Gå til innhold

Hvor lenge varer en begravelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med sosial angst i store og stille forsamlinger. Jeg skal i begravelse eller bisettelse(vet ikke hvilken av de). Hvor lang tid tar det fra seremonien starter til den slutter? Jeg skal ikke i besøket etterpå. Varer det mer en 30 min? 

Anonymkode: c962b...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med sosial angst i store og stille forsamlinger. Jeg skal i begravelse eller bisettelse(vet ikke hvilken av de). Hvor lang tid tar det fra seremonien starter til den slutter? Jeg skal ikke i besøket etterpå. Varer det mer en 30 min? 

Anonymkode: c962b...bac

Det varierer. Alt fra  en drøy time til to timer. 

Endret av Serafin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med sosial angst i store og stille forsamlinger. Jeg skal i begravelse eller bisettelse(vet ikke hvilken av de). Hvor lang tid tar det fra seremonien starter til den slutter? Jeg skal ikke i besøket etterpå. Varer det mer en 30 min? 

Anonymkode: c962b...bac

Hvis du har angst så er forresten den eneste kuren å bli eksponert for det som er ubehagelig. Selv om det føles helt forferdelig  ut. Jeg har hatt angst selv og snakker av erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Serafin skrev:

Det varierer. Alt fra  en drøy time til to timer. 

Så lenge?🙄

Anonymkode: c962b...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge?🙄

Anonymkode: c962b...bac

"

Gravferdens lengde varierer fra seremoni til seremoni. De aller fleste gravferder varer et sted mellom en halv time og en drøy time.

Lengden avhenger av seremoniformen, hvor mange taler som skal holdes og de musikalske innslagene. Gravferder tar også ofte litt lengre tid enn bisettelser, da man skal følge kisten til gravstedet.  " 

 

Klippet ut fra https://www.fonus.no/nar-noen-dor/vanlige-sporsmal/skikk-og-bruk-ved-gravferd/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bisettelse: 30-60 min (aldri opplevd noe som har vart over en time). 

Begravelse: legg til alt fra 20-30 min. Kanskje lenger om det er et stykke fra seremonilokalet til gravplassen. 

Anonymkode: 57dfe...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det pleier å vare maks en time. Har heller ikke opplevd at det har tatt lenger tid.

Anonymkode: dcd49...ae4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis 30-40 min. Hvis de skal ha veldig mye musikk og taler kan det ta opp mot en time. Det skjer gjerne når yngre folk dør. En vanlig begravelse varer kanskje 35 min i kirken/kapellet. Har du ikke sett dødsannonsen? Det skal det stå om det er bisettelse eller begravelse. Det kan jo være relevant for hvilket fottøy du tar på deg feks. 

Anonymkode: c0939...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermonien inne i kirka varer i omtrent 30-40 minutter. Hvis de skal følge båren til graven og senke den i jorda tar det selvsagt litt lenger tid. Sånn har det i alle fall vært i de begravelsene jeg har vært i

Anonymkode: ea8c7...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har skjønt så er du ikke nær pårørende, og da kan du godt sitte bakerst av de i kirka, om det føles bedre. Du må ikke gå, men om du føler du bør så er det en fin måte å møte angsten på. Du trenger ikke snakke med noen, og ikke alle kondolerer. Jeg har vært i begravelser hvor de ikke ønsker kondolanser ved graven, og da står det i annonsen.

Anonymkode: edad3...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En begravelse/bisettelse handler om den som er død, og der de nære får uttrykke sin sorg. Det er en seremoni med en liturgi, sang, tale fra prest/.seremonimester, minnetale fra familien og ellers det som er avtalt. Det tar sjelden mer enn en time, og de som er der har nok fokus på sin sorg og ikke deg. Det høres ikke ut som du er pårørende, så sett deg bak nær utgang om du vet du sliter. kan det hjelpe på å tenke på at det har betydd mye for familien å gjøre begravelsen så fin som de bare kan i respekt og kjærlighet for den døde? Ikke bare for å plage deg med antall minutter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2019 den 6.50, Mousj skrev:

En begravelse/bisettelse handler om den som er død, og der de nære får uttrykke sin sorg. Det er en seremoni med en liturgi, sang, tale fra prest/.seremonimester, minnetale fra familien og ellers det som er avtalt. Det tar sjelden mer enn en time, og de som er der har nok fokus på sin sorg og ikke deg. Det høres ikke ut som du er pårørende, så sett deg bak nær utgang om du vet du sliter. kan det hjelpe på å tenke på at det har betydd mye for familien å gjøre begravelsen så fin som de bare kan i respekt og kjærlighet for den døde? Ikke bare for å plage deg med antall minutter? 

Jeg blir ikke plaget av antall minutter, men jeg liker alltid å ha litt kontroll på hvor lenge ting varer da det hjelper angsten min. Jeg skal selvfølgelig ikke påvirke begravelsen på noen som helst måte.

Anonymkode: c962b...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste begravelsene jeg har vært i, har vart i ca. en time. Oldermor sin varte i halvannen time (med kiste-senking eller hva det heter), onkelen min sin varte i to timer (med bæring av kiste ut i bil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært i mange begravelser/bisettelser, og sjelden de har vart under en time. Det mest vanlige er nok 60-90 min inne i kirka/lokalet, + tiden det tar å bære ut kista sende den avgårde i bilen eller senke ned. 

Anonymkode: 84601...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...