Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei Pia:) 

Jeg har vært hos legen og fått mine leververdier svart på hvitt, jeg... De var ikke noe hyggelige, tvert om -  det var skremmende lesing. Nok til at enhver innenfor egen evne av kontroll hadde tatt grep. 
Nå venter jeg på behandling som du vet (papirene ble sendt inn i går, og offentlig instans har ti dager på å svare), og det er uansett muntlig kjøreforbud i tiden man er innlagt. 
MEN legen min har ikke nevnt et ord om førerkortet i mellomtiden. Ikke tenk det verste først. Tenk på det viktigste - det er DEG og din helse! 
I verste fall - så får du skylde på medisinering i forhold til de plagene du gikk til legen for. Si til omverdenen at du må gå på medisiner som gjør at du ikke får kjøre. Ikke la noe stoppe deg! 

Hilde. 

Anonymkode: a0cd4...b04

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, var hos legen for noen dager siden pga generelle helseproblemer. Nå vil han at vi skal ta blodprøver, og bla leververdier! Siden jeg kjenner konstant trykk fra leverområdet(sikkert fettlever), og tidvis brennende smerter(betennelse) og har drukket daglig i snart tre år, så vet jeg jo hvordan de verdiene vil se ut!!😒

Har fått totalt panikk og av den grunn drukket mer enn normalt siste tre dagene!

Hvordan komme seg ut av dette, uten alt inkl.førerkortet ryker?!? Da klarer jeg i alle fall ikke slutte å drikke. Har nettopp meldt meg inn hos Julie Winge, veldig bra opplegg og tror det vil hjelpe meg å slutte, men nå må jeg jo bare slutte NÅ, uten å være klar for det, pga de målingene, og seff vil han legen komme til å ta en peth prøve også, når han ser de leververdiene..😥

Pia

Anonymkode: 273df...b94

Huff. Jeg forstår du har panikk nå, men husk at du kan klare å beholde førerkortet dersom du legger kortene på bordet nå og går inn i behandling/et avtalt opplegg med fastlegen din. 

At du drikker mer enn vanlig nå er ikke rart for det er jo mestringsstrategien du har. Men jeg tror det aller beste du gjør for deg selv og for å minimere risiko for å miste førerkort er å bestille ny time hos lege og fortelle hva du sliter med og at du ønsker hjelp. :hjerte:

Kanskje blir dette den puffen du trenger? 

Anonymkode: 1ead6...708

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Huff. Jeg forstår du har panikk nå, men husk at du kan klare å beholde førerkortet dersom du legger kortene på bordet nå og går inn i behandling/et avtalt opplegg med fastlegen din. 

At du drikker mer enn vanlig nå er ikke rart for det er jo mestringsstrategien du har. Men jeg tror det aller beste du gjør for deg selv og for å minimere risiko for å miste førerkort er å bestille ny time hos lege og fortelle hva du sliter med og at du ønsker hjelp. :hjerte:

Hilsen C. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar C, men jeg klarer ikke å si det som er, håpet var at jeg skulle klare å komme meg ut av det selv, før ALT ryker, og det gjør det jo nå!!

Er så godt på vei..men trenger mer tid..!!

Er 2.5 mil til nærmeste butikk her, en vei, uten buss forbindelse, så går ikke å bo i huset her om lappen ryker i 6 mnd, da må jeg selge huset,med tap, og uten mulighet til å kunne kjøpe nytt hus...😭

Du verden så mye elendighet denne alkoholen innebærer!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei Pia:) 

Jeg har vært hos legen og fått mine leververdier svart på hvitt, jeg... De var ikke noe hyggelige, tvert om -  det var skremmende lesing. Nok til at enhver innenfor egen evne av kontroll hadde tatt grep. 
Nå venter jeg på behandling som du vet (papirene ble sendt inn i går, og offentlig instans har ti dager på å svare), og det er uansett muntlig kjøreforbud i tiden man er innlagt. 
MEN legen min har ikke nevnt et ord om førerkortet i mellomtiden. Ikke tenk det verste først. Tenk på det viktigste - det er DEG og din helse! 
I verste fall - så får du skylde på medisinering i forhold til de plagene du gikk til legen for. Si til omverdenen at du må gå på medisiner som gjør at du ikke får kjøre. Ikke la noe stoppe deg! 

Hilde. 

Ja du har på en måte kommet mye lengre, er veldig glad for det på dine vegne!!

Får ikke handlet mat engang uten førerkort,må ta taxi da, det vil koste ca 750,- tur retur for en tur på butikken, på AAP er det ikke noe jeg har mulighet til..😥

Og gud hvor jeg angrer, på at jeg ikke klarte ta tak i dette før, at det måtte gå så langt..

