AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #821 Del Skrevet 2. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jeg helt enig i og det hadde jo vært det beste å gjøre med deg. Men når du ved navn kaller meg farlig for tråden, så er det litt vanskelig at det skal få stå uimotsagt. Ellers skjønner ikke hva du snakker om, for det virker som du svarer på noe helt annet enn litt innlegg som du siterte. Så ja, usaklig blir vel nøkkelordet. -Andrea Anonymkode: a69ef...525 Du snakker om skam. Om noen får deg til å skamme deg, så er det en gylden mulighet til å lære takle og føle på det. Hvordan skal man lære føle på vanskelige følelser om man aldri føler på dem? Det går ikke an. Det er bare ved å forsøke føle på en ekkel følelse og finne ut hvordan man kan leve med den at man kan utvikle seg. Man må finne en måte å bearbeide og få den til å flyte over i noe annet på. Jeg snakker da også om ting som har blitt sagt før, som for eks at folk sier de blir skremt bort fra tråden når noen er frekke. Å lære stå i de ekle følelsene man føler på når andre oppfører seg dårlig er også noe som er nødvendig for å utvikle seg og bli mer robust emosjonelt. Det er på den måten at jeg lærte meg selv å komme ut av depresjon og angst, jeg lette på innsiden og fant en emosjonell vei ut. En måte å få følelsene til å enten bli bearbeidet eller til å flyte over til noe mer konstruktivt og som jeg kunne leve med. Det er det samme jeg må gjøre når det gjelder drikkingen min. Selv om det er nok vanskeligere enn å komme seg ut av en depresjon. Følelser er ikke egentlig fiender, de er hjelpere. Skam kan hjelpe oss å regulere egen oppførsel, den forsøker hindre oss i å gjøre noe som er skadelig for oss selv. Noen ganger kan den bli destruktiv, men følelsen i seg selv er et system som er ment for å hjelpe oss. Skam hjelper oss til å for eks regulere sosial oppførsel. Det samme med å føle seg redd. Frykt er en måte å føle seg mer skjerpet og klar på, gjør oss klar til å takle en stor hendelse der og da. Men noen ganger slår den rot for hardt og ødelegger mer enn den hjelper og vi får angst. Følelser er ikke fiender, men det krever litt å lære seg leve sammen med dem og lære seg hvordan de "tenker". De fungerer ikke etter kalde, logiske prinsipper, og vi kan heller ikke bearbeide dem med å bruke kald logikk. Anonymkode: 46855...3cb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #822 Del Skrevet 2. oktober 2019 Jeg var edru i 7 dager, men i går måtte jeg kjøpe øl. Uff, nå må jeg starte på nytt igjen. Hver gang tror jeg at denne gangen klarer jeg, men.. -Linnea Anonymkode: f463b...fc8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #823 Del Skrevet 2. oktober 2019 På 29.9.2019 den 19.57, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er på feil vei og merker det på hele meg. Jeg er voksen og har tenåringsbarn. Jeg har hatt et alkohol problem i ca 15 år. Jeg er i full lederjobb og mestrer hus, hjem, familie og jobb...til en viss grad. Jeg drikker ca 2 flasker vin hver kveld. Det er 14 flasker i uka. Det er ca 3 år siden jeg hadde en dag uten noe som helst alkohol gjennom dagen. Jeg rører ikke sprit. Jeg er verdensmester i å skjule. Klesskuffene mine inneholder stadig glass og vinflasker. Jeg rydder og kaster hver gang jeg drar på hytta. Tilfelle jeg skulle havne på sykehus og noen måtte finne klær til meg.. patetisk tankegang, jeg vet. Kaffebegrene mine med lokk er fyllt med vin og ikke kaffe. Jeg handler på forskjellige pol (bor i storby) og kjøper med 4 pappvin samtidig. Stort sett samme merke, så familien ikke skal se hvor fort tomt det blir. Jeg har blitt fersket av mannen der han finner glass med vin i nattbordskuffen osv, men han ser bare skuffet på meg og tømmer ut og innimellom er han irritert og sier "du drikker mye! Slutt.", men jeg slutter jo ikke. Jeg fremstår ikke full og har ikke voldsomme dagen der på reaksjoner. Jeg merker dog langtidsvirkningene nå. Jeg har lagt på meg over 10 kg de 3 siste årene. Har blitt pløsete i ansiktet og hele kroppen. Magen står som en tromme. Jeg er sløv og mindre engasjert enn jeg var før. Balansen er generelt dårlig. Magen romler og jeg har svart flytende avføring de første timene etter oppvåkning om morgen. Vanligvis drikker jeg ca 2 flasker mellom kl 17 og 21.30. Hvis det er fridag og ingen avtaler, kan jeg godt fylle et stort glass vin allerede før kl 7 om morgenen, mens resten av familien sover... Jeg er sliten og lei. Jeg ønsker endring. Første ønske er å ikke drikke gjennom en hel dag. Mie. Anonymkode: 7d4e0...2eb Dette er et av de mest alvorlige historiene jeg har hørt her inne, og jeg må bare få kommentere at her står det om helsen din, og du bør få medisinsk hjelp så raskt som mulig. Det at magen din står ut kan være et tegn på leversvikt. Og at avføringen din er "svart" tyder på blødninger i mage- og tarmsystemet. Vær så snill å bestill en time hos legen din med en gang ❤️ Anonymkode: 4851d...7b2 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #824 Del Skrevet 2. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg var edru i 7 dager, men i går måtte jeg kjøpe øl. Uff, nå må jeg starte på nytt igjen. Hver gang tror jeg at denne gangen klarer jeg, men.. -Linnea Anonymkode: f463b...fc8 Var det noe spesielt som trigget at du måtte? Hva er målet ditt forresten? Har du et konkret mål som at du ikke skal drikke på tre uker, åtte uker, bli helt tørrlagt eller annet? Start uansett på nytt med hevet hode! Heier på deg -Irene Anonymkode: 8a1ec...467 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #825 Del Skrevet 2. oktober 2019 Det er kanskje helt grusomt av meg å si. Men denne tråden trigger meg. Anonymkode: 86bc4...908 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #826 Del Skrevet 2. oktober 2019 Hei, det er hun pårørende som skrev den lange posten fem seks sider tilbake. Først vil jeg si takk til de som uttrykker sympati for min oppvekst og konsekvensen av det. De aller fleste vil ha meg ut av tråden siden jeg "kjefter" og påfører skam. Men her er jeg, jeg har ikke tenkt å forlate den. Beklager. Dere sier også at jeg ikke hjelper til, så la meg forsøke. De aller fleste av oss er avhengig av noe. Om det er shopping, kaffe, røyk, spill, Netflix, trening, selvskading, mat og mye annet. Alkohol er også en avhengighet, som gir ganske voldsomme abstinenser når man slutter. Til å holde ut disse trenger man noen ganger innleggelse eller fastlegen på lag. Det kan tross alt være farlig å gjøre dette alene. Det er ikke slik at fastlegen inndrar førerkortet ditt. Det kan skje, men den sjansen må en ta. Det mener jeg bestemt. De fleste her i tråden innrømmer et problem, så det første steget er tatt. Flott! Så ligger den store jobben hos deg selv, og det er viljestyrke. Denne kan øves opp. La vær å drikke én dag. Sprekk. Så to dager. Sprekk. Så en uke. Sprekk. Fortsett med dette, mens du tar notater. - Hva skjedd fysisk i kroppen min? - Hvilke utfordringer fikk jeg med psyken? - Hva tenkte jeg da jeg sprakk? Noter alt dette ned, for da vet dere hva som kommer neste gang. La oss si at du får angst på dag tre. Ja, da vet du at angsten kommer på dag tre, og at denne gangen skal du se hva som skjer på dag fire. Kanskje det blir med en dag, eller kanskje det varer lengre. Dette må du finne ut av. For hver gang du slutter, slutter du litt lengre, og vet hva som kommer. Slik blir det mye enklere å takle det som måtte være ondt eller ukomfortabelt. Bevisstgjør deg selv. Finn gjerne en app på mobilen, eller skriv i notatblokka der, hva du tenker og føler i denne prosessen. Se på det som ditt livs viktigste prosjekt. Sett deg delmål. Feir delmåla (ikke med alkohol) og vær stolt! Og finn noe å erstatte alkohol med. Ei ung venninne av meg utviklet blandingsmisbruk da hun var bare noen og tyve. Hun kontaktet AA da hun traff bunnen, kuttet kontakten med drikkevenner og starta å strikke. Hun strikka på seg senebetennelse med rusfri ble hun. Jeg har røykt siggaretter i alt for mange år. Jeg slutta ved gjentatte forsøk som jeg lærte av, og trening. Jeg ble ikke syk av å slutte med nikotin, men som sagt tidligere i tråden lider jeg av PTSD (angst og depresjoner) og det ga meg heftige angstanfall. Men det er jo ikke farlig og det går jo over. Så vil jeg at dere skal tenke på endorfiner, de som gjør deg glad når du belønner deg selv. Selv om du ikke tror det nå så vil du klare å bli glad igjen uten alkohol. Du vil faktisk til slutt finne glede i å være på både lønningspils og julebord uten alkohol. Du må bare slutte en lengre periode slik at dette regulerer seg selv igjen. Jeg håper dere alle blir friske igjen! Jeg kan kalle meg noe: Dina Anonymkode: f326a...4be 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #827 Del Skrevet 2. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er kanskje helt grusomt av meg å si. Men denne tråden trigger meg. Anonymkode: 86bc4...908 Da slutter du å lese i den kjære deg. Dina Anonymkode: f326a...4be 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #828 Del Skrevet 2. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da slutter du å lese i den kjære deg. Dina Anonymkode: f326a...4be Jeg gjør det. Helt til jeg sitter med et glass. Da har tråden vokst endel siden sist og det blir sol en krykke mens jeg drikker. At jeg ikke er alene. Det er fælt å si, for jeg har alene skylden. Men det er sant. Anonymkode: 86bc4...908 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #829 Del Skrevet 2. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kanskje helt grusomt av meg å si. Men denne tråden trigger meg. Anonymkode: 86bc4...908 Da holder du deg unna den, rett og slett. Anonymkode: e7a40...a86 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #830 Del Skrevet 2. oktober 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg var edru i 7 dager, men i går måtte jeg kjøpe øl. Uff, nå må jeg starte på nytt igjen. Hver gang tror jeg at denne gangen klarer jeg, men.. -Linnea Anonymkode: f463b...fc8 10 dager her. Jeg tror egentlig ikke at jeg kommer til å klare slutte så lenge livet mitt er som det er og der sykdom låser meg til huset. Dag ut og dag inn hjemme, spille, se tv serier, rydde, repeat. Siden jeg har vært mye syk har jeg vært mye til lege, og jeg må nok dessverre si at leger er noen av de mest usympatiske og paranoide menneskene jeg har møtt. Det er som om de hele tiden leter etter tegn på at du er hypokonder. Leger er som folk flest, dømmende og har begrenset evne til å forstå mennesker som ikke er som de selv. Kanskje livet mitt egentlig vil handle om å begrense alkoholismen og forsøke redusere hvor ofte jeg drikker meg full og hvor mye jeg drikker. Anonymkode: 46855...3cb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #831 Del Skrevet 2. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør det. Helt til jeg sitter med et glass. Da har tråden vokst endel siden sist og det blir sol en krykke mens jeg drikker. At jeg ikke er alene. Det er fælt å si, for jeg har alene skylden. Men det er sant. Anonymkode: 86bc4...908 Vel, det er akkurat dette jeg er redd for, at den skal trigge. Men brukerne mener det er støtte, og KG godtar den (jeg rapporterte tråden). Vær snill å ikke drikk i dag! Du er ikke alene nei, du har 20-30 andre alkoholikere her dessverre. Og meg da, som er nærmest avholds. Mitt råd til deg er å unngå denne tråden, for den skader deg. Hva med å gå deg en tur, akkurat nå? Få litt frisk luft og tankene over på noe annet? Dina Anonymkode: f326a...4be 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #832 Del Skrevet 2. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: 10 dager her. Jeg tror egentlig ikke at jeg kommer til å klare slutte så lenge livet mitt er som det er og der sykdom låser meg til huset. Dag ut og dag inn hjemme, spille, se tv serier, rydde, repeat. Siden jeg har vært mye syk har jeg vært mye til lege, og jeg må nok dessverre si at leger er noen av de mest usympatiske og paranoide menneskene jeg har møtt. Det er som om de hele tiden leter etter tegn på at du er hypokonder. Leger er som folk flest, dømmende og har begrenset evne til å forstå mennesker som ikke er som de selv. Kanskje livet mitt egentlig vil handle om å begrense alkoholismen og forsøke redusere hvor ofte jeg drikker meg full og hvor mye jeg drikker. Anonymkode: 46855...3cb Kjempebra! Her gjør du noe veldig farlig. Du finner deg to unnskyldninger for å drikke. 1. Jeg har det så fælt at jeg må bare fortsette. 2. Det er helsevesenet sin feil at jeg har det fælt at jeg må drikke. Skjerp deg og gå for dag 11! Dina Anonymkode: f326a...4be 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #833 Del Skrevet 2. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, det er akkurat dette jeg er redd for, at den skal trigge. Men brukerne mener det er støtte, og KG godtar den (jeg rapporterte tråden). Dina Anonymkode: f326a...4be Tråden trigger ikke meg i det hele tatt. Skal man stenge alle tråder som trigger noen? Da er det ikke mye vi kan snakke om. 4 minutter siden, AnonymBruker said: Kjempebra! Her gjør du noe veldig farlig. Du finner deg to unnskyldninger for å drikke. 1. Jeg har det så fælt at jeg må bare fortsette. 2. Det er helsevesenet sin feil at jeg har det fælt at jeg må drikke. Skjerp deg og gå for dag 11! Dina Anonymkode: f326a...4be Sa aldri at det var helsevesenet sin feil. Helsevesenet har sviktet meg på det groveste, men det er ingen grunn for å drikke. Det er nok ikke der skoen trykker. Jeg har det ganske fælt, det er mer faktum enn noe annet. Noe kun kronisk syke som ikke kan leve normale liv forstår. Men det er heller ingen grunn for å drikke. Det er umulig for folk flest å forstå hvordan livet er når hele 20-årene går bort til å ligge i sofaen og sitte på pc-en. Jeg har lært meg å leve med at livet mitt er elendig, det jeg lærer meg selv nå er hvordan leve med kjedsomhet og manglende stimuli, der jeg føler jeg bare kommuniserer med mennesker som full, fordi de er for ignorante og dumme når jeg er edru. Anonymkode: 46855...3cb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #834 Del Skrevet 2. oktober 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, det er akkurat dette jeg er redd for, at den skal trigge. Men brukerne mener det er støtte, og KG godtar den (jeg rapporterte tråden). Dina Anonymkode: f326a...4be Tenker du at alle tråder som kan være triggende for noen få, men hjelper mange, mange flere skal være forbudt på kg? Anonymkode: e7a40...a86 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #835 Del Skrevet 2. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker du at alle tråder som kan være triggende for noen få, men hjelper mange, mange flere skal være forbudt på kg? Anonymkode: e7a40...a86 Det er jo ikke lov å diskutere selvmord. Rart det er liv å diskutere misbruk da som jo er ekstremt skadelig Anonymkode: f6f07...662 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymanda Skrevet 2. oktober 2019 #836 Del Skrevet 2. oktober 2019 På 30.9.2019 den 17.21, AnonymBruker skrev: Jeg drakk 1 flaske vin, fordelt på 3 kvelder. Anonymkode: 9bf15...12f For meg hadde den flaska vært fordelt på tre glass. -Amanda 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 2. oktober 2019 #837 Del Skrevet 2. oktober 2019 (endret) Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner og svar til dette Edit: Ryddet igjen for brukerdebatt. Perelandra, mod. Endret 2. oktober 2019 av Perelandra 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #838 Del Skrevet 2. oktober 2019 4 minutter siden, Perelandra said: Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner og svar til dette Edit: Ryddet igjen for brukerdebatt. Perelandra, mod. Takk! Anonymkode: 273df...b94 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #839 Del Skrevet 2. oktober 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg var edru i 7 dager, men i går måtte jeg kjøpe øl. Uff, nå må jeg starte på nytt igjen. Hver gang tror jeg at denne gangen klarer jeg, men.. -Linnea Anonymkode: f463b...fc8 Men du klarte det jo i en hel uke, fantastisk bra spør du meg, gratulerer! Om du kjøpte øl i går, ok, men prøv en uke til uten øl nå, du klarer det jo fint! Da er du på forbruket til et vanlig menneske..🤗 Anonymkode: 273df...b94 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #840 Del Skrevet 2. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør det. Helt til jeg sitter med et glass. Da har tråden vokst endel siden sist og det blir sol en krykke mens jeg drikker. At jeg ikke er alene. Det er fælt å si, for jeg har alene skylden. Men det er sant. Anonymkode: 86bc4...908 Hvis du blir trigget så må du rett og slett la være å lese. Akkurat som at hvis du ble trigget av å gå på AA-møter, så ville du vel neppe fortsatt å gå på møter? Du tar et aktivt valg når du går inn i tråden. Du kan også velge å merke den som skjult slik at den ikke dukker opp på nye innlegg når det er aktivitet i den. Jeg oppsøker ikke ting som jeg vet at trigger meg. Det er mitt ansvar å ikke gjøre det. - C Anonymkode: 1ead6...708 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå