Gjest Fallabella Skrevet 3. april 2020 #1501 Del Skrevet 3. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forskjellen er at påvirkning er ufattelig mye sterkere når man er avhengig av rusmidler. Kan ikke sammenlignes med å være sulten eller ha lyst til å trene. Anonymkode: 277d0...574 Jo det er det samme. Her må du lese deg opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fallabella Skrevet 3. april 2020 #1502 Del Skrevet 3. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man er bevisstgjort at man er syk og avhengig ender selvbedraget. Anonymkode: 277d0...574 Ja men i denne tråden og ved de kommentarene det gjelder så handler det om en person som ikke har fått rusrelatert hjelp, så hva tror du?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1503 Del Skrevet 3. april 2020 4 minutter siden, Fallabella said: Jo det er det samme. Her må du lese deg opp Nei. Her er der din kunnskap som mangler. Rusmidler påvirker belønningssenteret mye sterkere enn søvn og sjokolade. Anonymkode: 277d0...574 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1504 Del Skrevet 3. april 2020 2 minutter siden, Fallabella said: Ja men i denne tråden og ved de kommentarene det gjelder så handler det om en person som ikke har fått rusrelatert hjelp, så hva tror du?? At de trenger å få beskjed om å skjerpe seg og være ærlig. Uten dette skrittet blir de ikke friske. Anonymkode: 277d0...574 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fallabella Skrevet 3. april 2020 #1505 Del Skrevet 3. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har faktisk tenkt til å ta en liten tatovering hvor det står "never forget". For det skal jeg ikke. - C Anonymkode: 1ead6...708 Ja det var en god ide! Jeg har konsekvenslister i lange baner, men med tiden blir jo de vonde tingene vagere i minnet... Har stått med post-IT lapper å skrevet konsekvenser når jeg merker at jeg starter noen form for planlegging av rus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fallabella Skrevet 3. april 2020 #1506 Del Skrevet 3. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. Her er der din kunnskap som mangler. Rusmidler påvirker belønningssenteret mye sterkere enn søvn og sjokolade. Anonymkode: 277d0...574 Les om arbeidet til Rita Nilsen. Mener du at hun sprer vranglære så er du god! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1507 Del Skrevet 3. april 2020 Just now, Fallabella said: Les om arbeidet til Rita Nilsen. Mener du at hun sprer vranglære så er du god! Du får snakke med psykologer og leger som jobber med rusproblematikk. Eventuelt lese deg opp. Anonymkode: 277d0...574 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1508 Del Skrevet 3. april 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun ikke er ærlig om at hun sliter med alkoholmisbruk er det lite vits i å gå i behandling. Anonymkode: 277d0...574 Kanskje hun drikker fordi hun har hatt en underliggende depresjon som hun selvmedisinerer med alkohol. Anonymkode: b8a8e...bb8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1509 Del Skrevet 3. april 2020 56 minutter siden, Fallabella skrev: Ja det var en god ide! Jeg har konsekvenslister i lange baner, men med tiden blir jo de vonde tingene vagere i minnet... Har stått med post-IT lapper å skrevet konsekvenser når jeg merker at jeg starter noen form for planlegging av rus. Veldig bra. Det var det jeg tenkte først. Henge det opp her og der i huset. Så foreslo en kompis å heller tatovere det, og det føles helt riktig. 54 minutter siden, Fallabella skrev: Les om arbeidet til Rita Nilsen. Mener du at hun sprer vranglære så er du god! Hun har jeg møtt flere ganger og prater av og til med på Facebook. Eller av og til. Jeg har tatt kontakt 2-3 ganger i tøffe perioder etter ANTA-kurset. Meget dyktig dame. Og veldig ærlig. Anonymkode: 1ead6...708 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1510 Del Skrevet 3. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Veldig bra. Det var det jeg tenkte først. Henge det opp her og der i huset. Så foreslo en kompis å heller tatovere det, og det føles helt riktig. Hun har jeg møtt flere ganger og prater av og til med på Facebook. Eller av og til. Jeg har tatt kontakt 2-3 ganger i tøffe perioder etter ANTA-kurset. Meget dyktig dame. Og veldig ærlig. Anonymkode: 1ead6...708 Hilsen C. Anonymkode: 1ead6...708 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1511 Del Skrevet 3. april 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får snakke med psykologer og leger som jobber med rusproblematikk. Eventuelt lese deg opp. Anonymkode: 277d0...574 Vet du i det hele tatt hvem Rita Nilsen er? Hun har lang selvopplevd erfaring med rus og psykiatri. Norges første registrerte gatebarn. I mange år nå har hun jobbet innen rusfeltet for andre rusavhengige, utviklet et veldig bra kurs og selvhjelpsgruppe i etterkant av kurset og hun tilbyr samtaler og drar også i fengsel og tilbyr samtaler til "De håpløse". Hun er en anerkjent dame. Leger og psykologer er gode de (ikke alle), men hun her vet både teori og praksis. Anonymkode: 1ead6...708 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fallabella Skrevet 3. april 2020 #1512 Del Skrevet 3. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hilsen C. Anonymkode: 1ead6...708 God påskeklem til deg 😊 Nå er det leggetid å en god morgen i vente med kaffe og full oversikt over hva som skjedde dagen før 😊 Tragisk synd at rusen mener den er bedre enn det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #1513 Del Skrevet 4. april 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt enig, men folk i denne tråden fastholder på at de mister barn og førerkort om de ber om hjelp. Bedre å drikke seg til en tidlig død. Anonymkode: 277d0...574 Det forstår jeg at de er redde for, men det er andre steder å få hjelp. 14 timer siden, Fallabella skrev: Avhengighet er selvbedrag. Man går ikke fra a til å i en vending i det her. Settninger som «hva tenkte du på når du ble gravid» er ikke akkurat nødvendig. Man har ikke klare tanker når man er inne i avhengigheten å skal da heller ikke hetses for det Jeg er selv rusavhengig og har bare ett barn som er voksen nå. Jeg forsto tidlig at det ikke ble flere barn fordi jeg drakk for ofte og var redd barnevernet. Beklager den setningen, men i mitt tilfelle ville jeg aldri vurdert flere. Jeg ville ikke hatt overskudd til flere enn ett, og jeg følte at barnevernet pustet meg i ryggen nesten hele tiden. 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo jeg er redd, men jeg har ikke falt av vannvognen, og jeg får god hjelp med depresjonen. Så langt så bra, tenker jeg. -Andrea Anonymkode: a69ef...525 Jeg gikk ut på byen når babyen var fem måneder, men bare noen timer. Jeg pumpet og min mor passet babyen. Psykologen tar seg av depresjonen, men du trenger hjelp til rusen. Hvis ikke psykologen har egenerfaring kan de ikke hjelpe stort med det siste. Julie Winge tilbyr kurs som ikke koster mer enn en kartong rødvin på facebook. Du kan også gå en til en hos henne. Det skader ikke å ta kontakt og jeg ønsker du gjør det. Du kan lage en fake profil på facebook hvis du vil være helt anonym. Jeg har gjort det. 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Eh, hun skriver jo at hun har oppsøkt hjelp. Hun får hjelp med depresjonen sin, det er jo et glimrende sted å starte, rusproblematikk og psykiske lidelser går ofte hånd i hånd. Anonymkode: b8a8e...bb8 Hun trenger hjelp til begge deler. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Her er der din kunnskap som mangler. Rusmidler påvirker belønningssenteret mye sterkere enn søvn og sjokolade. Anonymkode: 277d0...574 Ja, suget etter rus er ti ganger sterkere. Det er min erfaring. Jørid Anonymkode: 1d646...bca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fallabella Skrevet 4. april 2020 #1514 Del Skrevet 4. april 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det forstår jeg at de er redde for, men det er andre steder å få hjelp. Jeg er selv rusavhengig og har bare ett barn som er voksen nå. Jeg forsto tidlig at det ikke ble flere barn fordi jeg drakk for ofte og var redd barnevernet. Beklager den setningen, men i mitt tilfelle ville jeg aldri vurdert flere. Jeg ville ikke hatt overskudd til flere enn ett, og jeg følte at barnevernet pustet meg i ryggen nesten hele tiden. Jeg gikk ut på byen når babyen var fem måneder, men bare noen timer. Jeg pumpet og min mor passet babyen. Psykologen tar seg av depresjonen, men du trenger hjelp til rusen. Hvis ikke psykologen har egenerfaring kan de ikke hjelpe stort med det siste. Julie Winge tilbyr kurs som ikke koster mer enn en kartong rødvin på facebook. Du kan også gå en til en hos henne. Det skader ikke å ta kontakt og jeg ønsker du gjør det. Du kan lage en fake profil på facebook hvis du vil være helt anonym. Jeg har gjort det. Hun trenger hjelp til begge deler. Ja, suget etter rus er ti ganger sterkere. Det er min erfaring. Jørid Anonymkode: 1d646...bca Suget etter rus er sterkere ut i fra din erfaring ja, men du har ikke vært spill-avhengig eller hatt spiseproblematikk som har vært det som har karakterisert dine avhengighetsproblemer. Det er vel lurt å prøve å dele riktig kunnskap her inne, Riktig kunnskap er at du kan bruke mange ulike virkemiddler for å døyve uro og det er likt. Feks sexavhengighet kan være grusomt for den det gjelder... Du har et sterkere russug enn feks sug etter mat fordi det er rus du missbruker. Det kunne like gjerne vært trening eller shopping. Heler poenget er at avhengighet er ødeleggende uansett hvilken form det kommer i. Bra at du var i stand til å ta valg i forhold til det å få barn, men ha respekt for at ikke andre er som deg. Du er ikke smartere eller bedre på noe vis, du har bare hatt en større bevissthet rundt det. Jeg har selv aldri forstått at jeg hadde et rusproblem før jeg sluttet, mye fordi jeg har vært så oppegående å aldri ruset meg med barna i hus, hatt orden på økonomi osv osv. Først nå kan jeg se hva som skjedde med oss og at min rus ikke har vært bra for barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #1515 Del Skrevet 4. april 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Her er der din kunnskap som mangler. Rusmidler påvirker belønningssenteret mye sterkere enn søvn og sjokolade. Anonymkode: 277d0...574 Avhengighet er avhengighet. Om det er mat, alkohol eller heroin. En med bulimi f.eks. er matavhengig på en slik måte at livet lett blir fullstendig ødelagt. Anonymkode: 33004...7df 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #1516 Del Skrevet 4. april 2020 Avhengighet er avhengighet ja, men som en som har vært og er avhengig av både det ene og det andre så vil jeg si rusen er mest ødeleggende. I hvert fall for meg. Så har vi også kryssavhengighet. Når en slutter med én avhengighet så går en over til en annen. Dette skjer med de som har en avhengighetspersonlighet, eller de som har et stort tomrom i seg som må fylles med noe eller psykisk lidelse. Ikke alle som blir avhengig har disse faktorene. De vil statistisk sett ha bedre utsikter til å slutte med det de er avhengig av. - C Anonymkode: 1ead6...708 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #1517 Del Skrevet 5. april 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Avhengighet er avhengighet. Om det er mat, alkohol eller heroin. En med bulimi f.eks. er matavhengig på en slik måte at livet lett blir fullstendig ødelagt. Anonymkode: 33004...7df Bulimi er en sykdom, men også avhengighet av mat og det å måtte kvitte seg med maten. Vet farabella ikke kunne vite det, men jeg har slitt med spiseforstyrrelsei retning av anorexia. Det handler om kontroll og et forvrengt kroppsbilde. I perioder har jeg gått til det motsatte og overspiser, og jeg er rusavhengig. Russuget overskygger spiseforstyrrelse, men har forståelse for at andre kan ha større plager med mat enn det jeg har. I noen tilfeller er jo spiseforstyrrelser dødelig på samme måte som med avhengighet av rus. J Anonymkode: 1d646...bca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #1518 Del Skrevet 5. april 2020 23 timer siden, Fallabella skrev: Suget etter rus er sterkere ut i fra din erfaring ja, men du har ikke vært spill-avhengig eller hatt spiseproblematikk som har vært det som har karakterisert dine avhengighetsproblemer. Det er vel lurt å prøve å dele riktig kunnskap her inne, Riktig kunnskap er at du kan bruke mange ulike virkemiddler for å døyve uro og det er likt. Feks sexavhengighet kan være grusomt for den det gjelder... Du har et sterkere russug enn feks sug etter mat fordi det er rus du missbruker. Det kunne like gjerne vært trening eller shopping. Heler poenget er at avhengighet er ødeleggende uansett hvilken form det kommer i. Bra at du var i stand til å ta valg i forhold til det å få barn, men ha respekt for at ikke andre er som deg. Du er ikke smartere eller bedre på noe vis, du har bare hatt en større bevissthet rundt det. Jeg har selv aldri forstått at jeg hadde et rusproblem før jeg sluttet, mye fordi jeg har vært så oppegående å aldri ruset meg med barna i hus, hatt orden på økonomi osv osv. Først nå kan jeg se hva som skjedde med oss og at min rus ikke har vært bra for barna. Hvorfor tror du at jeg mener at jeg er smartere eller bedre enn dere andre? Jeg har beklaget det jeg skrev. Når det gjelder rus innså jeg tidlig at jeg hadde et lite problem. Grunnen er kanskje fordi jeg også drev med andre ting enn alkohol før jeg ble gravid. Problemet med alkohol vokste jo etterhvert og ble større. Jeg var også oppegående småbarnsmor og tenåringsmamma, orden på økonomi og alt på stell. J Anonymkode: 1d646...bca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fallabella Skrevet 5. april 2020 #1519 Del Skrevet 5. april 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Avhengighet er avhengighet ja, men som en som har vært og er avhengig av både det ene og det andre så vil jeg si rusen er mest ødeleggende. I hvert fall for meg. Så har vi også kryssavhengighet. Når en slutter med én avhengighet så går en over til en annen. Dette skjer med de som har en avhengighetspersonlighet, eller de som har et stort tomrom i seg som må fylles med noe eller psykisk lidelse. Ikke alle som blir avhengig har disse faktorene. De vil statistisk sett ha bedre utsikter til å slutte med det de er avhengig av. - C Anonymkode: 1ead6...708 For meg er ikke bulimi mindre ødeleggende... Planlegging av overspising, spying, skam, gjemme seg, ødelagte tenner, tvangsmessig adferd osv osv..... Alle har denne typen adferd men den kan slå hardt ut hos oss som har avhengighetssyndromet og/eller vi/de som har traumer der amygdala er svært aktivert og har blitt aktivert i tidlig alder. Da er det et fett hva man driver med... Har skjønt at det er de som misbruker rus som kommer ut av det enn de med avhengighet. Er mange ulike soner her, og mye å lære... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fallabella Skrevet 5. april 2020 #1520 Del Skrevet 5. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tror du at jeg mener at jeg er smartere eller bedre enn dere andre? Jeg har beklaget det jeg skrev. Når det gjelder rus innså jeg tidlig at jeg hadde et lite problem. Grunnen er kanskje fordi jeg også drev med andre ting enn alkohol før jeg ble gravid. Problemet med alkohol vokste jo etterhvert og ble større. Jeg var også oppegående småbarnsmor og tenåringsmamma, orden på økonomi og alt på stell. J Anonymkode: 1d646...bca Fordi det var du som hadde den komentare til Andrea om hennes valg ang det å få barn? Eller dine holdninger rundt det. Vi er alle like vet du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå