Danseren01 Skrevet 13. september 2019 #1 Del Skrevet 13. september 2019 Vil vitenskap ta over religion? Jeg vil bare vite hva dere synes. Jeg er ikke religiøs selv, men har mine tanker og ideer på vitenskap og religion. Hva tror dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #2 Del Skrevet 13. september 2019 Man trenger da ingenting til å "ta over" for religion, like lite som man trenger noe til å ta over for tro på tannfeen eller julenissen. Anonymkode: a38a9...d58 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HalldirV2 Skrevet 13. september 2019 #3 Del Skrevet 13. september 2019 6 minutter siden, Danseren01 skrev: Vil vitenskap ta over religion? Jeg vil bare vite hva dere synes. Jeg er ikke religiøs selv, men har mine tanker og ideer på vitenskap og religion. Hva tror dere? Definer hva du mener med "ta over"? Sist jeg sjekket blir verden bare mer religiøs, så ingenting tyder på at vitenskapen utkonkurrerer religion. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 13. september 2019 #4 Del Skrevet 13. september 2019 Det har det allerede gjort! Hvor mange er det som er personlig kristne i Norge idag og som tror på Guds skapelse idag? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 13. september 2019 #5 Del Skrevet 13. september 2019 23 minutter siden, Danseren01 skrev: Vil vitenskap ta over religion? Jeg vil bare vite hva dere synes. Jeg er ikke religiøs selv, men har mine tanker og ideer på vitenskap og religion. Hva tror dere? Det høres ut som om du likestiller vitenskap og religion når det kommer til epistemologi. og evnen til å levere fakta om virkeligheten vi lever i.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 13. september 2019 #6 Del Skrevet 13. september 2019 13 minutter siden, Danseren01 skrev: Vil vitenskap ta over religion? Jeg vil bare vite hva dere synes. Jeg er ikke religiøs selv, men har mine tanker og ideer på vitenskap og religion. Hva tror dere? Nei, det tror jeg ikke. Konteksten og behovet for religion og vitenskap er forskjellig. Sånn sett kan man hevde at religion i større og større grad tar over for vitenskap ettersom vitenskapen i mindre og mindre grad gir rom for håp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #7 Del Skrevet 13. september 2019 1 time siden, Danseren01 skrev: Vil vitenskap ta over religion? Jeg vil bare vite hva dere synes. Jeg er ikke religiøs selv, men har mine tanker og ideer på vitenskap og religion. Hva tror dere? Det blir som å spørre om vann kommer til å overta for brød. Bibelen beveger seg ikke inn på vitenskapens domene om man da ikke leser den bokstavelig. Anonymkode: 8eee5...2ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #8 Del Skrevet 13. september 2019 Tvilsomt. Folka som ville trodd på religion begynner jo bare å tro på andre ting som f.eks. Oljer som kan kurere ting, spøkelser, antivaksinasjon, at jorda er flat. Noen folk må bare ha noe irrasjonellt å tro på. Anonymkode: eb917...cd4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #9 Del Skrevet 28. september 2019 På 13.9.2019 den 15.03, AnonymBruker skrev: Tvilsomt. Folka som ville trodd på religion begynner jo bare å tro på andre ting som f.eks. Oljer som kan kurere ting, spøkelser, antivaksinasjon, at jorda er flat. Noen folk må bare ha noe irrasjonellt å tro på. Anonymkode: eb917...cd4 Og med "noen folk" mener du over 90% av verdens befolkning. De du mener er "rasjonelle" er og forblir en ubetydlig minoritet i verden, heldigvis. Religion har kommet for å bli. Anonymkode: 8d62c...690 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gry H. Skrevet 28. september 2019 #10 Del Skrevet 28. september 2019 Det er jo lov å håpe.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #11 Del Skrevet 28. september 2019 tvert i mot - ser dessverre ut som om religion tar over for vitenskapen. Antivitenskap/antifakta blomstrer. En ting er nå flatjorderer og chemtrailerer, de er nok stort sett harmløse - men verre med antivaxerer og klimafaktafornekterere - deres handlinger får konsekvenser. Se på alle som støtter den pengegriske alternativhelseindustrien - tarmskylling, detox, vitaepro, kapslerforalt, naturlig er sundt, ++ mye av dette er religion. Anonymkode: 38540...c93 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #12 Del Skrevet 28. september 2019 Nei. Anonymkode: 51f81...2a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #13 Del Skrevet 30. september 2019 På 28.9.2019 den 19.08, AnonymBruker skrev: tvert i mot - ser dessverre ut som om religion tar over for vitenskapen. Antivitenskap/antifakta blomstrer. En ting er nå flatjorderer og chemtrailerer, de er nok stort sett harmløse - men verre med antivaxerer og klimafaktafornekterere - deres handlinger får konsekvenser. Se på alle som støtter den pengegriske alternativhelseindustrien - tarmskylling, detox, vitaepro, kapslerforalt, naturlig er sundt, ++ mye av dette er religion. Anonymkode: 38540...c93 Nei, det er det ikke. Noen kan kanskje engasjere seg så mye at det kan tolkes som fanatisme og at man dermed setter dette i bås med religiøse fanatikere. Men tarmskylling er ikke og kan ikke bli en religion. Anonymkode: 8eee5...2ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 30. september 2019 #14 Del Skrevet 30. september 2019 I Amerika så er jo kreasjonister på offensiven så vi får se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #15 Del Skrevet 30. september 2019 Vitenskap er jo blitt religion. Anonymkode: fc692...a64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirkelen Skrevet 9. november 2019 #16 Del Skrevet 9. november 2019 Dessverre er nok svaret nei. Folk bryr seg ikke om hva som er sant, eller rimelig. De vil tro det de ønsker å tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #17 Del Skrevet 9. november 2019 Må vitenskap utelukke tro? Anonymkode: 96761...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirkelen Skrevet 9. november 2019 #18 Del Skrevet 9. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må vitenskap utelukke tro? Anonymkode: 96761...d6c Nei. Men det forutsetter at du først faktisk vet hva som er vitenskapelig avdekket, og hvilke teorier om verden som har størst støtte i dokumentasjon og bevismateriale. Deretter kan du eventuelt spekulere videre, og velge å tro på andre ting som er utenfor det vitenskapelig kjente: Gud, sjel, skjebne, det metafysiske og paranormale, og så videre. Men i praksis fungerer det sjelden slik. Folk tror først, og deretter blåser de i hva vitenskapen sier. Alle de store verdensreligioner strider mot et vitenskapelig verdensbilde. Om du ikke «omtolker» dem til det ugjennkjennelige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #19 Del Skrevet 9. november 2019 35 minutter siden, Sirkelen said: Nei. Men det forutsetter at du først faktisk vet hva som er vitenskapelig avdekket, og hvilke teorier om verden som har størst støtte i dokumentasjon og bevismateriale. Deretter kan du eventuelt spekulere videre, og velge å tro på andre ting som er utenfor det vitenskapelig kjente: Gud, sjel, skjebne, det metafysiske og paranormale, og så videre. Men i praksis fungerer det sjelden slik. Folk tror først, og deretter blåser de i hva vitenskapen sier. Alle de store verdensreligioner strider mot et vitenskapelig verdensbilde. Om du ikke «omtolker» dem til det ugjennkjennelige. Dette er bare din mening. Jeg jobber selv vitenskapelig, og har en tro som ikke er i konflikt med dette. Jeg kjenner svært mange vitenskapsfolk som ikke har noen konflikt mellom tro og vitenskap, og jeg ble oppdratt av en prest som heller ikke fant noen motsetning. At du sier det ikke er slik, gjør ikke det til en sannhet. Som troende er jeg veldig lei av at folk forteller meg hva jeg og mine likesinnede mener om ulike ting. Det vet vi nok best selv. Anonymkode: 0fdfe...a8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #20 Del Skrevet 9. november 2019 Min teori er at menneskeheten består av en betydelig andel av lettlurte. Hvis disse slutter å tro på religion begynner de bare å tro på noe annet irrasjonellt. Flat jord, vaksiner som fører til autisme, essensielle oljer som "kurerer" ting osv. Anonymkode: eb917...cd4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå