Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klarte å ikke drikke igår, så da gjelder det bare å holde ut idag også. Det blir så tungt, for jeg er helt alene og har det veldig tøft nå. Kribler i hele kroppen etter alkohol

-Vimsa

Anonymkode: 35886...40e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra jobbet Vimsa at du ikke drakk i går! Hvordan har det gått i dag? Jeg vil virkelig anbefale å ta en alkoholfri øl når suget melder seg altså. Jeg tok en slik både i går og i dag, og suget dempet seg betraktelig. Vel verdt et forsøk for alle som strever med alkohol.

Anonymkode: 8a1ec...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bra jobbet Vimsa at du ikke drakk i går! Hvordan har det gått i dag? Jeg vil virkelig anbefale å ta en alkoholfri øl når suget melder seg altså. Jeg tok en slik både i går og i dag, og suget dempet seg betraktelig. Vel verdt et forsøk for alle som strever med alkohol.

Irene her forresten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk. Det har forsåvidt gått greit, og nå er jo alkoholsalget stengt uansett. Tenker på alkohol mye når jeg er våken og det er ekstra ille siden jeg har 3 ting som jeg gruer meg så fælt til i neste uke fra og med mandag. Da er angsten gjennom taket og jeg er konstant svimmel, kvalm og har hjertebank. Jeg er så jævlig redd.

Jeg tror egentlig ikke at det ville hjulpet meg å ta en alkoholfri øl da det er rusen og det å bli så full at jeg ikke klarer å tenke mer, men jeg kan jo prøve. Er bare redd det vil få motsatt effekt og virke triggende. 

Merker jeg er veldig irritabel idag, og bare teller ned timene til jeg skal legge meg. Samboeren skal på jobb inatt så jeg må bare få tvunget meg ut på kjøkkenet og begynne på middagen, få han avgårde også finne senga.

-Vimsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til alle dere. Dag 7 uten alkohol her. Stolt av at jeg ikke kjøpte 3-4 halvlitere på butikken idag, for det er en vane i helgene. Tusen takk for tips om alkofri øl, drakk en sånn en idag og igår❤️ Har spist altfor mye godis og chips, og har nå mest vondt i magen 🙂 Håper jeg klarer en helt hvit måned, og at det ikke kommer noen sosiale arrangementer med mat og vin.. Så skal det bli lettere derfra👍

Hilsen M

Anonymkode: fa87f...162

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei til alle dere. Dag 7 uten alkohol her. Stolt av at jeg ikke kjøpte 3-4 halvlitere på butikken idag, for det er en vane i helgene. Tusen takk for tips om alkofri øl, drakk en sånn en idag og igår❤️ Har spist altfor mye godis og chips, og har nå mest vondt i magen 🙂 Håper jeg klarer en helt hvit måned, og at det ikke kommer noen sosiale arrangementer med mat og vin.. Så skal det bli lettere derfra👍

Hilsen M

Så bra! :) Her prøver jeg mest å drikke boblevann fra sodastreamen og sånn hjemmelaga brus når det kun er suget ( og ikke selve trangen etter black out rus ) som melder seg. Er veldig glad ølsalget er stengt idag, for klarer jeg morgendagen så har jeg klart en uke uten alkohol. 

Ønsker deg lykke til med hvit måned. KAnskje vi klarer det sammen 👍

-Vimsa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! :) Her prøver jeg mest å drikke boblevann fra sodastreamen og sånn hjemmelaga brus når det kun er suget ( og ikke selve trangen etter black out rus ) som melder seg. Er veldig glad ølsalget er stengt idag, for klarer jeg morgendagen så har jeg klart en uke uten alkohol. 

Ønsker deg lykke til med hvit måned. KAnskje vi klarer det sammen 👍

-Vimsa

Morgendagen skal du klare🌸❤️ Har troa! Å våkne uten å kjenne seg svimmel eller påvirket er virkelig helt fantastisk. 

Jeg har selv prøvd å få døgnrytmen på plass (legge meg til samme tid, stå opp tidlig) samt være ute i frisk luft hver dag. Dette hjelper på fysisk og psykisk helse synes jeg 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg klart 2 uker uken alkohol. Sikkert 10 år siden jeg har holdt opp så lenge! Det går forbausende bra! Kjenner meg lykkelig, rolig og våken, nesten som en perfekt rus! Tenker på alkohol, men har egentlig ikke lyst på, bortsett fra litt på fredagen etter jobb.

Spiser litt mer merker jeg. Kveldsmat er nå hver dag, det spiste jeg ikke når jeg drakk alkohol. Drikker mer Cola uten og kaffe enn før og litt mer sjokolade og potetgull (spiste minimalt av det før). Har gått ned 1.1 kg de to siste ukene og 4 cm rundt magen (slanker meg ikke og spiser mer, men det er vel fordi jeg ikke lengre drikker nærmere 2 flasker vin om dagen). Røyker 4 sigaretter om dagen, det er dumt jeg har startet det opp igjen, men det kjennes ut som om det hjelper for å holde meg unna alkoholen, så da aksepterer jeg det hos meg selv i en overgangsfase.

Jeg ser mye friskere ut og føler meg bra. Ingen skjelvinger, mye energi og godt humør, bedre konsentrasjon. Spiser vitaminer, og avføringen som var svart og rennende er nå helt normal. Da er det 2 uker igjen til nye leverprøver...veldig spent.

Alt godt ønskes dere alle!

Miemie

Anonymkode: 7d4e0...2eb

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Morgendagen skal du klare🌸❤️ Har troa! Å våkne uten å kjenne seg svimmel eller påvirket er virkelig helt fantastisk. 

Jeg har selv prøvd å få døgnrytmen på plass (legge meg til samme tid, stå opp tidlig) samt være ute i frisk luft hver dag. Dette hjelper på fysisk og psykisk helse synes jeg 🙂

Tusen takk. ❤️ Jeg skal både trene og gå i gruppeterapi i morgen, så jeg håper på at det går bra. Det er stort sett etter gruppe terapitimen at det smeller og jeg kjøper alkohol. 

Ja huff, det er så jævlig. Også den tørsten som kommer og  vekker deg jevnlig over natta fordi du må opp og fylle på vannflaska. Kvalmen, luft i magen, føle seg slapp og pløsete...og ikke minst alle pengene so man bare drikker opp. 

En god døgnrytme hjelper litt. Det er jeg enig i. Selv har jeg vært oppe mellom 8-9 den siste uka og det føles godt ( problemet er bare at dagene kan bli litt for lange når man ikke har noe å gjøre, så må konstant ikke falle for fristelsen til å sove ekstra mye for å få tiden til å gå 😅 )

-Vimsa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk å lese om alle dere som nå ikke har drukket de siste dagene. Det gir meg enda mer motivasjon til ikke å drikke. Selv er jeg på dag 10 uten. Og det ER faktisk sant at det går lettere nå som det nærmer seg to uker. Jeg var ganske fortvilet den første uken da suget var helt enormt. Hadde absolutt ingen abstinenser med verken hodepine, svetting eller noe, bare et enormt sug. Det går merkbart lettere nå. Det er verdt å holde ut, for jeg er definitivt mye mer opplagt og glad nå enn på lenge. Som Miemie sier, mye bedre konsentrasjon også. Visste ikke at den var så fraværende før nå som jeg merker hvor mye mer konsentrert og til stede jeg er. Hukommelsen er også mye mer skjerpet. Dette er så rart, for det er først nå at jeg virkelig merker hvor sløv jeg ble med alkoholen som stadig var i kroppen. Javisst, så merket jeg jo at jeg ble litt daff osv, men jeg må nesten smile litt for meg selv nå fordi jeg så tydelig merker de positive endringene. 

-Irene

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk noen glass vin sammen med kjæresten i går. Og nå kjenner jeg kløen i kroppen. Vil ha mer. Liker det egentlig ikke, men jeg bryr meg ikke. Det er akkurat som om jeg ønsker å gi alt på båten og bare drikke.

- Lotte

Anonymkode: b612f...efe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drakk noen glass vin sammen med kjæresten i går. Og nå kjenner jeg kløen i kroppen. Vil ha mer. Liker det egentlig ikke, men jeg bryr meg ikke. Det er akkurat som om jeg ønsker å gi alt på båten og bare drikke.

- Lotte

Anonymkode: b612f...efe

Var det fadderuka som gjorde at du sprakk? Hva skjedde, Lotte? Du hadde jo ikke drukket på ganske mange dager. Ikke gi opp! 

-Irene

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så er jeg på dag 12 uten alkohol. Må bare si at det svinger veldig i styrken på suget altså. Nesten hver eneste ettermiddag/kveld nå så er jeg ganske sikker på at jeg skal åpne en øl eller en flaske vin selv om suget ikke er fullt så sterkt lenger som det var, men så er det alltids noe som "kommer i veien" slik at suget går over. Her om dagen var det at jeg skulle dusje først og i går så var det at jeg måtte spise kveldsmat etter treningen først. Så når disse tingene som kommer i veien er utført så er suget over. Det er ikke bevisst at jeg utsetter å åpne boksen eller flasken for å vente og se om suget gir seg, men det bare skjer av seg selv.

Det er vel kanskje heller ikke riktig av meg å kalle det for et sug lenger heller, for nå er det mer lyst. Det store suget og trangen har jo minsket betraktelig, men lysten er der nesten hver eneste ettermiddag/kveld. Jeg merker at jeg ikke lenger har like stor motivasjon for ikke å drikke. Mulig det er fordi jeg aldri har hatt noen plager verken psykisk eller fysisk forbundet med det. Saken er jo at jeg vet at jeg hadde kommet til å få plager som bare det om jeg hadde fortsatt med det drikkemønsteret som jeg har hatt i hele sommer. Jeg titter innom her fra tid til annen for å hente litt motivasjon, for jeg må jo bare holde meg til planen min om at blodprøvene om nå ca seks uker skal være helt tipp topp.

Hvordan går det med dere andre? Andrea, er du her fremdeles?

-Irene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg klart en hel uke uten alkohol. Til tross for ett møte igår som gjorde at jeg gikk rett i kjelleren og er der ennå klarte jeg å stå imot. Jag er så jævlgi stolt av meg selv :)

-Vimsa

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg klart en hel uke uten alkohol. Til tross for ett møte igår som gjorde at jeg gikk rett i kjelleren og er der ennå klarte jeg å stå imot. Jag er så jævlgi stolt av meg selv :)

-Vimsa

Fy søren så bra, Vimsa!! :) Du har definitivt all grunn til å være stolt av deg selv. God klem til deg :klem:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

-Vimsa

Jeg er også stolt av deg, selv om jeg er en aldeles ukjent KGhøne! Hold ut!

Anonymkode: 385e4...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

-Vimsa

Så flink du er, du har all grunn til å være stolf❤️❤️ vi må huske på at å drikke vekk problemer og vonde følelser ikke hjelper noen ting, selvom det frister. Jeg har mange dager drukket på dårlige dager. Det har for min del alltid skjært seg. Våkner da med 10x mere angst, uavhengig mengde. 

Jeg har for min del kjent på at angsten i større grad er tilbake, merker det fysisk. Sliter med panikkangst på kveld/natt og når jeg prøver å sovne. Føler meg rimelig utslitt i kroppen.. Før var det jo bare ta et glass vin eller tre. 

Er på min dag nr 10 uten alkohol, føles bra ut å skrive det❤️ Er faktisk lenge siden det gikk mer enn en uke mellom hver gang jeg inntok noe form for alkohol. Rimelig flaut å innrømme det.. 

M

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, har kviet meg litt for å skrive her nå. Jeg sprakk nemlig idag etter ett viktig møte ( som gikk skeis og hvor jeg følte meg både bagatellisert og avvist ) og endte opp med å drikke :( Kombinasjonen av det og komme hjem til tomt hus fikk det til å bikke over.

Så nå er jeg tilbake på scratch, men jeg klarte ihvertfall rundt 8 dager uten alkohol, og det er det lengste jeg har gått uten hele denne sommeren.

-Vimsa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har for min del kjent på at angsten i større grad er tilbake, merker det fysisk. Sliter med panikkangst på kveld/natt og når jeg prøver å sovne. Føler meg rimelig utslitt i kroppen.. Før var det jo bare ta et glass vin eller tre. 

Er på min dag nr 10 uten alkohol, føles bra ut å skrive det❤️ Er faktisk lenge siden det gikk mer enn en uke mellom hver gang jeg inntok noe form for alkohol. Rimelig flaut å innrømme det.. 

M

Så bra at du er på din 10 dag uten alkohol! :strix: Jeg syns du er flink som klarer å stå i det !  Tenk, bare 4 dager til også har du klart 2 uker!

-Vimsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...