Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne tråden er noe av det beste som har vært på KG på lenge. Jeg har en nær venninne som sliter, og jeg har sendt massevis av linker til henne. Jeg har i mange år prøvd å få henne til å skjønne at hun har et problem, men hun har blånektet. Etter å ha lest i denne tråden, har hun forandret mening. Nå er hun i gang med hvite uker, og har lagt en plan for hvordan trappe ned på alkoholkonsumet. Hun meldte nå i kveld avbud til en venninnekveld som vi har planlagt i flere måneder. 8 venninner og mengder med vin. Hun kommer ikke, fordi hun har "hvit" uke. 

Takk til deg som startet denne tråden! 

Og det skulle ikke forundre meg at det er flere som venninnen min. Som har fornektet og fornektet. Og som nå plutselig ser at de er absolutt ikke alene. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv er jeg ikke ute etter å bli avholds, men droppe å falle for fristelsen til å drikke i ukedager. (Med mindre det er noe heeeelt spesielt )

Samtidig mener jeg ikke at den norske modellen er fasiten på alt - ("du er alkis om du drikker en dråpe på onsdag, men drikk deg gjerne drita på fredag")

Men det hadde funket bra for meg å holde drikkingen til fredag+/lørdag. Og jeg vil slutte å drikke på den altoppslukende måten jeg drikker. Ikke bli avholds - men mer moderat. 

Jeg skriver kanskje mest her inne for meg selv. Er mange sterke historier her. Folk som drikker både mindre og mer enn meg. Jeg dømmer ingen bortsett fra meg selv.

Meg er det trygt å sende pm til .

-Amanda

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonymanda said:

For meg hadde den flaska vært fordelt på tre glass.

-Amanda

Jeg glemte å signere "Indianeren". Jeg tåler ekstremt lite. Så 1 flaske på 1 uke er kanskje tilsvarende 3 flasker for andre? Jeg er lav og veier lite. Har altid tålt lite. Vil helst holde det til 1-2 flasker i måneden. Blir jo helt utslitt av små mengder. 

Anonymkode: 9bf15...12f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2019 den 16.39, AnonymBruker skrev:

Kjempebra! 

Her gjør du noe veldig farlig. Du finner deg to unnskyldninger for å drikke.

1. Jeg har det så fælt at jeg må bare fortsette.

2. Det er helsevesenet sin feil at jeg har det fælt at jeg må drikke. 

Skjerp deg og gå for dag 11! 

Dina

Anonymkode: f326a...4be

Du bruker ord som skjerp deg og viljestyrke. De ordene er ikke løsningen selv om du liker å tro at du eier sannheten. Hvis det var så enkelt ville ingen hatt noe problemer med inntaket. En avhengig er styrt av en sterk drift. De har mer viljestyrke enn de fleste har, men de mangler ofte kunnskap og har en stor jobb foran seg. 

Det man skal passe seg for som avhengig er å kalle en kveld med alkohol for en sprekk. En sprekk høres omfattende ut. Mer enn den behøver å være. Ingen som sliter unngår å snuble. Det er da det er viktig å hente seg raskt inn igjen og ikke tenke at man må starte fra null. Man lærer heldigvis noe hele livet og det å slutte er en prosess. 

Jørid

Anonymkode: 1d646...bca

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som elsker å rakke ned på oss som sliter:

Gå løs på meg. Jeg fikk en melding for et par dager siden som sendte meg rett i bakken, og i morgen må jeg i et møte der jeg alene skal stå opp mot fire andre i ledelsen. Det kommer til å ta livet av meg, og jeg drikker nå for å slippe å tenke på morgendagen. Gå løs på meg, så kan dere la de andre være i fred. Ta meg, ikke de andre. Fortell meg hvor verdiløs jeg er som drikker. Fortell meg at jeg ikke fortjener å ha det bra. Fortell meg hvordan jeg stikker hodet i sanda og nekter å ta innover meg hvordan jeg hele tiden unnskylder meg. Kom igjen!

Anonymkode: b612f...efe

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå løs på meg. Jeg fikk en melding for et par dager siden som sendte meg rett i bakken, og i morgen må jeg i et møte der jeg alene skal stå opp mot fire andre i ledelsen. Det kommer til å ta livet av meg, og jeg drikker nå for å slippe å tenke på morgendagen. Gå løs på meg, så kan dere la de andre være i fred. Ta meg, ikke de andre. Fortell meg hvor verdiløs jeg er som drikker. Fortell meg at jeg ikke fortjener å ha det bra. Fortell meg hvordan jeg stikker hodet i sanda og nekter å ta innover meg hvordan jeg hele tiden unnskylder meg. Kom igjen!

Jeg sender deg bare masse kjærlighet og skulle ønske jeg kunne være der for deg og støtte deg.

Vil du dele litt om hva denne saken dreier seg om, så kanskje vi kan gi noen råd ?

-Amanda

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

♥️ Vil du skrive litt mer om det? Og selvfølgelig fortjener du å ha det bra, det gjør vi alle! Stor klem 

Lisa

Anonymkode: d449d...8a1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg fortjener å ha det bra, faktisk. Jeg tør ikke utlevere meg selv her, dessverre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om jeg fortjener å ha det bra, faktisk. Jeg tør ikke utlevere meg selv her, dessverre.

Selvfølgelig gjør du det. Lykke til i morgen. Det er en kjensgjerning at vi som er i samme situasjon som deg tyr til et glass eller fem når utfordringene kommer. Bare pass på at du er i så god form at du kan snakke for deg selv - vis dem hvor tøff du kan være! 

Hilde. 

Anonymkode: a0cd4...b04

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å skrive litt rundt saken og anonymisere den litt? Jeg er også en av dem som ikke takler slike ting. Har utrolig stor angst for møter med sjefen ja til og med medarbeider samtaler går helt rundt for meg. Det tærer på og ofte kan jeg ha angst i lang tid i forveien. Jeg gir deg en stor klem. Det hjelper å snakke om det litt her. 

Trude

Anonymkode: ab763...d0c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fortjener det like lite som alle andre. 

Jeg drikker også i kveld. Jeg var på avslutning der jeg har vært i behandling. Jeg går nå inn i en tung og vanskelig fase. Jeg har veldig mange vonde følelser og alt sånt. Siden jeg har brukt tunge narkotiske stoffer sier jeg til meg selv at å drikke alkohol er ikke så farlig. Jaja. Det er nå i alkoholrus det har klikket mest for meg. Men jeg har drukket et par ganger i måneden siste to måneder og bare en gang har jeg drukket meg full og jeg klikket ikke av den grunn. Så...Å takle å være så alene er ikke særlig enkelt rett og slett. Har en drikkeavtale i morgen også. Så skal jeg holde meg edru i et par uker. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner du ikke vil utlevere deg, altså. Men ikke tenk at du er uten verdi, det er ikke sant. Lykke til i morgen, jeg skal tenke på deg. 

Lisa

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg, du er ikke verdiløs og du fortjener alt godt i verden. Dette tror jeg ikke du ville sagt til en venninne av deg og du burde ikke snakke sånn om deg selv. Håper det ordner seg for deg og henger med videre i tråden hvis du vil. Stor klem til deg❤️

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henger også med videre i tråden. Vi backer deg om du vil fortelle. Ingen tvang. Jeg har vært edru i en uke nå, men det føles mindre digg enn jeg trodde det skulle være. Ingen abstinenser, det er jo bra. Men føler ingen tomhet eller glede heller. Har heller ikke lyst på vin, men det tror jeg kommer når det blir helg.. 

Lisa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Henger også med videre i tråden. Vi backer deg om du vil fortelle. Ingen tvang. Jeg har vært edru i en uke nå, men det føles mindre digg enn jeg trodde det skulle være. Ingen abstinenser, det er jo bra. Men føler ingen tomhet eller glede heller. Har heller ikke lyst på vin, men det tror jeg kommer når det blir helg.. 

Lisa

Det er der jeg også pleier å dette av. Jeg begynner å si til meg selv at «ok, så er du edru i kveld da, det er jo ikke noe spesielt eller gir noen god følelse». Det er helt sikkert helt feil forventning, men jeg forventer liksom å føle meg bra, stolt, flink eller ett eller annet. Så mister jeg motivasjonen. Hjelper det å tenke på det negative ved å drikke i steden? Jeg vet ikke, bare lurer🤔

-Andrea

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er der jeg også pleier å dette av. Jeg begynner å si til meg selv at «ok, så er du edru i kveld da, det er jo ikke noe spesielt eller gir noen god følelse». Det er helt sikkert helt feil forventning, men jeg forventer liksom å føle meg bra, stolt, flink eller ett eller annet. Så mister jeg motivasjonen. Hjelper det å tenke på det negative ved å drikke i steden? Jeg vet ikke, bare lurer🤔

-Andrea

Andrea, du har bare ikke falt langt nok ned i hullet enda, jeg har det, håper så du slipper å måtte oppleve det!❤️

Pia..

Anonymkode: 273df...b94

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig i at edrue kvelder ikke gir noen stolthetsfølelse, det er helt sykt vanskelig å motivere seg når man ikke kjenner at man oppnår en slags gevinst. Men derimot er den følelsen der på dagtid, da orker man jo så mye, mye mer! Jeg forteller meg selv at det blir deilig å våkne opp uten å være tung i kroppen etter kvelden før (for det er det jo). Noen øvrige virkemidler har jeg ikke klart å finne enda... Men det er jo en begynnelse, det også.

Hilde.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andrea, du har bare ikke falt langt nok ned i hullet enda, jeg har det, håper så du slipper å måtte oppleve det!❤️

Pia..

Anonymkode: 273df...b94

Det er sikkert sant. 

-Andrea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld føles alt så håpløst. Behandleren min har informert meg om at vi skal begynne å ha time kun hver andre uke. Jeg er vant til å ha to faste timer i uka på det behandlingsstedet jeg er, og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare meg når det blir kuttet ned på. Jeg føler allerede at jeg kunne trengt oftere, ikke mindre, men slik det stedet er lagt opp så er det sånn det må gjøres. I tillegg er jeg dritnervøs for den søknaden psykologen sendte avgårde til nav, og hvordan det blir økonomisk for meg fremover. Jeg føler meg så jævlig alene og vil bare drikke, men har ikke drukket siden lørdag og vil virkelig klare å holde meg. Heldigvis dro samboeren min på jobb nå så jeg kan ta av meg masken, krype under dyna og gråte. Jeg er så lei av livet og hverdagen nå. Vil bare reise bort.

-Vimsa

Anonymkode: e69cc...774

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i at edrue kvelder ikke gir noen stolthetsfølelse, det er helt sykt vanskelig å motivere seg når man ikke kjenner at man oppnår en slags gevinst. Men derimot er den følelsen der på dagtid, da orker man jo så mye, mye mer! Jeg forteller meg selv at det blir deilig å våkne opp uten å være tung i kroppen etter kvelden før (for det er det jo). Noen øvrige virkemidler har jeg ikke klart å finne enda... Men det er jo en begynnelse, det også.

Hilde.

Virkemidler og å se på gevinst hørtes bra ut. Vil jo gjerne minske inntaket pga familie, men kanskje vekten også vil påvirkes av å ikke drikke/drikke mye sjeldnere. Har 15 kg for mye, og har jo hørt at når folk kutter ut alkohol går de ned i vekt. Det hadde vært fin motorversjon for meg. 

Men ble litt overraska over den tomheten som kom etter en uke, ville trodd jeg skulle stråle siden jeg hadde klart det😊 blir vel hardere. 

Lisa 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...