Gå til innhold

Pengeproblemer... Kredittgjeld på ca 50 000


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student, så jeg lever på maks lån 8500, som er svært lite for oss.  Min samboer får ca 22. etter skatt. Vi er en familie på snart 4. Jeg har prøvd å søkt deltidsjobb uten å fortelle at jeg er gravid, men får ikke svar... 

Lei av å låne penger av familie 😓

Vi betaler ca 7000 i bil forsikringer (vi har 2, noe vi MÅ ha.. Går ikke å bo her uten bil). 

5000 i husforsikringer

9000 med billån og huslån inkl renter

1000 i strøm 

3000 i drivstoff med begges bil

1000 i bom

++ små regninger 

Barnehage 3300

3-4000 i mat

Så ca 33300,- så har vi ca 3000... Altså vi må alltid låne litt av foreldrene våre😓

Jeg har kreditt så det holder fra tidligere.. Har nylig tatt førerprøve så jeg har kun fått betalt minstebeløp i ca 8 måneder. 25 000 i bank norwegian og 25 000 via Klarna delbetaling har jeg nå. Norwegianbank var ikke makset (grensen er 25 der), men jeg har nylig samlet fra Svea og litt div. Jeg syntes dette er flaut og samboeren min ANER ikke hvor mye jeg egentlig har å betale på 😭 grunnen til at det har blitt så mye er at han har alltid stått for hus regninger, bil osv, men jeg har kjøpt bilstoler, og div til barnet vårt. Trenger ikke kommentarer på hvor dum jeg er, men vær så snill, hvordan kan jeg få nedbetalt dette på kortest mulig tid med hva vi står igjen med i mnd? 

Anonymkode: d84fc...3b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har veldig høye forsikringer, dere bør gå inn på feks forsikrings portalen eller lignende å be om tilbud, der kan dere spare mye. Du bør også legge alle kort på bordet ovenfor samboeren din, forklare hvorfor du har pådratt deg så mye gjeld  og sett opp en penge plan sammen. Gå igjennom små regninger, er det strømme tjenester som dere kan klare dere uten en periode?  Vurder å samle all gjeld i et forbrukslån med bedre rente eller les deg opp på «snøball metoden» og bruk den. Med en god plan så klarer dere dette, viktigste er å ta tak i det og ikke bruke kreditt løsning noe mer. Lykke til😊

Anonymkode: 0d895...a9f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12000 på bilforsikring og boligforsikring?

Det er fullstendig sinnssykt.

Vi har 3150 total i forsikringer og da er det en stor enebolig, to biler, innbo, dødsrisikoforsikring på meg, en snøscooter, en moped, en hund, reiseforsikring.

Anonymkode: 7b15f...83e

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er å være ærlig med mannen. Uten at dere samarbeider går ikke dette.

Du har veldig lite utbetalt fra Lånekassen. Får du forsørgerstipend?

Ellers er jeg enig i at dere har veldig høye forsikringskostnader. Bli medlem i OBOS eller studentmedlem i fagforening, så får du nesten garantert bedre pris.

Til sist, lag deg budsjett med YouNeedABudget og hør på podcasten til Dave Ramsey.

Anonymkode: 802a5...4ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og reagerer på forsikringene her. Det er jo helt ville summer dere må ut med. Da tenker jeg at dere enten er overforsikret i forhold til hva som er nødvendig, har et veldig dyrt selskap, eller eier alt for dyre biler og bør bytte bilmodell. Vi betaler ikke mer enn 1600 i måneden for innbo, en fullkasko, en delkasko og to livsforsikringer. 

Anonymkode: 8d6db...8d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo ikke ha biler med lån med den økonomien der! Har dere spurt banken om å bake inn billånene?? Vi har forsikringer på to barn, to biler, hus, innbo, reise og liv til 2300 i måneden. Dere må få senket det! Og får dere bakt inn billånene kan dere fjerne panten på den billigste bilen og kun ha ansvarsforsikring på den ev. 

Du må også fortelle samboeren din, dette er økonomisk utroskap om du ikke sier noe. Og få på plass felles forbrukskonto, som går til mat og alt til barna, inkludert bilstoler og alt annet utstyr. 

Anonymkode: 0e29e...913

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å spørre om pengeproblemer her...og betale så mye i forsikringer.. Svaret sier seg selv. 

Anonymkode: d8f44...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hinsides hvor mye dere betaler i bilforsikringer 😱 Vi har to relativt nye biler, en 2015 og en 2017 modell. Betaler 3500,- i forsikringer på disse.. Inkludert årsavgift.

Anonymkode: 4ab42...9a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 000 i forsikring i mnd? det er hinsides. Her må dere finne ut hvorfor de er så kostbare og eventuelt få flyttet dem til en annen plass, sett igang og ring forsikringsselskaper.

Anonymkode: 2b97d...0a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne annet enn at forsikringene er årsprisen, mens det andre er månedstall - det burde jo gjøre utregningen litt annerledes, man snakker da om 1000kr/mnd og ikke 12 000kr/mnd

Dette vil gjøre at budsjettet ditt er 22 000kr/mnd og ikke 33 000kr/mnd. Tror kanskje du må jakte på andre utgiftsposter om dere likevel går i minus.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000 i husforsikringer?! 

 

Nr 1, hvorfor har dere flere forsikringer på boligen? En holder lenge! 

Nr 2, det var da en sinnsyk sum?? Jeg betaler 450 kr i husforsikring, og da dekker den det jeg trenger. På bilene betaler jeg 900 kr til sammen, to biler, den ene delkasko, den andre toppforsikret. 

 

Ta en skikkelig runde på det med forsikringer, å se om dere kan få rabatt ved å samle det på et sted. 

 

Prøv også å få refinansiert kredittgjelden, å få den samlet hos en kreditor, med en rente. Eventuelt lån en stor sum av familie om det er mulig, å betal tilbake til familie? 

Anonymkode: a7d46...779

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student, så jeg lever på maks lån 8500, som er svært lite for oss.  Min samboer får ca 22. etter skatt. Vi er en familie på snart 4. Jeg har prøvd å søkt deltidsjobb uten å fortelle at jeg er gravid, men får ikke svar... 

Lei av å låne penger av familie 😓

Vi betaler ca 7000 i bil forsikringer (vi har 2, noe vi MÅ ha.. Går ikke å bo her uten bil). 

5000 i husforsikringer

9000 med billån og huslån inkl renter

1000 i strøm 

3000 i drivstoff med begges bil

1000 i bom

++ små regninger 

Barnehage 3300

3-4000 i mat

Så ca 33300,- så har vi ca 3000... Altså vi må alltid låne litt av foreldrene våre😓

Jeg har kreditt så det holder fra tidligere.. Har nylig tatt førerprøve så jeg har kun fått betalt minstebeløp i ca 8 måneder. 25 000 i bank norwegian og 25 000 via Klarna delbetaling har jeg nå. Norwegianbank var ikke makset (grensen er 25 der), men jeg har nylig samlet fra Svea og litt div. Jeg syntes dette er flaut og samboeren min ANER ikke hvor mye jeg egentlig har å betale på 😭 grunnen til at det har blitt så mye er at han har alltid stått for hus regninger, bil osv, men jeg har kjøpt bilstoler, og div til barnet vårt. Trenger ikke kommentarer på hvor dum jeg er, men vær så snill, hvordan kan jeg få nedbetalt dette på kortest mulig tid med hva vi står igjen med i mnd? 

Anonymkode: d84fc...3b1

Kinkig... kjøp the total money makeover av dave ramsey, evt som lydbok. Om ikke du finner svaret da finner du det aldri. 

Mye av svaret deres ligger i bilene. Det er jo helt tullete å bruke så mye på biler i deres økonomi. Men start med boka over så finner dere veien :) 

Anonymkode: 37be7...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ekkoet skrev:

Kan ikke skjønne annet enn at forsikringene er årsprisen, mens det andre er månedstall - det burde jo gjøre utregningen litt annerledes, man snakker da om 1000kr/mnd og ikke 12 000kr/mnd

Dette vil gjøre at budsjettet ditt er 22 000kr/mnd og ikke 33 000kr/mnd. Tror kanskje du må jakte på andre utgiftsposter om dere likevel går i minus.

 

Det er i måneden.. Jeg har mast lenge på samboeren min om å fjerne kasko, og uføre forsikringene vi har. Tror livsforsikring osv kanskje er regnet i forsikringssummen. Jeg har ikke den oversikten selv.. En bil er fra 2008 (med billån), og en er fra 2004, men ulykkesstatestikken med de bilene er høye, så regner med at det er derfor de er så dyre i forsikring. Den gamle er verst i pris, selv om den nyeste er BMW. 

Anonymkode: d84fc...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er i måneden.. Jeg har mast lenge på samboeren min om å fjerne kasko, og uføre forsikringene vi har. Tror livsforsikring osv kanskje er regnet i forsikringssummen. Jeg har ikke den oversikten selv.. En bil er fra 2008 (med billån), og en er fra 2004, men ulykkesstatestikken med de bilene er høye, så regner med at det er derfor de er så dyre i forsikring. Den gamle er verst i pris, selv om den nyeste er BMW. 

Anonymkode: d84fc...3b1

Det var veldig høyt på bilforsikring, har en 2002 modell med stor motor, med delkasko betaler jeg 700 kr i mnd. 

Bli medlem av f.eks NTL eller en LO-forening mens du studerer, da får du sykt billig innboforsikring. Er i fast jobb, og betaler vel 500 kr pr mnd eller noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

12000 på bilforsikring og boligforsikring?

Det er fullstendig sinnssykt.

Vi har 3150 total i forsikringer og da er det en stor enebolig, to biler, innbo, dødsrisikoforsikring på meg, en snøscooter, en moped, en hund, reiseforsikring.

Anonymkode: 7b15f...83e

I året? Isf vrøvl.

Anonymkode: 87a11...c7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I året? Isf vrøvl.

Anonymkode: 87a11...c7b

Hva prater du om? TS og jeg snakker om månedsutgifter.

Anonymkode: 7b15f...83e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er i måneden.. Jeg har mast lenge på samboeren min om å fjerne kasko, og uføre forsikringene vi har. Tror livsforsikring osv kanskje er regnet i forsikringssummen. Jeg har ikke den oversikten selv.. En bil er fra 2008 (med billån), og en er fra 2004, men ulykkesstatestikken med de bilene er høye, så regner med at det er derfor de er så dyre i forsikring. Den gamle er verst i pris, selv om den nyeste er BMW. 

Anonymkode: d84fc...3b1

Bytt selskap. Sjekk ut Tide eller lignende, sparer MYE der. Vi halverte nesten prisen ved å bytte selskap og be om en god avtale. Bmw her også. 

Den gamle bør dere bytte ut. Kjøp en gammel golf eller noe. 

Anonymkode: c6e1e...a8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du registrert feil info til Lånekassen? Når du har barn har du krav på ca 10.000 i måneden, og du har også krav på foreldrestipend på 10.000 i måneden (som du ikke trenger å betale tilbake) om du går ut i permisjon. 

Anonymkode: 7a2fd...485

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er i måneden.. Jeg har mast lenge på samboeren min om å fjerne kasko, og uføre forsikringene vi har. Tror livsforsikring osv kanskje er regnet i forsikringssummen. Jeg har ikke den oversikten selv.. En bil er fra 2008 (med billån), og en er fra 2004, men ulykkesstatestikken med de bilene er høye, så regner med at det er derfor de er så dyre i forsikring. Den gamle er verst i pris, selv om den nyeste er BMW. 

Anonymkode: d84fc...3b1

Nei uføreforsikring og kasko må dere ha. 

Anonymkode: 4fa3b...af8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er i måneden.. Jeg har mast lenge på samboeren min om å fjerne kasko, og uføre forsikringene vi har. Tror livsforsikring osv kanskje er regnet i forsikringssummen. Jeg har ikke den oversikten selv.. En bil er fra 2008 (med billån), og en er fra 2004, men ulykkesstatestikken med de bilene er høye, så regner med at det er derfor de er så dyre i forsikring. Den gamle er verst i pris, selv om den nyeste er BMW. 

Anonymkode: d84fc...3b1

Du skrev bilforsikring og husforsikring i hovedinnlegget, greit at det blir høyere med uføreforsikringer, men likevel.

72 000kr i året i forsikringer?

Vi har 2 bilforsikringer med kasko, forsikringer på hus, hytte, uteleibolig, båt og barn, uføre og livsforsikring på meg og livsforsikring på konen og ligger rund 40 000kr/år.

Tror dere har noe å hente der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...