Gå til innhold

Hvem hadde du gitt setet ditt til på bussen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eldre og folk på krykker. Gravide kan stå tenker jeg.

Anonymkode: 152f4...334

Du vet tydeligvis ikke hvor tungt det er å være gravid. De har 5-6 kg hengende i stropper i korsryggen, så den visner bare etter et minutt eller to. I tillegg har mange bekkenplager. Og ved bråbrems er det tryggere for barnet om mor sitter og ikke står i midtgangen.

Usympatisk av deg å ikke ta ekstra hensyn til de aller minste og sårbare blandt oss, eller dennes bærer.

Anonymkode: b61a1...c55

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er høygravid, og har ikke opplevd at noen har tilbydd meg et sete (busser i Oslo sentrum). 

Men ei ungjente som kjefta på medpassasjerene som satt, da jeg som den eneste reiste meg for ei dame på 80-ish som klart trengte sete (høygravid som ga opp plassen, når ti unge, tilsynelatende friske personer bare ga helt f...)

Jeg er heldigvis i god form, så ikke noe problem å stå. Men blir litt flau på andres vegne, når de er så selvopptatte at de ikke gidder å få med seg det som skjer rundt de! 

Anonymkode: 49279...11b

Kronisk sykdom kan sjelden sees utvendig...

 

Før reiste jeg meg for både gamle, gravide, folk med krykker og folk med småbarn etc. Men nå skjer det kun om det nærmer seg min holdeplass med mindre enn ti min, jeg klarer nemlig ikke å stå lengre enn det.

Anonymkode: 62d77...ddb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kronisk sykdom kan sjelden sees utvendig...

 

Før reiste jeg meg for både gamle, gravide, folk med krykker og folk med småbarn etc. Men nå skjer det kun om det nærmer seg min holdeplass med mindre enn ti min, jeg klarer nemlig ikke å stå lengre enn det.

Anonymkode: 62d77...ddb

Så selvsagt skal ikke du reise deg. Men tviler på at 100% av reisende hjem fra jobb i Oslo sentrum en ettermiddag har skjulte plager... 

Anonymkode: 49279...11b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen. Jeg er i kontakt med 100+ personer hver dag i jobbsammenheng og har ganske god oversikt over hvor lite respektfulle mennesker er, deriblant de eldste. 

Mange som ikke har tenkt over at de du er jævlig mot også er ute blant folk, for eksempel på kollektivtransport. Man skaper mennesker som ikke er særlig ok å ferdes rundt. 

Hjelper ikke folk med barnevogn, svære kofferter osv. Sier heller ikke ifra når jeg ser at noen mister noe på bakken. Så at en liten unge mistet eller sparket av en sko i butikken nylig. Moren merket det ikke. Den skoen ble liggende for å si det sånn. 

Unntaket er dersom jeg tenker at jeg får noe ut av å være litt ålreit, men ikke mye "verdi" i å hjelpe gamle mennesker eller gravide. 

Anonymkode: bbeca...471

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree

Vanligvis gir jeg setet til eldre mennesker, gravide eller personer med mange vesker, eller kvinner med babyer. Jeg tror at hvis jeg ikke bærer noe eller bærer noe som jeg kan holde med en hånd, kan jeg gi litt plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke så ofte man må velge mellom de to? Begge kan ha behov for å sitte, noen eldre er dårlige til beins og blir fort veldig slitne av å stå, med vonde hofter og diverse, mens noen gravide har plager som gjør det vondt å stå lenge og jo mer høygravid de er jo mer vekt har de å bære på magen som gjør det slitsomt å stå lenge. 

Anonymkode: 5c605...228

Helt riktig, og hver gravid opplever jo forskjellig. Vet om noen som ble mye svimmel og kvalm når de måtte stå lenge.. 

Anonymkode: d8ed7...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen. Jeg er i kontakt med 100+ personer hver dag i jobbsammenheng og har ganske god oversikt over hvor lite respektfulle mennesker er, deriblant de eldste. 

Mange som ikke har tenkt over at de du er jævlig mot også er ute blant folk, for eksempel på kollektivtransport. Man skaper mennesker som ikke er særlig ok å ferdes rundt. 

Hjelper ikke folk med barnevogn, svære kofferter osv. Sier heller ikke ifra når jeg ser at noen mister noe på bakken. Så at en liten unge mistet eller sparket av en sko i butikken nylig. Moren merket det ikke. Den skoen ble liggende for å si det sånn. 

Unntaket er dersom jeg tenker at jeg får noe ut av å være litt ålreit, men ikke mye "verdi" i å hjelpe gamle mennesker eller gravide. 

Anonymkode: bbeca...471

Eh..du har god oversikt over hvor lite respektfulle mennesker er, og ønsker å føye deg inn i rekken av dem..? De du beskriver er jo deg selv? Ønsker du forandring, må forandringen starte hos den som ønsker forandringen. Du ville blitt overrasket over hvor smittsomt feks hjelpsomhet og normal høflighet er. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs egentlig litt hvor jeg sitter. Hvis jeg sitter veldig langt bak og det er mange mennesker i veien så gjør det ikke siden det da vil være vanskelig for den som trenger det å i det hele tatt komme seg frem til der jeg sitter.

Ellers pleier jeg å reise meg for gamle eller andre som ser ut som de har behov for å sitte. Opplever egentlig aldri dilemmaet der jeg må velge mellom flere personer. Stort sett så er det andre som reiser seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir fra meg setet mitt til eldre og uføre. Ingen andre. Jeg sliter med smerter i ryggen og har problem med å stå ved lengre avstander.

Anonymkode: 94924...146

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre som ser skrøpelige ut (altså ikke bare person med grått hår, mange eldre er jo spreke til de er over 70), synlig funksjonshemmede (gir gjerne plassen til usynlig funksjonshemmede, altså, men da må de nesten be om det selv), folk som er skada (på krykker f.eks) eller høygravide. 

Gir ikke plassen til barn, ungdommer eller tilsynelatende friske voksne i sin beste alder. Folk som har en usynlig sykdom som gjør at de trenger å sitte, må spørre om det, de kan ikke forvente at andre skal være synske heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Gir setet til eldre , gravide og andre som ser ut til å trenge det og selvsagt barn. :) 

Hvorfor det? Friske barn og ungdom har vel minst behov for å sitte av alle mennesker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen. Jeg er i kontakt med 100+ personer hver dag i jobbsammenheng og har ganske god oversikt over hvor lite respektfulle mennesker er, deriblant de eldste. 

Mange som ikke har tenkt over at de du er jævlig mot også er ute blant folk, for eksempel på kollektivtransport. Man skaper mennesker som ikke er særlig ok å ferdes rundt. 

Hjelper ikke folk med barnevogn, svære kofferter osv. Sier heller ikke ifra når jeg ser at noen mister noe på bakken. Så at en liten unge mistet eller sparket av en sko i butikken nylig. Moren merket det ikke. Den skoen ble liggende for å si det sånn. 

Unntaket er dersom jeg tenker at jeg får noe ut av å være litt ålreit, men ikke mye "verdi" i å hjelpe gamle mennesker eller gravide. 

Anonymkode: bbeca...471

Fy f•••, for en tulling du er! Du er jo selv en av de respektløse menneskene du snakker om!

Anonymkode: 62d77...ddb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Vera skrev:

Eh..du har god oversikt over hvor lite respektfulle mennesker er, og ønsker å føye deg inn i rekken av dem..? De du beskriver er jo deg selv? Ønsker du forandring, må forandringen starte hos den som ønsker forandringen. Du ville blitt overrasket over hvor smittsomt feks hjelpsomhet og normal høflighet er. 

Klar over at jeg er like ille eller verre enn dem. Hvis noen skal endre seg, så er det de som er respektløse mot visse yrkesgrupper helt uten grunn. 

Anonymkode: bbeca...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alkoholist

Hadde nok gitt plassen til en eldre person, en gravid eller en med krykker. Men til dags dato har jeg enda ikke sittet på bussen uten at det har vært ledige seter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Oslo og her er bussene alltid fulle. Reiser meg for:

- Gravide

- Folk med krykker

- Eldre

- Barn

- Folk med andre synlige handikap/skader (brukket arm for eksempel).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du gitt plassen din til en kvinne som var gravid eller en gammel mann/dame. Eller hvem pleier du å gi den til om du velger å gjøre det? 

Å hvorfor? 

 

Anonymkode: 55b54...003

Gir setet mitt til de jeg føler trenger det. Gravide/eldre/syke/de som går på krykker eller brekt arm (skadede) etc.. 

Jeg er frisk og rask. Godhet. Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, #Rasshøl said:

Gravide kan jo ha vond rygg, bekkenløsning, osv. Hvorfor kan du ikke være hyggelig mot gravide også?

Og noen har vondt i ryggen uten å være verken gamle eller gravide, har du tenkt på det? Jeg gir fra meg setet de gangene noen ser ut til å trenge det mer, dvs stort sett eldre med krykker e.l. 

Anonymkode: 71b11...f9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest ingen, fordi jeg fryser til av frykt og blir helt handlingslammet. Derfor sitter jeg svært sjeldent. Det kan være 3 stk på bussen og jeg tørr ikke å sette meg. Livet med angst er noe dritt.

Anonymkode: 6af5f...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...