AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #861 Del Skrevet 3. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virkemidler og å se på gevinst hørtes bra ut. Vil jo gjerne minske inntaket pga familie, men kanskje vekten også vil påvirkes av å ikke drikke/drikke mye sjeldnere. Har 15 kg for mye, og har jo hørt at når folk kutter ut alkohol går de ned i vekt. Det hadde vært fin motorversjon for meg. Men ble litt overraska over den tomheten som kom etter en uke, ville trodd jeg skulle stråle siden jeg hadde klart det😊 blir vel hardere. Lisa Anonymkode: d449d...8a1 Du mister jo en venn, og det gir en tristhetsfølelse. Men det er ingen god venn! Det er en du kan lene deg på, men som ikke gir deg annet enn vonde følelser tilbake. Som du blir mer og mer avhengig av, og får deg til å bare føle deg verre. Og verre. Og verre. Du bør - om du ikke kompenserer med mat og snacks, begynne å merke det på vekten allerede nå. Regn ut kalorier på hva du pleier å innta av alkohol daglig. Ved tap av 7000 kcal, mister du en kilo (sånn helt teoretisk sett). Prøv å se på det som et prosjekt, hvis dette er en stor motivasjonsfaktor for deg. Hilde. Anonymkode: a0cd4...b04 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #862 Del Skrevet 4. oktober 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du mister jo en venn, og det gir en tristhetsfølelse. Men det er ingen god venn! Det er en du kan lene deg på, men som ikke gir deg annet enn vonde følelser tilbake. Som du blir mer og mer avhengig av, og får deg til å bare føle deg verre. Og verre. Og verre. Du bør - om du ikke kompenserer med mat og snacks, begynne å merke det på vekten allerede nå. Regn ut kalorier på hva du pleier å innta av alkohol daglig. Ved tap av 7000 kcal, mister du en kilo (sånn helt teoretisk sett). Prøv å se på det som et prosjekt, hvis dette er en stor motivasjonsfaktor for deg. Hilde. Anonymkode: a0cd4...b04 Takk for gode betrakninger. Å ha et prosjekt er absolutt noe i min gate. Høstkroppen 2020, f.eks😅 ønsker alle en fin helg Lisa Anonymkode: d449d...8a1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #863 Del Skrevet 4. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode betrakninger. Å ha et prosjekt er absolutt noe i min gate. Høstkroppen 2020, f.eks😅 ønsker alle en fin helg Lisa Anonymkode: d449d...8a1 Samme her. Jeg har «vårkroppen 2020» som mål 😉 Jeg la på meg ca 6 kg på et halvt år og det skyldes helt klart alt for mye alkohol. Ikke bare alkoholen i seg selv, men alt fjas som jeg putter i meg sammen med alkoholen både den kvelden og dagen etter. Jeg blir alltid fysen dagen etter alkoholinntak. Jeg skal nå gå for min tredje helg på rad uten alkohol. Hovedmålet mitt er at jeg skal kunne ha et normalt alkoholkonsum og ikke måtte trenge å drikke i smug. Ser at kiloene allerede er i ferd med å forsvinne, så alt i alt så blir det altså to mål. Ønsker også alle en fin helg. -Irene Anonymkode: 8a1ec...467 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #864 Del Skrevet 4. oktober 2019 Gud, som jeg gruer meg til møtet i dag... Kommer jeg til å knekke sammen? Eller kommer jeg til å bli rasende, heve stemmen og slå i bordet? Kommer jeg til å framstå som en komplett idiot, og kommer jeg fortsatt til å ha en jobb når møtet er over? Og ikke minst, hvordan vil jeg reagere etterpå? Uff, dette er vanskelig. Anonymkode: b612f...efe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #865 Del Skrevet 4. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gud, som jeg gruer meg til møtet i dag... Kommer jeg til å knekke sammen? Eller kommer jeg til å bli rasende, heve stemmen og slå i bordet? Kommer jeg til å framstå som en komplett idiot, og kommer jeg fortsatt til å ha en jobb når møtet er over? Og ikke minst, hvordan vil jeg reagere etterpå? Uff, dette er vanskelig. Anonymkode: b612f...efe Hva dreier dette møtet seg om egentlig? Om at noen har oppdaget at du drikker for mye? Anonymkode: 20be1...7bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #866 Del Skrevet 4. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gud, som jeg gruer meg til møtet i dag... Kommer jeg til å knekke sammen? Eller kommer jeg til å bli rasende, heve stemmen og slå i bordet? Kommer jeg til å framstå som en komplett idiot, og kommer jeg fortsatt til å ha en jobb når møtet er over? Og ikke minst, hvordan vil jeg reagere etterpå? Uff, dette er vanskelig. Anonymkode: b612f...efe Huff, dette høres alvorlig ut. Jeg ønsker deg masse lykke til ❤️ Anonymkode: e7a40...a86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #867 Del Skrevet 4. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva dreier dette møtet seg om egentlig? Om at noen har oppdaget at du drikker for mye? Anonymkode: 20be1...7bd Nei, heldigvis ikke. Jeg har mer enn halvert alkoholkonsumet mitt den siste tiden og er på rett vei, dette møtet dreier seg om arbeidsmiljøet på jobb og hvordan ledelsen behandler meg. Anonymkode: b612f...efe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 4. oktober 2019 #868 Del Skrevet 4. oktober 2019 Tråden er ryddet for tulleinnlegg og svar til dette Perelandra, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #869 Del Skrevet 4. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, heldigvis ikke. Jeg har mer enn halvert alkoholkonsumet mitt den siste tiden og er på rett vei, dette møtet dreier seg om arbeidsmiljøet på jobb og hvordan ledelsen behandler meg. Anonymkode: b612f...efe Håper det gikk bra med deg. Hold oss oppdatert hvordan det gikk da. Anonymkode: ab763...d0c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #870 Del Skrevet 5. oktober 2019 Da sitter jeg allerede med vin i kaffekoppen kl 0730 på lørdags morgen. Det er så patetisk og unødvendig, jeg ser den. I hverdagen klarer jeg jo å holde meg til ettermiddagen pga jobb, men helgen.. I morgen skal jeg prøve å gjøre en skikkelig innsats på å ikke drikke. Det er en krevende jobbuke forran meg, og det ville vært deilig å kjenne meg klar i hodet og kropp. I morgen. Mie. Anonymkode: 7d4e0...2eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #871 Del Skrevet 5. oktober 2019 Dette var en fin tråd hvor man kan åpne døren litt på gløtt når det gjelder usunt drikkemønster. Takk for flott initiativ Andrea Dette er min historie. Jeg er i begynnelsen av 30årene og har over tid utviklet et mer og mer usunt forhold til alkohol. Når jeg tenker tilbake på hvorfor det har blitt sånn finner jeg mange alternative svar, men ingen fullgode forklaringer. Som sagt drikker jeg egentlig bare mer og mer. Jeg utdanner meg fremdeles (nærmer meg slutten av en mastergrad) og bor av praktiske og økonomiske grunner fremdeles hjemme hos mor og far. Denne bosituasjonen er forøvrig også ganske hyggelig ettersom at vi er svært familiære av oss og trives i hverandres selskap. Uansett. Mitt problem med alkohol er mangesidig vil jeg si. På den ene siden er tilgangen og vår sosiokulturelle aksept for alkoholbruk utfordrende. Særlig øl er blitt allment godtatt som leskedrikk, men grenseoppgangene for hva som er sunt og usunt bruk oppleves vage. Jeg tror nok at jeg oppleves av mine nærmeste som en person med et svært liberalt forhold til alkohol, men ikke som alkoholiker. Jeg kjenner meg også igjen i det som nevnes i denne tråden om at hele tiden planlegger neste inntak og har stålkontroll på hvor lenge det er igjen til ølsalget stenger. Jeg oppsøker bevisst anledninger til å være alene slik at jeg kan drikke. Når jeg setter igang drikker jeg aldri én øl, nei da blir det litt samlebåndsmekanisme over det hele. Den ene ølen glir ned etter den andre og vipps så var kjøleskapet tomt for øl. Kan typisk drikke 8 pils a 0.5 fra kl 23-02 På en vanlig hverdag. Dette skaper mengder av "tomgods" som jeg i større og større grad må snike ut av huset uoppdaget. Det samme gjelder tidvis wiskeyflasker som er kjøpt inn under en uke før de er tomme. Som andre skriver her inne blir det en krevende prosess hvor man unngår glassavfall osv. Jeg kjører typisk å panter i ulike butikker pga skam osv. Problemet mitt vokser seg dessverre bare større og større. Jeg tror jeg har kjørt på restpromille ved noen anledninger også. Det er såpass ute av kontroll at jeg ved flere anledninger har sittet dagenderpå og hatt eksamen. Har fått gode karakterer også, lol. Når man begynner å lukte gammel fyll på skriftlig eksamen og man kjører på restpromille så bør man ta seg sammen, men det er lettere sagt enn gjort. Dette mønsteret med å drikke alene og gjemme flasker mm er bare sørgelig. Bestefar slet med alkohol i store deler av livet og har båret den sosiale byrden det skapte for hans personlige omdømme. Han sluttet å drikke og ble en svært anstendig mann, men er man først eksalkoholiker så er man det til graven. Jeg må innrømme at foruten den åpenbare arvelige komponenten så vil jeg nødigst kle meg i den drakten han bar. Jeg vil ikke huskes som alkoholikeren i slekta. Dette bidrar til at jeg skjuler meg i min alkoholisme heller enn å være åpen om dette overfor familie og venner. - Odd Anonymkode: 10883...ba4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #872 Del Skrevet 5. oktober 2019 Har lest her inne lenge, men ikke turt å poste selv. Jeg er 32 år, kvinne, har ett barn i barnehagealder. Utviklet for noen år siden et problematisk forhold til alkohol, der jeg drakk hver kveld for å døyve angst. (har en angstlidelse). Ikke overraskende, så ble angsten kontinuerlig verre av drikkingen, og det begynte å gå utover jobb og ting jeg måtte gjøre i hverdagen. Følte meg til slutt så fysisk dårlig av det hele, at jeg kuttet kraftig ned. Ble gravid ei stund etterpå, og sluttet da såklart helt. Dette er over 3 år siden nå, og jeg har enda ikke drukket en dråpe. Nå er ikke poenget det å skryte på meg at jeg er så flink, men jeg tør rett og slett ikke drikke igjen. Ikke noe som helst. Er edru i situasjoner der "alle andre" drikker, som fester, bryllup, bursdag osv osv. Det er kjedelig og en slags sorg, men alternativet er verre, for meg. - Solveig Anonymkode: f4ee2...88e 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #873 Del Skrevet 5. oktober 2019 On 10/3/2019 at 6:30 PM, AnonymBruker said: Til alle dere som elsker å rakke ned på oss som sliter: Gå løs på meg. Jeg fikk en melding for et par dager siden som sendte meg rett i bakken, og i morgen må jeg i et møte der jeg alene skal stå opp mot fire andre i ledelsen. Det kommer til å ta livet av meg, og jeg drikker nå for å slippe å tenke på morgendagen. Gå løs på meg, så kan dere la de andre være i fred. Ta meg, ikke de andre. Fortell meg hvor verdiløs jeg er som drikker. Fortell meg at jeg ikke fortjener å ha det bra. Fortell meg hvordan jeg stikker hodet i sanda og nekter å ta innover meg hvordan jeg hele tiden unnskylder meg. Kom igjen! Anonymkode: b612f...efe Selv om jeg kverulerte litt med ab i fylla, så betyr det ikke at jeg tar det innover meg eller at det preger meg negativt. Du trenger ikke være bekymret på mine vegne, ihvertfall. Av og til går jeg på reddit og kverulerer der i fylla, det er underholdende når jeg er full. Det eneste jeg eventuelt skulle anger på, var at jeg kverulerte og avsporet denne tråden, men noe av det ble slettet så la gå. 1 hour ago, AnonymBruker said: Har lest her inne lenge, men ikke turt å poste selv. Jeg er 32 år, kvinne, har ett barn i barnehagealder. Utviklet for noen år siden et problematisk forhold til alkohol, der jeg drakk hver kveld for å døyve angst. (har en angstlidelse). Ikke overraskende, så ble angsten kontinuerlig verre av drikkingen, og det begynte å gå utover jobb og ting jeg måtte gjøre i hverdagen. Følte meg til slutt så fysisk dårlig av det hele, at jeg kuttet kraftig ned. Ble gravid ei stund etterpå, og sluttet da såklart helt. Dette er over 3 år siden nå, og jeg har enda ikke drukket en dråpe. Nå er ikke poenget det å skryte på meg at jeg er så flink, men jeg tør rett og slett ikke drikke igjen. Ikke noe som helst. Er edru i situasjoner der "alle andre" drikker, som fester, bryllup, bursdag osv osv. Det er kjedelig og en slags sorg, men alternativet er verre, for meg. - Solveig Anonymkode: f4ee2...88e Det er bra, ikke drikk. Det er veldig raskt å tenke at "nå er det over, nå er jeg ikke avhengig lenger". Men med en gang man drikker den ene eller to ølene, så føler man den følelsen og har lyst å drikke enten mer, oftere eller begge deler. Veldig positivt at du ikke drikker noe. Det betyr kanskje ikke så mye fra en fremmend, men jeg liker å høre historier som dette og syntes du er veldig flink. Barnet ditt er heldig som har deg Kanksje jeg skal begynne signere innleggene mine også - kynisk geit Anonymkode: 46855...3cb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #874 Del Skrevet 5. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har lest her inne lenge, men ikke turt å poste selv. Jeg er 32 år, kvinne, har ett barn i barnehagealder. Utviklet for noen år siden et problematisk forhold til alkohol, der jeg drakk hver kveld for å døyve angst. (har en angstlidelse). Ikke overraskende, så ble angsten kontinuerlig verre av drikkingen, og det begynte å gå utover jobb og ting jeg måtte gjøre i hverdagen. Følte meg til slutt så fysisk dårlig av det hele, at jeg kuttet kraftig ned. Ble gravid ei stund etterpå, og sluttet da såklart helt. Dette er over 3 år siden nå, og jeg har enda ikke drukket en dråpe. Nå er ikke poenget det å skryte på meg at jeg er så flink, men jeg tør rett og slett ikke drikke igjen. Ikke noe som helst. Er edru i situasjoner der "alle andre" drikker, som fester, bryllup, bursdag osv osv. Det er kjedelig og en slags sorg, men alternativet er verre, for meg. - Solveig Anonymkode: f4ee2...88e Jeg kan skrive under på at du har gjort et godt valg. Jeg utviklet et problematisk forhold til alkohol etter flere år i et vanskelig forhold med en mann som drakk hver dag. Ofte ikke mer enn et par glass vin og mer i helgene, stort sett veldig ryddig utad. Tilsynelatende ikke mer enn folk flest. Men det eskalerte, og han ble voldelig. Jeg kom meg ut av forholdet, og trodde jeg hadde kontroll over alkoholen fordi jeg ikke drakk hver dag. Men selv om jeg klarte å stoppe i tide, fortsatte jeg å drikke hjemme alene i helgene. Altfor mye. Da barna flyttet hjemmefra og jeg mistet jobben (nedskjæringer), ble det en gang iblant fylla midt i uken. Oppvåkningen kom etter et par vennefester der jeg innså at mitt forhold til alkohol for alltid er ødelagt. Jeg drikker nå til jeg får blackout om det er fri flyt. Får tenning etter én øl/ett glass, og vil bare ha mer og mer. Alderen og en sliten kropp gjør at jeg ikke forbrenner alkoholen som jeg gjorde før. Har «mistet» mang en fin søndag. Jeg har lest hele tråden og synes dere alle er beundringsverdig modige. Å innrømme det for deg selv og i en (åpen) tråd på nett er første steget. Jeg har selv kuttet ut all alkohol nå, og har tenkt å se hva som skjer etter noen hvite måneder. Jeg sliter mye med angst og dystymi, og alkoholen var min lille «lykkepille». Nå skal jeg klare meg uten, og det er skummelt og spennende. - M Anonymkode: 58036...558 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #875 Del Skrevet 5. oktober 2019 Eks-kjæresten startet å drikke etter at vi slo opp... Han sa han skulle slutte etter en hendelse hvor han var VELDIG full. Vi krangla her om dagen og han kjøpte alkohol på sekundet... Blir så sykt bekymra for han. Det ligger i familien hans liksom å være alkoholiker. Jeg prøver å ikke være sint og kjefte, men trøste. Er ikke lett Anonymkode: 1a72f...e00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #876 Del Skrevet 5. oktober 2019 Er det noen som har forsøkt snakke med fastlege? Noen som har prøvd antabus? Jeg nevnte at jeg har en dårlig historie med helsevesenet grunnet sykdom som ikke ble tatt alvorlig osv. Så min terskel for å gå til lege er ganske høy. Jeg har også selvsagt inntrykk av at man egentlig ikke får hjelp, at man er alltid på egen hånd, så ting vil ikke endre seg om man går til fastlege. Hva skjer egentlig om man forsøker fastlege? - kynisk geit Anonymkode: 46855...3cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #877 Del Skrevet 5. oktober 2019 Med all denne drikkingen og spesielt med barn skjønner jeg ikke helt hvordan dere får ting til å gå opp. Man er jo bundet til huset og kan ikke kjøre noe sted på 12 timer. Anonymkode: 2ebcd...f33 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #878 Del Skrevet 5. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har forsøkt snakke med fastlege? Noen som har prøvd antabus? Jeg nevnte at jeg har en dårlig historie med helsevesenet grunnet sykdom som ikke ble tatt alvorlig osv. Så min terskel for å gå til lege er ganske høy. Jeg har også selvsagt inntrykk av at man egentlig ikke får hjelp, at man er alltid på egen hånd, så ting vil ikke endre seg om man går til fastlege. Hva skjer egentlig om man forsøker fastlege? - kynisk geit Anonymkode: 46855...3cb Jeg har snakket med fastlege tidligere, og både fått hjelp (samtaler og oppfølging), samt antabus. Den største jobben må man selvfølgelig gjøre selv, uansett! Jeg fikk også noen piller som fjernet abstinenser, de skulle jeg gjerne hatt tilgjengelig til tider... mye lettere å kutte ut når kroppen ikke reagerer fysisk på mangelen på alkohol. Abstinenser er vel 70% av grunnen til at jeg drikker nå. Jeg gir meg selv året ut før jeg går til lege igjen. Vil så gjerne klare det selv, mestringsfølelse er en stor motivasjonsfaktor for meg og er gjerne det som får meg til mål uansett hva det gjelder. Vil understreke at det ikke var noe skummelt å ta opp dette med legen, det ble ikke hevet så mye som et øyebryn. Dette er de vant til. Jeg fikk bestemme hele hendelsesforløpet selv, og opplevde ikke noe som helst press - jeg mistet heller ikke lappen, og trengte ikke ta prøver for å vise at jeg var ren. Antabusen tok jeg selv - stoler du ikke på deg selv, kan helsepersonell hjelpe til med dette, også. Hilde. Anonymkode: a0cd4...b04 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #879 Del Skrevet 6. oktober 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bra, ikke drikk. Det er veldig raskt å tenke at "nå er det over, nå er jeg ikke avhengig lenger". Men med en gang man drikker den ene eller to ølene, så føler man den følelsen og har lyst å drikke enten mer, oftere eller begge deler. Veldig positivt at du ikke drikker noe. Det betyr kanskje ikke så mye fra en fremmend, men jeg liker å høre historier som dette og syntes du er veldig flink. Barnet ditt er heldig som har deg Kanksje jeg skal begynne signere innleggene mine også - kynisk geit Anonymkode: 46855...3cb Tusen takk, det betyr mye. Det er jo gjerne ikke slik man snakker om åpent, så det er nesten ingen som vet dette. Etterhvert som tiden går, tenker man mindre og mindre på det "savnet". Det blir en livsstil og en vane å være uten, og når det ikke føles som et alternativ å drikke litt en gang, så er det ganske "lett". Prøver å tenke som om jeg er "allergisk" mot alkohol om du skjønner. Jeg må holde meg helt unna. -Solveig Anonymkode: f4ee2...88e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #880 Del Skrevet 6. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tusen takk, det betyr mye. Det er jo gjerne ikke slik man snakker om åpent, så det er nesten ingen som vet dette. Etterhvert som tiden går, tenker man mindre og mindre på det "savnet". Det blir en livsstil og en vane å være uten, og når det ikke føles som et alternativ å drikke litt en gang, så er det ganske "lett". Prøver å tenke som om jeg er "allergisk" mot alkohol om du skjønner. Jeg må holde meg helt unna. -Solveig Anonymkode: f4ee2...88e Ja, jeg forstår veldig godt hva du mener Anonymkode: 46855...3cb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå