AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #1741 Del Skrevet 5. september 2020 Jeg er edru i kveld selv om jeg har 13 halvlitere i hus. Fordi samboeren ba meg om å la være. Da var det plutselig lett å la dem være. Go figure. - Lotte Anonymkode: b612f...efe 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #1742 Del Skrevet 6. september 2020 Fire uker uten. I morgen skal jeg ta nye leverprøver. Spent. Tar nok noen dager før jeg får svar, men skal da legge inn her resultatene før (veldig høye) og etter 4 uker uten alkohol. Det kan være interessant for flere og se hva 4 uker totalt uten alkohol kan vise seg på leverprøver (håper det iallefall viser litt nedgang, jeg har drukket mye i mange år). Alt går bra, men klart jeg har hatt en ekstra motivasjon siden jeg visste jeg måtte ta nye leverprøver og der vil nok noe resultat vise om man har drukket eller ikke, så denne gangen har jeg ikke hatt mulighet til å "gjemme unna" mitt alkoholforbruk, da det uansett ville bli avslørt på tester... Fordelene har vært mange disse fire ukene uten. Bedre utseende med klarere hud, våkent og klart blikk, ansiktet ser 5 år yngre ut. Pløsethet i ansikt og kropp er mye mindre. Jeg har gått ned 2.2 kg og 7 cm rundt livet. Jeg har mye bedre konsentrasjon, hukommelse og humør. Mage og søvn har blitt normalt. Det negative har vært økt sult på mat og salt/søtt, samt økt mengde røyk og kaffe/cola. Dette har nok noe med at "belønningsenteret" i hjernen har "krevd" andre stimuli når alkoholen ble borte. Jeg får ta tak i det, men har godtatt for meg selv at akkurat nå var det å kutte alkoholen mest viktig. Klem til alle dere der ute. Miemie Anonymkode: 7d4e0...2eb 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #1743 Del Skrevet 6. september 2020 Så flink du har vært og så bra at du både ser og merker forskjell. Det er motivasjon og forteller faktisk hvor mye alkohol gjør med kroppen. Veldig spent på dine vegne ang prøvene, de er sikkert blitt mye bedre! Skal selv ta nye prøver om en stund. At du spiser litt mere av usunne ting er ikke så farlig så lenge du klarer holde deg unna alkohol. Om det blir for ille med tiden kan du heller ta tak i det da. Syns du har vært skikkelig flink. Stå på 😀😀 W Anonymkode: b0430...b6c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #1744 Del Skrevet 9. september 2020 Hvordan gikk det med prøvene dine? 😊 W Anonymkode: b0430...b6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #1745 Del Skrevet 9. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gikk det med prøvene dine? 😊 W Anonymkode: b0430...b6c Da har jeg fått prøvesvar. 4 uker uten alkohol. Alat (leverprøver) var på 246. 4 uker uten var den på 32 👍 (godt innenfor normalområdet). GGT (leverprøver) var på 413. 4 uker uten var den på 100 😊 (bør helst være under 75, men stor nedgang). PEth har jeg ikke tatt før. Den viste nå 0.09, burde vært på 0- 0.03 for å vise ingen alkohol. Jeg har ikke drukket alkohol på 4 uker, men den viser opptil 6 uker står det i papirene. 0.03- 0.30 er innenfor moderat forbruk de siste 6 ukene. Miemie Anonymkode: 7d4e0...2eb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #1746 Del Skrevet 9. september 2020 Wow kjempebra!! 😀 Vet legen din at du har ett alkoholproblem? Og, hva tenker du nå, ifh til hva du gjør videre? Det må føles kjempedeilig at prøvene dine var så bra 🙂🙂 W Anonymkode: b0430...b6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #1747 Del Skrevet 9. september 2020 Hatt det jævlig de siste dagene siden søndag. Gjorde skikkelig dumme ting på nach hos fremmede og har hatt fylleangst siden den gang.... Vil ikke gå inn på hva som skjedde det jeg er redd for å avsløre anonymiteten. Men er sånn at jeg nesten ikke vet om jeg tør å drikke igjen uten å ha STÅLKONTROLL og ha på alarmer osv som sier i fra når jeg drikker som påminnelser for å ikke bli for full. Skal i bursdag på lørdag og skal prøve å kun kjøpe hvitvin flaske og holde meg til den (vi måtte ta med eget alkohol), og kun en drink på byen om vi skal ut - Kira Anonymkode: be1d1...10f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #1748 Del Skrevet 10. september 2020 Viss du har problemer med alkohol, er det nærmest umulig å ha noe kontroll på drikkingen. Må du i den bursdagen? Eller må du drikke da? Hva med å prøve å ta andre valg. Ja jeg vet det er vanskelig. W Anonymkode: b0430...b6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #1749 Del Skrevet 11. september 2020 Så har jeg forsøkt hvordan det er å ta et glass vin eller fem etter å ha vært totalt avholds i fire uker. Det var faktisk ingen forskjell over hodet. Vet ikke helt hva jeg hadde forestilt meg, men hadde vel et håp om at jeg kunne nøye meg med et lite glass og ikke hele flasken. Vel, poenget er at jeg antakelig kommer til å slite med konsumet resten av livet. Litt av og på her, men håper at ukene av kan veie noe opp for totalen. Konsumet har jo gått ned betraktelig de siste ukene, men det gjelder å ha flere "tørre" perioder enn fuktige. Det blir litt nå i kveld, men så er det stopp igjen. Satser da på å ta fire nye uker uten. Tror det kan bli litt tøft igjen de to første ukene, men jeg trenger å få ned konsumet på et normalt nivå. Så flott at verdiene dine har normalisert seg, Miemie! Da er det jo håp her også Kira, er det mulig som W skriver at du kan ta andre valg enn alkohol? Hva med å kjøpe med en alkoholfri vin? Ingen vil merke det om du er redd for hva andre ser eller tenker. -Irene Anonymkode: 8a1ec...467 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BerntHulken Skrevet 11. september 2020 #1750 Del Skrevet 11. september 2020 Ser frem til nok en alkoholfri helg, selv om jeg egentlig "planla" å skulle drikke igjen i kveld. Holder jeg meg til neste fredag vil jeg ha klart 33 dager uten en dråpe alkohol. Som jeg har skrevet tidligere i tråden, så strever jeg ikke med alkoholforbruket i den grad at det går utover funksjonsevne. Men jeg har hatt en rutine i over et tiår hvor jeg drikker omtrent hver fredag og lørdag året igjennom, noe som har forsterket min angst og katastrofetanker (selvmordstanker). Uten alkohol er jeg roligere, mer avbalansert, har det generelt bedre både fysisk og psykisk. Det som før var en kamp ved å klare en alkoholfri helg, er nå lett som en plett og har blitt den nye rutinen. Å bli helt alkoholfri kommer jeg nok ikke til å bli, da jeg er veldig glad i øl og ikke har et ukontrollerbart alkoholforbruk. Men jeg vet allerede nå at jeg har forandret livet mitt bittelitt til det bedre, og at jeg garantert ikke kommer til å drikke hver helg og begge dager slik jeg gjorde før. Jeg skal ha minst like mange alkoholfrie helger som det er helger jeg har drukket på rad. Altså har jeg drukket 3 helger på rad, så følger 3 helger uten alkohol, f.eks. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1751 Del Skrevet 13. september 2020 5 uker uten. Fortsatt fornøyd med hvor godt det har gjordt meg. Hadde lyst på vin i går og gikk så langt at jeg skrudde opp korken på hvitvinsflasken som hadde stått halvfull i kjøleskapet i 5 uker... luktet på den og heldigvis for meg luktet den sterkt av eddik og jeg tømte alt i vasken. Vet ikke hvorfor jeg har hatt den stående så lenge, men sikkert som et indre behov for mulighet til tilgang om jeg virkelig ville ha... Har annen alkohol i skapene, men det er mest type ting jeg ikke drikker uansett, som sprit. Har en flaske vin til, men den er rå dyr, så setter litt naturlig øvre grense for å åpne. Apropo penger så har jeg spart ca 6000 kr på alkoholfrie 5 uker...sykt. Har også gått ned 2.5kg og 8 cm rundt livet. Ser jeg spiser mye sjokolade, potetgull, cola og kaffe. Dette gjorde jeg ikke før.. det samme med røyk. Har tydligvis behov for stimulering av belønningssenteret. Fremtiden? Tja... har lyst til å kunne ta vin i naturlige settinger, vi får se. Fortsatt tar jeg noen uker uten, om jeg klarer. Gode tanker til dere alle der ute. Miemie Anonymkode: 7d4e0...2eb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1752 Del Skrevet 13. september 2020 Har tatt en del kost tilskudd i denne prosessen. Innbiller meg at det har hjulpet, men vet jo ikke. Morgen; C, B og D vitamin. AquaMin (vanndrivende), Lectinect (tarm/mage) Kveld; AquaMin, Lectinect og Magnesium. Fortsetter med dette, minus lectinect fra og med i dag, da magen/avføringen virker helt normal nå. Andre som har tatt/tar kosttilskudd de anbefaler i denne prosessen? Miemie Anonymkode: 7d4e0...2eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1753 Del Skrevet 13. september 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: 5 uker uten. Fortsatt fornøyd med hvor godt det har gjordt meg. Hadde lyst på vin i går og gikk så langt at jeg skrudde opp korken på hvitvinsflasken som hadde stått halvfull i kjøleskapet i 5 uker... luktet på den og heldigvis for meg luktet den sterkt av eddik og jeg tømte alt i vasken. Vet ikke hvorfor jeg har hatt den stående så lenge, men sikkert som et indre behov for mulighet til tilgang om jeg virkelig ville ha... Har annen alkohol i skapene, men det er mest type ting jeg ikke drikker uansett, som sprit. Har en flaske vin til, men den er rå dyr, så setter litt naturlig øvre grense for å åpne. Apropo penger så har jeg spart ca 6000 kr på alkoholfrie 5 uker...sykt. Har også gått ned 2.5kg og 8 cm rundt livet. Ser jeg spiser mye sjokolade, potetgull, cola og kaffe. Dette gjorde jeg ikke før.. det samme med røyk. Har tydligvis behov for stimulering av belønningssenteret. Fremtiden? Tja... har lyst til å kunne ta vin i naturlige settinger, vi får se. Fortsatt tar jeg noen uker uten, om jeg klarer. Gode tanker til dere alle der ute. Miemie Anonymkode: 7d4e0...2eb Så flink du er! Jeg har også opplevd at jeg spiser mere sjokolade,kake og kjeks, men jeg tror faktisk til tross for det at vekta begynner å gå nedover. Imorgen kveld har jeg ikke drukket på 14 dager, og jeg merker at selv om det psykiske suget etter rus er der så er ihvertfall ikke det fysiske der. Har sett min samboer drikke nærmest daglig de 2 siste ukene uten å la meg friste 😊 -Vimsa Anonymkode: 35886...40e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1754 Del Skrevet 13. september 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har tatt en del kost tilskudd i denne prosessen. Innbiller meg at det har hjulpet, men vet jo ikke. Morgen; C, B og D vitamin. AquaMin (vanndrivende), Lectinect (tarm/mage) Kveld; AquaMin, Lectinect og Magnesium. Fortsetter med dette, minus lectinect fra og med i dag, da magen/avføringen virker helt normal nå. Andre som har tatt/tar kosttilskudd de anbefaler i denne prosessen? Miemie Anonymkode: 7d4e0...2eb Jeg har begynt å ta Tran med ekstra vitamin D , men ikke noe annet. Vet ikke om det gjør noe for meg men jeg er allergisk mot fiskeprotein og må få i meg disse greiene på andre måter. Er spent på om det vil ha noen virkning på kroppen min da jeg helt nylig fant ut at jeg tålte det 😅 -Vimsa Anonymkode: 35886...40e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1755 Del Skrevet 13. september 2020 Jeg skulle hatt 3 uker alkoholfri idag, men desverre har jeg drukket både fredag og igår. Jeg er ikke stolt av meg selv, men skal ikke la det ødelegge for meg. Jeg forsetter med å ikke drikke igjen. Jeg har merket så mye forandring på å ikke drikke, og det vil jeg fortsette med. Vil forresten anbefale å ta d vitamin, ikke nødvendigvis ifh til alkoholproblemer, men det er disse månedene nå det er viktig med ekstra tilskudd av de🙂 Stå på med den bra jobben dere gjør!! W Anonymkode: b0430...b6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1756 Del Skrevet 13. september 2020 Nå er det vel ikke tenkt at denne tråden skal være noen diskusjonsråd men jeg håper det er ok. Ønsker ikke å ødelegge for formålet med denne tråden. Føler for å sende en hilsen til deg Vimsa - har fulgt tråden og ser du sliter MEN du klarer å holde deg oppe tross alt og klarer lange perioder uten alkohol - jeg er imponert over deg. Mulig jeg tar veldig feil men jeg er ikke sikker på om samboeren din gjør deg godt ? Virker ikke som om han er noen særlig støtte for deg og jeg synes ikke det er noe særlig at han drikker når han vet du sliter med det ? Hvis ikke han sliter selv da. Leser du føler deg alene - man er jo kanskje mer alene i et dårlig forhold og kanskje det hadde vært lettere for deg å knytte kontakt med andre / komme deg ut / bli mer sosial hvis du ikke bodde med han ? Nå kjenner ikke jeg din situasjon annet enn gjennom hva jeg har lest her OG hvordan jeg har oppfattet det så ikke sikkert dette er riktig oppfatet . Uansett stå på videre - virker som om dere som er aktive her er en god støtte for hverandre - håper det fører til at dere klarer å redusere på forbruket. Anonymkode: 5dee1...ba5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1757 Del Skrevet 13. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle hatt 3 uker alkoholfri idag, men desverre har jeg drukket både fredag og igår. Jeg er ikke stolt av meg selv, men skal ikke la det ødelegge for meg. Jeg forsetter med å ikke drikke igjen. Jeg har merket så mye forandring på å ikke drikke, og det vil jeg fortsette med. Vil forresten anbefale å ta d vitamin, ikke nødvendigvis ifh til alkoholproblemer, men det er disse månedene nå det er viktig med ekstra tilskudd av de🙂 Stå på med den bra jobben dere gjør!! W Anonymkode: b0430...b6c Ble alkohol både fredag og i går her også. Kjenner på kroppen at det ikke har gjort meg godt. Jeg føler meg sløv og døsig i dag. Har ikke særlig mye energi. Hadde egentlig planer om en aktiv helg, men det orker jeg ikke. Jeg skal nå gå for nye fire hvite uker. Vil ha tilbake den gode følelsen som jeg hadde tidligere i uken og de siste helgene. -Irene Anonymkode: 8a1ec...467 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1758 Del Skrevet 13. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er det vel ikke tenkt at denne tråden skal være noen diskusjonsråd men jeg håper det er ok. Ønsker ikke å ødelegge for formålet med denne tråden. Føler for å sende en hilsen til deg Vimsa - har fulgt tråden og ser du sliter MEN du klarer å holde deg oppe tross alt og klarer lange perioder uten alkohol - jeg er imponert over deg. Mulig jeg tar veldig feil men jeg er ikke sikker på om samboeren din gjør deg godt ? Virker ikke som om han er noen særlig støtte for deg og jeg synes ikke det er noe særlig at han drikker når han vet du sliter med det ? Hvis ikke han sliter selv da. Leser du føler deg alene - man er jo kanskje mer alene i et dårlig forhold og kanskje det hadde vært lettere for deg å knytte kontakt med andre / komme deg ut / bli mer sosial hvis du ikke bodde med han ? Nå kjenner ikke jeg din situasjon annet enn gjennom hva jeg har lest her OG hvordan jeg har oppfattet det så ikke sikkert dette er riktig oppfatet . Uansett stå på videre - virker som om dere som er aktive her er en god støtte for hverandre - håper det fører til at dere klarer å redusere på forbruket. Anonymkode: 5dee1...ba5 Takk for det. Jeg kjenner jo at kroppen min har det godt av å være uten alkohol ( slippe å våkne om nettene for å hente mer vann, slipper tørr og sprukken hud i ansiktet, eksem som blusser opp osv ) så selv om jeg savner rusen så savner jeg ikke alle baksidene med det. Min samboer vet nok ikke hvor mye og ofte jeg drikker da mye av drikkingen skjer mens han er på jobb ( han jobber 3 forskjellige steder og ofte overlapper det sånn at han drar hjemmefra klokka 4 og kommer hjem neste morgen ). Han brygger øl selv og tar gjerne en øl til maten og en foran tven på kvelden når han har fri så han blir jo aldri brisen eller full i motsetning til meg. Jeg har tatt det opp med han at jeg syns han drikker for ofte (selv om han ikke blir full eller brisen ) men han bare skyver det bort. jeg skal innrømme at jeg er litt redd for helsa hans da han har ganske stor ølmage og ikke er så aktiv utenom, men det får jeg ikke gjort noe med. Jeg hadde nok ikke vært mer sosial om det ble slutt mellom oss. Grunnen til mine sosiale vansker er knyttet til dype traumer fra barndommen min, og før jeg møtte samboeren min så hadde jeg gått i årevis enda mer isolert. Jeg har hatt sosial fobi så lenge jeg kan huske, og har en borderline diagnose som ødelegger mye for meg i relasjoner til andre mennesker. Det at jeg ble uføretrygdet har gjort at jeg gjemmer meg enda mer bort fra samfunnet i skam da jeg vet hvor stygge holdinger som eksisterer til sånne som meg ( bare å ta en titt her inne på KG i uføretrådene og i kommentarfelt på aviser ). I tillegg er det vanskelig å opprettholde vennskap når jeg aldri vet hvilken form jeg er i neste dag dessverre. Heldigvis har jeg det greit alene også. Trives i mitt eget selskap -Vimsa Anonymkode: 35886...40e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2020 #1759 Del Skrevet 13. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: T Det at jeg ble uføretrygdet har gjort at jeg gjemmer meg enda mer bort fra samfunnet i skam da jeg vet hvor stygge holdinger som eksisterer til sånne som meg ( bare å ta en titt her inne på KG i uføretrådene og i kommentarfelt på aviser ). I tillegg er det vanskelig å opprettholde vennskap når jeg aldri vet hvilken form jeg er i neste dag dessverre. Heldigvis har jeg det greit alene også. Trives i mitt eget selskap -Vimsa Anonymkode: 35886...40e Når det gjelder det at noen uttaler seg stygt og ser ned på uføretrygdede så må du huske at det gjelder et mindretall OG viktig å huske på at det er de som misbruker systemet de kritiserer - ikke de med faktiske sykdommer/årsaker. Kan være det blir lettere ovenfor både samboeren og andre hvis du klarer å fortelle at du sliter og hva med, de aller fleste vil vise forståelse og kansjke da bedre forstå hvorfor man er som man er. Hvertfall ha tro på deg selv - du er ikke mislykket ! 🙂 Anonymkode: 5dee1...ba5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #1760 Del Skrevet 17. september 2020 Uff, nå hater jeg meg selv så mye. Jeg hsr drukket hver dag, siden fredag. Jeg hadde jo klart meg så bra. Igår drakk jeg intet mindre en 2 flasker vin. Herregud, hva er det jeg driver med. Jeg kan ikke holde på sånn. Idag er jeg helt psykisk utslitt. Jeg orker ikke dette. Ukene uten alkohol var så deilige, hvorfor valgte jeg å likevel drikke, når jeg vet hvordan det blir. Jeg tørr ikke gå til legen for nye blodprøver som jeg skulle nå. W Anonymkode: b0430...b6c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå