AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #1141 Del Skrevet 5. november 2019 På 4.11.2019 den 13.53, AnonymBruker skrev: Jeg er den samme som har dette innlegget. Jeg er livredd nå, for jeg har en legetime i morgen der jeg har bestemt meg for å si det som det er til fastlegen. Jeg vil be om antabus, men vil samtidig beholde førerkortet! Jeg vet ikke hva som vil skje, om jeg beholder førerkortet eller ikke! Og det er så skamfullt å komme til min lege, som kjenner meg veldig godt, med et alkoholproblem! Jeg har til og med vært hennes leder en gang i tiden, og hun har vært min fastlege i 15 år. Så for meg er det mye skam og frykt, og jeg har hatt daglige samtaler med meg selv om jeg skal gjøre dette, eller prøve å løse dette på egen hånd. Men jeg vet jeg ikke kan lykkes på egen hånd, for jeg er altfor svak. At andre sier de skal ha en hvit måned har ikke noe å si for meg, for jeg er ikke i stand til det! Jeg faller for fristelsen, og til og med planlegger hvor mye alkohol jeg skal kjøpe når mannen er borte. For da kan jeg drikke alene. Mannen liker ikke særlig mye alkohol, så det er en stadig balansegang der. Men mannen er mye borte, og da kan man jo "kose seg". Tror det startet litt med det at mannen mislikte alkohol, og da kunne jeg kose meg med det når han var borte. Og han er jo mye borte. Men ofte har han jo vanlig arbeidstid også, og jeg er ufør, så jeg har dagene alene og fri. Det kan bli veldig lange dager, og jeg har aldri noen sosiale sammenkomster der det er naturlig at man drikker. Så det har jeg klart på egenhånd, kanskje i mangel på andre arenaer. Og det er kanskje det som gjør det så vanskelig. I senere tid så har det blitt sånn at jeg drikker noen glass vin fram til kl 14, for da er jeg noenlunde edru til han kommer hjem kl 17. Tragisk, ikke sant? Så i morgen skal jeg altså vise alt dette her for fastlegen, som også kan inndra førerkortet mitt! Jeg tror ikke jeg vil fortelle hele sannheten, i frykt for å miste førerkort! For hvordan skal jeg forklare det for mann, barn og venner? Jeg tror jeg skal fortelle henne at jeg drikker lite og ingenting når mannen er hjemme, men at jeg er redd for å bikke utpå når han er borte. Og at jeg vil ha antabus for å unngå det. Hva tror dere om det? Ettersom jeg er ufør, så MÅ jeg ikke kjøre noen steder. Så jeg må ikke være på jobb kl 8, og være kjørbar til det. Jeg har aldri kjørt etter at jeg har drukket, for jeg har jo gjort unna alle ærender før det. Anonymkode: 0ab09...01e Jeg har vært hos legen, og det har gått bra! Jeg har fått resept på antabus, og har beholdt førerkortet! Og legen sa at selv om jeg har hatt forhøyede leverprøver over noen år, så mistenkte hun aldri at jeg misbrukte alkohol. Og hun sa også etter min forklaring at jeg ikke var en som burde fått førerkort inndratt. Hun har vært min fastlege i 15 år, og kjenner meg godt. Jeg går i fjellet hver dag. Det gjør jeg, og det vet hun, og derfor tenkte hun ikke det om meg. Jeg har alltid virket så fresh og som en som liker å gå tur i fjellet. Men nå vet hun altså at selv om man går tur i fjellet på formiddagen, så kan man drikke etter det. Det kom som en overraskelse på henne at jeg har et alkoholproblem, til tross for mine høye leververdier over flere år. Men sånn er det altså, og jeg føler meg lettet over at jeg sa det til henne. Jeg er også henvist til samtaler med Rus og Psykiatri, heldigvis i nabokommunen. Og det skal jeg ta i mot. Anonymkode: 0ab09...01e 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #1142 Del Skrevet 5. november 2019 Det er helt fantastisk! Er så glad på dine vegne. Det viser atter en gang at det ikke er så farlig som vi tror:) Hilde. Anonymkode: a0cd4...b04 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #1143 Del Skrevet 5. november 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt fantastisk! Er så glad på dine vegne. Det viser atter en gang at det ikke er så farlig som vi tror:) Hilde. Anonymkode: a0cd4...b04 Tusen takk for det Det er sant. Jeg ser at du har en verre historie enn meg, Hilde. Og du må vel gjennom mye mer enn jeg måtte, etter det jeg har sett her. Men hva er din historie? Jeg spør ikke fordi jeg er nysgjerrig på akkurat deg, men du skriver om mye som er vanskelig for mange av oss. Anonymkode: 0ab09...01e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #1144 Del Skrevet 5. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært hos legen, og det har gått bra! Jeg har fått resept på antabus, og har beholdt førerkortet! Og legen sa at selv om jeg har hatt forhøyede leverprøver over noen år, så mistenkte hun aldri at jeg misbrukte alkohol. Og hun sa også etter min forklaring at jeg ikke var en som burde fått førerkort inndratt. Hun har vært min fastlege i 15 år, og kjenner meg godt. Jeg går i fjellet hver dag. Det gjør jeg, og det vet hun, og derfor tenkte hun ikke det om meg. Jeg har alltid virket så fresh og som en som liker å gå tur i fjellet. Men nå vet hun altså at selv om man går tur i fjellet på formiddagen, så kan man drikke etter det. Det kom som en overraskelse på henne at jeg har et alkoholproblem, til tross for mine høye leververdier over flere år. Men sånn er det altså, og jeg føler meg lettet over at jeg sa det til henne. Jeg er også henvist til samtaler med Rus og Psykiatri, heldigvis i nabokommunen. Og det skal jeg ta i mot. Anonymkode: 0ab09...01e Du fleste alkoholikere er oppegående mennesker som både trener og jobber Hva mente legen høye leververdier kom av hvis det ikke var alkoholmissbruk? Ønsker deg masse lykke til til første samtale Anonymkode: 08a06...aae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #1145 Del Skrevet 5. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for det Det er sant. Jeg ser at du har en verre historie enn meg, Hilde. Og du må vel gjennom mye mer enn jeg måtte, etter det jeg har sett her. Men hva er din historie? Jeg spør ikke fordi jeg er nysgjerrig på akkurat deg, men du skriver om mye som er vanskelig for mange av oss. Anonymkode: 0ab09...01e Ja, utenpå har jeg nok en verre historie. Men jeg er (eller var, inntil for et par uker siden), like anonym og usynlig som deg og mange, mange flere andre her inne. Jeg skjøttet meg og mitt, jobbet hver dag, skravlet med naboer og deltok på dugnader - har ikke hatt en eneste fraværsdag fra jobben. Allikevel drakk jeg for mye, har gjort det i mange år, det var min frisone for å roe ned et stresset hode (og så kan vi jo diskutere hva som kom først av høna eller egget, men det var nå sånn det ble). Har et veldig lite nettverk grunnet mye flytting, og tidlig i år mistet jeg både moren og faren min. Da raknet det sånn passe greit. Nå er jeg ikke veldig redd for å be om hjelp, og da drikkingen eskalerte og jeg ble mer og mer dårlig, så kastet jeg rett og slett inn kortene. Jeg innser at jeg ikke klarer meg bare på staheten min, men den skal i alle fall hjelpe meg ut. Sendte en «nødmail» til en hjelpeinstans, og de kontaktet meg dagen etter (heldigvis!). Allerede dagen etter dét var jeg i møte med dem. Akkurat nå er jeg bare i samtaler to ganger i uka, men jeg skal snarest mulig inn på behandling nettopp fordi jeg er så motivert. Nå leter vi etter et sted som passer meg best mulig. Det er ikke sånn at jeg er helt blåst i hodet selv om jeg innser at jeg er alkoholiker, og veldig mange av stedene som finnes er fylt med folk som har det mye tøffere enn meg, og det er heller ikke så heldig. Med litt flaks er jeg inne i løpet av to-tre uker, med litt uflaks rett over jul. (Jeg er berettiget til akuttplass fordi sjansene er så gode for at det går bra for meg). Jeg ønsker å takke Andrea atter en gang for at hun opprettet denne tråden. Tenk så mange du har vært med og hjulpet, Andrea! Bevisstgjøring er helt sentralt for å komme seg ut av hva det nå enn er man sliter med. Hilde. Anonymkode: a0cd4...b04 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #1146 Del Skrevet 5. november 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Det er helt fantastisk! Er så glad på dine vegne. Det viser atter en gang at det ikke er så farlig som vi tror:) Hilde. Anonymkode: a0cd4...b04 Det er garantert mindre farlig å søke hjelp, enn å drikke seg ihjel, på sikt!! Pia.. Anonymkode: 273df...b94 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1147 Del Skrevet 6. november 2019 På 5.11.2019 den 6.43, AnonymBruker skrev: Jeg tror du like greit skal bestemme deg for null dager 😊 Da slipper du å pine deg selv over lang tid Anonymkode: 08a06...aae Skjønner at det høres logisk ut, men det fungerer aldri for meg. 😊 Har vært avhengig av både røyk og mat tidligere og fulgte psykiaternes råd om å kutte tvert. Førte til kjempesmeller og ift mat opp 15 kg på litt over 1 mnd. Blodpropp og pusteproblemer fulgte deretter. Vet det sikkert kan høres ut som en unskyldning for å fortsette i samme sporet, men jeg vet det går galt. Er på vei dit jeg vil, så ønsker ikke ødelegge den fremgangen jeg har hatt til nå. AnonymX Anonymkode: 9fa7c...2dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1148 Del Skrevet 6. november 2019 Men en ting jeg kunne tenkt meg og prøve er Selincro. Det tror jeg kunne ha hjulpet veldig ift de kneikene underveis. Det som lugger der er at jeg er livredd for at bekjente som har tilgang til slik informasjon skal få snusen i det. 😑 AnonymX Anonymkode: 9fa7c...2dc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1149 Del Skrevet 6. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men en ting jeg kunne tenkt meg og prøve er Selincro. Det tror jeg kunne ha hjulpet veldig ift de kneikene underveis. Det som lugger der er at jeg er livredd for at bekjente som har tilgang til slik informasjon skal få snusen i det. 😑 AnonymX Anonymkode: 9fa7c...2dc Om du har bekjente i helsevesenet, så er det slik at ikke enhver ansatt der kan sjekke enhver pasient. De må ha en grunn (altså være din behandler). Om noen skulle forsøke å sjekke din journal uten å være behandler, så blir det loggført. I tillegg er det sånn at fastleger har sine egne systemer. Spesialisthelsetjenesten sine systemer. Det er ikke sånn at det er fri flyt av informasjon i helsevesenet. I tillegg... I verste fall om du har bekjente som er nær nok din journal hos fastlegen, som søker deg opp... Vel så er det faktisk straffbart. Sagt på en annen måte, de mister jobben ved å snuse på bekjente de ikke behandler selv. Baltasar Anonymkode: 07741...02b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1150 Del Skrevet 6. november 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du har bekjente i helsevesenet, så er det slik at ikke enhver ansatt der kan sjekke enhver pasient. De må ha en grunn (altså være din behandler). Om noen skulle forsøke å sjekke din journal uten å være behandler, så blir det loggført. I tillegg er det sånn at fastleger har sine egne systemer. Spesialisthelsetjenesten sine systemer. Det er ikke sånn at det er fri flyt av informasjon i helsevesenet. I tillegg... I verste fall om du har bekjente som er nær nok din journal hos fastlegen, som søker deg opp... Vel så er det faktisk straffbart. Sagt på en annen måte, de mister jobben ved å snuse på bekjente de ikke behandler selv. Baltasar Anonymkode: 07741...02b Jeg vet det. 😊 Men har dessverre opplevd det før. Jobber også selv i helsevesenet og får snart en tidligere kollega som fastlege i tillegg. 😑 Taushetsplikt ja, men føler det som veldig ukonfortabelt ift til akkurat dette problemet. Vurderer å bytte, men liker kontoret så godt og har vært pasient der i over 20 år. Anonymkode: 9fa7c...2dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1151 Del Skrevet 6. november 2019 AnonymX som siterte over. 😊 Anonymkode: 9fa7c...2dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1152 Del Skrevet 6. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at det høres logisk ut, men det fungerer aldri for meg. 😊 Har vært avhengig av både røyk og mat tidligere og fulgte psykiaternes råd om å kutte tvert. Førte til kjempesmeller og ift mat opp 15 kg på litt over 1 mnd. Blodpropp og pusteproblemer fulgte deretter. Vet det sikkert kan høres ut som en unskyldning for å fortsette i samme sporet, men jeg vet det går galt. Er på vei dit jeg vil, så ønsker ikke ødelegge den fremgangen jeg har hatt til nå. AnonymX Anonymkode: 9fa7c...2dc Da må du be om hjelp med å bli frisk fra avhengighetssyndromet ditt. Så lenge du selv vet hvordan du skal blir frisk så er det bra Anonymkode: 08a06...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1153 Del Skrevet 6. november 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet det. 😊 Men har dessverre opplevd det før. Jobber også selv i helsevesenet og får snart en tidligere kollega som fastlege i tillegg. 😑 Taushetsplikt ja, men føler det som veldig ukonfortabelt ift til akkurat dette problemet. Vurderer å bytte, men liker kontoret så godt og har vært pasient der i over 20 år. Anonymkode: 9fa7c...2dc Jeg håper du anmeldte. Dette er viktige prinsipper. Dessuten, om å skifte kontor for å få nødvendig helsehjelp... Gjør det. Jeg har tenkt på det samme selv Baltasar Anonymkode: 07741...02b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1154 Del Skrevet 6. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må du be om hjelp med å bli frisk fra avhengighetssyndromet ditt. Så lenge du selv vet hvordan du skal blir frisk så er det bra Anonymkode: 08a06...aae Ja jeg vet hva som har fungert, men det tar selvfølgelig tid. 