Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huff, har kviet meg litt for å skrive her nå. Jeg sprakk nemlig idag etter ett viktig møte ( som gikk skeis og hvor jeg følte meg både bagatellisert og avvist ) og endte opp med å drikke :( Kombinasjonen av det og komme hjem til tomt hus fikk det til å bikke over.

Så nå er jeg tilbake på scratch, men jeg klarte ihvertfall rundt 8 dager uten alkohol, og det er det lengste jeg har gått uten hele denne sommeren.

-Vimsa

Anonymkode: 35886...40e

Husk at en sprekk i dag ikke definerer deg som menneske, Vimsa ❤️ du hadde en kjip opplevelse og reagerer på den måten som er kjent for deg! Det er helt menneskelig ❤️ husk at det er en ny dag i resten av ditt liv i morgen ❤️ Heier på deg!.. Og alle dere andre ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Lacy skrev:

Husk at en sprekk i dag ikke definerer deg som menneske, Vimsa ❤️ du hadde en kjip opplevelse og reagerer på den måten som er kjent for deg! Det er helt menneskelig ❤️ husk at det er en ny dag i resten av ditt liv i morgen ❤️ Heier på deg!.. Og alle dere andre ❤️

Takk. Det var godt å høre og det kom noen tårer ❤️ 

-Vimsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids stoppe vimsa. Ikke nødvendigvis i kveld, men kanskje i morgen. kanskje en annen dag. Poenget er at du har retning. Jeg skal absolutt ikke si at jeg er bedre enn deg. Men jeg har lest forskjellig av Stanton Peele som er en svoren motstander av "sykdomsmodellen". Poenget han er i bunn og grunn at det handler om personlig vilje, ikke at du har en genetisk defekt. Jeg ville lest noe av ham for det er et sunt syn etter mine begrep. Javisst du har kødda til toleranse for alkohol og må kanskje alltid leve med det. Men betyr det at du må drikke deg full resten av livet? Nei.

Husker du hva kong Harald sa da han måtte kutte ut sigaretter etter en helsekrise? "Det var igrunn skuffende lett" sa han. Det er ditt valg hva du gjør med resten av livet. Det er ikke noe forutbestemt.

Anonymkode: 6bb92...582

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan alltids stoppe vimsa. Ikke nødvendigvis i kveld, men kanskje i morgen. kanskje en annen dag. Poenget er at du har retning. Jeg skal absolutt ikke si at jeg er bedre enn deg. Men jeg har lest forskjellig av Stanton Peele som er en svoren motstander av "sykdomsmodellen". Poenget han er i bunn og grunn at det handler om personlig vilje, ikke at du har en genetisk defekt. Jeg ville lest noe av ham for det er et sunt syn etter mine begrep. Javisst du har kødda til toleranse for alkohol og må kanskje alltid leve med det. Men betyr det at du må drikke deg full resten av livet? Nei.

Husker du hva kong Harald sa da han måtte kutte ut sigaretter etter en helsekrise? "Det var igrunn skuffende lett" sa han. Det er ditt valg hva du gjør med resten av livet. Det er ikke noe forutbestemt.

Anonymkode: 6bb92...582

Jeg kjenner at jeg blir direkte opprørt av dette! At det handler om personlig vilje og ikke genetikk er jo totalt riv ruskende galt! Klart at det handler vel så mye om genetikk. All forskning viser jo nettopp det at man er mer sårbar for avhengighet dersom man har genene for det. Jeg er selv dessverre arvelig belastet og sliter veldig med konsumet fra tid til annen. Akkurat nå har jeg vært totalt uten alkohol i to uker, men det har jammen ikke vært lett. Noen utvikler denne avhengigheten lettere enn andre, og det er søren ikke alltid at man bare kan si til seg selv at man ikke skal drikke. Det er jo ikke det at vi ikke vil la være å drikke!

Til Vimsa: Du klarte 8 dager og det skal du være kjempestolt av!! Jeg heier på deg og håper at du kommer deg gjennom denne kneika så fort som bare fy :hjerte:  Klem

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er dag 5 uten alkohol. Jeg kjøpte meg faktisk alkoholfri vin, for å ikke falle for fristelsen. 

Jeg er ganske fornøyd med meg selv :)

Anonymkode: b0430...b6c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag 15 uten og nå er det helg igjen. Dette skal bli min 3. helg på rad uten alkohol. Det er litt rart å tenke på, for jeg kan ikke huske sist jeg ikke drakk et eller annet alkoholholdig i løpet av enten fredag eller lørdag sist. Jeg begynner å kjenne på at det verste suget er i ferd med å slippe taket nå, men lysten kommer allikevel fra tid til annen. Regner med at det er slik de med et normalt forhold til alkohol kan ha det, at man tenker at "i kveld skal jeg jammen kose meg med litt vin". Forskjellen er vel at vi som strever med konsumet får sterk lyst til å drikke neste kveld også, eller en annen dag samme uke. Jeg husker at jeg tidligere kun tok tre-fire øl eller litt vin på lørdags kveldene. Kan ikke huske at jeg da hadde behov for å drikke dagen etter eller at jeg ikke klarte å vente til neste lørdag. Det var liksom aldri i tankene mine. Det var en deilig tid det. Er ikke så fryktelig lenge siden heller. 

Jeg vet at jeg antakelig må streve resten av livet. Skjønner liksom ikke helt at man kan la det skje. Hva får et menneske til å drikke vin midt i uka liksom? Er det virkelig så sosialt akseptert nå? Hvor ofte kan man drikke og likevel innenfor det aksepterte? Spør fordi jeg er nysgjerrig på hva folk tenker om det. Jeg har nok alltid tenkt at alkohol hører helgen til, men at det kan være ok med ett glass til maten på en onsdag om man er ute og spiser e.l. Og da ikke en hel flaske alene. Jeg startet jo slik. Begynte med det ene glasset fordi noe skulle feires eller fordi man skulle ut og kose seg. Så ble det nærmest en vane å drikke hver tredje eller fjerde dag. Holdt nok på med det i et par års tid tenker jeg. 

Nå begynner jeg å kjenne på om jeg tør åpne en eneste ølboks eller smake på et glass vin. Aner ikke hva jeg vil kjenne dagen etter eller kommende dager etterpå. Jeg vil virkelig ikke tilbake dit jeg var med å få det enorme suget og tristheten som fulgte når jeg ikke kunne drikke når det passet meg. Kunne sikkert bli litt irritabel også. Ikke at jeg har drukket så tett i lang tid, men i de tre sommermånedene så ble det jo nesten hver dag. Jeg skal ikke tilbake dit, men om jeg må være avholds resten av livet er litt dramatisk. Så stort problem har jeg neppe hatt sammenlignet med mange av historiene som jeg leser her. Skulle så gjerne hatt noen å snakke med, men det er så flaut... 

-Irene

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent event lengre, flere måneder. Og se hva du tenker om det da.😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2020 den 19.08, Lacy skrev:

Hvordan har det gått i dag, Vimsa? 

Jag drakk ikke på torsdagen, men sprakk igjen igår dessverre. Opplevde å bli avvist av de nødnumrene jeg hadde på kriseplanen behandleren min gav meg, så alt bare gikk i svart og tankene begynte å spinne avgårde om hvordan jeg ikke fortjener bedre og like gjerne kan drikke. Heldigvis drakk jeg sakte over 8 timer og stoppet etter ca 4 og en halv halvliter, så jeg er ikke fyllesyk idag. 

På 27.8.2020 den 21.07, AnonymBruker skrev:

Idag er dag 5 uten alkohol. Jeg kjøpte meg faktisk alkoholfri vin, for å ikke falle for fristelsen. 

Jeg er ganske fornøyd med meg selv :)

Så bra! Stå på ! :)

-Vimsa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dag 15 uten og nå er det helg igjen. Dette skal bli min 3. helg på rad uten alkohol. Det er litt rart å tenke på, for jeg kan ikke huske sist jeg ikke drakk et eller annet alkoholholdig i løpet av enten fredag eller lørdag sist. Jeg begynner å kjenne på at det verste suget er i ferd med å slippe taket nå, men lysten kommer allikevel fra tid til annen. Regner med at det er slik de med et normalt forhold til alkohol kan ha det, at man tenker at "i kveld skal jeg jammen kose meg med litt vin". Forskjellen er vel at vi som strever med konsumet får sterk lyst til å drikke neste kveld også, eller en annen dag samme uke. Jeg husker at jeg tidligere kun tok tre-fire øl eller litt vin på lørdags kveldene. Kan ikke huske at jeg da hadde behov for å drikke dagen etter eller at jeg ikke klarte å vente til neste lørdag. Det var liksom aldri i tankene mine. Det var en deilig tid det. Er ikke så fryktelig lenge siden heller. 

Jeg vet at jeg antakelig må streve resten av livet. Skjønner liksom ikke helt at man kan la det skje. Hva får et menneske til å drikke vin midt i uka liksom? Er det virkelig så sosialt akseptert nå? Hvor ofte kan man drikke og likevel innenfor det aksepterte? Spør fordi jeg er nysgjerrig på hva folk tenker om det. Jeg har nok alltid tenkt at alkohol hører helgen til, men at det kan være ok med ett glass til maten på en onsdag om man er ute og spiser e.l. Og da ikke en hel flaske alene. Jeg startet jo slik. Begynte med det ene glasset fordi noe skulle feires eller fordi man skulle ut og kose seg. Så ble det nærmest en vane å drikke hver tredje eller fjerde dag. Holdt nok på med det i et par års tid tenker jeg. 

Nå begynner jeg å kjenne på om jeg tør åpne en eneste ølboks eller smake på et glass vin. Aner ikke hva jeg vil kjenne dagen etter eller kommende dager etterpå. Jeg vil virkelig ikke tilbake dit jeg var med å få det enorme suget og tristheten som fulgte når jeg ikke kunne drikke når det passet meg. Kunne sikkert bli litt irritabel også. Ikke at jeg har drukket så tett i lang tid, men i de tre sommermånedene så ble det jo nesten hver dag. Jeg skal ikke tilbake dit, men om jeg må være avholds resten av livet er litt dramatisk. Så stort problem har jeg neppe hatt sammenlignet med mange av historiene som jeg leser her. Skulle så gjerne hatt noen å snakke med, men det er så flaut... 

-Irene

Du er utrolig flink da, som er på tredje helga uten alkohol! :)

Tja, for min del er det hovedsakelig for å håndtere vonde følelser eller for å få en pause fra sykdommen som herjer i hodet mitt konstant, og de følelsene kommer gjerne midt i ukedagene etter tøffe behandlingstimer. Jag vil ikke tro at det er så sosialt akseptert å drikke i ukedagene? Jeg skjuler det ihvertfall for alle andre enn behandleren min,samboer og dere i denne tråden da jeg er redd for hvordan folk ville reagert. Nå har ikke jeg noen venner eller nettverk, så jeg aner ikke om folk for tiden syns det er greit å drikke i ukedagene. 

Jeg er helt for å ta en øl eller ett glass vin en onsdag til mat eller bare som kos foran tven på kvelden, men problemet er jo at det fort kan eskalere slik det ofte gjør for oss. 

Jeg er heller ikke ute etter å aldri  drikke igjen, men jeg savner tiden der øl og vin betydde glede og fest en sjelden gang en gang i måneden. Nå smaker det bare selvmordstanker, angst  og depresjoner 😅

Hvorfor er det flaut å ha noen å snakke med? 

-Vimsa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg ordla meg litt rart i går, men jeg syns det er flaut å snakke med noen om dette. Det er jo ikke flaut å ha noen å snakke med selvfølgelig. Det er så sykt flaut at jeg har holdt på med smugdrikking, og at jeg i hele tatt tidvis har drukket så mye og ofte. Det er også flaut å si til noen at jeg ikke tør ta et glass vin fordi jeg er redd for at jeg da skal få sug igjen senere. Tror jeg gjør som noen andre her sa med å fortsette å være alkoholfri en lang lang stund først. Planen er jo uansett 8 uker I  første omgang, men det kan godt hende at jeg trenger mer. Dette må jeg nok kjenne på etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du si noe til noen om det da? Og om så, si noe så enkelt som at du får så halsbrann, eller at du føler deg bedre når du ikke tar ett glass i det hele tatt. Bedre og vente en god gis stund igjen før overhodet vurderer å prøve ett glass og se hvordan det går. 

Jeg holdt meg i rett over 40 dager, og tenkte ett glass eller to nå æ, det går bra. Det gjorde det også, litt. Så rett tilbake til tralten med 1 flaske minst om dagen, og ofte før 12.00. 

Imorgen er det 1 uke uten og ja jeg vil gjerne ta ett glass, men jeg vet det ikke går. 

Jeg heier på deg 😊😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uker uten. Det går bra! Har dager der jeg ikke ofrer tanken på alkohol. Dager der jeg tenker litt på alkohol, men ikke har lyst på og få dager der jeg tenker på alkohol og har ganske lyst på, men klarer å la være.

Kroppslig fysisk og mentalt har endret seg veldig til det bedre på disse 3 ukene. Har gått med 1.5 kg (selv om jeg spiser litt mer). Livvidden har minsket med 6 cm.  Har fått bedre kondisjon og mindre pløsete i ansikt og kropp. Øynene er klare og huden har blitt kvitt den lett røsmussetheten jeg hadde. Urolig mage har blitt tilnærmet normal. Jeg er våken, glad og godt humør. Konsentrasjon og "tilstedeværelse" har økt betraktelig. Jeg er mer interessert og tilstede for barna, venner, familie, kollegaer og verden generelt. Blitt mindre selvopptatt. 

Nå er det en uke til nye leverprøver. Spent. Er helt sikker på at jeg klarer denne uken som ligger fremfor meg også.

Alle gode tanker til dere der ute!

Miemie.

Anonymkode: 7d4e0...2eb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg sikker på du klarer! 😀 Lykke til med prøvene. Hvordan så de ut sist? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger du si noe til noen om det da? Og om så, si noe så enkelt som at du får så halsbrann, eller at du føler deg bedre når du ikke tar ett glass i det hele tatt. Bedre og vente en god gis stund igjen før overhodet vurderer å prøve ett glass og se hvordan det går. 

Jeg holdt meg i rett over 40 dager, og tenkte ett glass eller to nå æ, det går bra. Det gjorde det også, litt. Så rett tilbake til tralten med 1 flaske minst om dagen, og ofte før 12.00. 

Imorgen er det 1 uke uten og ja jeg vil gjerne ta ett glass, men jeg vet det ikke går. 

Jeg heier på deg 😊😊

Jeg trenger ikke si noe som helst jeg, men det er jo godt å få pratet med noen om det. Å drikke så tidlig på dagen har jeg aldri gjort. Det ble også sjeldent at det ble over en hel flaske med vin. 

Takk for at du heier! Jeg heier også på deg :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 uker uten. Det går bra! Har dager der jeg ikke ofrer tanken på alkohol. Dager der jeg tenker litt på alkohol, men ikke har lyst på og få dager der jeg tenker på alkohol og har ganske lyst på, men klarer å la være.

Kroppslig fysisk og mentalt har endret seg veldig til det bedre på disse 3 ukene. Har gått med 1.5 kg (selv om jeg spiser litt mer). Livvidden har minsket med 6 cm.  Har fått bedre kondisjon og mindre pløsete i ansikt og kropp. Øynene er klare og huden har blitt kvitt den lett røsmussetheten jeg hadde. Urolig mage har blitt tilnærmet normal. Jeg er våken, glad og godt humør. Konsentrasjon og "tilstedeværelse" har økt betraktelig. Jeg er mer interessert og tilstede for barna, venner, familie, kollegaer og verden generelt. Blitt mindre selvopptatt. 

Nå er det en uke til nye leverprøver. Spent. Er helt sikker på at jeg klarer denne uken som ligger fremfor meg også.

Alle gode tanker til dere der ute!

Miemie.

Anonymkode: 7d4e0...2eb

Knallbra! Så utrolig godt å lese :)  Jeg er på dag 17 og kjenner på mye av det samme som deg. Har nå passert tre helger på rad uten alkohol. Føles helt nydelig :)  Gleder meg til å høre om prøvene dine.

Klem fra Irene 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gått på en smell og dummet meg ut..noen råd?:(

Anonymkode: 907cb...9ee

Hva har du gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du gjort?

Drukket meg full og dummet meg ut...måtte få hjelp til å komme meg hjem. Skjemmes så:(

Anonymkode: 907cb...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest igjennom alle 86 sidene nå å jeg vil bare si at jeg heier på dere alle sammen! Alle som står i kampen mot den forbannede alkoholen.
Vel viktig for de fleste, om ikke alle, å satse på å bli totalt avholds og ikke tro at man skal kunne ha et normalt forhold til alkohol etter den type misbruk som de fleste beskriver her?

Det skriver jeg med all omsorg og ydmykhet altså bare så det skal være sagt. Jeg skal fortsette å følge med og heie på dere alle sammen. Jeg har ikke selv noe alkoholproblem (er nesten avholds men med sjeldne unntak) men det er flere i min familie som har problemer med avhengighet å jeg har sånn hjerte for alle som så ulykkeligvis ender opp med et avhengighetsproblem. 

-rullekake

Anonymkode: e552c...72b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...