AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #1101 Del Skrevet 23. oktober 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper du også føler at denne tråden er til hjelp iallefall. Jeg syntes det allerede. Det er så deilig å endelig kunne dele det med noen, uten å bli dømt nord og ned eller bli overvåket hele tiden. Opplevde det en lang stund ift sykdommen, og det var utrolig slitsomt. Jeg kan jo også bli veldig lykkelig, sliten eller lei meg uten at det er noe galt. Orker ikke at noen skal se på meg med mistenksomhet med en gang jeg er litt anderledes enn vanlig og alltid tro at jeg drikker eller er full. De hadde jo ikke ment noe vondt med det, men det hadde ikke gjort det noe letter iallefall. AnonymX Vel. Jeg er ikke veldig overrasket over at mange har det som meg. Eller tilnærmet. Men jeg skjønner hva du sier. Det er godt å lufte ut. Utgangspunktet for de forskjellige er veldig ulike her. Noen er alkoholikere i den forstand at de er fysisk avhengige (som er definisjonen på det), andre selvmedisinerer som deg og meg. Men tingen er at jeg tror den forskjellen ermindre enn man skulle anta. Man må jo gjennom omtrent det samme for å bli fri fra dette åket! Det blir bare variasjoner av det samme tema: Alkoholen har tatt over deg. Jeg skulle igrunn ønske at vi kunne møtes flere her og støtte hverandre i kampen. Men jeg vil tro vi sitter i hver vår by. Det er fint med det digitale og alt, men likevel. Det hadde vært fantastisk. Baltasar Anonymkode: 07741...02b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #1102 Del Skrevet 23. oktober 2019 Jeg er enig med deg, Baltasar:) Hilde. Anonymkode: a0cd4...b04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #1103 Del Skrevet 23. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med deg, Baltasar:) Hilde. Og jeg ønsker deg så utrolig mye lykke til at du aner ikke. Baltasar Anonymkode: 07741...02b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #1104 Del Skrevet 23. oktober 2019 Jeg holder til i Bergen. Det er mulig jeg kan pønske ut en måte å koble seg opp mot hverandre uten å oppgi personlige opplysninger. Men jeg må tenke meg om. Jeg har tross alt jobbet med web hele livet. Om jeg ikke greier det, så hva er det verdt he he! Det hadde vært utroig kult. Og veldig nyttig. Jeg kan godt stikke halsen ut om noen er med. Baltasar Anonymkode: 07741...02b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #1105 Del Skrevet 23. oktober 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel. Jeg er ikke veldig overrasket over at mange har det som meg. Eller tilnærmet. Men jeg skjønner hva du sier. Det er godt å lufte ut. Utgangspunktet for de forskjellige er veldig ulike her. Noen er alkoholikere i den forstand at de er fysisk avhengige (som er definisjonen på det), andre selvmedisinerer som deg og meg. Men tingen er at jeg tror den forskjellen ermindre enn man skulle anta. Man må jo gjennom omtrent det samme for å bli fri fra dette åket! Det blir bare variasjoner av det samme tema: Alkoholen har tatt over deg. Jeg skulle igrunn ønske at vi kunne møtes flere her og støtte hverandre i kampen. Men jeg vil tro vi sitter i hver vår by. Det er fint med det digitale og alt, men likevel. Det hadde vært fantastisk. Baltasar Anonymkode: 07741...02b Fint forslag Baltasar, men jeg bor i Oslo. Dessuten har jeg blandede erfaringer med bekjentskaper fra KG. - k37 Anonymkode: 59e27...d34 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #1106 Del Skrevet 23. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg holder til i Bergen. Det er mulig jeg kan pønske ut en måte å koble seg opp mot hverandre uten å oppgi personlige opplysninger. Men jeg må tenke meg om. Jeg har tross alt jobbet med web hele livet. Om jeg ikke greier det, så hva er det verdt he he! Det hadde vært utroig kult. Og veldig nyttig. Jeg kan godt stikke halsen ut om noen er med. Baltasar Anonymkode: 07741...02b Har også tenkt (og drømte en natt, faktisk) at vi møttes, vi i tråden. Føler et fellesskap, og det er så fint å kunne dele tanker, erfsringer og det som et tøft. Men også det å kunne oppmuntre andre har en verdi, tenker jeg. Jeg har redusert mitt forbruk av alkohol betydelig etter jeg begynte å skrive her. Vi er alle på forskjellig plass, men alle bidrag er viktige! Tusen takk🤗 Lisa (et godt stykke nord for Bergen😆) Anonymkode: d449d...8a1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #1107 Del Skrevet 23. oktober 2019 Jeg holder til i Oslo. Jeg er ikke redd for å stikke ut halsen - jeg har på en måte allerede gjort det:) Hilde. Anonymkode: a0cd4...b04 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #1108 Del Skrevet 23. oktober 2019 Dere burde absolutt ikke møte andre i tråden når det gjelder såpass sensitive greier. Sjansen er stor for at noen mangler sosiale antenner eller er kjipe og bruker informasjonen om dere mot dere, presser dere. Bruk heller et chatteprogram som discord eller lignende, der dere har brukernavn og som dere til og med kan logge inn på på mobilen Anonymkode: af755...308 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 23. oktober 2019 #1109 Del Skrevet 23. oktober 2019 Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette Perelandra, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #1110 Del Skrevet 23. oktober 2019 I dag fikk jeg veldig lyst på øl, men da var klokken over 20. Hehe. Dessuten er fokuset mitt for fullt tilbake på trening og kosthold. Vel, treningen kan ikke sammenlignes med slik jeg vanligvis trener, men er man skadet så er man skadet. I hvert fall. Jeg vil jo ikke ødelegge det. Jeg vil gå ned de kiloene jeg har gått opp denne sykdomsperioden. Som er 3 kg. Så...Men nå når lysten har begynt å komme igjen etter at det virkelig gikk galt for snart tre uker siden så vet jeg det vil bli mer utfordrende framover. Vil ikke si jeg har hatt avsmak disse ukene som har vært, men jeg har vært inni en slags boble. Nå begynner jeg å komme ut av den igjen og da kommer lysten igjen. Har jo dessuten vært mest innlagt denne tiden. I løpet av 18 dager har jeg vært hjemme 6 kvelder med kvelden i dag. Som da har vært tre kvelder forrige uke og nå tre kvelder denne uken. Så har jo ikke hatt mye tid på meg til å skulle falle for drikkingen uansett. Det er dessverre kun dette med mengde kcal som holder meg fra å drikke. Spiseforstyrrelsen trumfer behovet for alkohol akkurat nå. Men så har jeg etter ett år i behandling også blitt vant til å være edru for det meste. Har blitt vant til å holde ut rus-suget. Er ikke vant til å være ruset store deler av uken lenger, så jeg greier fint å bare gjøre det av og til. Er bare det at av og til plutselig blir regelmessig og vips så ruser jeg meg ukentlig igjen. Også dette med at jeg sliter med kronisk suicidalitet som blir forsterket av alkoholen og derfor er det fort farlig når jeg drikker. Men ja. Skulle virkelig ønske jeg hadde hatt øl i kjøleskapet nå.. - C Anonymkode: 1ead6...708 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #1111 Del Skrevet 26. oktober 2019 På 23.10.2019 den 22.15, AnonymBruker skrev: I dag fikk jeg veldig lyst på øl, men da var klokken over 20. Hehe. Dessuten er fokuset mitt for fullt tilbake på trening og kosthold. Vel, treningen kan ikke sammenlignes med slik jeg vanligvis trener, men er man skadet så er man skadet. I hvert fall. Jeg vil jo ikke ødelegge det. Jeg vil gå ned de kiloene jeg har gått opp denne sykdomsperioden. Som er 3 kg. Så...Men nå når lysten har begynt å komme igjen etter at det virkelig gikk galt for snart tre uker siden så vet jeg det vil bli mer utfordrende framover. Vil ikke si jeg har hatt avsmak disse ukene som har vært, men jeg har vært inni en slags boble. Nå begynner jeg å komme ut av den igjen og da kommer lysten igjen. Har jo dessuten vært mest innlagt denne tiden. I løpet av 18 dager har jeg vært hjemme 6 kvelder med kvelden i dag. Som da har vært tre kvelder forrige uke og nå tre kvelder denne uken. Så har jo ikke hatt mye tid på meg til å skulle falle for drikkingen uansett. Det er dessverre kun dette med mengde kcal som holder meg fra å drikke. Spiseforstyrrelsen trumfer behovet for alkohol akkurat nå. Men så har jeg etter ett år i behandling også blitt vant til å være edru for det meste. Har blitt vant til å holde ut rus-suget. Er ikke vant til å være ruset store deler av uken lenger, så jeg greier fint å bare gjøre det av og til. Er bare det at av og til plutselig blir regelmessig og vips så ruser jeg meg ukentlig igjen. Også dette med at jeg sliter med kronisk suicidalitet som blir forsterket av alkoholen og derfor er det fort farlig når jeg drikker. Men ja. Skulle virkelig ønske jeg hadde hatt øl i kjøleskapet nå.. - C Anonymkode: 1ead6...708 Det er jo ikke bra at spiseforstyrrelsene er så ille. Men uansett om du har vært lite hjemme, syntes jeg det er veldig bra at du har holdt deg unna alkoholen! Du kunne sikkert ha funnet ett smutthull til å handle om lysten var sterk nok. Håper du fortsatt greier det, og at den grusomme kryssavhengigheten, for man kan jo nesten kalle det det, også blir bedre. 😊❤ AnonymX Anonymkode: 9fa7c...2dc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #1112 Del Skrevet 27. oktober 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke bra at spiseforstyrrelsene er så ille. Men uansett om du har vært lite hjemme, syntes jeg det er veldig bra at du har holdt deg unna alkoholen! Du kunne sikkert ha funnet ett smutthull til å handle om lysten var sterk nok. Håper du fortsatt greier det, og at den grusomme kryssavhengigheten, for man kan jo nesten kalle det det, også blir bedre. 😊❤ AnonymX Anonymkode: 9fa7c...2dc Ja. Spiseforstyrrelse har jeg hatt i mer eller mindre grad siden jeg var 17, men spesielt de siste 3,5 år. Holder den nok i sjakk til at det ikke er helseskadelig lenger. Uansett. Den var der lenge før rusen. Rusen er et symptom på alt som har gått galt og blitt veldig vondt. For noen starter det jo omvendt. At rusen kommer først så kommer alt det andre negative som følge av rusen. - C Anonymkode: 1ead6...708 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1113 Del Skrevet 30. oktober 2019 Hvordan går det med dere? Jeg begynner nesten å tenke at jeg har sluttet, at jeg ikke har et problem lenger. Vet ikke om det er bra, eller en farlig tanke. Det har gått lang tid siden jeg drakk, men jeg vet jo at det skyldes graviditeten. Nå tenker jeg stadig «gjorde jeg virkelig det? Drakk jeg hver dag?» det virker så fjernt. Samtidig vet jeg hvor lett jeg begynte på igjen etter forrige graviditet. Må også si at mannen min har vært superflink i det siste. Kun helg på han. -Andrea Anonymkode: a69ef...525 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1114 Del Skrevet 30. oktober 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan går det med dere? Jeg begynner nesten å tenke at jeg har sluttet, at jeg ikke har et problem lenger. Vet ikke om det er bra, eller en farlig tanke. Det har gått lang tid siden jeg drakk, men jeg vet jo at det skyldes graviditeten. Nå tenker jeg stadig «gjorde jeg virkelig det? Drakk jeg hver dag?» det virker så fjernt. Samtidig vet jeg hvor lett jeg begynte på igjen etter forrige graviditet. Må også si at mannen min har vært superflink i det siste. Kun helg på han. -Andrea Anonymkode: a69ef...525 Jeg har ikke rørt alkohol siden denne tråden ble opprettet. Ganske raskt etter at jeg begynte å skrive her forsto jeg alvoret å søkte hjelp. Nå vet jeg at jeg ikke kan klare dette alene, men sammen med andre alkoholikere som har blitt edru. Det er og vil være en lang prosses, men nå som jeg blir veiledet av folk som faktisk har blitt edru så vet jeg at jeg klarer det Tro meg, er du avhengig så vil det være omtrent umulig å forbli edru. Du kan slutte og du kan være edru i lang tid, men så fort du rører alkohol igjen er lysten trigget og det ruller utover. Avhengigheten er proggresiv selvom man er avholds i perioder. Jeg leser lite i denne tråden å synes det egentlig bare er trist å se så mange som sitter maktesløse alene... ❤️ Anonymkode: 08a06...aae 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1115 Del Skrevet 30. oktober 2019 På 23.10.2019 den 18.35, AnonymBruker skrev: Vel. Jeg er ikke veldig overrasket over at mange har det som meg. Eller tilnærmet. Men jeg skjønner hva du sier. Det er godt å lufte ut. Utgangspunktet for de forskjellige er veldig ulike her. Noen er alkoholikere i den forstand at de er fysisk avhengige (som er definisjonen på det), andre selvmedisinerer som deg og meg. Men tingen er at jeg tror den forskjellen ermindre enn man skulle anta. Man må jo gjennom omtrent det samme for å bli fri fra dette åket! Det blir bare variasjoner av det samme tema: Alkoholen har tatt over deg. Jeg skulle igrunn ønske at vi kunne møtes flere her og støtte hverandre i kampen. Men jeg vil tro vi sitter i hver vår by. Det er fint med det digitale og alt, men likevel. Det hadde vært fantastisk. Baltasar Anonymkode: 07741...02b Hva mener du med at lidelsen har en definisjon? Det er en sykdom med en diagnose som er lik for alle avhengige. Anonymkode: 08a06...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1116 Del Skrevet 30. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: På 23.10.2019 den 18.35, AnonymBruker skrev: Hva mener du med at lidelsen har en definisjon? Det er en sykdom med en diagnose som er lik for alle avhengige. Det er ikke alle som er enige i sykdomsdefinisjonen. Se for eksempel Stanton Peele «Recover!». Han hamrer løs på AA og alt. men poenget mitt var egentlig at det ikke betyr så mye om du ser på det som en sykdom eller ikke. Du må gjøre samme jobben med å bli kvitt dritten fra livet ditt. Jeg ser på meg selv som en som selvmedisinerer vekk alle vondter i livet. Har det noe å si da om jeg er fysisk avhengig eller ei? Nei. Det betyr ingenting. Alkoholen har tatt over mitt motiveringssystem. Same shit, selv om jeg ikke skjelver av abstinenser. Jeg må sannsynligvis holde meg borte fra det her resten av livet. Om jeg går for moderasjon må jeg alltid være på vakt. Hvem gidder det? Baltasar Anonymkode: 07741...02b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1117 Del Skrevet 30. oktober 2019 Hei. Dette er mitt første innlegg i denne tråden. Jeg skal fatte meg i korthet. Problemet er at jeg har hatt alkohol i blodet siden forrige fredag. Jeg kjenner at jeg begynner å få fysiske abstinenser hvis jeg slutter. Kan legevakten hjelpe meg? Regner med at i utgangspunktet får ikke de slike pasienter som meg, hvis det skjer er det ytterst sjeldent. Anonymkode: a013c...d85 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1118 Del Skrevet 30. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Dette er mitt første innlegg i denne tråden. Jeg skal fatte meg i korthet. Problemet er at jeg har hatt alkohol i blodet siden forrige fredag. Jeg kjenner at jeg begynner å få fysiske abstinenser hvis jeg slutter. Kan legevakten hjelpe meg? Regner med at i utgangspunktet får ikke de slike pasienter som meg, hvis det skjer er det ytterst sjeldent. Anonymkode: a013c...d85 Hei og velkommen. Legevakten vil nok ikke kunne hjelpe deg med avrusning. Det et en jobb for fastlegen. Hvis det er snakk om sterke fysiske abstinenser så vil det være behov for legemiddelassistert avrusning (vival), men fri for ubehag kan en ikke regne med å være uansett. Så hvis det er snakk om mer lette abstinenser så vil du nok bli oppfordret til å klare deg uten medikamenter. En legemiddelassistert avrusning tror jeg de kun vil tilby ved innleggelse da det alltids er risky å gi en avhengig person benzo. Men mulig jeg tar feil og at de gir det ut til å administrere selv. I tillegg hvis dette har pågått lenge så kan nok B12 være lavt og du vil bli anbefalt injeksjoner. Kom deg gjennom kvelden i kveld og kontakt lege for akuttime i morgen. Første steg på veien. ‐---- Jeg hadde en alkoholsprekk i går. Ble 6 øl. Begynte å kjenne at jeg gikk ned i stemningsleie igjen på lørdag og i går toppet det seg. Er fryktelig deprimert i dag og ser ikke mye mening. Men det har ikke fristet med gjentakelse i dag. Klarte meg altså nesten 4 uker uten rus før sprekken i går. - C Anonymkode: 1ead6...708 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1119 Del Skrevet 30. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke alle som er enige i sykdomsdefinisjonen. Se for eksempel Stanton Peele «Recover!». Han hamrer løs på AA og alt. men poenget mitt var egentlig at det ikke betyr så mye om du ser på det som en sykdom eller ikke. Du må gjøre samme jobben med å bli kvitt dritten fra livet ditt. Jeg ser på meg selv som en som selvmedisinerer vekk alle vondter i livet. Har det noe å si da om jeg er fysisk avhengig eller ei? Nei. Det betyr ingenting. Alkoholen har tatt over mitt motiveringssystem. Same shit, selv om jeg ikke skjelver av abstinenser. Jeg må sannsynligvis holde meg borte fra det her resten av livet. Om jeg går for moderasjon må jeg alltid være på vakt. Hvem gidder det? Baltasar Anonymkode: 07741...02b Hva er avhengighet sånn rent biologisk sett? Totalavhold er det eneste som fungerer ja, å tro noe annet er å gi seg selv en umulig jobb... At en lidelse får plass i diagnosesystemet ser jeg på som en bra ting, da kan man definere seg selv inn på en mer logisk måte. Har du lest kriteriene for diagnosen avhengighet så forstår du hva jeg mener. Anonymkode: 08a06...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #1120 Del Skrevet 31. oktober 2019 Hei alle! Da har jeg tatt beslutningen om å kutte alkohol helt, og ikke bare moderere. Hadde en lang alvorsprat med kjæresten i går og vi kutter begge to. Utrolig deilig å ha bestemt seg! - Lotte Anonymkode: b612f...efe 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå