Gå til innhold

Hvem hadde du gitt setet ditt til på bussen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjører ikke buss, og gir ikke bort setet mitt i hverken min Range Rover Sport V8, Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé eller Audi R8 Spyder V10 plus 😉 

Anonymkode: 249d7...d3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satt på bussen i Oslo for noen uker siden. Disse bussene er jo uforsvarlig stappa.. det kom tydeligvis inn en gammel dame (som var umulig å se). Plutselig skriker en yngre dame til meg og to yngre jenter som sitter foran meg «kan noen gi setet sitt til damen??» sykt kleint. Og jeg har veldig angst så jeg spratt nærmest opp. Men jeg har store smerter pga ryggprolaps.. så syns egentlig folk kan drite i å være så jævlig hjelpsomme som denne damen liksom skulle være. Enda verre var det at den gamle dama takka henne og ikke meg. Ikke all sykdom syns 

Anonymkode: b154f...9e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt den gamle fremfor den gravide. Selvom man er gravid så klarer man å holde balansen, mange gravide trener jo faktisk relativt hardt også. Eldre er ofte både ustøde og benskjøre. 

Anonymkode: be982...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjeldent vært oppe i situasjonen med full buss/tog og, men jeg har gitt fra meg setet til eldre og til små barn. Selv er jeg en frisk ung kvinne, så med mindre jeg har skadet meg eller noe sånt bør jeg jo reise meg for alle som ser ut til å trenge setet mer enn meg. Og da tenker jeg både eldre, gravide, barn og folk med synlige plager + de som skulle spørre.

Ser noen spør hvorfor man skal reise seg for barn. For min del så er det fordi jeg ikke vil at de skal bli skadet i ett eventuelt krasj eller bråbrems. De er ikke like sterke som oss voksne, i tillegg til at jeg egentlig heller vil bli skadet selv enn at ett barn skal bli det. Plutselig blir de slengt rundt i bussen som filledukker, eller de får store voksne mennesker over seg. I tillegg til at de aller minste gjerne blir fortere slitne enn hva jeg blir.

Det handler jo om å ta vare på dem som kanskje har det litt tøffere enn hva man har det selv. Og de som er litt mer utsatt.

Endret av heipådegsann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du gitt plassen din til en kvinne som var gravid eller en gammel mann/dame. Eller hvem pleier du å gi den til om du velger å gjøre det? 

Å hvorfor? 

 

Anonymkode: 55b54...003

Ja og ja 

De få gangene jeg benytter meg av rutebuss så gir jeg lett opp sitteplassen min til personer som trenger det mer enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er høygravid, og har ikke opplevd at noen har tilbydd meg et sete (busser i Oslo sentrum). 

Men ei ungjente som kjefta på medpassasjerene som satt, da jeg som den eneste reiste meg for ei dame på 80-ish som klart trengte sete (høygravid som ga opp plassen, når ti unge, tilsynelatende friske personer bare ga helt f...)

Jeg er heldigvis i god form, så ikke noe problem å stå. Men blir litt flau på andres vegne, når de er så selvopptatte at de ikke gidder å få med seg det som skjer rundt de! 

Anonymkode: 49279...11b

De satt vel med nesa nedi mobilen og fulgte ikke med på omverdenen. Folk blir særere og særere, og det med buss er et merkelig fenomen.

Så godt som alltid sitter det èn person i hvert eneste dobbeltsete, også når det er ungdommer som kjenner hverandre. Hvorfor kan de ikke sitte sammen og ikke okkupere unødig mye plass? Så blir det plass til moren og barnet som kommer inn på neste bussholdeplass.

Det som er enda særere er at hvis bussen er "full", altså med et menneske i hvert dobbeltsete, så er det ikke snakk om å spørre og sette seg ved siden av noen andre på bussen. Neida, da skal det stås i midtgangen i stedenfor, og til slutt er midtgangen full helt ut mot døra til bussjåføren.

Altså, om man ikke har på seg belte får man 1500 i bot, og så tillater sjåførene at bussene fylles opp i midtgangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fornuftig-mann skrev:

De satt vel med nesa nedi mobilen og fulgte ikke med på omverdenen. Folk blir særere og særere, og det med buss er et merkelig fenomen.

Så godt som alltid sitter det èn person i hvert eneste dobbeltsete, også når det er ungdommer som kjenner hverandre. Hvorfor kan de ikke sitte sammen og ikke okkupere unødig mye plass? Så blir det plass til moren og barnet som kommer inn på neste bussholdeplass.

Det som er enda særere er at hvis bussen er "full", altså med et menneske i hvert dobbeltsete, så er det ikke snakk om å spørre og sette seg ved siden av noen andre på bussen. Neida, da skal det stås i midtgangen i stedenfor, og til slutt er midtgangen full helt ut mot døra til bussjåføren.

Altså, om man ikke har på seg belte får man 1500 i bot, og så tillater sjåførene at bussene fylles opp i midtgangen?

Sånn var det på 80 tallet og, ikke mye mobiler dengang... 

Noen gir bare Beng, og de verste er oftest folk på 40+ etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Fru Uperfekt said:

Sånn var det på 80 tallet og, ikke mye mobiler dengang... 

Noen gir bare Beng, og de verste er oftest folk på 40+ etter min erfaring.

Som gravid har jeg enda ikke opplevd å ikke fått sete, men det hender jeg må spørre. At folk sitter i sine egne tanker og ikke får med seg alt får man tåle.

Syns trengt tatt det største problemet var bussjåførene som grisekjører. Da jeg var høygravid sist, ba jeg ofte sjåføren om å vente med å kjøre til jeg hadde fått satt meg.

Anonymkode: 0fd6b...fed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjører ikke buss, og gir ikke bort setet mitt i hverken min Range Rover Sport V8, Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé eller Audi R8 Spyder V10 plus 😉 

Anonymkode: 249d7...d3e

Gikk du ekstra inn i denne tråden kun for å skryte av bilene dine?

Anonymkode: 152f4...334

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Satt på bussen i Oslo for noen uker siden. Disse bussene er jo uforsvarlig stappa.. det kom tydeligvis inn en gammel dame (som var umulig å se). Plutselig skriker en yngre dame til meg og to yngre jenter som sitter foran meg «kan noen gi setet sitt til damen??» sykt kleint. Og jeg har veldig angst så jeg spratt nærmest opp. Men jeg har store smerter pga ryggprolaps.. så syns egentlig folk kan drite i å være så jævlig hjelpsomme som denne damen liksom skulle være. Enda verre var det at den gamle dama takka henne og ikke meg. Ikke all sykdom syns 

Anonymkode: b154f...9e0

Men med ryggprolaps er vel sitting stort sett det verste man kan gjøre?

Anonymkode: 152f4...334

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte å ta bussen for 15 år siden ble jeg så forundret over at folk flest var så opptatt av seg selv. 

Det passet meg veldig bra. Alle passet på seg selv. Jeg passet på meg selv. 

Nå føler jeg at alt det der er fortid. Nå passer alle på alle. 

Anonymkode: da64f...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk du ekstra inn i denne tråden kun for å skryte av bilene dine?

Anonymkode: 152f4...334

Nei, forstår ikke hvorfor dere gidder sitte som sild i tønne 🙂 

Anonymkode: 249d7...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg velger første som kommer på som tydelig trenger plassen mer enn meg. Det kan være en eldre eller gravid dame, eller bare noen som sliter med å holde balansen. 

Det å gi plassen sin til andre er forresten smittsomt. Dersom jeg gir plassen min til en eldre dame, og det kommer enda en rett bak. Så reiser alltid noen andre seg 🤗 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir sjelden bort plassen, da kroppen som oftest er så kranglete at det er vanskelig å stå med den kjøringen sjåførene her har.

Men når den fungerer, så gir jeg den til den første som ser ut til å trenge den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier gi det til den som ser ut som den trenger det, hvis en er sliten foreksempel 

Anonymkode: 0f2e4...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I og med at jeg har drittdårlige knær, sitter jeg helst. Men barn og skrøpelige eldre blir tilbudt min plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg valgt mellom gravid eller eldre person hadde jeg helt klart valgt den eldre.

Årsaken er at eldre mennesker ikke kan noe for alderdommen, mens graviditeten er 100% selvforskyldt. 

Anonymkode: 8eedf...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av dagsformen. Noen ganger reiser jeg meg ikke fordi jeg ikke kan stå selv, andre ganger reiser jeg meg for eldre som er tydelig ustødige. Mer sjeldent gang reiser jeg meg for eldre generelt. Jeg er selv en av de som ser uforskammet frisk ut, men ikke er det. 

Anonymkode: 9f28a...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravide, eldre og folk med en form for funksjonsnedsetting, som for eksemepel noen som går med krykker.

Ellers tenker jeg at førstemann til mølla-prinsippet gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...