da skal jeg i et selskap jeg ønsker å drikke vin. Jeg må tenke litt på det. Nye leverprøver skal taes om en uke. De hadde jo blitt så bra etter 4 uker, så nå er jeg spent på resultatet etter 10 uker.

Alt godt ønskes dere alle. Miemie.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj. Sprakk både på mandag og igår på alkoholen. Hadde nesten glemt hvor jævlig det føles å være bakis...

-Vimsa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Æsj. Sprakk både på mandag og igår på alkoholen. Hadde nesten glemt hvor jævlig det føles å være bakis...

-Vimsa

Kan tipse deg om Mariatistel som man får kjøpt på helsekosten. Det er veldig bra for leveren, og reduserer også fyllesyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...