Gå til innhold

Hvem hadde du gitt setet ditt til på bussen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som gravid har jeg enda ikke opplevd å ikke fått sete, men det hender jeg må spørre. At folk sitter i sine egne tanker og ikke får med seg alt får man tåle.

Syns trengt tatt det største problemet var bussjåførene som grisekjører. Da jeg var høygravid sist, ba jeg ofte sjåføren om å vente med å kjøre til jeg hadde fått satt meg.

Anonymkode: 0fd6b...fed

Jeg har, ikke så kjekt å være høygravid og måtte stå på bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg har, ikke så kjekt å være høygravid og måtte stå på bussen.

Du kan jo spørre om å få sitte? :)

Anonymkode: efc60...228

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir plassen til gravide og meget gamle folk som ser veldig dårlig til beins ut. Men heller til en gravid. De fleste eldre jeg har møtt er enten frekke eller rasistiske.

Anonymkode: c20be...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, forstår ikke hvorfor dere gidder sitte som sild i tønne 🙂 

Anonymkode: 249d7...d3e

Fordi de ønsker seg tilbake til ku-vognene som førte til Auschwitz. Liksom. Nostalgi. 

Anonymkode: da64f...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gir plassen til gravide og meget gamle folk som ser veldig dårlig til beins ut. Men heller til en gravid. De fleste eldre jeg har møtt er enten frekke eller rasistiske.

Anonymkode: c20be...2ae

De fleste jeg møter er desperate etter mat, desperasjonen opphører grunnet rikelige tilgang. 

De samme menneskene nekter rusmisbrukere sin mat. Rusmidler i butikkhyllene, rene greier slik at man kan se like flott ut etter en fyllekule. Dere alkoholikere har det bra. Ruse dere uten Stigmaet. Dere har lov til å klage høylytt over alkoholen, som dere jamrer sammen, etter spy-fasen har nådd. Vakkert fellesskap. falskt fellesskap.

Hyklere av verste sort. 

Deasuten oppfører alkoholikere seg minst dobbelt så patetisk i fylla fremfor andre brukere av alternative rusmidler.  

Man skal aldri undervurdere menneskers evne til å unnskylde seg selv. 

De bare står der og er en gedigen unnskyldning for at de er til. 

Anonymkode: da64f...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo spørre om å få sitte? :)

Anonymkode: efc60...228

Ene barnet mitt proklamerte etter en 20 min tid at h*n skulle bli store* om 1 mnd, da fikk jeg et sete av en brydd ungdom sånn at jeg kunne sitte meg ned og ta to av barna på fanget.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gravide, de med mange barn, eldre og folk med synlige fysiske begrensninger. 

Anonymkode: 96e29...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn da det er mye farligere for dem å stå enn for voksne. Eldre kan man se litt an, det samme med gravide. Man kan ofte se det på holdningen og ansiksuttrykket om de sliter.

Anonymkode: 2007d...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg behandler ikke fysisk og psykisk sykdom annerledes, så om det er noen som står og jeg sitter, går jeg alltid bort å spør om vedkommende sliter fysisk eller psykisk.

Anonymkode: 498d0...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 0.49, AnonymBruker skrev:

Kjører ikke buss, og gir ikke bort setet mitt i hverken min Range Rover Sport V8, Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé eller Audi R8 Spyder V10 plus 😉 

Anonymkode: 249d7...d3e

Jeg vil sitte på 🤤

Ja, jeg sikler. Nei, skal ikke sikle i bilene dine 

Jeg trenger heldigvis heller ikke å ta buss. Sist gang jeg tok buss var i... i...? 2017!

Anonymkode: eb991...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravide, hvis jeg er sikker på at de er det. Veldig gamle mennesker  

funksjonshemmede er jeg veldig i tvil om. Det kan fort bli oppfattet som veldedighet istedenfor at det er mest praktisk at man sitter når den er i fart hvis man er blind eller har CP  

apropos funksjonshemminger

Jeg skadet armen min og hadde den i fatle for noen år siden. Ville det ikke vært naturlig å spørre  meg om sitteplass rett og slett fordi det er upraktisk å holde meg fast med bare én arm? Var redd for at bussen skulle bråbremse og at jeg skulle falle og slå armen enda mer.  Fikk ingen plass  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste jeg møter er desperate etter mat, desperasjonen opphører grunnet rikelige tilgang. 

De samme menneskene nekter rusmisbrukere sin mat. Rusmidler i butikkhyllene, rene greier slik at man kan se like flott ut etter en fyllekule. Dere alkoholikere har det bra. Ruse dere uten Stigmaet. Dere har lov til å klage høylytt over alkoholen, som dere jamrer sammen, etter spy-fasen har nådd. Vakkert fellesskap. falskt fellesskap.

Hyklere av verste sort. 

Deasuten oppfører alkoholikere seg minst dobbelt så patetisk i fylla fremfor andre brukere av alternative rusmidler.  

Man skal aldri undervurdere menneskers evne til å unnskylde seg selv. 

De bare står der og er en gedigen unnskyldning for at de er til. 

Anonymkode: da64f...cb4

hæ?

Anonymkode: c20be...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 6.16, AnonymBruker skrev:

Som gravid har jeg enda ikke opplevd å ikke fått sete, men det hender jeg må spørre. At folk sitter i sine egne tanker og ikke får med seg alt får man tåle.

Syns trengt tatt det største problemet var bussjåførene som grisekjører. Da jeg var høygravid sist, ba jeg ofte sjåføren om å vente med å kjøre til jeg hadde fått satt meg.

Anonymkode: 0fd6b...fed

Nettopp. Sjeldent jeg registrerer hvem som kommer på bussen. De gangene jeg ser at det kommer noen med synlig behov (f.eks høygravid, på krykker eller eldre) så tilbyr jeg setet mitt dersom bussen er full. Hvis ikke jeg legger merke til personen så må de klare å spørre. 

Men en gang jeg var på bussen satt jeg på setet der hvor babysetet var. Det på andre siden var helt ledig. Så kom det en mor og sa hun måtte få sitte der med babyen sin. Jeg påpekte at det på andre siden var ledig, så hun kunne jo bare sette seg der. Kom det en til som trengte det setet, så skulle jeg selvfølgelig flytte meg. Nei, det var ikke godt nok. Hun skulle sitte der jeg satt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/15/2019 at 10:29 AM, AnonymBruker said:

Ingen. Jeg er i kontakt med 100+ personer hver dag i jobbsammenheng og har ganske god oversikt over hvor lite respektfulle mennesker er, deriblant de eldste. 

Mange som ikke har tenkt over at de du er jævlig mot også er ute blant folk, for eksempel på kollektivtransport. Man skaper mennesker som ikke er særlig ok å ferdes rundt. 

Hjelper ikke folk med barnevogn, svære kofferter osv. Sier heller ikke ifra når jeg ser at noen mister noe på bakken. Så at en liten unge mistet eller sparket av en sko i butikken nylig. Moren merket det ikke. Den skoen ble liggende for å si det sånn. 

Unntaket er dersom jeg tenker at jeg får noe ut av å være litt ålreit, men ikke mye "verdi" i å hjelpe gamle mennesker eller gravide. 

Anonymkode: bbeca...471

Du høres jo ut som noen som tilhører en av sjeldenhetene da, og godt er det tenker jeg 🙈 det må være et trist liv å leve slik en psykopat gjør. 

 

Til spørsmålet:

Jeg reiser meg for alle som ser ut som de trenger det. Eldre fordi de stort sett er benskjøre og har mindre muskelmasse og mer utsatt ved bråbrems eller kollisjon. Gravide fordi mange har vondt i bekkenet og dessuten har de et sårbart barn i magen som er utsatt ved eventuelt fall. Synlige funksjonsnedsettelser som krykker, rullator, halter, gips på armen osv. foreldre med små barn som bør sikres og beskyttes så ingen faller på dem. Jeg har ingen prioritering da jeg aldri har vært borti å måtte velge mellom trengende. Hadde det oppstått og en gammel mann med rullator og en høygravid dame kommer på full buss der ingen gjør tegn til å bidra.. Da hadde jeg vært behjelpelig med å spørre noen rundt om de kan gi opp setet sitt. 

 

Anonymkode: d55b9...773

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...