Gå til innhold

Dekkdekktiv og andre feil som barn( og voksne) kan komme med.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 23.9.2019 den 0.59, AnonymBruker skrev:

Pikkstol 😂

Anonymkode: 5f0d7...778

Haha! :ler:  Eksen min, som forøvrig var vestlending, sa det. Han sa også komfur (komfyr) og kuffart (koffert) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Ariana807 said:

Noen feil fra meg:

Hjerneteppe 🙌🏻🙌🏻

Potetkull 😂

Dysje 😁

Det første er jo egentlig ikke så dumt uttrykk: som om det senker seg et teppe over hjernen. Det andre er noen skikkelig godt stekte flak, det tredje er det du gjør når du står under en dyse(😆):

Quote

Dyse er et traktformet rør som brukes til å regulere gjennomstrømming av væske eller gass som står under trykk.

https://snl.no/dyse

On 9/23/2019 at 1:16 AM, AnonymBruker said:

Goddagmann hostesaft 😂 (voksen)

Anonymkode: 2c664...843

Er det meg du har hørt? Jeg vet hvordan den der egentlig er, men sier det iblant slik med vilje i situasjoner der "økseskaft" (et uttrykk som alle kan) liksom ikke er nok, når noen har gitt et veldig merkelig svar. Det er ment som spøk for å beskrive noe virkelig ubegripelig, og de fleste skjønner det.

Anonymkode: bdf90...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første er jo egentlig ikke så dumt uttrykk: som om det senker seg et teppe over hjernen. Det andre er noen skikkelig godt stekte flak, det tredje er det du gjør når du står under en dyse(😆):

https://snl.no/dyse

Er det meg du har hørt? Jeg vet hvordan den der egentlig er, men sier det iblant slik med vilje i situasjoner der "økseskaft" (et uttrykk som alle kan) liksom ikke er nok, når noen har gitt et veldig merkelig svar. Det er ment som spøk for å beskrive noe virkelig ubegripelig, og de fleste skjønner det.

Anonymkode: bdf90...46d

Har nok tenkt logisk på «hjerneteppe» selv og derfor jeg alltid frem til jeg var 27 år trodd at det var riktig 😂

Potetkull. Jeg sier selv chips. Men på 90-tallet samlet familien seg rundt tven å så på Mot i Brøstet, og der har vi Nils som alltid skulle ha Potetkull og banan. Les det gjerne med hans uttale, for potetgull, med hans uttale høres ut som potetkull, i mine ører 😅😄 var rundt 25år, spilte rykte går med noen, og fikk noen blikk fa en god kamerat. Han forsto hva jeg ville frem til, men fortalte meg etter runden at det faktisk er potetgull 😂 er kanskje derfor jeg aldri forsto noe som helst om denne potetgull saken 😂

Dysje... kan nok skylde på dialekt der 😅😂 for jeg sier dysje ikke dusje 😄 Men etter sterkt tilbakemelding her på kg pleier jeg å klare å ta meg selv i feilen og rette det opp før jeg evt. poster noe 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2019 den 7.03, AnonymBruker skrev:

Fotgjengerovergang

Anonymkode: afa82...eae

Hva heter det? 

Anonymkode: 147ae...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sunnlikt-såpe om Sunlight-såpe. 

Min mamma, som aldri hadde engelsk på skolen, uttaler det fortsatt rett fram som "sunnlikt". Hun er forøvrig ikke alene om det. Dette var vanlig uttale før i tida da færre folk kunne engelsk. 

Jeg fikk en aha-opplevelse da læreren i heimkunnskap uttalte det på riktig måte. Før det hadde jeg aldri tenkt på at såpa het det samme som det engelske ordet for sollys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smikke. (Smykke)

Kamel. (Kanel, klarte ikke høre forskjell da jeg var liten).

Anonymkode: 024dc...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japaleno.

Prokastinere.

Entrepenør.

Åresvis.

Mitchibitchi.

Jeg irriterer meg over "å stå opp for seg selv" og lignende fornorsking av engelske uttrykk.

Anonymkode: 9114f...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...