Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er rett av meg å skrive her, men prøver. 

Det gjelder ikke meg, men min sønn. Han klarte i fylla å "daske" til en politimann med håndbaken. Politimannen kjente ingen ting.  Det står faktisk det i anmeldelsen. Han tør nå ikke drikke alkohol i påvente av hva som evt skjer med tiltale og rettsak. Dette har påvirket han sån at han nå ikke er sosial hvor det er alkohol med. Han er student, tidlig i 20-årene, så dette er vanskelig. 

Er det noe jeg kan gi som råd eller tips? 

Moderator får evt slette hvis dette er helt feil

Hilsen mor

Anonymkode: abfbc...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om det er rett av meg å skrive her, men prøver. 

Det gjelder ikke meg, men min sønn. Han klarte i fylla å "daske" til en politimann med håndbaken. Politimannen kjente ingen ting.  Det står faktisk det i anmeldelsen. Han tør nå ikke drikke alkohol i påvente av hva som evt skjer med tiltale og rettsak. Dette har påvirket han sån at han nå ikke er sosial hvor det er alkohol med. Han er student, tidlig i 20-årene, så dette er vanskelig. 

Er det noe jeg kan gi som råd eller tips? 

Moderator får evt slette hvis dette er helt feil

Hilsen mor

Jeg vet ikke helt hva slags råd du tenker på. Hvis han har for vane å drikke alt for mye slik at det skjer negative ting så kan det jo være greit å holde seg unna som han gjør. 

Når det er sagt så er det absolutt ingen krise det han nå går gjennom. Jeg har svart deg før tror jeg i en annen tråd. Hvis han ikke har noen tidligere hendelser så kan det være han slipper unna med bot, men det er i utgangspunktet ubetinget fengsel ved vold mot offentlig tjenestemann. Jeg har selv en slik dom, men det var ikke snakk om verken slag eller spark og det var tvil rundt om jeg hadde evne til å ha noe som helst kontroll i situasjonen(e) i tillegg til at det var snakk om psykiatri og i forbindelse med tvangsinnleggelse så jeg slapp unna med samfunnsstraff. Aktor og politiet selv mente derimot fengsel ville vært rett. Men dommeren valgte å høre på min behandler om hvor skadelig fengsel ville være. 

Så når det gjelder straffutmåling er det bot, samfunnsstraff eller fengsel han kan forvente seg. 

I den store sammenheng er det et skjær i sjøen. Så lenge han ikke drømmer om å bli for eksempel politi da. Det kan han nok ikke med en slik dom. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hva slags råd du tenker på. Hvis han har for vane å drikke alt for mye slik at det skjer negative ting så kan det jo være greit å holde seg unna som han gjør. 

Når det er sagt så er det absolutt ingen krise det han nå går gjennom. Jeg har svart deg før tror jeg i en annen tråd. Hvis han ikke har noen tidligere hendelser så kan det være han slipper unna med bot, men det er i utgangspunktet ubetinget fengsel ved vold mot offentlig tjenestemann. Jeg har selv en slik dom, men det var ikke snakk om verken slag eller spark og det var tvil rundt om jeg hadde evne til å ha noe som helst kontroll i situasjonen(e) i tillegg til at det var snakk om psykiatri og i forbindelse med tvangsinnleggelse så jeg slapp unna med samfunnsstraff. Aktor og politiet selv mente derimot fengsel ville vært rett. Men dommeren valgte å høre på min behandler om hvor skadelig fengsel ville være. 

Så når det gjelder straffutmåling er det bot, samfunnsstraff eller fengsel han kan forvente seg. 

I den store sammenheng er det et skjær i sjøen. Så lenge han ikke drømmer om å bli for eksempel politi da. Det kan han nok ikke med en slik dom. 

- C 

Takk for svar. Av og til så spinner hode av sted og mamma hjernen blir stressa. Det som tar på er ventetiden..... Han har ingen ønsker om karriere i politiet eller forsvaret. 

Vurderer å bli sykepleier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Av og til så spinner hode av sted og mamma hjernen blir stressa. Det som tar på er ventetiden..... Han har ingen ønsker om karriere i politiet eller forsvaret. 

Vurderer å bli sykepleier. 

Hvis han har en tidligere bot kan han få noen uker i fengsel, men ett alternativ er å legge seg inn eller samfunnstraff. Anbefaler han også et sinnemestringskurs. Ventetiden er nok den verste. Hvis han ikke drikker nå ville jeg gått til legen og tatt peth-prøver som beviser at han har tatt lærdom og som kan brukes i retten. Jeg lugget en politibetjent og fikk ubetinget fengsel, men det var på grunn av at jeg hadde en tidligere bot. Uten boten ville jeg fått betinget dom. 

Lykke til. 

Anonymkode: 1d646...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han har en tidligere bot kan han få noen uker i fengsel, men ett alternativ er å legge seg inn eller samfunnstraff. Anbefaler han også et sinnemestringskurs. Ventetiden er nok den verste. Hvis han ikke drikker nå ville jeg gått til legen og tatt peth-prøver som beviser at han har tatt lærdom og som kan brukes i retten. Jeg lugget en politibetjent og fikk ubetinget fengsel, men det var på grunn av at jeg hadde en tidligere bot. Uten boten ville jeg fått betinget dom. 

Lykke til. 

Anonymkode: 1d646...bca

Takk for svar. Han drikker ikke nå. Vi har en genetisk sårbarhet i forhold til rus fra min side av familien. Dette er han klar over, og han opplever selv at han trolig har denne sårbarheten. I tillegg har han ADD, diagnosen fikk han for 2 år siden. Slitt med depresjon fra midten av ungdommen. Går i behandling hos en flink psykiater. Psykiateren vil stille i retten. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det får du i AA som du skriver du er i mot.... Edru blir man eller kan man bli sammen med andre edru alkoholikere, så enkelt og så vanskelig er det. Jeg har nevnt tidligere at det finnes hjelp å få på nett men av en eller annen merkelig grunn så responderer ikke folk noe særlig på faktisk hjelp her inne... Hvorfor forstår jeg ikke... Gjør du? Er det her bare et sted å henge for å skrive om at man faktisk drikker for mye eller et sted å bruke for å komme ut av det ved å hjelpe hverandre?

Anonymkode: 08a06...aae

Jeg tenkte med en gang at det vet vi jo ikke. Det kan godt være flere har gjort det uten å rapportere det i tråden. Av alle som har vært innom her så tror jeg nok at flere har fått mye å tenke på. Å konkludere med at folk ikke responderer på hjelp syntes jeg blir litt forhastet. Å gå fra 0 ( aldri ha sagt til en sjel, ikke seg selv en gang at man sliter) til 100 ( aktivt oppsøke ekstern hjelp) er en prosess som for mange tar tid. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en velfungerende alkoholiker som har fått problemer med helsa.Jeg drikker nå,som jeg gjør 5 dager i uka.Jeg er ufør,bor alene og har ingen å stå til rette for.Men snart er det bråstopp for jeg har alle symptomer på tykktarmskreft og den 22 skal jeg på ct rønkten .Jeg kommer nok til å drikke noen få dager til,men så er det slutt.Jeg har merkelig nok ingen fysiske abstinenser,men hvordan fremtiden blir uten å ha alkohol i blodet vet jeg jo ikke.For 4 år siden ble jeg operert for blødende magesår,da holdt jeg oppe i 1 år.Desverre begynte jeg igjen,og nå er jeg her.Jeg har isolert meg mye og lite kontakt med familie.Lyset i mitt liv er katten min og x som jeg er hos en dag i uka(han vet ikke at jeg drikker) for å hjelpe han med handling og vasking  pga dårlig helse.Jeg drikker meg aldri full og x og jeg snakkes på telefonen flere ganger om dagen og han ville reagert om han hørte jeg snøvlet.

Når vi bodde sammen så tok han meg på fersk gjerning med å smugdrikke( ironisk nok var han tørrlagt alkoholiker på 18 året) og han fikk sjokk stakkars mann.Kort fortalt,han stolte aldri på meg etter det selv om jeg kuttet helt ut .Etterhvert gikk vi fra hverandre og vi har det begge mye bedre i dag,med å gå fra å være kjærester til tross alt,være hverandres nærmeste menneske.Jeg kan aldri fortelle han om misbruket mitt de siste årene.Det får bli min hemmelighet.Det har gitt meg mye å følge denne tråden og jeg er helt inneforstått med at snart er denne perioden i livet over.Jeg kan ikke fortsette å ødelegge kroppen min,selv om det kanskje er for sent.Noen dager til blir det nok,men ikke mange.Jeg må stå i det som kommer uten alkohol.Skremmende!

v

Anonymkode: 8552b...f7d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det får du i AA som du skriver du er i mot.... Edru blir man eller kan man bli sammen med andre edru alkoholikere, så enkelt og så vanskelig er det. Jeg har nevnt tidligere at det finnes hjelp å få på nett men av en eller annen merkelig grunn så responderer ikke folk noe særlig på faktisk hjelp her inne... Hvorfor forstår jeg ikke... Gjør du? Er det her bare et sted å henge for å skrive om at man faktisk drikker for mye eller et sted å bruke for å komme ut av det ved å hjelpe hverandre?

Skrev jeg at jeg er imot AA? Det er jeg ikke. Det er bare ikke min kopp te på grunn av de åndelige greiene. Og det at jeg tror man har større forståelse for fysiologien i dag enn da 12-trinnsprogrammet ble utformet for nesten hundre år siden.

Men jeg er ikke imot AA. På ingen måte. Det fungerer for mange.

En sparringspartner kan sikkert dukke opp i andre behandlinger også. Ikke som en del av opplegget som i AA. Men likevel.

Denne tråden begynner å bli veldig lang. Kunne du gjentatthvilke nettressurser du viste til?

Baltasar

Anonymkode: 07741...02b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrev jeg at jeg er imot AA? Det er jeg ikke. Det er bare ikke min kopp te på grunn av de åndelige greiene. Og det at jeg tror man har større forståelse for fysiologien i dag enn da 12-trinnsprogrammet ble utformet for nesten hundre år siden.

En sparringspartner kan sikkert dukke opp i andre behandlinger også. Ikke som en del av opplegget som i AA. Men likevel.

Denne tråden begynner å bli veldig lang. Kunne du gjentatthvilke nettressurser du viste til?

Baltasar

AA/NA er ikke for alle nei. Jeg har tatt meg en lang pause nå for jeg har gått lei av alle disse mantraene som gjentas igjen og igjen og denne måten de som har vært i NA lenge prater på. Det blir nedlatende å kalle det hjernevasking, men jeg kommer ikke på noe mindre negativt ladet ord for å beskrive det. Og stadige spørsmål om jeg ikke skal få meg sponsor osv. Dessuten har jeg jo ikke helt klart å slutte med alkohol selv om jeg har sluttet på narkotika og tror nok aldri jeg kommer til å slutte helt. Jeg drikker veldig sjeldent nå...

Men det er ufattelig fint for de det funker for, og det er jo mange mange det fungerer for så jeg synes absolutt man skal gi det en sjanse. Det var ikke helt for meg. Jeg endte med å dra dit og sile ut en god del av det og fokusere på at det var godt å møte andre mennesker, men innså også hvor overflødig det er de ukene jeg klarer å holde meg aktiv og sosial utenom. Kan godt være jeg velger å dra tilbake etter hvert, men akkurat nå savner jeg det ikke. 

- C 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

AA/NA er ikke for alle nei. Jeg har tatt meg en lang pause nå for jeg har gått lei av alle disse mantraene som gjentas igjen og igjen og denne måten de som har vært i NA lenge prater på. Det blir nedlatende å kalle det hjernevasking, men jeg kommer ikke på noe mindre negativt ladet ord for å beskrive det. Og stadige spørsmål om jeg ikke skal få meg sponsor osv. Dessuten har jeg jo ikke helt klart å slutte med alkohol selv om jeg har sluttet på narkotika og tror nok aldri jeg kommer til å slutte helt. Jeg drikker veldig sjeldent nå...

Men det er ufattelig fint for de det funker for, og det er jo mange mange det fungerer for så jeg synes absolutt man skal gi det en sjanse. Det var ikke helt for meg. Jeg endte med å dra dit og sile ut en god del av det og fokusere på at det var godt å møte andre mennesker, men innså også hvor overflødig det er de ukene jeg klarer å holde meg aktiv og sosial utenom. Kan godt være jeg velger å dra tilbake etter hvert, men akkurat nå savner jeg det ikke. 

- C 

Det er vel akkurat det... Det hadde virkelig vært noe om det fantes et sted man kunne møtes som i AA og stole på at folk holdt tett. Som der. Men som var basert på no annet enn religion. Som baserte seg på et kontinuum i stedet for denne enten/eller tankegangen. Enten er du frisk eller så er du alkoholiker. Enten er du vanlig eller narkoman. Jeg tror simpelthen ikke på det utgangspunktet. Fordi når jeg ser tilbake på mitt liv, ser jeg at det er en vanvittig glidende overgang mellom bruk og musbruk. Og det har gått opp og ned. Det er ikke sånn at det sa klikk og jeg plutselig var alkoholiker. Mitt misbruk har etablert seg over mange år. Og tilfeldigheter kunne ført meg et helt annet sted.

Nå er jeg jo her. Jeg må ut av floken. Men hverken AA eller andre kan overbevise meg om at det ved nødvendighet måtte gå slik.

Baltasar

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel akkurat det... Det hadde virkelig vært noe om det fantes et sted man kunne møtes som i AA og stole på at folk holdt tett. Som der. Men som var basert på no annet enn religion. Som baserte seg på et kontinuum i stedet for denne enten/eller tankegangen. Enten er du frisk eller så er du alkoholiker. Enten er du vanlig eller narkoman. Jeg tror simpelthen ikke på det utgangspunktet. Fordi når jeg ser tilbake på mitt liv, ser jeg at det er en vanvittig glidende overgang mellom bruk og musbruk. Og det har gått opp og ned. Det er ikke sånn at det sa klikk og jeg plutselig var alkoholiker. Mitt misbruk har etablert seg over mange år. Og tilfeldigheter kunne ført meg et helt annet sted.

Nå er jeg jo her. Jeg må ut av floken. Men hverken AA eller andre kan overbevise meg om at det ved nødvendighet måtte gå slik.

Baltasar

Jeg mente misbruk. Ikke musbruk ha ha! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Baltasar

Julie Winge på fb, hun er nevnt mange ganger av flere i denne tråden, der er det hjelp å få :) Jeg tror de negative tingene som blir sagt om tilbudene som finnes kommer av den avhengige sin motstand og at vi antagelig oppfatter tilbudene ulikt i forhold til hvor motagelige vi er akkurat da :) 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Baltasar

Ja ikke sant. Dette med en høyere makt trenger for øvrig ikke tolkes til religion. Det var slik det ble utformet ja, men veldig mange finner sin egen mening i det med å hengi seg til sim høyere makt. Det kan for eksempel være å være mest mulig god mot seg selv, det kan være ens familie osv. Men det snakkes jo likevel om Gud. " Jeg kom til å overgi meg til min høyere makt, slik jeg oppfattet han..." Det er noe av det jeg har silt ut når jeg har vært der og vi har lest alt som skal leses før delingen starter. Og i boken "Bare for i dag" er det en god blanding av gudesnakk uten at "Gud" er definert på noen måte, og ellers masse mellommenneskelige greier. Det jeg har reagert mest på i "Bare for i dag", som er en av hovedbøkene i tillegg til trinnbøker og "Basic text" som også omhandler trinn, er at man settes ufattelig mye i bås. Vi rusavhengige er alltid slik og sånn, tenker og føler sånn, kan ikke gjøre sånn og sånn. 

Men noen ting NA/AA er bra. Jeg føler bare ikke helt jeg passer inn der siden jeg ikke er helt rusfri fra alkoholen. På møtene leses dette opp hver gang: "Å tenke på alkohol som et rusmiddel utenom de andre har forårsaket til tilbakefall for mange. Vi kan ikke være uklar på dette. Alkohol er et rusmiddel". Og det er veldig bra å få innprentet for de veldig mange som bare ikke KAN kun slutte med narkotika. Eller de som ikke KAN gå fra misbruk til normalt, moderat bruk. Men det gjelder ikke for alle sammen. Det er bare det at det er en risiko for tilbakefall så lenge man ikke stenger døren helt. 

Jeg har stengt døren helt for narkotiske stoffer. Selv om jeg fint kunne røyket litt av og til eller tatt andre ting en gang i blant, men det er jo ulovlig og mtp at jeg har barn kan jeg ikke holde den døren åpen. Og det ER større sjans for at jeg får tilbakefall hvis den døren holdes åpen. Alkohol har ikke vært mitt store misbruk. Jeg hadde et skadelig forhold til alkohol, men jeg gikk raskt over til narkotika og det var det jeg ble alvorlig avhengig av. 

Mesteparten av livet har jeg hatt et normalt forhold til alkohol. Det er ikke helt normalt nå heller da jeg kan kjenne et skikkelig sug, men det er normalt i den forstand at jeg faktisk drikker mindre enn de fleste. 

- C 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baltasar, kan du (eller jeg, om du ønsker) åpne en ny profil her, så kan vi melde hverandre på innboks? 
AA var aldri et alternativ for meg, jeg har gått en annen vei. Om jeg så skulle ønske at det ikke var et valg, så kan jeg fremdeles gå til samtaler brisen/full/påvirket/ruset. (Det har jeg aldri gjort). Det finnes flere instanser som ikke er så rigide. Hadde jeg visst at man kan få SÅ mye hjelp på null komma niks, så hadde jeg gjort det for lengst. 

Hilde. 

Anonymkode: a0cd4...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2019 den 3.38, AnonymBruker skrev:

For en tråd! 

Måtte Kvinneguiden rapportere dere alle til barnevernet og politiet. For i denne tråden var det mye omsorgssvikt og lovbrudd. 

Anonymkode: f326a...4be

Gjør gjerne det! Jeg er ikke foreldre til noen. Og jeg har heller aldri brutt loven. Så rapporter gjerne for min del!

Anonymkode: 0ab09...01e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Baltasar, kan du (eller jeg, om du ønsker) åpne en ny profil her, så kan vi melde hverandre på innboks? 
AA var aldri et alternativ for meg, jeg har gått en annen vei. Om jeg så skulle ønske at det ikke var et valg, så kan jeg fremdeles gå til samtaler brisen/full/påvirket/ruset. (Det har jeg aldri gjort). Det finnes flere instanser som ikke er så rigide. Hadde jeg visst at man kan få SÅ mye hjelp på null komma niks, så hadde jeg gjort det for lengst. 

Hilde. 

Mulig jeg er dum men skjønner ikke hvorfor du ikke kan dele det til nytte for alle i tråden? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er dum men skjønner ikke hvorfor du ikke kan dele det til nytte for alle i tråden? 

Det må vel være lov hvis Hilde har lyst til å ha noen å sparre med hvor hun kanskje vil være mer personlig enn hun tørr å være her. Det kunne jeg også gjort, men jeg ønsker ikke å skrive med nick så da blir det sånn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må vel være lov hvis Hilde har lyst til å ha noen å sparre med hvor hun kanskje vil være mer personlig enn hun tørr å være her. Det kunne jeg også gjort, men jeg ønsker ikke å skrive med nick så da blir det sånn. 

Jeg fikk inntrykk av at hun ville dele hvilken behandling hun skal i og ikke det at hun ønsket å ha denne andre brukeren som samtalepartner, men mulig jeg misforsto da... Jeg tror man skal være forsiktig med slike ting altså... "Svake kvinner på nett som ønsker hjelp og å hjelpe er utsatt... Jeg ønsker bare mest mulig info jeg om ulike behandlinger og hvordan folk finner de. Matnyttig info, ikke bare skriving om hvor ille man har det.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk inntrykk av at hun ville dele hvilken behandling hun skal i og ikke det at hun ønsket å ha denne andre brukeren som samtalepartner, men mulig jeg misforsto da... Jeg tror man skal være forsiktig med slike ting altså... "Svake kvinner på nett som ønsker hjelp og å hjelpe er utsatt... Jeg ønsker bare mest mulig info jeg om ulike behandlinger og hvordan folk finner de. Matnyttig info, ikke bare skriving om hvor ille man har det.. :) 

Ja det er nyttig info det. :)

- C 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig langt unna en svak kvinne, og jeg ønsker bare å hjelpe! 
Dere andre som eventuelt skulle ønske å kontakte meg på innboks er hjertelig velkomne. Jeg skal lage en ny profil i morgen. Må bare finne ut hvordan jeg gjør det! :klo:

Hilde. 

Ryddet for brukerdebatt. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...