Gå til innhold

Kjøpe leilighet sentralt i Oslo eller lenger ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten skal kjøpe leilighet, men spesielt jeg er veldig usikker på om vi skal kjøpe sentralt i Oslo, eller bevege oss litt lenger ut på t-banelinjen. Mitt hovedargument for å kjøpe lenger ut er at vi da slipper å ta opp maks lån, og kanskje kan investere i en elbil. Vi har nemlig hund og savner å kunne kjøre steder i helgene for å gå på tur. V har også flere venner som har kjøpt utenfor Oslo, og vi merker det er vanskelig å besøke dem på kollektivtransport uten å overnatte.

Samtidig ser jeg på det å kjøpe sentralt i Oslo som en mer sikker investering. Hvis vi nå kjøper maks av det vi kan, bor der 4-5 år, så vil det kanskje være lettere å kjøpe seg opp når vi selger. Da er det kanskje mulig å få kjøpt et rekkehus. Men dette har vi jo ingen garantier for. Vi kan tåle en renteøkning selv med maks lån så det er sagt.

Kjøper vi sentralt i Oslo må vi makse budsjettet for å få en 3-roms på rundt 70 kvm. Lenger ut i Oslo (vi tenker Østensjø), kan vi få langt mer for mindre penger. 

(Så er det også en liten del av meg som da lurer på om vi skal flytte ut av Oslo, og kjøpe oss dette rekkehuset nå, men jeg tror ikke vi er der helt enda)

Anonymkode: ffb27...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ønsker dere barn innen få år? Da ville jeg kjøpt noe med hage, utenfor Oslo-gryta. 

Dersom dere er unge og ikke har planer om barn i nærmeste fremtid ville jeg kjøpt noe sentralt, og heller flyttet når dere planlegger barn, evt. når barnet er i 1-års alderen (dvs. før behovet for å løpe rundt ute melder seg) 

Anonymkode: 9236c...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle kjøpt nå hadde jeg kjøpt på Veitvet/Rødtvet/Kalbakken. Der går 31-bussen hele døgnet til/fra byen, så man MÅ ikke rekke siste bane hvis man gjør noe i byen på kvelden, det er nær marka og mye billigere enn i sentrum. Jeg bodde i kollektiv der i fjor, og det er sjelden bråk om nettene, som det gjerne er i sentrum.

Anonymkode: 9bb55...a5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og kjæresten skal kjøpe leilighet, men spesielt jeg er veldig usikker på om vi skal kjøpe sentralt i Oslo, eller bevege oss litt lenger ut på t-banelinjen. Mitt hovedargument for å kjøpe lenger ut er at vi da slipper å ta opp maks lån, og kanskje kan investere i en elbil. Vi har nemlig hund og savner å kunne kjøre steder i helgene for å gå på tur. V har også flere venner som har kjøpt utenfor Oslo, og vi merker det er vanskelig å besøke dem på kollektivtransport uten å overnatte.

Samtidig ser jeg på det å kjøpe sentralt i Oslo som en mer sikker investering. Hvis vi nå kjøper maks av det vi kan, bor der 4-5 år, så vil det kanskje være lettere å kjøpe seg opp når vi selger. Da er det kanskje mulig å få kjøpt et rekkehus. Men dette har vi jo ingen garantier for. Vi kan tåle en renteøkning selv med maks lån så det er sagt.

Kjøper vi sentralt i Oslo må vi makse budsjettet for å få en 3-roms på rundt 70 kvm. Lenger ut i Oslo (vi tenker Østensjø), kan vi få langt mer for mindre penger. 

(Så er det også en liten del av meg som da lurer på om vi skal flytte ut av Oslo, og kjøpe oss dette rekkehuset nå, men jeg tror ikke vi er der helt enda)

Anonymkode: ffb27...687

1) Bil er en skikkelig dårlig investering (selv elbiler stuper i pris).

2) Oslo Sentrum er "fult" (ikke plass til å bygge særlig mye mer)  -> prisene vil stige

3) Det er bygget MYE i randsiden til Oslo og er massevis av tomter -> dårlig prisutvikling

 

Anonymkode: ec0e8...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ønsker dere barn innen få år? Da ville jeg kjøpt noe med hage, utenfor Oslo-gryta. 

Dersom dere er unge og ikke har planer om barn i nærmeste fremtid ville jeg kjøpt noe sentralt, og heller flyttet når dere planlegger barn, evt. når barnet er i 1-års alderen (dvs. før behovet for å løpe rundt ute melder seg) 

Anonymkode: 9236c...0b0

Barn om 3-4 år, så ikke med en gang. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis jeg skulle kjøpt nå hadde jeg kjøpt på Veitvet/Rødtvet/Kalbakken. Der går 31-bussen hele døgnet til/fra byen, så man MÅ ikke rekke siste bane hvis man gjør noe i byen på kvelden, det er nær marka og mye billigere enn i sentrum. Jeg bodde i kollektiv der i fjor, og det er sjelden bråk om nettene, som det gjerne er i sentrum.

Anonymkode: 9bb55...a5a

Også et aktuelt område. :) Men jeg vil være nærme marka, og fra både Veitvet og Kalbakken må man fort gå 15-20 min oppover. Så derfor er jeg litt mer interessert i Østensjø. Syns også Østensjø har litt hyggeligere nærområde.

41 minutter siden, AnonymBruker said:

1) Bil er en skikkelig dårlig investering (selv elbiler stuper i pris).

2) Oslo Sentrum er "fult" (ikke plass til å bygge særlig mye mer)  -> prisene vil stige

3) Det er bygget MYE i randsiden til Oslo og er massevis av tomter -> dårlig prisutvikling

Anonymkode: ec0e8...fba

1) Vi kjøper evt. brukt elbil, så da er tapet noe mindre. Man tjener jo aldri penger på bil, for oss er det penger vi bruker for å få mer ut av fritiden vår. Og er vi masse i skogen på tur bruker vi også mindre penger på opplevelser i byen. I tillegg kan vi vurdere å kjøre til jobb hvis vi flytter lenger unna sentrum, det koster oss ikke noe mer enn 2 månedskort, men vi sparer masse tid (jobbene våre har parkeringsgarasje med lademuligheter).

2) Det er jeg helt enig i! Så derfor ser jeg på det som en mer sikker og god investering.

3) Godt poeng det også. Men flytter vi ut av Oslo til et hus er det for å bo der i mange, mange år. Da er prisutvikling mindre viktig.

Anonymkode: ffb27...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er budsjettet deres. Har dere råd til noe med en ok størrelse sentralt, ville jeg definitivt gjort det. 

Anonymkode: e2f7f...565

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting jeg ville tatt hensyn til ved kjøp av bolig i Oslo. Det ene er kort vei til offentlig kommunikasjon og det andre er om de som bestemmer i Oslo nå kommer til å fortsette å bestemme at sentrum skal stenges.
Allerede nå er det problemer å komme fram med bil i sentrum og noen firmaer tar ikke jobber i hjemmene til folk der. Skal en ha gjort noe i hjemmet som en må ha arbeidsfolk til, kan det by på problemer.
Blir flere gater stengt og parkeringsplasser fjernet, så blir det snart ikke mulig å få levert varer i sentrum, så da blir det stengte butikker og spisesteder på sikt. Ambulanser sliter med å komme frem sånn som det er nå, er ikke lettere for brannvesenet og politiet heller.
Jeg er for å ta miljøet på alvor, men jeg blir "redd" når folk med spesiell tillatelse for parkering og TT-kort allerede nå sliter med å bruke sentrum.
Så jeg hadde ikke kjøpt bolig i sentrum nå, men funnet et sted med god offentlig kommunikasjon og nærhet til barnehage, skole og et hyggelig nærmiljø.

Anonymkode: 64b1c...710

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delt. På den ene siden er det deilig å bo sentralt i deres livsfase. Men så er det det med hunden, og barn om få år. Noe med å roe seg et sted og slippe å se etter steder å bo og å måtte gjøre hele flytteprosessen igjen. Men det kan også være verdt det for noen flere unge år der ting skjer, og der det er kortere vei fra jobb og alt annet, så hunden er mindre alene. 

Så dette innlegget hjalp jo ikke noe, siden jeg endret mening underveis og ikke klarte å konkludere, akkurat som dere😂

Den over har et poeng, det er vanskelig å parkere i byen, så da ville jeg droppet bilen, det koster fort 1500 for parkering i et hus litt unna evnt gateparkering, som er 3000 i året eller noe, men som gjør at dere må lete etter plass hver gang dere bruker den. 

Endret av Pia Sofia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok valgt noe sentralt i Oslo i første omgang av økonomiske årsaker. Prisutviklingen vil være bedre og dere vil stille sterkere neste gang dere flytter på dere, si om 4-5 år når dere tenker barn. På den andre siden kan du argumentere for at det går på bekostning av livskvalitet.

Det finnes jo noen fine grøntområder som også ligger sentralt. Ved Etterstad/Kværnerbyen har du Svartdalsparken, for eksempel, som vel enda går for å være en litt ukjent perle. Et utrolig fredelig og rolig sted. I tillegg har du Ekebergsletta ikke så langt unna, og det går t-bane/buss rett til Skullerud hvor du går rett inn i Østmarka.

Anonymkode: e97b2...58a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme dillemma da vi skulle kjøpe ny leilighet for ca 3 år siden. Endte med å kjøpe leilighet sentralt og har ikke angret et sekund. Greit at vi fikk litt mindre plass, men nærheten til alt sentrum byr på har vært viktigere for oss de siste årene. Kunne gå til jobb og alt av utesteder har betydd mye. Det er heller aldri langt til en grønn park. Vi skal nå ha vårt første barn, og har begynt å se etter noe større i ytterkantene av byen. Siden prisene har steget såpass sentralt har vi nå rundt 1,5mill mer i EK enn vi hadde for 3 år siden og kan derfor kjøpe noe størrre/finere enn det vi hadde mulighet til da.

Anonymkode: 1671c...c9f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar! Vi har rundt 5,2 millioner å kjøpe for, og kan som sagt tåle litt renteøkning. Og jeg føler jo at en sentral leilighet er en mer sikker investering. Da vil man jo forhåpentligvis ha en del mer EK ved neste boligkjøp.

Kjøper vi sentralt så blir det ikke bil, det er for mye utgifter En del leiligheter lenger ut av byen medfølger det parkeringsplass, men det er vel sjeldent i byen.

Samtidig er en del av meg litt mett av byen. Vi er lite ute sent til natt, og jeg savner å være mer i marka. Blir ikke så mye turer i marka i hverdagen når man først må hjem og hente hunden. 

Veldig vanskelig valg. Jeg ønsker jo å kjøpe et hjem hvor vi trives, og ikke at det ikke skal føles som en kalkulerende investering.

Anonymkode: ffb27...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for flere svar! Vi har rundt 5,2 millioner å kjøpe for, og kan som sagt tåle litt renteøkning. Og jeg føler jo at en sentral leilighet er en mer sikker investering. Da vil man jo forhåpentligvis ha en del mer EK ved neste boligkjøp.

Kjøper vi sentralt så blir det ikke bil, det er for mye utgifter En del leiligheter lenger ut av byen medfølger det parkeringsplass, men det er vel sjeldent i byen.

Samtidig er en del av meg litt mett av byen. Vi er lite ute sent til natt, og jeg savner å være mer i marka. Blir ikke så mye turer i marka i hverdagen når man først må hjem og hente hunden. 

Veldig vanskelig valg. Jeg ønsker jo å kjøpe et hjem hvor vi trives, og ikke at det ikke skal føles som en kalkulerende investering.

Anonymkode: ffb27...687

Sentrum betyr vanligvis kortere reisetid til/fra jobb, og selv fra Oslo S kan du jo sykle opp til marka  gjennom en sammenhengende park langs Akerselva på en halvtime :) (litt usikker på hvordan det funker å sykle med hund)

 

Anonymkode: ec0e8...fba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5,2 får man jo mye plass for selv sentralt! Hvor mange barn planlegge dere, egentlig? #Hilsen Misunnelig På Kjøpesummen...

Anonymkode: beca6...8d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 5.2 mill får dere splitter ny enebolig på mellom 150 og 200 kvm med egen hage og egen innkjørsel bare 40 minutter med tog fra Oslo S. Just saying! 

Anonymkode: c21ae...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for sentralt. Er selv i samme situasjon med min kjæreste. Vi eier hver vår 2-roms og ingen av oss er egentlig helt klar for å flytte ut av sentrum og bylivet. Har også selv hund. Ikke undervurder bybil, nabobil og bilkollektivet :) 

Endret av Eevee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For 5.2 mill får dere splitter ny enebolig på mellom 150 og 200 kvm med egen hage og egen innkjørsel bare 40 minutter med tog fra Oslo S. Just saying! 

Anonymkode: c21ae...bd9

Men hva skal 2 personer med 200 kvadrat, og hvem har lyst til å bruke 2 timer på pendling hver dag? (Tviler på at den eneboligen ligger PÅ en jernbanestasjon og at jobben din ligger PÅ Oslo S, så du må nok plusse på noen minutter)

 

Anonymkode: ec0e8...fba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skal 2 personer med 200 kvadrat, og hvem har lyst til å bruke 2 timer på pendling hver dag? (Tviler på at den eneboligen ligger PÅ en jernbanestasjon og at jobben din ligger PÅ Oslo S, så du må nok plusse på noen minutter)

 

Anonymkode: ec0e8...fba

Kjekt med plass hvis man planlegger barn. 🙂 Og det er utrolig mange som har lenger reisevei til jobb enn det. 

Anonymkode: c21ae...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjekt med plass hvis man planlegger barn. 🙂 Og det er utrolig mange som har lenger reisevei til jobb enn det. 

Anonymkode: c21ae...bd9

Skjønner at 200 kvadrat er kjekt hvis man har 5 unger, men det er jo ingen grunn til å utsette seg selv for massevis av unødvendig pendling før man har fått barn, for å få masse kvadratmeter man ikke har bruk for.

Når du først blir gravid så vil du jo uansett ta noen år på deg før barn får noen glede av masse plass. Da kan det jo også hende at man finner ut at det holder med et par av dem og at man prioriterer kort vei til jobb og tid med barna fremfor stor hage.

Anonymkode: ec0e8...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...