Gjest jaha Skrevet 22. mai 2005 #241 Skrevet 22. mai 2005 Det er derfor folk blir provosert! Man tar da vare på gjestene sine og ønsker at de skal ha en topp dag selv om man ikke har fri bar.
Gjest fraggel`n Skrevet 22. mai 2005 #242 Skrevet 22. mai 2005 ..., gjester som kommer utenbys fra bør inviteres til midddag. Det holder ikke med en kopp kaffe, to bonger en kakebit når man må koste på seg både reise og overnatting. Dette har vi løst ved å invitere alle som ikke skal til middag - til koldtbord med påfølgende kaffe og kaker, samt fest. Da burde de bli gode og mette. Dessuten har vi klart å plassere dem uten at de må betale ekstra for overnattting. De gjestene som har lang vei å reise, må selvsagt vurdere om dette er en reise de kan ta seg råd til. Vi er veldig glad for de som tar seg råd og komme, samtidig har vi forståelse for de som ikke har mulighet å komme. En ting som imidlertid jeg som både gjest og brud er kjempeviktig, er å overholde fristen for SU. Når en som brudepar setter en frist for å melde fra om en kommer/ikke kommer i bryllup er det en grunn tiul det. I tilfeller der gjester ikke sier fra om de kommer / ikke kommer, synes jeg faktisk at det er gjestene som er uhøflige og egoistiske. Dessuten kan det være med på å ødelegge mye for de gjenstående forberedelsene til bryllupet - ikke bare for brudeparet, men også for de gjestene som faktisk er flinke å overholde tidsfristen. Dette er vet jeg godt selv, da vi har 13 gjester som ennå ikke har svart - 3 uker etter at SU gikk ut. Noe av piffen forsvant ut av oss . Om folk ikke ønsker å komme i bryllupet er ikke noe jeg skal være politi over, men å si i fra koster da vel ikke så mye - om så bare på sms...
Bree Skrevet 22. mai 2005 Forfatter #243 Skrevet 22. mai 2005 Dette er vet jeg godt selv' date=' da vi har 13 gjester som ennå ikke har svart - 3 uker etter at SU gikk ut. Noe av piffen forsvant ut av oss . Om folk ikke ønsker å komme i bryllupet er ikke noe jeg skal være politi over, men å si i fra koster da vel ikke så mye - om så bare på sms...[/color'] Nettopp. En sms koster ikke mye. Det er da bare å sende en og spørre? (Ellers er jeg enig i at en SU bør overholdes, det er ikke det).
sixx Skrevet 22. mai 2005 #244 Skrevet 22. mai 2005 Dette er vet jeg godt selv' date=' da vi har 13 gjester som ennå ikke har svart - 3 uker etter at SU gikk ut. Noe av piffen forsvant ut av oss [/color']Jeg synes det rett og slett er frekt å ikke svare innen SU...eller innen tre uker etterpå for den saks skyld. Det er oftest mye jobb med forberedelser til et bryllup...i tillegg ting som skal gis beskjed om og ordnes i henhold til hvor mange personer som kommer. Prøv allikevel å ikke la det ta gleden fra dere.
Gjest fraggel`n Skrevet 22. mai 2005 #245 Skrevet 22. mai 2005 Ærlig talt synes jeg ikke at brudeparet skal være nødt til å ta en ringerunde til innbudte gjester for å høre om de kommer, når hustlf. , 2 mobilnr. og adresse står oppgitt i invitasjonen. Det blir for dumt ! Folk må da være voksne nok til å si fra selv.
smilepia Skrevet 22. mai 2005 #246 Skrevet 22. mai 2005 ... det jeg virkelig reagerer på er at de som ber gjestene betale for alkohol etter maten, er også de som har bryllupet på de dyreste stedene. Som for eksemple på hotell, restauranter ol. Hvorfor ikke da velge noe billigere, for eksempel et lokalet, der man kan ta med drikke selv? Nå har jeg ikke lest hele diskusjonen her enda (17 sider?!!!), så kanskje andre har svart på dette før... Men altså - vi har valgt å ha festen vår på hotell, og vi kommer ikke til å ha fri bar. Grunnen til at vi har festen på hotell er ganske enkelt fordi vi bor i andre enden av landet, og å planlegge og organisere en fest på "grendehuset" der alt ordnes av oss selv og en haug med gode venner krever mye. Jeg har ikke kapasitet eller mulighet til å organisere noe slikt fra et annet sted. Da hadde jeg vært utslitt (mentalt i hvertfall) halvveis i planleggingen. Jeg har lysst å hygge meg og være opplagt på bryllupsdagen, ikke utslitt etter allt forarbeided, og det har jeg lysst til at mine nermeste skal få lov til også. Jeg kan ikke med god sammvittighet be om masse vennetjenester fra de som bor på hjemmstedet mitt, når jeg vet jeg aldri har muligheten til å stille opp for dem på samme måte tilbake. I tillegg er hotellet utrolig mye finere enn alle de rimeligere plassene på mitt hjemmsted. ;-) Fri bar vs bonger diskusjonen går jo opp og ned i mente for tiden her, og der vet jeg at uansett hva jeg skriver her vil noen bli forarget og mener vi har invitert flere gjester enn vi har økonomi til, og derfor burde latt vær å gjøre det slik. og det får dere bare mene. Vår begrunnelse er likevel som følger: Vi ønsker ikke at vår bryllupsdag skal bli en anledning for gjestene til å drikke seg ubehaglig fulle. Det vil være fri drikke under hele middagen (alle våre 38 gjester er med på hele festen) og vi tror ikke behovet for drikke kommer til å være veldig stort for så mange utover dette. Likefullt ønsker vi heller ikke å våkne dagen derpå til en uforutsett stor regning. Derfor tar kommer vi til å bruke en bongeløsning. Det er ingen av våre gjester som har reagert noe på at vi har valgt denne løsningen. Og ang at det koster å være bryllupsgjest, så koster det jo så mye som du selv velger å legge i det (i stor grad). Vi har presisert ovenfor alle våre gjester, at vi heller ønsker at de kommer til bryllupet enn at de gir gave. Deres tilstedeværelse den dagen er den største gaven vi kan få. Vi vet det kommer til å være dyrt, spesiellt for de som må reise langt, og vi setter veldig stor pris på de som faktisk tar seg bryderiet og råd til å komme. At vi ønsker ikke at de skal bli dritings på vår regning, er ikke det samme som at vi ikke setter pris på deres "utgifter" i denne sammenhengen.
hilli Skrevet 22. mai 2005 #247 Skrevet 22. mai 2005 Jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er vitsen med å arrangere stor bryllupsfest dersom det ikke er for at gjestene skal spise og drikke godt og ha det gøy! Jeg ser at noen skriver at det er brudeparet sin store dag, noe som forsåvidt er sant. Men er det en minneverdig dag hvis halvparten av gjestene kjedet seg? Det viktigste er etter min mening at gjestene skal ha det bra, ellers er hele bryllupet en trist affære. Det er bare egosistisk å samle flest mulig til enhver pris.
smilepia Skrevet 22. mai 2005 #248 Skrevet 22. mai 2005 Ellers morer jeg meg litt over den frykten for at noen skal bli overstadig beruset som kommer frem i denne og lignende tråder. For det første kan nok de fleste styre seg, og hvis ikke, hva skader det om en eller to får i seg litt for mye? Jeg var i bryllup i går, der flere av kaffegjestene (unge venner av brudeparet) hadde tydeligvis hatt vorspiel før de komm til festen, da flere var tydelig beruset allerede ved ankomst. Det ble et par "tilkomster til bråk", i tillegg til generell "fylleoppførsel" (fall av stoler, snubling o.l) og en slosstkamp. tilfeller som dette er kanskje greit når du er på bygdefest/bytur eller lignende, men uhørt i bryllup (i hvertfall ønsker jeg ikke at noen skal bli slik i mitt bryllup). I tillegg - jeg vet hvem mine gjester er. Og vet at fulle mennesker ofte spesiellt sier ting de ikke burde - og gjør ting som jeg ikke ønsker å oppleve på min bryllupsdag. (som å falle overende og knuse ting, begynne å krangle om gamle feider o.l) Så ja, jeg tar noen forholdsregler for å prøve å unngå at dette skjer. De som er heldige å bare omgås sofistikerte personer, er heldige nok til å kunne velge anderledes.
Angelheart Skrevet 23. mai 2005 #249 Skrevet 23. mai 2005 [quote="smilepia Grunnen til at vi har festen på hotell er ganske enkelt fordi vi bor i andre enden av landet, og å planlegge og organisere en fest på "grendehuset" der alt ordnes av oss selv og en haug med gode venner krever mye. Jeg har ikke kapasitet eller mulighet til å organisere noe slikt fra et annet sted. Da hadde jeg vært utslitt (mentalt i hvertfall) halvveis i planleggingen. Jeg har lysst å hygge meg og være opplagt på bryllupsdagen, ikke utslitt etter allt forarbeided, og det har jeg lysst til at mine nermeste skal få lov til også. Jeg kan ikke med god sammvittighet be om masse vennetjenester fra de som bor på hjemmstedet mitt, når jeg vet jeg aldri har muligheten til å stille opp for dem på samme måte tilbake. I tillegg er hotellet utrolig mye finere enn alle de rimeligere plassene på mitt hjemmsted. ;-) Fri bar vs bonger diskusjonen går jo opp og ned i mente for tiden her, og der vet jeg at uansett hva jeg skriver her vil noen bli forarget og mener vi har invitert flere gjester enn vi har økonomi til, og derfor burde latt vær å gjøre det slik. og det får dere bare mene. Vår begrunnelse er likevel som følger: Vi ønsker ikke at vår bryllupsdag skal bli en anledning for gjestene til å drikke seg ubehaglig fulle. Det vil være fri drikke under hele middagen (alle våre 38 gjester er med på hele festen) og vi tror ikke behovet for drikke kommer til å være veldig stort for så mange utover dette. Likefullt ønsker vi heller ikke å våkne dagen derpå til en uforutsett stor regning. Derfor tar kommer vi til å bruke en bongeløsning. Det er ingen av våre gjester som har reagert noe på at vi har valgt denne løsningen. Og ang at det koster å være bryllupsgjest, så koster det jo så mye som du selv velger å legge i det (i stor grad). Vi har presisert ovenfor alle våre gjester, at vi heller ønsker at de kommer til bryllupet enn at de gir gave. Deres tilstedeværelse den dagen er den største gaven vi kan få. Vi vet det kommer til å være dyrt, spesiellt for de som må reise langt, og vi setter veldig stor pris på de som faktisk tar seg bryderiet og råd til å komme. At vi ønsker ikke at de skal bli dritings på vår regning, er ikke det samme som at vi ikke setter pris på deres "utgifter" i denne sammenhengen.
Gjest Brudeberta Skrevet 23. mai 2005 #250 Skrevet 23. mai 2005 Det er ingen selvfølge å takke ja til bryllup. Vi bor i Oslo-området, men sambo er fra Nord-Norge. Vi kommer til å gifte oss der opp, men jeg vet allerede nå at mange av mine venner/min familie ikke kommer. Men jeg tar da ikke på vei for det! Sånn er det bare, det koster å reise i dette landet, og overnatting for en hel helg. Det er bare å respektere at ikke vårt bryllup for andre enn oss selv betyr alt i verden! Noen her tar seg selv veldig høytidelig synes jeg! OG det gjelder andre veien, at man som gjest forventer at man skal bli tatt i mot som selve kongen og dronningen!
Gjest Brudeberta Skrevet 23. mai 2005 #251 Skrevet 23. mai 2005 Grunnen til at vi har festen på hotell er ganske enkelt fordi vi bor i andre enden av landet, og å planlegge og organisere en fest på "grendehuset" der alt ordnes av oss selv og en haug med gode venner krever mye. Jeg har ikke kapasitet eller mulighet til å organisere noe slikt fra et annet sted. Da hadde jeg vært utslitt (mentalt i hvertfall) halvveis i planleggingen. I tillegg er hotellet utrolig mye finere enn alle de rimeligere plassene på mitt hjemmsted. ;-) Denne problemstillingen får jeg også. Huff, tenker med gru på at jeg bor 100 mil unna der "alt" skal skje. Hva betaler dere for å ha det på hotell?
Gjest Brudeberta Skrevet 23. mai 2005 #252 Skrevet 23. mai 2005 Altså det var innelgget til Smilepia jeg jeg prøvde å sitere over her :-)
Angelheart Skrevet 23. mai 2005 #253 Skrevet 23. mai 2005 Vi skal ha det på hotell. Betaler da kr. 750,- pr gjest. dette inkluderer treretters middag med vin, velkomstdrink og kaffe avec. I tillegg får hver gjest 2 bonger. Hotellet fikser da alt med oppdekkingen, pynting (jeg kjøper blomster selv) og musikken (to-manns orkester). Alle gjestene har fått tilbud om rimelig overnatting og brunsj dagen derpå på hotellet. Vi disponerer hele hotellet alene hele helgen og har fått en masse hjelp fra personalet. Synes da vi har fått en veldig rimelig og flott ordning, jeg. :-)
smilepia Skrevet 23. mai 2005 #254 Skrevet 23. mai 2005 Hei Brudeberta Nå har jeg ikke nøyaktige priser her, men 3 retters middag, med apertiff og kaffe avec koster ca 450,- pr pers. I tillegg kommer drikke, der vi beregner ca 550,- pr pers. Det skulle være rikelig, vi har regnet et snitt på 1gl vin til forrett, 3-4 glass til middag, og 3 drinker til den dyreste prisen på listen . I likhet med Angelheart disponerer vi og våre gjester hele hotellet (som ligger for seg selv på en odde). De ordner alt jeg ikke har lysst å ordne selv.
Gjest Brudeberta Skrevet 24. mai 2005 #255 Skrevet 24. mai 2005 Dette hørtes vel ikke så galt ut. Hva med kaker? Ordner dere det selv?
nurseBetty Skrevet 24. mai 2005 #256 Skrevet 24. mai 2005 derfor er fri bar bra, der står det en bartender, som KAN blande. var i et bryllup der "bartenderen" drakk selv og ikke var bartender i det hele tatt, der fikk folk drinker blanda 50/50 og det kan jo tenkes hvordan det ble tili på kvelden... derfor er det bra med proffesjonelle folk. helt enig! sånn ska me ha da og. bartender og fri bar! e ikkje så ofte en får spandera ei skikkeleg fest på familie og venner!
Gjest Miss.Chanel Skrevet 24. mai 2005 #257 Skrevet 24. mai 2005 og må bare hive inn at en nær i familien min er alkoholiker. han vet det er fri bar, likevel hørte jeg av pappa at denne mannen skulle ha med seg ei halv ei med vodka på innelomma "i tilfelle". . . så dette argumentet med alkoholiker i familien og derfor alkoholfritt bryllup, blir jo tåpelig! en alkoholiker drikker uannsett. får tak i / har med uannsett. og jeg synes ikke at de andre voksne skal "lide" noen nød pga. en som har problem. de fleste voksne klarer fint seg selv, og jeg skal ikke "passe" på noen i mitt bryllup. jeg vet vi aldri blir enig her om dette. men kan vi ikke bli enige om at vi er uenige da? så får vi en slutt på dette her? for det nytter ikke at voksne mennesker som liker å ta seg et glass diskuterer med avholdsfolk! nå har vi diskutert bonger, brus, øl, fri bar i en uke snart! må da være noe kosligere å gjøre, jeg for min del er ganske lei å lese dette. "jammen hvorfor leser du da" skrives sikkert noen da, ................ brudeparets dag......vel en eneste gang i livet gifter vi oss (sannsynlig) synes det er for mange med litt stort EGO her... vi har kutta ned på blomstene, laget innbydelser selv, kjører egen bil fra kirken, kjøpt dress til brudgom på dressmann, jeg har kjøpt duplikat av MS-kjolen etc etc.....fordi vi ØNSKER at gjestene får en helaften. innviterer man spanderer man! bli så sure dere bare vil.
Kristin S Skrevet 24. mai 2005 #258 Skrevet 24. mai 2005 han vet det er fri bar, likevel hørte jeg av pappa at denne mannen skulle ha med seg ei halv ei med vodka på innelomma "i tilfelle". . . så dette argumentet med alkoholiker i familien og derfor alkoholfritt bryllup, blir jo tåpelig! en alkoholiker drikker uannsett. får tak i / har med uannsett. og jeg synes ikke at de andre voksne skal "lide" noen nød pga. en som har problem. de fleste voksne klarer fint seg selv, og jeg skal ikke "passe" på noen i mitt bryllup. Synes ikke argumentet med at en har en alkoholiker i familien blir tåplig i heletatt. Det har faktisk litt med det å ta hensyn å gjøre. Kanskje akkurat den personen du skriver om her kommer til å ta med noe selv, men ikke ALLE andre alkoholikere gjør det. Og ingen hadde lidd noen nød om de ikke hadde fått servert alkohol. Da virker det som om de i tilfelle har ganske store problemer hvis de ikke klarer seg uten.
Gjest Madam Felle Skrevet 24. mai 2005 #259 Skrevet 24. mai 2005 Synes ikke argumentet med at en har en alkoholiker i familien blir tåplig i heletatt. Det har faktisk litt med det å ta hensyn å gjøre. Kanskje akkurat den personen du skriver om her kommer til å ta med noe selv, men ikke ALLE andre alkoholikere gjør det. Og ingen hadde lidd noen nød om de ikke hadde fått servert alkohol. Da virker det som om de i tilfelle har ganske store problemer hvis de ikke klarer seg uten. Så du mener at nesten 70 personer skal ta hensyn til en person? Da kan en jo begynne å lure på hvem man egentlig tenker på. Jeg hadde aldri lagt opp dagen min etter en person, for det er tross alt 69 andre som skal taes vare på. og nei, de skal ikke behøve å ta hensyn til en person. Den ene personen får være voksen nok å klare å holde seg unna, om det er en tørrlagt alkoholiker. Er det ikke en tørrlagt alkoholiker,s å ville den personen klart å ta med seg alkohol selv. For INGEN klarer å stoppe en alkoholiker, om personen har bestemt seg for å drikke. Så hos oss tar vi hensyn til flertallet, for det er ikke bare den ene som teller.
sixx Skrevet 24. mai 2005 #260 Skrevet 24. mai 2005 [Er det ikke en tørrlagt alkoholiker' date=s å ville den personen klart å ta med seg alkohol selv. For INGEN klarer å stoppe en alkoholiker, om personen har bestemt seg for å drikke.Nettopp...er egentlig rart man ikke vet dette hvis man kjenner en alkoholiker og skal invitere vedkommende i sitt bryllup.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå