Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ny her, men trenger å skrive anonymt før jeg faktisk tør å åpne meg til enten samboer eller psykologen.

Jeg innså for rundt et halvt år siden at jeg sliter med alkoholen. Jeg greier ikke å stoppe. Samboer drikker både i helg og ukedager, men kun 1-2 øl til maten på hverdager. Han kjøper til meg også og med en gang jeg har drukket de opp (som er innen han har smakt på sin første) finner jeg på en unnskyldning og stikker til butikken og kjøper nok øl til at jeg blir godt brisen og drikker i skjul.  Jeg gleder meg alltid til lørdager fordi da kan jeg drikke mye. Jeg spiser nesten ikke fordi jeg vil kjenne rusen. Det er vanskelig for meg å stoppe da jeg enda ikke får store konsekvenser (bortsett fra at de enormt stygge kranglene vi har skjer når jeg er full). Jeg vet likevel at dette ikke er positivt og at dette blir farlig etterhvert. Jeg er ung (23 år) og driver aktivt med idrett så det er vel derfor jeg klarer dette så godt. Men dere som har samboer-fortalte dere om det? Jeg er så fryktelig redd for å si noe, men jeg trenger hans støtte. I tillegg er det så vanskelig å ikke drikk når han drikker så ofte!

-p

Anonymkode: 0e398...08d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig kort vei fra det du gjør nå, til det går virkelig galt ø, og veien tilbake ekstremt lang og vanskelig! Ta tak nå, før du ramler helt ut. 

Si det til samboeren din om du føler det trygg på han. Jeg tenker at i ett forhold skal man ikke være redd for å si hvordan man har det og tenker. Man skal hjelpe hverandre. Og han kan ikke gjøre noe anderledes eller være en støtte viss han ikke vet noe 😊

Anonymkode: b0430...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det med folket? 😊

Og hvem er du da? Vi har gjerne pleid å signere med et navn, gjerne et alias for å kunne skille de ulike anonyme brukerne fra hverandre :)  Selv er jeg nå på dag 19 uten alkohol, så her går det veldig fint. Det kjennes ut som om jeg har fått livet mitt tilbake. Jeg har det ikke lenger slik at jeg er urolig i kroppen og trenger å vente på at mannen skal komme seg ut av huset for at jeg skal få drikke i fred. Nå kan jeg sitte i sofaen på kvelden og kose meg med en kopp te eller et glass brus enten han er hjemme eller ikke. Det kjennes helt nydelig. Jeg våkner opp hver morgen og er faktisk helt uthvilt. Det hender selvfølgelig at jeg har lyst på en øl, men da velger jeg alkoholfritt. Jeg tar en uke om gangen. 

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvem er du da? Vi har gjerne pleid å signere med et navn, gjerne et alias for å kunne skille de ulike anonyme brukerne fra hverandre :)  Selv er jeg nå på dag 19 uten alkohol, så her går det veldig fint. Det kjennes ut som om jeg har fått livet mitt tilbake. Jeg har det ikke lenger slik at jeg er urolig i kroppen og trenger å vente på at mannen skal komme seg ut av huset for at jeg skal få drikke i fred. Nå kan jeg sitte i sofaen på kvelden og kose meg med en kopp te eller et glass brus enten han er hjemme eller ikke. Det kjennes helt nydelig. Jeg våkner opp hver morgen og er faktisk helt uthvilt. Det hender selvfølgelig at jeg har lyst på en øl, men da velger jeg alkoholfritt. Jeg tar en uke om gangen. 

-Irene

Jøss, godt jobba! 🤗🤩

-Vimsa 

Anonymkode: 35886...40e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det går så fint! Jeg er forresten, la meg kalle meg W. Jeg har skrevet par ganger her, ser sikkert det på koden 😊

Selv har jeg 9 dager uten idag. Var veldig lyst på å kjøpe meg vin siden jeg har vært så flink, endte med en alkoholfri og det er jeg veldig glad for at jeg valgte nå! 

W

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, godt jobba! 🤗🤩

-Vimsa 

He he, ja, hvem skulle tro 😅 Takk 😁

-Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at det går så fint! Jeg er forresten, la meg kalle meg W. Jeg har skrevet par ganger her, ser sikkert det på koden 😊

Selv har jeg 9 dager uten idag. Var veldig lyst på å kjøpe meg vin siden jeg har vært så flink, endte med en alkoholfri og det er jeg veldig glad for at jeg valgte nå! 

W

Kjenner veldig godt igjen i den der med å belønne seg selv fordi man har vært flink. Skjønner ikke helt at vi kan tenke slik. Belønne seg selv for at man ikke drikker med å drikke liksom? Glad for å høre at du gikk for alkoholfritt 😃 Veldig bra 👍

-Irene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er rart med det. Vet jo egentlig godt det er helt teit å tenke sånn. Hva hjelper og godt gjør det liksom? Veldig glad jeg ikke lot meg friste, jeg vet jeg ville angret så mye og hatet meg selv for det valget. 

Jeg kan virkelig ikke drikke på leeenge, om jeg i det hele tatt kan. 

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nødt å slenge meg på jeg og tenker jeg. Jeg har slitt med alkoholkonsumet i 3-4 år nå. Dette har jeg bare fortalt til 2-3 personer, men ingen andre.  Er 23 år gammel jente som er ufør og bor hjemme med mamma og pappa. Begynte ikke å drikke før jeg var 19 år. Har ikke telling på hvor mange black outes jeg har hatt. Jeg har vært i fyllearresten, og jeg har havnet på sykehuset i ambulanse og hadde over 3 i promille det skjedde på ferie i utlandet. Skremmende å tenke på at jeg kunne dødd, men man fortsetter jo for det om.

Jeg drikker heldigvis ikke når jeg er alene eller når jeg er nedfor. Jeg drikker bare når jeg har pyntet meg litt og er sminket, fordi jeg synes det er stusselig å drikke når jeg er ufresh og sitter i pysj. Jeg er mer den som får lyst på alkohol når jeg skal noe sosialt. F.eks møte venner, spise fin middag, dra på fest. Jeg føler jeg ikke fungerer uten alkohol. Er sjenert og har litt sosial angst. Alkohol får frem den ekte livsglade jenta jeg er føler jeg. Skulle ønske jeg kunne klart å være den sammen uten alkoholen, men det er vanskelig!

Har prøvd så mange ganger å drikke kontrollert, men det er drit vanskelig og føler jeg ikke har det like gøy lenger. Har f.eks flere ganger satt på en alarm som går hver time, altså at jeg ikke skal drikke mer enn 1 enhet i timen. Det har ofte gått bra, men det blir vanskelig å kontrollere i lengden.

Nå har jeg ikke drukket siden natt til søndag da jeg var ute på byen. Får besøk av noen til middag på lørdag med mine foreldre. Frister å drikke litt, men er bestemt på å la være. Klarer jeg det blir denne uka den første alkoholfriuka på over 3 måneder!  Har blitt utrolig mye fest og fyll i gjennom vår og sommeren. Heldigvis har det avtatt litt siste måneden.

Mitt mål er ikke å avslutte alkohol helt foreløpig, men definitivt prøve å drikke med måte og ikke så ofte. Jeg vet det sikkert er umulig, prøvd så mange ganger før. Enten så må jeg gi opp allohol helt, eller fortsette der jeg er uten forbedring. 

- Kira (Hvis noen andre har det navnet så si i fra så endrer jeg)

Anonymkode: be1d1...10f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere? Selv hadde jeg en smell på mandagen etter gruppeterapien min som gikk til helvete, så da drakk jeg 5 halvlitere. Var farlig nær på å smelle igår etter å ha hatt telefontime med behandleren min. Nå er jeg på dag 3 uten alkohol. Fryktelig dårlig psykisk og har ikke spist på over ett døgn, men i det minste edru.

-Vimsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ganske bra her! 11 dager uten alkohol. Går ganske greit, men sliter veldig med angstplager og fysiske symptomer. 

Håper du føler deg bedre snart, dette klarer du og det blir bra😊

Sliter/ har noen av dere plager som følge av alkoholmisbruk, kroppslige og fysiske? 

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går ganske bra her! 11 dager uten alkohol. Går ganske greit, men sliter veldig med angstplager og fysiske symptomer. 

Håper du føler deg bedre snart, dette klarer du og det blir bra😊

Sliter/ har noen av dere plager som følge av alkoholmisbruk, kroppslige og fysiske? 

W

Så bra du har klart 11 dager uten alkohol!

Jeg har heldigvis ingen plager annet enn selve russuget som kommer når jeg ikke drikker, men det pleier å gi seg etter ca 14 dager. Kan også føle meg ganske tom og desperat i perioder jeg er dårlig og ikke får drukket fordi jeg da må sitte i sykdommen min, og ikke får rømt fra den ( men føler ikke helt at det teller for jeg er jo syk uavhengig av alkohol eller ei ))

-Vimsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er min fjerde helg på rad uten alkohol. Begynner å føles helt naturlig. Føler at jeg har fått tilbake livet mitt. 

Stå på i de 14 dagene, Vimsa! Det er så verdt det.

-Irene

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på ja😊👍 Og så bra med 4 helg uten. Håper livet smiler😊😊

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 dager uten alkohol her. Skal sies at jeg ikke egentlig sliter med alkoholforbruket, iallefall ikke til sammenligning med mange andre her inne.

Men jeg sliter med angst, og merker hvordan avholdenhet fra alkohol hjelper betraktelig. Jeg er roligere, mer avbalansert og takler livets mange nedturer på bedre vis.

For meg har øl vært helgekos som har blitt en vane, og har gjerne kjørt i meg en six-pack både fredag og lørdag. Omtrent hver helg i flere år. For meg blir det å holde seg unna alkohol et forsøk på å vise viljestyrke, samt å se hvilke helsegevinster det gir meg.

At jeg er singel, barnløs, venneløs og uten noe sosialt nettverk kunne ha gjort meg ekstra sårbar for å ty til alkoholen. Føler meg veldig sterk når jeg allikevel klarer det.

Siden jeg aldri drikker i ukedagene, vil antall hvite dager bli 26 neste fredag. Men jeg er fristet til å ta det enda lenger😊

Til alle dere andre; stå på videre! Dere er sterke😃

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lenge siden jeg har skrevet her. Ting begynner å bli verre..Nå hender det at jeg drikker 2-3 dager på rad, noe jeg ikke gjorde før. Drakk i går og på torsdag, har veldig lyst til å gjøre det i dag. Jeg bare elsker den rusfølelsen..Jeg har så lyst å ta meg sammen, for jeg ser at det kommer til å bli bare verre.

Line

Anonymkode: f463b...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er min fjerde helg på rad uten alkohol. Begynner å føles helt naturlig. Føler at jeg har fått tilbake livet mitt. 

Stå på i de 14 dagene, Vimsa! Det er så verdt det.

-Irene

Blir det lettere etter 14 dager?

Line

Anonymkode: f463b...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir lettere. Jo lengre siden du drakk jo lettere er det å leve en hverdag uten 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...