😊 Sakte vri hjernen over til andre tankemønstre, alternative ting og drive med osv. Føler at matavhengigheten var mye tyngre, og i tillegg varte det i over 7 år. Så tenker at når jeg greide og jobbe meg ut av det så skal jeg greie dette og. Anonymkode: 9fa7c...2dc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1155 Del Skrevet 6. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper du anmeldte. Dette er viktige prinsipper. Dessuten, om å skifte kontor for å få nødvendig helsehjelp... Gjør det. Jeg har tenkt på det samme selv Baltasar Anonymkode: 07741...02b Det gjorde jeg ikke iom det var håpløst å nøste opp i eksakt hvem kilden var. Liten by, så ting sprer seg fort. 😏 Den gangen gjaldt det "bare" bipolarsaken, men ift dette hadde jeg følt det som en smule krise. Får tenke litt mer på om jeg skal bytte kontor. Føler litt for å binde fast min nåværende fastlege til kontorstolen hennes. 😂 Hun er gull verdt! Har du også kjente der, eller får du ikke den hjelpen du trenger hos den legen? 😕 AnonymX Anonymkode: 9fa7c...2dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1156 Del Skrevet 6. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjorde jeg ikke iom det var håpløst å nøste opp i eksakt hvem kilden var. Liten by, så ting sprer seg fort. 😏 Den gangen gjaldt det "bare" bipolarsaken, men ift dette hadde jeg følt det som en smule krise. Får tenke litt mer på om jeg skal bytte kontor. Føler litt for å binde fast min nåværende fastlege til kontorstolen hennes. 😂 Hun er gull verdt! Har du også kjente der, eller får du ikke den hjelpen du trenger hos den legen? 😕 AnonymX Anonymkode: 9fa7c...2dc Jeg jobber i helsevesenet. Relativt høyt i et universitetssykehus. Det er derfor jeg kjenner til dette. som sagt det skal bli loggført, så du kan begynne med å høre hvem som har sett din journal Hos ditt HF... Disse du nevner må tas. Vi kan ikke ha ryktespredere på vegne av helsevesenet gående fritt. Du vil gjøre flere enn deg selv en tjeneste. Baltasar Anonymkode: 07741...02b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1157 Del Skrevet 6. november 2019 Kan man ikke sperre enkeltmennesker ute fra journalen sin? Anonymkode: e7a40...a86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1158 Del Skrevet 6. november 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjorde jeg ikke iom det var håpløst å nøste opp i eksakt hvem kilden var. Liten by, så ting sprer seg fort. 😏 Den gangen gjaldt det "bare" bipolarsaken, men ift dette hadde jeg følt det som en smule krise. Får tenke litt mer på om jeg skal bytte kontor. Føler litt for å binde fast min nåværende fastlege til kontorstolen hennes. 😂 Hun er gull verdt! Har du også kjente der, eller får du ikke den hjelpen du trenger hos den legen? 😕 AnonymX Anonymkode: 9fa7c...2dc Hvorfor viktig? Fordi du nå ikke tør be om nødvendig helsehjelp på grunn av lekkasje. Dette er ekstremt viktig. Jeg blir provosert på dine vegne. Baltasar Anonymkode: 07741...02b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1159 Del Skrevet 6. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i helsevesenet. Relativt høyt i et universitetssykehus. Det er derfor jeg kjenner til dette. som sagt det skal bli loggført, så du kan begynne med å høre hvem som har sett din journal Hos ditt HF... Disse du nevner må tas. Vi kan ikke ha ryktespredere på vegne av helsevesenet gående fritt. Du vil gjøre flere enn deg selv en tjeneste. Baltasar Anonymkode: 07741...02b Mange år siden det skjedde nå, så ikke noe vits i å ta det opp føler jeg. Men har nok blitt litt paranoid etterpå. Hadde det skjedd igjen hadde jeg såklart gjort det. 😊 Er det noen på jobben din som vet om problemene dine? AnonymX Anonymkode: 9fa7c...2dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1160 Del Skrevet 6. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man ikke sperre enkeltmennesker ute fra journalen sin? Anonymkode: e7a40...a86 Man kan det fra kjernejournal ja. 😊 Men ikke fra journaler på sykehus/fastlege (fra de som er ansatt på hvert sted altså. De har ingen innsyn på tvers) ettersom jeg vet. Dersom reseptene man hadde fått fra fastlegen kun hadde vært tilgjengelig for det kontoret hadde det vært greit nok, det er jo det innsynet jeg er redd for nå ift Selincro. Tror det har kommet en endring der så alle fastleger kan se historikken dersom man har vært hos noen andre en gang og det er opprettet journal. Men ikke helt sikker på dette. Noen som vet? AnonymX Anonymkode: 9fa7c...2dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå