AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1341 Del Skrevet 6. desember 2019 14 minutter siden, AnonymBruker said: Nå har jeg vært uten alkohol i over 2 måneder og en uke, og jeg kan se at jeg er blitt slankere og ser friskere ut i fjeset. Men herregud som jeg savner rusen! Jeg kommer meg knapt opp om dagene, og orker ikke gå ut med mindre jeg må. Selvom jeg er stolt over å ikke a drukket så er jeg mer deprimert nå en jeg var før. Tenker mye på at det hadde vært like greit å få dø hvis det er sånn livet skal være. Det har sikkert mye med å gjøre at jeg ikke lenger kan drikke bort følelsene mine mer og nå må stå i dem, men alt er så jævlig mørkt akkurat nå. Det frister sånn å drikke, men jeg vet jeg ikke kommer til å gjøre det. Jeg kan ikke ramle utpå igjen, så jeg blir liggende her... -Vimsa Anonymkode: 35886...40e Hei! ny her jeg, litt sånn i din situasjon. Edru 4 måneder nå på egen hånd. Trener mye og gått ned mye i vekt. Livet er fantastisk uten alkohol. Drakk mye før! Nå skal jeg på julebord i morgen. Jeg vil ikke drikke men redd for fristen er der. Gruer meg og vil sånn ta meg et glass vin samtidig. Klarer jeg å bare ta 1-2 glass vin? Eller dropper jeg hele julebordet. Vært innstilt på å drikke alkoholfri øl men vet ikke hvordan det blir.. hjelp anyone? hilsen Å Anonymkode: d55bd...0a3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1342 Del Skrevet 6. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! ny her jeg, litt sånn i din situasjon. Edru 4 måneder nå på egen hånd. Trener mye og gått ned mye i vekt. Livet er fantastisk uten alkohol. Drakk mye før! Nå skal jeg på julebord i morgen. Jeg vil ikke drikke men redd for fristen er der. Gruer meg og vil sånn ta meg et glass vin samtidig. Klarer jeg å bare ta 1-2 glass vin? Eller dropper jeg hele julebordet. Vært innstilt på å drikke alkoholfri øl men vet ikke hvordan det blir.. hjelp anyone? hilsen Å Anonymkode: d55bd...0a3 Om de har Nanny State fra BrewDog kommer du ikke til å savne en ting. Tenk på det som forskning. Følg med på de andre som blir fullere og fullere. Det er faktisk interessant. Du vil se ditt gamle jeg utenfra. Jeg gjorde det for en tid siden på lønningspils. Det gikk veldig fint og jeg syntes det var interessant. Når de begynte å bli full, så gikk jeg. Anonymkode: 6bb92...582 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1343 Del Skrevet 6. desember 2019 Ja tenker det samme!! Du MÅ ikke drikke selv om alle andre gjør det! Når du ser folk bli fulle, hvor idiotisk det er, så er det bare å dra hjem, og glede seg over at DU slipper!👍🤗 Anonymkode: 273df...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1344 Del Skrevet 6. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Om de har Nanny State fra BrewDog kommer du ikke til å savne en ting. Tenk på det som forskning. Følg med på de andre som blir fullere og fullere. Det er faktisk interessant. Du vil se ditt gamle jeg utenfra. Jeg gjorde det for en tid siden på lønningspils. Det gikk veldig fint og jeg syntes det var interessant. Når de begynte å bli full, så gikk jeg. Anonymkode: 6bb92...582 Har jobbet som dørvakt for mange år siden, det å se hvor mye på tur mennesker blir av å drikke, er en god grunn til avhold i seg selv!! Anonymkode: 273df...b94 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1345 Del Skrevet 6. desember 2019 Takk for svar! jeg har klart å holde meg edru før og digget å gå ut og ikke drikke, dro hjem når folk ble fulle og våknet opp neste morgen blid med den mestringsfølelsen hver eneste gang. Men nå vet jeg at jeg har falt tilbake før. Er litt redd denne gangen. Vil virkelig ikke drikke igjen! Hjernen sier jo og nei samtidig!! Anonymkode: d55bd...0a3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1346 Del Skrevet 6. desember 2019 Folkens Hør på Terje Nilsen sin «Nåla i veggen» Han var alkis i mange år, ble sober og på mange måter tar essensen i denne låta Du trenger ikke være nordlending for å skjønne den. Du trenger å være alkis. Søk den opp på Spotify eller Apple Music nå!!! Anonymkode: 6bb92...582 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1347 Del Skrevet 6. desember 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! ny her jeg, litt sånn i din situasjon. Edru 4 måneder nå på egen hånd. Trener mye og gått ned mye i vekt. Livet er fantastisk uten alkohol. Drakk mye før! Nå skal jeg på julebord i morgen. Jeg vil ikke drikke men redd for fristen er der. Gruer meg og vil sånn ta meg et glass vin samtidig. Klarer jeg å bare ta 1-2 glass vin? Eller dropper jeg hele julebordet. Vært innstilt på å drikke alkoholfri øl men vet ikke hvordan det blir.. hjelp anyone? hilsen Å Anonymkode: d55bd...0a3 Men, er det morsomt å ta 1-2 glass? Hvor mye brukte du å drikke før? Det første året rådes det til å unngå festligheter med alkohol. Må du på noe så sørg alltid for ha retrett så du kan gå når du vil. Anonymkode: 1d646...bca 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1348 Del Skrevet 6. desember 2019 Just now, AnonymBruker said: Men, er det morsomt å ta 1-2 glass? Hvor mye brukte du å drikke før? Det første året rådes det til å unngå festligheter med alkohol. Må du på noe så sørg alltid for ha retrett så du kan gå når du vil. Anonymkode: 1d646...bca 2 flasker vin dagen. Jeg drikker alkoholfritt nå. Har ingen problem med kjæresten som drikker whisky om helger.. Anonymkode: d55bd...0a3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1349 Del Skrevet 6. desember 2019 16 minutter siden, AnonymBruker said: Men, er det morsomt å ta 1-2 glass? Hvor mye brukte du å drikke før? Det første året rådes det til å unngå festligheter med alkohol. Må du på noe så sørg alltid for ha retrett så du kan gå når du vil. Anonymkode: 1d646...bca Nei det er jo ikke morsomt å bare drikke ett par glass, vi har jo lyst på så mye mer!! Ett glass er ikke nok, da er det faktisk bedre å la det være.. Vi trenger faktisk ikke å drikke noe som helst, så gå, når du vil!! Hilsen Pia, som er alkoholiker..og snart fri.. Anonymkode: 273df...b94 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1350 Del Skrevet 6. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vimsa, det er fordi hjernen din trenger tid til å stabilisere seg igjen, og finne tilbake til den normale balansen, gi det nok tid bare! I mellomtiden gjør du alle de tingene som er godt for deg, eller har vært godt for deg før!!❤️ Når livet er uten alkohol er vi ikke bedøvd lenger, så da gjelder det å jobbe seg ut av det og frem til noe bedre, ikke sant!! Jeg skal det med PTSD, det blir jævlig å måtte stå i livet, måtte stå i all den dritten, uten alkoholbedøvelse, men heller det, enn å drikke seg bedøvet og ihjel, til slutt!!! Jeg satser alt nå, er du med?!?! Vi prøver, ikke sant?!? Kan ikke bli verre enn det allerede er.. Klem til deg..❤️ Anonymkode: 273df...b94 Takk. ❤️ Jeg skulle ønske at det var så enkelt som at hjernen min bare trengte å komme seg etter alkoholmisbruket, men det er mye mer som ligger bak. Jeg har vært av og på dypt deprimert i så mange år allerede pga borderline diagnosen og omsorgssvikten lenge før jeg begynte å drikke, og jeg tviler på at jeg noensinne kommer til å komme ut av det. Når ikke 17 år i behandling har hjulpet så langt så er det vel neppe noe håp. I tillegg fikk jeg meg en ekstra knekk på nytt da jeg fikk innvilget uføretrygd, for jeg innser nå at jeg aldri noensinne kommer til å få ett normalt og verdig liv. Liv på minstesats og sett på som en evig byrde for samfunnet ( ser jo hvilket syn folk har på sånne som meg i media og i alle disse uføretrådene som har fått herje fritt her inne ). Til og med i gruppeterapien min har de andre pasientene ett syn på at sånne som meg er tapere, så der mistet jeg det siste lille håpet jeg hadde om å klare skape tillit til andre mennesker. Hobbyene mine gir meg ingen glede lenger, og jeg orker ikke å utføre dem. Jeg er ikke noe flink uansett. Det eneste jeg orker er å tvinge meg selv til å dusje og lage middag til samboeren kommer hjem. - Vimsa Anonymkode: 35886...40e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoMore Skrevet 6. desember 2019 #1351 Del Skrevet 6. desember 2019 (endret) 13 hours ago, AnonymBruker said: Takk. ❤️ Jeg skulle ønske at det var så enkelt som at hjernen min bare trengte å komme seg etter alkoholmisbruket, men det er mye mer som ligger bak. Jeg har vært av og på dypt deprimert i så mange år allerede pga borderline diagnosen og omsorgssvikten lenge før jeg begynte å drikke, og jeg tviler på at jeg noensinne kommer til å komme ut av det. Når ikke 17 år i behandling har hjulpet så langt så er det vel neppe noe håp. I tillegg fikk jeg meg en ekstra knekk på nytt da jeg fikk innvilget uføretrygd, for jeg innser nå at jeg aldri noensinne kommer til å få ett normalt og verdig liv. Liv på minstesats og sett på som en evig byrde for samfunnet ( ser jo hvilket syn folk har på sånne som meg i media og i alle disse uføretrådene som har fått herje fritt her inne ). Til og med i gruppeterapien min har de andre pasientene ett syn på at sånne som meg er tapere, så der mistet jeg det siste lille håpet jeg hadde om å klare skape tillit til andre mennesker. Hobbyene mine gir meg ingen glede lenger, og jeg orker ikke å utføre dem. Jeg er ikke noe flink uansett. Det eneste jeg orker er å tvinge meg selv til å dusje og lage middag til samboeren kommer hjem. - Vimsa Anonymkode: 35886...40e Kjenner du noen andre i samme situasjon?! Som du kan gjøre ting sammen med? Husk at folk som snakker med andre som er uføretrygdet, er folk som er uvitende! Og de kan fort ende opp i samme situasjon selv om de f.eks blir utsatt for sykdom eller en ulykke.. Endret 7. desember 2019 av NoMore Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #1352 Del Skrevet 6. desember 2019 Hallo der! Uføretrygd. Altså, forholdet mellom offentlig støtte og verdiskaping er langt mer komplisert enn at en uføretrygdet er en snylter og en investor på aker brygge er en verdiskaper. Det skjønner du nok egentlig. Jeg mener at en aksjespekulant er langt mere en snylter enn en uføretrygdet. Langt mere! en uføretrygdet vil egentlig jobbe! Mens en eller annen gjøk på aker brygge vil ikke det. De vil bare skumme fløten. Så skjerpings! Se verden som den er. Den er urettferdig. Den er skjev. Du har ingenting å skamme deg over. Og det sier jeg, som er i fast jobb. Så ta det til deg. Baltasar Anonymkode: 6bb92...582 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #1353 Del Skrevet 7. desember 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Om de har Nanny State fra BrewDog kommer du ikke til å savne en ting. Tenk på det som forskning. Følg med på de andre som blir fullere og fullere. Det er faktisk interessant. Du vil se ditt gamle jeg utenfra. Jeg gjorde det for en tid siden på lønningspils. Det gikk veldig fint og jeg syntes det var interessant. Når de begynte å bli full, så gikk jeg. Anonymkode: 6bb92...582 Imponerende at du syntes det! Jeg greier ikke i det hele tatt å kose meg på julebord eller lønningspils uten alkohol innabords. Det er noe av det kjipeste jeg vet, jeg teller minuttene til det er akseptabelt å gå. Jeg håper sånn at det endrer seg med tiden, for jeg har jo også lyst til å kunne være med på slike ting. Akkurat nå er det uaktuelt. Det er en kjip tanke å tenke at jeg må velge mellom alkohol, eller å ha det hyggelig i sosiale settinger. -Andrea Anonymkode: a69ef...525 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fallabella Skrevet 7. desember 2019 #1354 Del Skrevet 7. desember 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Imponerende at du syntes det! Jeg greier ikke i det hele tatt å kose meg på julebord eller lønningspils uten alkohol innabords. Det er noe av det kjipeste jeg vet, jeg teller minuttene til det er akseptabelt å gå. Jeg håper sånn at det endrer seg med tiden, for jeg har jo også lyst til å kunne være med på slike ting. Akkurat nå er det uaktuelt. Det er en kjip tanke å tenke at jeg må velge mellom alkohol, eller å ha det hyggelig i sosiale settinger. -Andrea Anonymkode: a69ef...525 Men dette ordner seg jo med behandling. Det er ikke meningen at man skal klare å kurere sykdom alene.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #1355 Del Skrevet 7. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Imponerende at du syntes det! Jeg greier ikke i det hele tatt å kose meg på julebord eller lønningspils uten alkohol innabords. Det er noe av det kjipeste jeg vet, jeg teller minuttene til det er akseptabelt å gå. Jeg håper sånn at det endrer seg med tiden, for jeg har jo også lyst til å kunne være med på slike ting. Akkurat nå er det uaktuelt. Det er en kjip tanke å tenke at jeg må velge mellom alkohol, eller å ha det hyggelig i sosiale settinger. -Andrea Anonymkode: a69ef...525 1 minutt siden, Fallabella skrev: Men dette ordner seg jo med behandling. Det er ikke meningen at man skal klare å kurere sykdom alene.. Vi er forskjellige. Alt ordner seg ikke med behandling. Det er faktisk unaturlig å trives på julebord der det drikkes med begge hendene mens man selv er edru. Norsk ukultur. Anonymkode: 1d646...bca 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fallabella Skrevet 7. desember 2019 #1356 Del Skrevet 7. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi er forskjellige. Alt ordner seg ikke med behandling. Det er faktisk unaturlig å trives på julebord der det drikkes med begge hendene mens man selv er edru. Norsk ukultur. Anonymkode: 1d646...bca Det er alt ettersom situasjoner det. Julebord er en ting. Året består av mange selskaper og ting som skjer der det drikkes alkohol. At det er en ukultur i Norge i forhold til alkohol er jeg helt enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #1357 Del Skrevet 7. desember 2019 13 minutter siden, AnonymBruker said: Vi er forskjellige. Alt ordner seg ikke med behandling. Det er faktisk unaturlig å trives på julebord der det drikkes med begge hendene mens man selv er edru. Norsk ukultur. Anonymkode: 1d646...bca Det kommer da helt an på hvilken type sosial aktivitet man liker. Jeg liker å møte kompisene for gaming, men har alltid mislikt fester og sosiale lag som julebord Anonymkode: e4e85...071 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2019 #1358 Del Skrevet 7. desember 2019 Ønsker alle her en fin lørdagskveld, forhåpentligvis en edru lørdagskveld!! Aldri gi opp ❤️ Pia.. Anonymkode: 273df...b94 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2019 #1359 Del Skrevet 8. desember 2019 16 hours ago, AnonymBruker said: Imponerende at du syntes det! Jeg greier ikke i det hele tatt å kose meg på julebord eller lønningspils uten alkohol innabords. Det er noe av det kjipeste jeg vet, jeg teller minuttene til det er akseptabelt å gå. Jeg håper sånn at det endrer seg med tiden, for jeg har jo også lyst til å kunne være med på slike ting. Akkurat nå er det uaktuelt. Det er en kjip tanke å tenke at jeg må velge mellom alkohol, eller å ha det hyggelig i sosiale settinger. -Andrea Anonymkode: a69ef...525 For noen kan alkoholfritt være en trigger, så det må en finne ut. Det er det ikke for meg. Tvert om. Fungerer mer som ypperlig kamuflasje he he! Jeg lærte det av ei på jobb, når vi feiret ei anna sin bursdag. Langt utpå kvelden når alle var påseilet så sa hun at hun hadde lurt oss hele kvelden, at hun ikke drakk alkohol i det hele tatt. Alt var «lureøl». Tanken om at hun ikke drakk hadde ikke slått meg. Da skjønte jeg hvor lite en ser etterhvert som alkoholen virker. Og jeg syntes det var interessant. I etterkant har jeg lært dette: 1. Jeg trenger ikke alkohol for å være sosial, jeg har vel brukt det mer for å koble ut vanskelige ting alene. Det er den vanskelige biten jeg fortsatt jobber med. Drikke alkofritt i sosial setting er lett 2. Jeg har funnet ut at det gjør det mye lettere å fokusere på det sosiale i sosiale settinger. Å aktivt sette pris på det sosiale. Å bli glad av å være sosial med alle sanser skjerpet. Med det tankesettet går det fint for meg har jeg lært. Se for deg dette: Du sitter i sola med dine beste venner. Dere har et glass hver. Fine glade mennesker går forbi på stranda. Du kjenner deg lykkelig. Så tar du bort dine venner fra dette bildet. Vil du fortsatt være like lykkelig? Ta bort stranda og folka. Du har bare glasset igjen. Fortsatt like lykkelig? Det er mange scener en kan gjøre denne øvelsen i. Den reiser spørsmål rundt, hva er det egentlig du blir lykkelig av. Er det alkoholen? Dette fører meg over i neste punkt... 3. Dersom man må lide seg igjennom en tilstelning uten alkohol innabords... Betyr det da at det er alkoholen som gjør tilstelningen hyggelig? Eller kan vi snu på det? Maskerer alkoholen egentlig det faktum at tilstelningen ikke er så hyggelig? Kanskje tilstelningen egentlig rett og slett er ufyselig? Eller kjedelig? Det kan være verdt å vurdere. Hvorfor er du der da i tilfelle? Julebord kan absolutt bli ufyselig. Så om man tenker at faren for å sprekke er stor, så hadde jeg hatt null problemer med å la være å gå. Hadde ikke tenkt to ganger på det en gang. Det er jo ikke akkurat en viktig tilstelning! Mye rølp, tant og fjas som regel. Baltasar Anonymkode: 6bb92...582 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #1360 Del Skrevet 11. desember 2019 Straks ei hel uke edru her nå, men kjenner et visst tungsinn i kveld, noe som er en klar trigger for å drikke!😬 Hvordan går det med dere andre her inne, Hilde, Vimsa, C, Baltasar, anonym X, og andre som prøver å slutte?! Pia Anonymkode: 273df...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå