Gå til innhold

Pengeproblemer... Kredittgjeld på ca 50 000


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Hva i huleste har dere forsikret for den prisen?? Jeg har en splitter ny Tesla x forsikret for 14000 i året!!! Før det hadde jeg i tillegg en Kia og den betalte jeg 700 for hver 3. Måned det var kun ansvar. 

Anonymkode: d73f2...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei uføreforsikring og kasko må dere ha. 

Anonymkode: 4fa3b...af8

Du må faktisk skaffe deg oversikt, det er ikke en sitt ansvar å holde oversikt - og bli kvitt ungdomsbilene og kjøp noe som ikke koster å forsikre.

Anonymkode: 2b97d...0a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på at det dere betaler for forsikringer er helt vanvittig. 

Jeg har hus, bil, utvidet reiseforsikring for hele familien, utleieforsikring, kjæledyrforsikring for 2 hunder, samt barneforsikring for 2 barn, og betaler totalt rundt 2000 kr i mnd, selv om altså tillegg på reiseforsikring og også på husforsikring, for å dekke mer enn standard. 

Dere har riktig nok en ekstra bil, men det er likevel helt hinsides normalt å betale så mye for forsikringer. 

Anonymkode: 1fed2...3bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver selv at det er samboer som har oversikten over forsikringene. Der er saken klar: Han lurer deg hvis han sier dere betaler 12 000 i måneden i forsikringer.

Anonymkode: 44efc...a95

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet om dere betaler 7000 i måneden i bilforsikring på to biler! Det er mer sannsynlig 7000 i året om det er snakk om to gamle biler. 

Anonymkode: 1be1f...9ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi betaler ca 7000 i bil forsikringer (vi har 2, noe vi MÅ ha.. Går ikke å bo her uten bil). 

5000 i husforsikringer

crazy

Anonymkode: 29fae...ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler 4000 mnd i forsikring. Der er en fullkasko bil, tre delkasko biler, fire årsavgifter, to hus, en motorsykkel, en båt, en garasje, to barneforsikringer, innbo, utleie, livsforsikring og uføreforsikring til meg (samboer får ikke). Vi har toppdekning på det meste (bortsett fra de tre delkaskobilene)

Sånn til sammenligning. 

Anonymkode: c3716...c2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi betaler 4000 mnd i forsikring. Der er en fullkasko bil, tre delkasko biler, fire årsavgifter, to hus, en motorsykkel, en båt, en garasje, to barneforsikringer, innbo, utleie, livsforsikring og uføreforsikring til meg (samboer får ikke). Vi har toppdekning på det meste (bortsett fra de tre delkaskobilene)

Sånn til sammenligning. 

Anonymkode: c3716...c2a

Og reiseforsikring er også inni der. 

Anonymkode: c3716...c2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver selv at det er samboer som har oversikten over forsikringene. Der er saken klar: Han lurer deg hvis han sier dere betaler 12 000 i måneden i forsikringer.

Anonymkode: 44efc...a95

Signerer denne. Mer sannsynlig at samboer setter av noen tusen til sitt eget forbruk eller egen sparing.

Utover å få billigere forsikring(ring rundt til forskjellige selskap og spør om pris) så kan du selge ting. Selg iPad, nye telefoner, kutt ut netflix, spotify osv, selg sofaen og kjøp en billig på Finn, selg klær og sko dere ikke trenger, om du så selger ti plagg til hundre kroner hver, er det i hvert fall 1000 kr. Alt hjelper. Man finner så mye gratis på Finn at man kan møblere et hjem.

Anonymkode: 0d68d...ff0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke om redusert foreldrebetaling hos kommunen. Alle familier skal betale maks 6% av sin samlet inntekt. Så du skal betale mye mindre enn 3300 i barnehage

Anonymkode: 49657...35d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart. Ingen tvil om at du må melde deg inn i familieøkonomien.

Sjekk om du kan få mer stønad hos Lånekassen med tanke på at du har barn.

sjekk om dere betaler for mye for bhg. Det er ulikt fra kommune til kommune, men har familien under en viss sum i mnd, kan man få den en del redusert.

og ja: gå over forsikringene deres! Summene er helt ville. 

Og du må være ærlig med mannen din. Fortell om gjelden. Du har brukt penger på «fornuftige» ting (bilstol, ting til barna etc), og summen er ikke hinsides. Dere kan fint klare å nedbetale gjelden, men dere må samarbeide og hjelpe hverandre.

Anonymkode: f990a...499

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det MANGE ting som ikke går opp i opp. Det aller første er at dere sammen ikke tjener godt nok til å brødfø en hel familie. Du har jo egentlig ikke råd til å være student, i alle fall ikke når du ikke har deltidsjobb. De aller fleste studenter uten barn har jo deltidsjobb og får inn penger i kassa på den måten, det er ganske åpenbart at ingen kan leve på de 8500 kronene.

Så er det de høye utgiftspostene deres! Jeg ser ikke helt hvordan du kan forsvare at dere må ha to biler, når det åpenbart er ekstrem luksus? Jeg ser at du skriver at dere må ha det der dere bor, men her må det fins en bedre løsning. Er skolen du er student ved så langt unna at du absolutt MÅ kjøre? Og kan du ikke sitte på med din samboer som har bil? Går det ingen kollektivtrafikk der du bor, buss f.eks.? De fleste som har lappen er jo under inntrykket at de "må" ha bil, men det er vel ikke alltid sannheten. Ofte bør man klare seg rikelig med 1 bil, og bussen/t-banen/toget/sykkel. Huslån + billånet er ikke urovekkende høyt, men jeg reagerer på at det fortsatt er langt over deres evne til å betale. Barnehage må jo betales så den er grei. Så det er nok disse transportkostnadene deres og utgiftene på bil som er hinsides. 

Så kommer vi over på den mentaliteten som ligger til bunns her - 2 barn, 2 voksne som skal ivareta økonomi og hus og hjem for å skape et trygt, stabilt hjem for fremtiden til barna, men så tar man 50 000 kr i kredittgjeld? Ikke den beste løsningen. Særlig når dere som skal drive denne familien AS ikke prater sammen. Du er jo ikke ærlig om din økonomiske tilstand overfor han, og det er jo heller ikke riktig. Det er greit at dere har en slags underliggende "fordeling" av utgifter - han betaler på hus og hjem og regninger, mens du betaler bilstoler og ting til barna. Men dere må jo faktisk snakke om hva dere kan gjøre her. Voksne mennesker med 1 barn og 1 på vei kan jo ikke drive å låne flere tusen kroner hos familien hver eneste måned. Det sier seg selv at det ikke fungerer i det lange løp.

Slik jeg ser det er det kort og enkelt tre ting som må på plass:
1. Du må snakke med samboeren din om din økonomiske situasjon og være ærlig om den
2. Dere må få opp inntekten, eller ned utgiftene
3. Og du må betale ned på gjelden din med den økte likviditeten du får deretter

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver selv at det er samboer som har oversikten over forsikringene. Der er saken klar: Han lurer deg hvis han sier dere betaler 12 000 i måneden i forsikringer.

Anonymkode: 44efc...a95

Nei, han får regning med totalpris fra forsikringen.. Han har bil på egen forsikring der begge kommer på to regninger. Hus og resten er samlet på den andre, eller så var det bil og det andre på en, og hus på egen.. Jeg har sett de selv, men står ikke akkurat med de nå til å huske detaljer.. Trådstarter. 

Anonymkode: d84fc...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Signerer denne. Mer sannsynlig at samboer setter av noen tusen til sitt eget forbruk eller egen sparing.

Utover å få billigere forsikring(ring rundt til forskjellige selskap og spør om pris) så kan du selge ting. Selg iPad, nye telefoner, kutt ut netflix, spotify osv, selg sofaen og kjøp en billig på Finn, selg klær og sko dere ikke trenger, om du så selger ti plagg til hundre kroner hver, er det i hvert fall 1000 kr. Alt hjelper. Man finner så mye gratis på Finn at man kan møblere et hjem.

Anonymkode: 0d68d...ff0

Nei nei nei... Jeg har full oversikt over hans kontoer, han skjuler ikke telefonen for meg når han sitter på nettbanken akkurat. Jeg kan sitte i armene hans mens han betaler... Han ser ikke på mine utgifter da. Her er det ikke vits å spekulere i at samboeren min setter penger til siden, når det ikke er det innlegget handler om, og langt i fra stemmer. 

 

Alt vi har er vel til gis bort marked desverre men takk for tips👍 har gitt bort klær uansett om det har vært nytt til Romania og litt div, så der har jeg nesten for lite til meg selv igjen, så jeg kan ikke selge klær.. 😔

Anonymkode: d84fc...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt dyre bilforsikringer.... Vi har to biler fra 2008, begge med fullkasko. Den ene er en stor og dyr SUV. Betaler 800,- på den ene bilen og 1100,- på SUVen.

Anonymkode: 4e8f9...add

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei uføreforsikring og kasko må dere ha. 

Anonymkode: 4fa3b...af8

En bil fra 2004 er sjelden verdt mer enn 20-30000, man har ikke fullkasko på en så gammel bil som er så lite verdt! Bulker man så fikser man jo ikke det på en så gammel bil. Totalvraker man selv, så har man jo kjørt veldig uforsiktig, for å si det mildt. 

Anonymkode: 0e29e...913

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 000 klarer du betale ned over tid. Det er ikke hinsides mye og mange har pådratt seg langt verre gjeld. Etterhvert får du sikkert en jobb og kan betale ned raskere. Ikke stress deg ihjel over dette, virkelig. 

Anonymkode: 70ace...fbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det i hvert fall to ting som må ordnes opp i det ene er forsikringene for det er jo helt hinsides å betale nesten 150.000 i året hvis det er snakk om helt vanlige forsikringer på hus og bil! Det er nesten så jeg ikke tror det er mulig. Hvis det er mannen din som har tegnet disse så synes jeg nesten han har like mye å svare for som deg med dine 50.000 i kredittgjeld for han kan jo ikke ha fulgt særlig godt med i timen. 

Det andre er selvfølgelig at du må fortelle ham om din kredittgjeld. Den bør det jo for øvrig ikke ta all verdens tid å bli kvitt (Hvis det virkelig stemmer at dere betaler så mye) hvis dere får ryddet opp i forsikringene deres. 

Resten av utgiftene deres ser jo greie ut. Å betale 9.000 til sammen i hus- og billån er ikke mye i våre dager så den utgiften kan dere neppe klare å redusere særlig mye. Uføreforsikringer bør dere også fortsette å ha og spesielt nå som du er student og ikke har inntekt som gir deg rettigheter dersom noe skulle skje. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mannen din også student, men har deltidsstilling? Eller, hvorfor tjener han så lite?

Hvem av dere er først ferdig med studiene og kan gå ut i full jobb? Den andre bør vurdere å ta en pause fra studiene og heller få seg en jobb som nattevakt eller noe annet som betaler relativt godt. 

Anonymkode: d95fa...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...