Gå til innhold

Er tatoveringer et slags stempel som viser klassetilhørighet? At man er udannet og mangler kulturell kapital?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller er det en altfor enkel analyse av et fenomen som har fått en enorm popularitet? 

Som Osloborger ser jeg tatoverte mennesker overalt, men det virker som at mange tatoverte mennesker ikke er spesielt akademiske/beleste/kultiverte men i stor grad påvirket av massekulturen. De er rastløse individer som søker fysisk smerte for å håndtere et åndelig tomrom. Selv synes jeg tatoveringer kan være sexy, men kunne ikke tenkt meg det selv.

Anonymkode: 67238...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det nok veldig mange høyt utdannede som har tattoveringer ohså. Det at man ble uglesett ligger årtier bakover i tid. I dag er det helt vanlig og noe alle tar.

Anonymkode: 1a855...f1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller si at det er mennesker som uansett yrke, utdannelse eller tilhørighet kjenner på egne ønsker og tør å skille seg ut

Anonymkode: 5f2f2...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, har selv. Og ikke tom eller glad i smerte. tattoveringer synes jeg ikke gjør vondt å ta.

Anonymkode: 1a855...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får du en greit oppsummering av hvem som får tatoveringer og hvorfor.

Anonymkode: dd077...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da stort sett "sauer" som aper etter kjendiser som David Beckham eller følger main stream trender som f.eks hipster.

Ekstremt lite originalt.

Anonymkode: 064f4...c77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som person på bygda lengre nord, ser jeg også tatoverte mennesker over alt. 

Det er folk i alle lag som har tatoveringer. Det er da vanlig at folk med rikelig med kulturell kapital og utdannelse har tatoveringer, og det er flust med tatoverte utdannede kunstnere. 

Det er som med klær, eller hår som kan være et statement for å vise hvem du er. 

Jeg har ingen tatoveringer. Da jeg enda ikke har funnet noe som jeg faktisk vil ha tatovert på kroppen, så har jeg en plan om å bli en av de få i min generasjon, som ikke har en eneste. 

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange med høyere utdannelse som har tatoveringer, men nå har en veldig stor andel av nordmenn høyere utdannelse, så det betyr ikke så veldig mye. 

Du finner nok flere med en bachelorgrad i sosiologi eller utviklingsstudier enn du finner advokater.

Anonymkode: 4037c...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...