Pia

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar C, men jeg klarer ikke å si det som er, håpet var at jeg skulle klare å komme meg ut av det selv, før ALT ryker, og det gjør det jo nå!!

Er så godt på vei..men trenger mer tid..!!

Er 2.5 mil til nærmeste butikk her, en vei, uten buss forbindelse, så går ikke å bo i huset her om lappen ryker i 6 mnd, da må jeg selge huset,med tap, og uten mulighet til å kunne kjøpe nytt hus...😭

Du verden så mye elendighet denne alkoholen innebærer!!

Det er nettopp derfor du må klare å legge kortene på bordet nå. Forstår det er skikkelig vanskelig, men så store som følgene blir så tror jeg det er det eneste du nå kan gjøre. 

Du kan klare det! :hjerte:

- C 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nettopp derfor du må klare å legge kortene på bordet nå. Forstår det er skikkelig vanskelig, men så store som følgene blir så tror jeg det er det eneste du nå kan gjøre. 

Du kan klare det! :hjerte:

- C 

Er jo type russisk rulett om man beholder førerkort, og er verdiene for høye på pethprøve, så ryker det uansett!!

Hadde et håp at det skulle kunne gå ann å snu det selv, komme ut av det selv, også med hjelp av denne tråden, og alle som bidrar..❤️👍

Men nå orker jeg ikke mer, aller minst den alkoholen, som ødelegger ALT!!

Og sorry Falabella, for enkelte krasse svar her tidligere, er bare så fortvilt og lurte på hvordan du hadde kommet ut av det, hva som fungerer, hvis man søker hjelp, et stort unnskyld fra meg her!! 😔 Ønsker deg bare alt godt!

Er forøvrig bare redd for at å bli avslørt hos fastlegen, medfører at livet blir enda verre, og tyngre, og at man da synker til bunns, uten å få noen reell hjelp, som vil fungere..

Pia

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Fallabella said:

Kjøre deg, nå er det din tur til å få tyn her inne, sist var det min tur.. Her tåles det ikke at man har fått til noe og skriver om det. Her tåles nok best å kun skrive om og rundt rusproblemet, ikke om veien ut av det. Det er vel slik aktive er.. så vi som har fått et bein ut av rusen ønskes ikke velkommen.. 

Unnskyld!😔

Pia

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia, du vil mest sannsynlig få hjelp til praktiske ting om du kaster inn kortene. Ikke svartmal alt! 
Jeg vet det er vanskelig å tro, men det er altså et faktum. Frivillige tropper opp og hjelper til! 

Hilde.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja du har på en måte kommet mye lengre, er veldig glad for det på dine vegne!!

Får ikke handlet mat engang uten førerkort,må ta taxi da, det vil koste ca 750,- tur retur for en tur på butikken, på AAP er det ikke noe jeg har mulighet til..😥

Og gud hvor jeg angrer, på at jeg ikke klarte ta tak i dette før, at det måtte gå så langt..

Pia

Det vil ordne seg. Uten førerkort kan du handle en gang i måneden og spare litt på det. Skaff deg en fryser. Jeg har selv tatt taxi og handlet en gang i måneden. Det ble lite variert mat, men sunne måltider. 

Det er bedre å finne ut av hvordan leveren er. Har du fettlever kan den bli bra igjen hvis du slutter å drikke. Får du skrumplever er det mye verre. 

Lykke til. 

Anonymkode: 1d646...bca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jo type russisk rulett om man beholder førerkort, og er verdiene for høye på pethprøve, så ryker det uansett!!

Hadde et håp at det skulle kunne gå ann å snu det selv, komme ut av det selv, også med hjelp av denne tråden, og alle som bidrar..❤️👍

Men nå orker jeg ikke mer, aller minst den alkoholen, som ødelegger ALT!!

Og sorry Falabella, for enkelte krasse svar her tidligere, er bare så fortvilt og lurte på hvordan du hadde kommet ut av det, hva som fungerer, hvis man søker hjelp, et stort unnskyld fra meg her!! 😔 Ønsker deg bare alt godt!

Er forøvrig bare redd for at å bli avslørt hos fastlegen, medfører at livet blir enda verre, og tyngre, og at man da synker til bunns, uten å få noen reell hjelp, som vil fungere..

Pia

Hei. Førerkortet trenger ikke ryke selv om Peth er forhøyet i starten. Den er foreløpig ikke 100% pålitlig. Fra 0,3 ned til "ikke påvist" tilsvarer moderat forbruk frem til ingen forbruk, men om man har drukket heftig rett før man søker hjelp, og den viser høyere verdi første gangen, vil ikke si at man tvert mister førerkort etc. Stort sett er det viktigste (mm det er konstant høye verdier over tid) at man viser vilje til å kutte, samarbeider om behandlingsplan, dukker opp til prøvetakning og at verdiene synker.

Anonym X

Anonymkode: 9fa7c...2dc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld!😔

Pia

😢

Endret av Fallabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, var hos legen for noen dager siden pga generelle helseproblemer. Nå vil han at vi skal ta blodprøver, og bla leververdier! Siden jeg kjenner konstant trykk fra leverområdet(sikkert fettlever), og tidvis brennende smerter(betennelse) og har drukket daglig i snart tre år, så vet jeg jo hvordan de verdiene vil se ut!!😒

Har fått totalt panikk og av den grunn drukket mer enn normalt siste tre dagene!

Hvordan komme seg ut av dette, uten alt inkl.førerkortet ryker?!? Da klarer jeg i alle fall ikke slutte å drikke. Har nettopp meldt meg inn hos Julie Winge, veldig bra opplegg og tror det vil hjelpe meg å slutte, men nå må jeg jo bare slutte NÅ, uten å være klar for det, pga de målingene, og seff vil han legen komme til å ta en peth prøve også, når han ser de leververdiene..😥

Pia

Hei Pia!

Før eller siden kommer det tidspunktet der vi er nødt til å ta et valg når det gjelder alkoholen. Jeg er hun som gikk til legen for å få antabus, og det gjorde jeg fordi jeg ville stoppe før jeg ble syk. Drikkingen min har eskalert nå i år, og det kunne ikke fortsette. Visste jeg måtte få kontroll, slutte å drikke, men innså også at jeg ikke klarte det uten hjelp.

Jeg har hatt forhøyede leververdier i flere år, og legen har aldri foreslått peth-prøve før nå. Forhøyede leverprøver kan ha sin årsak i flere ting, og legen mistenker ikke automatisk alkoholmisbruk. 

Jeg måtte jo ta peth nå da, og den var på 0,6. Altså viste den "omfattende alkoholbruk over tid", som legen sa. Den skulle vi bruke som "referansepunkt" for å se nedgangen ved senere prøver. Fortsatt ikke snakk om å ta lappen, heller ikke krav om ukentlige prøver. Jeg skal ta en prøve nå, for har time hos legen senere i desember. Regner med peth er ok nå, fire uker etter sist gang jeg drakk. 

Jeg kom jo til legen for å få hjelp, så det var jeg som tok opp alkoholproblemet. Hun spurte hvor ofte og mye jeg drakk, og også når på dagen. Jeg sa at jeg var klar over at førerkortet hang i en tynn tråd, men hun sa at det ikke var sånn at man automatisk mister førerkortet om man har et alkoholproblem. Hun sa også at hvis jeg hadde sagt at jeg drakk tidlig på dagen, så hadde hun vært mer skeptisk til å la meg beholde det.

Jeg la vekt på at det å beholde kortet var viktig for meg for å klare å kutte alkohol. For ettersom jeg er ufør, blir jeg enda mer isolert hvis jeg ikke kommer meg noen steder. Jeg bor også på et sted med lange avstander, og dårlige bussforbindelser. 

Dette med førerkort er altså ikke så "svart/hvitt" som mange tror. "Fordelen" til oss som er utenfor arbeidslivet er jo også det at vi ikke MÅ være på jobb til bestemte tider, så vi kan i større grad velge selv når vi skal kjøre, og dermed la være å kjøre før vi er 100% edru. Drikker vi om kvelden, kan vi fint la være å kjøre før kl 12 neste dag, f.eks. IKKE dermed sagt at de som drikker og har jobb kjører i fylla om morgenen, jeg vet at de aller fleste passer seg for det. Men i samtale med lege kan det å ikke være nødt til å kjøre være et godt argument for å beholde kortet. 

Pia, du har jo nevnt flere ganger at du er bekymret for leveren din. Du har smerter, trykk, og du har nevnt at du har ascites (væske i bukhulen). Dette er alvorlige symptomer, og du bør absolutt få dette undersøkt, selv om du risikerer kortet. I verste fall risikerer du livet om du lar være. 

Antabus har vært til god hjelp for meg, og jeg er så glad for at jeg turte gå til legen! Selincro kan jo også være en mulighet.

Lykke til, Pia!

Har ikke underskrevet med navn før, men kan kalle meg

Siri

Anonymkode: 0ab09...01e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Her står det at legen må spørre pasienten om samtykke før peth test?! 

https://www.pasient.no/2019/05/23/blodprover-etter-kreftbehandling-endte-med-tap-av-forerkort/

Man kan da sjeldent bli tvunget til å ta tester/ blodprøver. Om du ikke vil ta blodprøve for jern så er det ingen som kan tvinge deg til det. 

Men om denne testen brukes som indikator på alkoholisme og legene tar den slik det passer dem uten å informere, så er det et problem, ja. 

Anonymkode: e4e85...071

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 4.12.2019 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Her står det at legen må spørre pasienten om samtykke før peth test?! 

https://www.pasient.no/2019/05/23/blodprover-etter-kreftbehandling-endte-med-tap-av-forerkort/

Det gjelder ikke alltid. De kan kreve å ta prøven i noen tilfeller. Klippet fra Rustelefonen.no: "Det er ikke lov å rusmiddelteste pasienter uten pasientens samtykke. Unntaket er hvis pasienten er tvangsinnlagt eller ved visse straffbare forhold. Men legen har mulighet til å kreve rusmiddeltesting som forutsetning. Du har rett til å nekte, men konsekvensen kan da kunne være tap av rettigheter, slik som for eksempel førerkort. Det beste er å snakke med legen om eventuelle konsekvenser det vil ha for deg om du nekter å ta PEth-prøver."

Anonym X

Anonymkode: 9fa7c...2dc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/4/2019 at 11:54 AM, AnonymBruker said:

Hei Pia!

Før eller siden kommer det tidspunktet der vi er nødt til å ta et valg når det gjelder alkoholen. Jeg er hun som gikk til legen for å få antabus, og det gjorde jeg fordi jeg ville stoppe før jeg ble syk. Drikkingen min har eskalert nå i år, og det kunne ikke fortsette. Visste jeg måtte få kontroll, slutte å drikke, men innså også at jeg ikke klarte det uten hjelp.

Jeg har hatt forhøyede leververdier i flere år, og legen har aldri foreslått peth-prøve før nå. Forhøyede leverprøver kan ha sin årsak i flere ting, og legen mistenker ikke automatisk alkoholmisbruk. 

Jeg måtte jo ta peth nå da, og den var på 0,6. Altså viste den "omfattende alkoholbruk over tid", som legen sa. Den skulle vi bruke som "referansepunkt" for å se nedgangen ved senere prøver. Fortsatt ikke snakk om å ta lappen, heller ikke krav om ukentlige prøver. Jeg skal ta en prøve nå, for har time hos legen senere i desember. Regner med peth er ok nå, fire uker etter sist gang jeg drakk. 

Jeg kom jo til legen for å få hjelp, så det var jeg som tok opp alkoholproblemet. Hun spurte hvor ofte og mye jeg drakk, og også når på dagen. Jeg sa at jeg var klar over at førerkortet hang i en tynn tråd, men hun sa at det ikke var sånn at man automatisk mister førerkortet om man har et alkoholproblem. Hun sa også at hvis jeg hadde sagt at jeg drakk tidlig på dagen, så hadde hun vært mer skeptisk til å la meg beholde det.

Jeg la vekt på at det å beholde kortet var viktig for meg for å klare å kutte alkohol. For ettersom jeg er ufør, blir jeg enda mer isolert hvis jeg ikke kommer meg noen steder. Jeg bor også på et sted med lange avstander, og dårlige bussforbindelser. 

Dette med førerkort er altså ikke så "svart/hvitt" som mange tror. "Fordelen" til oss som er utenfor arbeidslivet er jo også det at vi ikke MÅ være på jobb til bestemte tider, så vi kan i større grad velge selv når vi skal kjøre, og dermed la være å kjøre før vi er 100% edru. Drikker vi om kvelden, kan vi fint la være å kjøre før kl 12 neste dag, f.eks. IKKE dermed sagt at de som drikker og har jobb kjører i fylla om morgenen, jeg vet at de aller fleste passer seg for det. Men i samtale med lege kan det å ikke være nødt til å kjøre være et godt argument for å beholde kortet. 

Pia, du har jo nevnt flere ganger at du er bekymret for leveren din. Du har smerter, trykk, og du har nevnt at du har ascites (væske i bukhulen). Dette er alvorlige symptomer, og du bør absolutt få dette undersøkt, selv om du risikerer kortet. I verste fall risikerer du livet om du lar være. 

Antabus har vært til god hjelp for meg, og jeg er så glad for at jeg turte gå til legen! Selincro kan jo også være en mulighet.

Lykke til, Pia!

Har ikke underskrevet med navn før, men kan kalle meg

Siri

Anonymkode: 0ab09...01e

Takk for ditt svar, så det først nå!🤗

Jeg visste jo at legen trolig ville ha disse prøvene utfra magesmerter osv,så kanskje et ubevisst ønske om hjelp at jeg gikk dit til han!?

Du er bare råsterk som la alle kortene på bordet og selv ba om Antabus!!👍

Lykke til du også Siri!!!❤️

Etter flere dager med hard drikking etter legebesøk, mistet jeg all lyst på alkohol og innså det fulle og hele alvoret på onsdag, har vært edru fra onsdag og er fortsatt edru, har vin og pils liggende, men blir bare kvalm av tanken på å åpne noe..

Så dette ble mitt NOK! Faen heller om jeg skal holde på med å ødelegge hele livet med den alkoholen, la den avhengigheten ødelegge ALT..

Ingen psykiske abstinenser, men fysisk, utslitt og vanvittig trøtt, konstant hodepine, svetting så det holder, problemer med nattesøvnen ja, men jeg har jo så langt ikke dødd av ikke drikke! Døden derimot, er i å fortsette å drikke..

Det finurlige med rusmidler og avhengigheten, er at den lurer oss til å tro at vi trenger den, at vi "trenger" alkohol for å ha det bra, selv om de fleste mennesker ikke er avhengig av alkohol, piller, nikotin osv..så tror vi at vi er det, fornuften kobles ut! Hele illusjonen med rusmidler, prøv å gjennomskue den illusjonen, første steget..😔

Så her blir det en dag av gangen, så gleder jeg meg så inderlig til å få mitt egentlige liv tilbake!!🤗

Prøv DU også, bare stå i det, kjenn hva som er VIRKELIG godt for DEG, vi glemmer det så altfor lett, når vi ruser oss, og det er lettere å slutte enn rusen prøver å få oss til å tro det er..❤️

Kan du huske hvor mye bedre livet var edru, før du ble avhengig av alkohol?!

Jeg gjør..

God helg!

Pia..

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært uten alkohol i over  2 måneder og en uke, og jeg kan se at jeg er blitt slankere og ser friskere ut i fjeset.

Men herregud som jeg savner rusen! Jeg kommer meg knapt opp om dagene, og orker ikke gå ut med mindre jeg må. Selvom jeg er stolt over å ikke a drukket så er jeg mer deprimert nå en jeg var før. Tenker mye på at det hadde vært like greit å få dø hvis det er sånn livet skal være. Det har sikkert mye med å gjøre at jeg ikke lenger kan drikke bort følelsene mine mer og nå må stå i dem, men alt er så jævlig mørkt akkurat nå. Det frister sånn å drikke, men jeg vet jeg ikke kommer til å gjøre det. Jeg kan ikke ramle utpå igjen, så jeg blir liggende her...

-Vimsa

Anonymkode: 35886...40e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har jeg vært uten alkohol i over  2 måneder og en uke, og jeg kan se at jeg er blitt slankere og ser friskere ut i fjeset.

Men herregud som jeg savner rusen! Jeg kommer meg knapt opp om dagene, og orker ikke gå ut med mindre jeg må. Selvom jeg er stolt over å ikke a drukket så er jeg mer deprimert nå en jeg var før. Tenker mye på at det hadde vært like greit å få dø hvis det er sånn livet skal være. Det har sikkert mye med å gjøre at jeg ikke lenger kan drikke bort følelsene mine mer og nå må stå i dem, men alt er så jævlig mørkt akkurat nå. Det frister sånn å drikke, men jeg vet jeg ikke kommer til å gjøre det. Jeg kan ikke ramle utpå igjen, så jeg blir liggende her...

-Vimsa

Anonymkode: 35886...40e

Vimsa, det er fordi hjernen din trenger tid til å stabilisere seg igjen, og finne tilbake til den normale balansen, gi det nok tid bare!

I mellomtiden gjør du alle de tingene som er godt for deg, eller har vært godt for deg før!!❤️

Når livet er uten alkohol er vi ikke bedøvd lenger, så da gjelder det å jobbe seg ut av det og frem til noe bedre, ikke sant!!

Jeg skal det med PTSD, det blir jævlig å måtte stå i livet, måtte stå i all den dritten, uten alkoholbedøvelse, men heller det, enn å drikke seg bedøvet og ihjel, til slutt!!!

Jeg satser alt nå, er du med?!?!

Vi prøver, ikke sant?!?

Kan ikke bli verre enn det allerede er..

Klem til deg..❤️

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...