AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #1 Skrevet 15. september 2019 Hadde du gitt plassen din til en kvinne som var gravid eller en gammel mann/dame. Eller hvem pleier du å gi den til om du velger å gjøre det? Å hvorfor? Anonymkode: 55b54...003
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #2 Skrevet 15. september 2019 Pleier gi til de som ser ut til å trenge det, men har fått sure reaksjoner så ofte i årenes løp at jeg gjør det sjeldnere og sjeldnere. Anonymkode: ee064...6b4 2
visp Skrevet 15. september 2019 #3 Skrevet 15. september 2019 Jeg spør alltid om gravide eller eldre vil ha setet om det er fullt. Eller også en mor/far med flere unger å holde styr på. Hvorfor? Fordi det er noen som trenger det mer enn meg. 11
Jr.Garcon Skrevet 15. september 2019 #4 Skrevet 15. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde du gitt plassen din til en kvinne som var gravid eller en gammel mann/dame. Eller hvem pleier du å gi den til om du velger å gjøre det? Å hvorfor? Anonymkode: 55b54...003 Jeg hadde spurt - en åpenbart gravid dame, en gammel mann/dame, eller en person med krykker - om de ville ha setet mitt. Hvorfor? Fordi jeg skammer meg over å være menneske når jeg leser i avisa om høygravide som må sitte på gulvet fordi ingen av de 40 som sitter i togkupeen har vett på å reise seg. Å fordi det er hyggelig og være hyggelig Pluss jeg hadde satt pris på tilbudet selv om jeg f.eks. gikk på krykker, og jeg prøver å leve etter den "vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg". 12
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #5 Skrevet 15. september 2019 Kommer an på dagsform og hvor langt jeg skal. Lengre turer får noen som er friskere enn meg gi fra seg setet. Samme om jeg har dårlige dager. Ikke all sykdom sees på yttersiden tross alt. Anonymkode: 5a7f1...c7d 10
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #6 Skrevet 15. september 2019 Litt dårlig forklart kanskje 🙈 men med hvorfor mener jeg hvorfor dere isåfall velger for eksempel en gravid dame fremfor en eldre etc. Ts Anonymkode: 55b54...003
Husholdning1 Skrevet 15. september 2019 #7 Skrevet 15. september 2019 Ingen. De kan sette seg på et av de ca 30. ledige setene i stedet.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #8 Skrevet 15. september 2019 Jeg spør som regel folk som står oppreist med mindre de ser ut til å være sunne ungdommer. Om jeg tar buss i 40 minutter og en 30år gammel frisk mann står foran meg, så kan jeg godt spørre om han vil sitte nedpå litt slik at vi kan bytte. Da jeg var høygravid med førstemann tok jeg mye buss. Var sommer, og man så tydelig at jeg var skikkelig gravid, men jeg opplevde aldri at noen spurte. Husker en gang at bussjåføren ropte at noen kunne tilby den gravide en plass😳🙈 Døde av flauhet da, men jeg hadde ekstreme bekkenplager, så det var skikkelig vondt å stå alle bussturene. Anonymkode: 66783...508 8
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #9 Skrevet 15. september 2019 Er oppmerksom når det kommer nye mennesker på en full buss. Man ser lett om noen ønsker å sitte, eller ikke. Du ser gjerne de vrir litt på seg, ser seg rundt, kaster kanskje et par spørrende eller irriterte blikk. Hopper ikke opp med en gang jeg ser en dame med kul på magen eller noen med litt grått hår, mange er spreke og raske, og synes bare det er flaut å bli tilbudt et sete de ikke trenger. Har blant annet stått 40 minutter i 35+ grader på svingete veier i Hellas, etter å ha gitt setet til en eldre. Det er eneste gangen jeg tenkte f***. Men generelt er jeg ung og frisk, og merker liten forskjell på om jeg står eller sitter. Anonymkode: b6fbf...14f 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #10 Skrevet 15. september 2019 Prøver som regel å gi bort setet til gravide og eldre, men har opplevd at noen eldre har blitt irritable når jeg har spurt om de vil sitte.. Anonymkode: b41cb...ebb 1
Gjest #Rasshøl Skrevet 15. september 2019 #11 Skrevet 15. september 2019 Jeg pleier å gi fra meg setet til hvem som helst, som ser ut til å trenge det. Jeg gjør det ofte på toget (tar sjeldent buss), fordi jeg klarer ikke å sitte stille så lenge av gangen uten å få mark i ræva. Jeg spør alltid om noen som står, vil ha mitt sete når det er fullt.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #12 Skrevet 15. september 2019 Jeg pleier bare å reise meg og stå om bussen er full og noen trengende er i nærheten. Så får de ta plassen om de vil. Hvis de ikke vil ha plassen har jeg ikke spurt og de blir ikke fornærma. Når jeg reiser meg pleier setet å bli tatt kjapt, nesten alltid en dame. Ikke alltid så gammel heller Anonymkode: d7d4d...77a
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #13 Skrevet 15. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleier bare å reise meg og stå om bussen er full og noen trengende er i nærheten. Så får de ta plassen om de vil. Hvis de ikke vil ha plassen har jeg ikke spurt og de blir ikke fornærma. Når jeg reiser meg pleier setet å bli tatt kjapt, nesten alltid en dame. Ikke alltid så gammel heller Anonymkode: d7d4d...77a Det er derfor du må spørre de som ser trengende ut, ellers smetter en annen rakker inn. Anonymkode: 5c605...228 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #14 Skrevet 15. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Litt dårlig forklart kanskje 🙈 men med hvorfor mener jeg hvorfor dere isåfall velger for eksempel en gravid dame fremfor en eldre etc. Ts Anonymkode: 55b54...003 Det er vel ikke så ofte man må velge mellom de to? Begge kan ha behov for å sitte, noen eldre er dårlige til beins og blir fort veldig slitne av å stå, med vonde hofter og diverse, mens noen gravide har plager som gjør det vondt å stå lenge og jo mer høygravid de er jo mer vekt har de å bære på magen som gjør det slitsomt å stå lenge. Anonymkode: 5c605...228 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #15 Skrevet 15. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleier bare å reise meg og stå om bussen er full og noen trengende er i nærheten. Så får de ta plassen om de vil. Hvis de ikke vil ha plassen har jeg ikke spurt og de blir ikke fornærma. Når jeg reiser meg pleier setet å bli tatt kjapt, nesten alltid en dame. Ikke alltid så gammel heller Anonymkode: d7d4d...77a Gjør mye det samme som deg, velger ofte å stå om det er få plasser slik at det er større sannsynlighet for at de som har behov får plass. Ellers reiser jeg meg for eldre, de som synlig sliter med å stå/gå, gravide og de som har med barn i bhg alder. Nå er jeg gravid, det synes ikke når jeg har på yttertøy selv om jeg er godt over halvveis. Da kan jeg slumpe til å være damen som kaprer setet. Blir så svimmel og sliten av å stå. Anonymkode: 47de6...4d2 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #16 Skrevet 15. september 2019 Eldre og folk på krykker. Gravide kan stå tenker jeg. Anonymkode: 152f4...334 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #17 Skrevet 15. september 2019 Ingen. Anonymkode: 0f921...ef6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #18 Skrevet 15. september 2019 Jeg er høygravid, og har ikke opplevd at noen har tilbydd meg et sete (busser i Oslo sentrum). Men ei ungjente som kjefta på medpassasjerene som satt, da jeg som den eneste reiste meg for ei dame på 80-ish som klart trengte sete (høygravid som ga opp plassen, når ti unge, tilsynelatende friske personer bare ga helt f...) Jeg er heldigvis i god form, så ikke noe problem å stå. Men blir litt flau på andres vegne, når de er så selvopptatte at de ikke gidder å få med seg det som skjer rundt de! Anonymkode: 49279...11b 4
Gjest #Rasshøl Skrevet 15. september 2019 #19 Skrevet 15. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eldre og folk på krykker. Gravide kan stå tenker jeg. Anonymkode: 152f4...334 Gravide kan jo ha vond rygg, bekkenløsning, osv. Hvorfor kan du ikke være hyggelig mot gravide også?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #20 Skrevet 15. september 2019 Jeg prøver å følge med på dem som kommer ombord, og reiser meg når jeg mener en annen bør ha min plass. Reiser meg, peker og smiler så ingen andre smetter inn. Det kan være eldre, gravide, mindre barn. Hater selv å ha barna mine stående i midtgangen, blir det bråbrems og en bøling voksne faller på dem så blir de fort veldig skadet. Anonymkode: b61a1...c55 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå