Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der har faktisk ikke de fleste her innrømmet nei. De fleste her er livredd for barnevernet, lappen, jobben og rykte sitt.

Anonymkode: 9e55f...828

Det syntes jeg er veldig generaliserende. I løpet av de 65 sidene denne tråden har blitt har mange kommentert én gang. Hva de har gjort etter det vet vi ingenting om. Noen  har sagt de er redd for bv, lappen, jobben etc. men lagt fra «de fleste».  Det er en veldig uensartet gruppe som har skrevet her, og jeg kan ikke se én felles trend, bortsett fra at alle ønsket å snakke om misbruket sitt. 

-Cali

Anonymkode: b8a8e...bb8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg også tenkt litt på. Jeg tror det å si det høyt ( om så på et anonymt forum) setter i gang en del tanker og prosesser. Jeg tenker anderledes om min egen avhengighet i dag enn jeg gjorde da jeg startet tråden. Det har hjulpet meg å reflektere over eget tankemønster og avhengighet. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Å det er jo fint. Men vil det være nok? Vil det være nok når suget kommer og du vet at det er ingen som stopper deg fra å dra med deg de ølene på hyllen i butikken når du handler ? Ved å innrømme missbruket og gå jevnlig til tisseprøver/blodprøver, kanskje til og med ta antabus, så har en kniven litt mer på strupen å det blir lettere å la være.

Å tro meg. Det er en lettelse å SLIPPE å ta det valget lengre .

Mie

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
På 2.12.2019 den 18.43, AnonymBruker skrev:

Jeg har det ikke sånn lengre nei. Nettopp fordi jeg svelget stoltheten å søkte hjelp.

Jeg vil alltid ha problemer med alkohol. Men sånn som mange beskriver hverdagen sin her, sånn HAR ikke jeg det no. Å det føles så utrolig godt.

mie

Endret av Fallabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg også tenkt litt på. Jeg tror det å si det høyt ( om så på et anonymt forum) setter i gang en del tanker og prosesser. Jeg tenker anderledes om min egen avhengighet i dag enn jeg gjorde da jeg startet tråden. Det har hjulpet meg å reflektere over eget tankemønster og avhengighet. 

-Andrea

Jeg tror denne tråden har gjort mange godt. Det å få satt ord på ting og høre at man ikke er alene hjelper. Flere har sagt at de blir motiverte for å gjøre noe med misbruket sitt av å lese og skrive i tråden. 

-Cali

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fallabella skrev:

Kjøre deg, nå er det din tur til å få tyn her inne, sist var det min tur.. Her tåles det ikke at man har fått til noe og skriver om det. Her tåles nok best å kun skrive om og rundt rusproblemet, ikke om veien ut av det. Det er vel slik aktive er.. så vi som har fått et bein ut av rusen ønskes ikke velkommen.. 

Jeg tror dessverre du har rett...synd .

mie

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å det er jo fint. Men vil det være nok? Vil det være nok når suget kommer og du vet at det er ingen som stopper deg fra å dra med deg de ølene på hyllen i butikken når du handler ? Ved å innrømme missbruket og gå jevnlig til tisseprøver/blodprøver, kanskje til og med ta antabus, så har en kniven litt mer på strupen å det blir lettere å la være.

Å tro meg. Det er en lettelse å SLIPPE å ta det valget lengre .

Mie

Nei, selvsagt ikke. Det har vel aldri denne tråden lovet noen? Dette er en tråd for å snakke om det. Hjelp må man få et annet sted. 

det er kjempefint at du føler at hjelpen du har fått har hjulpet deg, det syntes jeg virkelig. Stå på! 

-Andrea

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, selvsagt ikke. Det har vel aldri denne tråden lovet noen? Dette er en tråd for å snakke om det. Hjelp må man få et annet sted. 

det er kjempefint at du føler at hjelpen du har fått har hjulpet deg, det syntes jeg virkelig. Stå på! 

-Andrea

Neida. Jeg bare prøver å få dere til å innse at det ikke er så skummelt å søke hjelp alikavel ☺️. Jeg trodde jo det selv også. 
Håper du får den hjelpen du trenger også. Uansett hvor den måtte komme fra☺️

Klem Mie 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror denne tråden har gjort mange godt. Det å få satt ord på ting og høre at man ikke er alene hjelper. Flere har sagt at de blir motiverte for å gjøre noe med misbruket sitt av å lese og skrive i tråden. 

-Cali

Ja, det tror jeg også. Jeg skjønner ikke helt kritikken av at «tråden ikke har hjulpet noen». Det er det vel ingen som har lovet noen?  Det er kun en skravletråd, hvis den kunne kurere alkoholisme så tror jeg jeg burde vunnet nobelprisen. 

Jeg gleder meg virkelig over folk som både har fått hjelp, som selv har sluttet eller trappet ned. Samtidig syntes jeg tråden burde være inkluderende for folk som ikke er «der». Det å søke hjelp er ikke en forutsetning For å skrive her. 

-Andrea

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Jeg bare prøver å få dere til å innse at det ikke er så skummelt å søke hjelp alikavel ☺️. Jeg trodde jo det selv også. 
Håper du får den hjelpen du trenger også. Uansett hvor den måtte komme fra☺️

Klem Mie 

Og det bidraget syntes jeg virkelig er positivt. 

-Andrea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Jeg synes det blir feil når noen som har søkt hjelp kommer og forteller, deler sitt og kommer med noen motiverende ord, så skal de få pes av det? 

Hvor ble det av å heie på hverandre uansett hvilket stadie man er i? Når ble det galt å dele hva man føler har virket for seg selv i fall det kan være veien også for andre? Skulle tatt seg ut om det var slik på AA og NA at de som hadde kommet et skritt lenger skulle bli belært eller irettesatt av de som ikke har kommet like langt eller vært der før, men falt tilbake. Hva så om hun "bare" (bare?! Det er kjempegodt jobba!) har vært rusfri i syv måneder og at hun enda har lang vei å gå, at faren for tilbakefall er der? Hva så om noen har gått mange måneder og så falt utpå igjen? Skal man liksom komme der og si at "jammen du har ikke vært rusfri lenge du kan fort falle tilbake så din "visdom" er ikke verdt noe". Hva faen er det for en ting å si?

Uansett om det er to uker eller to år så er alle bidrag rundt hva en har gjort for seg selv for å komme ut av det verdt noe. Det er GODT jobba! Og jeg mener det er helt innafor å komme med noen velmenende oppfordringer og råd. I rusbehandling så hjelper alle hverandre. De som er nye og nettopp blitt rusfri og de som er på slutten av sin behandling de er i ulike situasjoner, men fortsatt i samme situasjon. Så hjelp, oppfordringer og råd kommer fra begge kanter.  

Helt ærlig så synes jeg enkelte bør gå litt inn i selv. Var ikke dette en tråd for å støtte og backe hverandre opp? 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså. Jeg synes det blir feil når noen som har søkt hjelp kommer og forteller, deler sitt og kommer med noen motiverende ord, så skal de få pes av det? 

- C 

Det er absolutt ingen som får pes for det. Om du tror noen krangler på det, så har du misforstått hva som reageres på. Det er den bedrevitende, nedlatende holdningen der det ligger skjult kritikk i som reageres på. Hvor langt person a eller b har komt har ingenting med det å gjøre. Om tanta di sa til deg "Ja, du er altså avhengig jenta mi. Det må du slutte med og gå til lege med, for du kan drepe andre mennesker når du kjører i fylla. Jeg var selv alkoholiekr så jeg vet nøyaktig hvordan det er, og den enkle løsningen er å gå til lege i morgen. Dette må du forstå lille venn, du må slutte gjemme deg bak unnskyldninger."

Du hadde ikke reagert på det? Tanten din vil deg selvsagt godt, så det var ingenting problematisk med det hun sa eller måten hun skerv det på?

Og dersom du sier deg uenig, så sier hun at du ikke tåler å høre råd fra noen som har vært alkoholiker, ikke tåler å hære sannheten og at du gjemmer deg. 

Dette er det vi kaller verbalt misbruk. Det er hersketeknikker, gaslighting og det som verre er, og den som bedriver dette hevder hele tiden at den vil andre godt, og bare vil det som er det beste for den selv. 

Anonymkode: e4e85...071

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skål da, folkens. La meg komme imellom dere og synliggjøre hvordan det ikke skal gjøres. Ingen skal gå inn på Polet og kjøpe en trelitersdunk med rødvin og sprette den hjemme mandag kveld. Sånn som jeg gjorde i dag. Det skal sies at jeg ikke har stort til overs for denne Fallabella eller hva hun nå heter, hun/han har feil fokus i denne tråden. Men hva vet vel jeg, som velger å drikke en mandag. Elendige menneske. Skål da, jeg drikker for min egen undergang.

Anonymkode: b612f...efe

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt ingen som får pes for det. Om du tror noen krangler på det, så har du misforstått hva som reageres på. Det er den bedrevitende, nedlatende holdningen der det ligger skjult kritikk i som reageres på. Hvor langt person a eller b har komt har ingenting med det å gjøre. Om tanta di sa til deg "Ja, du er altså avhengig jenta mi. Det må du slutte med og gå til lege med, for du kan drepe andre mennesker når du kjører i fylla. Jeg var selv alkoholiekr så jeg vet nøyaktig hvordan det er, og den enkle løsningen er å gå til lege i morgen. Dette må du forstå lille venn, du må slutte gjemme deg bak unnskyldninger."

Du hadde ikke reagert på det? Tanten din vil deg selvsagt godt, så det var ingenting problematisk med det hun sa eller måten hun skerv det på?

Og dersom du sier deg uenig, så sier hun at du ikke tåler å høre råd fra noen som har vært alkoholiker, ikke tåler å hære sannheten og at du gjemmer deg. 

Dette er det vi kaller verbalt misbruk. Det er hersketeknikker, gaslighting og det som verre er, og den som bedriver dette hevder hele tiden at den vil andre godt, og bare vil det som er det beste for den selv. 

Anonymkode: e4e85...071

Nå var det ikke henne jeg kom med eksempler fra nå da. Det var mia (tror jeg) sine innspill, og det er mulig jeg ikke leser det samme som flere andre her gjør, men jeg oppfattet ikke hennes innspill som noe annet enn positivt og oppløftende. 

- C 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det ikke henne jeg kom med eksempler fra nå da. Det var mia (tror jeg) sine innspill, og det er mulig jeg ikke leser det samme som flere andre her gjør, men jeg oppfattet ikke hennes innspill som noe annet enn positivt og oppløftende. 

- C 

Takk for det. Jeg må si jeg ble litt paff. For hele poenget mitt med å dele litt av min historie var for å fortelle at å søke hjelp er ingen skam. Det er ikke farlig og folk flest vil ikke dømme men hjelpe «deg». 
Og prøve å forklare at ungene vet mer enn vi tror. Det er ikkje kjekt å høre, jeg vet, for jeg fornektet  det lenge selv. De hadde jo alt de trengte og var ikke unger som måtte klare seg selv. 

Men unger vet og de blir usikre og redde. Men de er også lojale og vil helst ikke at foreldrene skal se at de er usikre og redde. Dette VET jeg at er tøft å innse. Men hver så snill og innse det før det er for «sent». Jeg mener IKKE å være dømmende og nedlatende ved å si dette. Jeg snakker av erfaring . Å det er en tung erfaring å bære med seg.

Hadde jeg ikke hatt ungene så vet jeg ikke om jeg hadde klart å slutte å drikke . Men tanken på å miste de, det går over all rus i verden. 

Mie

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

For 7 måneder siden hadde jeg det akkurat som dere. 
Halve livet handlet om å tenke og planlegge drikkingen min, å andre halvparten handlet om å skjule den.

Jeg sa også som dere. Kan ikke søke hjelp å ødelegge rykte mitt, miste ungene, miste lappen osv.. 

Sa også til meg selv at ungene ikke merket det. De ble jo alltid fulgt opp. 
Sannheten er at jeg løy til meg selv. Å jeg brukte disse unnskyldningene til å fortsette missbruket mitt.

Om dere fortsetter dette alvorlige missbruket deres, VIL dere på et tidspunkt begynne å drikke på dagtid. Det sniker seg inn så sakte at dere ikke vil merke det engang.

Å ungene deres har nok mest sannsynlig merket at noe ikke stemmer! De er nok usikre uten å helt kunne sitte fingeren på det, her spiller alder stor rolle for hva/hvor/mye de vet.

Jeg «nådde bunnen» mange ganger. TRODDE jeg. Men det var ikke før eldste ungen satt ord på at han VISSTE at jeg klarte å søke hjelp.

Det var utrolig vanskelig ! Men Gud så deilig etterpå!

Jeg gikk til fastlegen og barnevernet selv. Å vet dere hva som skjedde ? Jeg fikk hjelp og støtte ! Å jeg fikk et ultimatum om å slutte å drikke ELLER blir fratatt ungene og sertifikatet mitt.

Da var valget enkelt ! Jeg startet med tisseprøver  og blodprøver 2 ganger i uken. Nå tar jeg blodprøve en gang i måneden. Jeg startet i samtaleterapi.

Livet er bedre enn noen gang! Å samvittigheten er renere enn den har vært på så lenge jeg kan huske!

Ta grep å søk hjelp! Jeg tror ikke noen av dere kommer til å slutte å drikke før dere har «kniven på strupen».

masse lykke til! Dette klarer DU!

klem fra Mie

Det er kjempebra, men når man ikke har hverken barn eller sertifikat å bekymre seg for så føles det liksom ikke så kritisk..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 16.9.2019 den 10.25, AnonymBruker skrev:

Tenkte jeg skulle opprette en tråd der man kan finne trøst og støtte. Om vi kaller det alkoholiker, fungerende alkoholiker, forhøyet alkoholkonsum, i grenseland eller noe annet spiller ingen rolle. Fokuset er hjelp, støtte og trøst og over alt ingen dømming! Hvis du tenker å si noe negativt og dømmende, så gå en runde med deg selv og spør deg selv om det du sier hjelper andre.  

Regner med mange vil være anonyme, og da er det fint om dere finner på et navn man undertegner med slik at vi ikke går i surr med ABer. 

Jeg begynner med meg selv jeg er i 30årene har ett barn og ett på vei. Jeg har egentlig det perfekte a4 livet, med fint hus, biler, mann, barn, god utdannelse, god jobb etc. Jeg har heller ingen i familien som har alkoholproblemer, så ingen unnskyldninger her.

Det er vanskelig å si når den usunne drikkingen startet. På en måte startet det nok fra jeg begynte å drikke da jeg var 18 (ja jeg vet ikke spesielt tidlig). Jeg var alltid den av venninnene som ble fullest, den venninnene mine måtte passe på på byen, men jeg utmerket meg ikke på hyppighet. Etter at jeg ble ferdig utdannet og fikk bedre råd, så begynte drikkingen å ikke bare bli i helger. for noen år siden tenkte jeg at nå bør vi egentlig roe litt ned, men så ble det liksom ikke sånn. Så ble jeg gravid og sluttet med ene eneste gang. Det var egentlig ikke vanskelig i det hele tatt. Da var liksom valget tatt. Så kom ungen og det ble litt vanskelig igjen. Så eskalerte drikkingen. I de siste 1,5 årene har det nok fort gått 1,5-2 vinflasker hver kveld når barnet har lagt seg. Dette føles jo ikke greit, men jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle stoppe. Nå er jeg gravid igjen og har sluttet å drikke. Jeg er ikke redd for at jeg skal drikke under svangerskapet, for det vet jeg at jeg aldri ville gjort, men jeg føler jeg burde bruke denne tiden til å finne ut hvordan jeg ikke skal begynne på igjen når ungen er ute. 

-Andrea

Som AlkoMan har jeg sett på alkohol som en befrielse. Nå på mine eldre dager har jeg tatt hvite måneder. Jeg blir nærmest rusa av å være edru . Alle følelser kommer sterkere på godt og vondt. Plutselig begynner man å få masse tid til overs også. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vær litt mannssjåvinist så har jeg merket meg kvinner i 40 årene og oppover som drasser rundt på 3 liters kartonger med vin midt i uken. Det er sikkert like mange menn som kjøper vodka eller øl . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonymanda skrev:

Det er kjempebra, men når man ikke har hverken barn eller sertifikat å bekymre seg for så føles det liksom ikke så kritisk..

Nei det forstår jeg veldig godt😏

Mie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, var hos legen for noen dager siden pga generelle helseproblemer. Nå vil han at vi skal ta blodprøver, og bla leververdier! Siden jeg kjenner konstant trykk fra leverområdet(sikkert fettlever), og tidvis brennende smerter(betennelse) og har drukket daglig i snart tre år, så vet jeg jo hvordan de verdiene vil se ut!!😒

Har fått totalt panikk og av den grunn drukket mer enn normalt siste tre dagene!

Hvordan komme seg ut av dette, uten alt inkl.førerkortet ryker?!? Da klarer jeg i alle fall ikke slutte å drikke. Har nettopp meldt meg inn hos Julie Winge, veldig bra opplegg og tror det vil hjelpe meg å slutte, men nå må jeg jo bare slutte NÅ, uten å være klar for det, pga de målingene, og seff vil han legen komme til å ta en peth prøve også, når han ser de leververdiene..😥

Pia

Anonymkode: 273df...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...