AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #21 Skrevet 13. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg ser ikke på TV så den serien har jeg ikke sett. Ja, jeg kan gjerne linke til seriøs forskning, men jeg er ikke hjemme nå så det må bli senere. Lurer forresten litt på om du har misforstått hva jeg mener med vaskepose? Eller kanskje du ikke er så oppdatert, sånn at du ikke har hørt om vaskeposer som f.eks. Guppyfriend? Anonymkode: 7d047...1fc Det hadde vært så mye bedre om du kunne skrive på en litt vennligere måte når du diskuterer, tror nok du kommer mye lengre med det enn å insuinere at jeg er lite oppdatert, og tidligere skrev du at "Du klarte virkelig ikke å lese hele setningen jeg skrev?". Det blir så lite vennlig, og poenget ditt kommer dårlige frem. Med det sagt, nei jeg har ikke hørt om Guppyfriend før du nevnte det nå. Du bør ikke anta at alle vet hva det er. Anonymkode: 5249e...77f 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #22 Skrevet 13. september 2019 På 10.9.2019 den 14.05, AnonymBruker skrev: Jeg har den siste tiden blitt mer og mer opptatt av at klærne jeg kjøper ikke skal være laget av plast. Tidligere har jeg hatt mye klær laget av polyester, akryl, polyamid, elastan osv. Men nå vil jeg fase ut dette så langt det er mulig (er selvfølgelig ikke mulig i klær der plast er nødvendig, sånn som badetøy, treningstøy, skotøy, regntøy etc.). Ønsker ikke å kjøpe klær laget i plast når det strengt tatt ikke er nødvendig. Det jeg lurer på er om noen har en link til en oversikt med en klassifikasjon eller lignende over hvilke tekstiler som er miljøvennlige/bærekraftige og hvilke som ikke er det? Synes det iblant kan være vanskelig å vite hva navnet på et tekstil egentlig betyr. Jeg vet at det selvfølgelig også spiller inn hvordan produktet er produsert, hvor mye vann som er brukt osv. Har derfor også svanemerkede produkter i tankene når jeg handler, men dette er ikke alltid mulig å oppnå. Så tenker det er et fint sted å starte å se etter klær som ikke er plastbaserte. Hvis noen vet om klesmerker der alle plagg er svanemerket så setter jeg pris på tips om dette også! Anonymkode: 5249e...77f Fretex. Tise. Alle andre bruktbutikker. Problemet, Ts, med illusjonen om «miljøvennlig» mote er at den moten ikke finnes. For noen år siden var det stor ståhei rundt arbeidsvilkårene til de som sydde og vevde klær. Men brydde noen seg om de ungene som plukker og dyrker bomull og som farger tekstiler? Nei. De får jobbe på slavekontrakter sine i fred. Samme sak med tekstilene: ok. Genseren din er i økologisk bomull. Tommel opp. Men hva er den vasket i, farget med, antirynke-begåhandlet med og dynket i for å se strøken ut når den kommer til deg? Det er faktisk ingen pliktige til å opplyse om. Vi som forbrukere vet bare en ting; alt tyder på at det er meget giftig (så giftig at en skal vaske babyklær minst 5 ganger før bruk). Men en genser som er dynket i gift får svanemerket sitt, den. Så kjøp brukt. Eller bruk det du har til du må bøte det. Og så bøter du det. Og dette med om det er laga av plast? I-landsproblem. Har du kjøpt en genser i polyester så sliter du den ut. Noen under 16 år ødela tross alt helsa på å lage den. Anonymkode: 08d82...e89 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #23 Skrevet 13. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fretex. Tise. Alle andre bruktbutikker. Problemet, Ts, med illusjonen om «miljøvennlig» mote er at den moten ikke finnes. For noen år siden var det stor ståhei rundt arbeidsvilkårene til de som sydde og vevde klær. Men brydde noen seg om de ungene som plukker og dyrker bomull og som farger tekstiler? Nei. De får jobbe på slavekontrakter sine i fred. Samme sak med tekstilene: ok. Genseren din er i økologisk bomull. Tommel opp. Men hva er den vasket i, farget med, antirynke-begåhandlet med og dynket i for å se strøken ut når den kommer til deg? Det er faktisk ingen pliktige til å opplyse om. Vi som forbrukere vet bare en ting; alt tyder på at det er meget giftig (så giftig at en skal vaske babyklær minst 5 ganger før bruk). Men en genser som er dynket i gift får svanemerket sitt, den. Så kjøp brukt. Eller bruk det du har til du må bøte det. Og så bøter du det. Og dette med om det er laga av plast? I-landsproblem. Har du kjøpt en genser i polyester så sliter du den ut. Noen under 16 år ødela tross alt helsa på å lage den. Anonymkode: 08d82...e89 Du har helt sikkert rett i det med produksjonen, men et sted må man faktisk begynne. Det finnes de som legger vekt på riktige arbeidsvilkår for de som produserer klærne, så takk for at du minte meg på dem: Fair&Square blant annet. Jeg tenker at hvis vi slutter å kjøpe plastklær så går jo produksjonen ned. Og da slipper vi å vaske plastklær i vaskemaskinen og slippe ut mikroplast. En ting er å bruke vaskepose som unngår at det skjer, men det hjelper ikke når klærne våre loer og drysser plast som til slutt havner i havet uansett. Anonymkode: 5249e...77f 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #24 Skrevet 13. september 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er sant. Har prøvd å bruke den også men jeg må si jeg sliter med å finne noe jeg liker likevel. Men du inspirerte meg til å prøve litt til. Skal prøve å søke litt på merker jeg liker godt som pleier å ha gode tekstiler, som Jean Paul, Malene Birger, Esprit, Benetton osv. Det fine med å våge å betale litt mer enn Cubus-pris, er at man gjerne finner klær som er av bedre kvalitet, pga tekstilene og at de derfor holder seg bedre og er pene lengre. Jeg har iallefall funnet meg noen basisplagg som kan brukes og vaskes nesten uendelig før de blir stygge. Ikke opplevd det samme med plastklær. Anonymkode: 5249e...77f Ja, det er litt mer "jobb" å lete etter ting brukt, men jeg synes det er spennende med skattejaktfølelsen. Jeg, som er såpass glad i shopping, liker å lete på Tise når jeg likevel strengt tatt ikke trenger noe nytt. Om du kjøper klær nytt i naturmaterialer og bruker dem til de blir slitt ut, synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet. Det er mye bedre enn å kjøpe klær i plast fra H&M som uansett blir bytta ut til neste kolleksjon Anonymkode: 6ffc7...62a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #25 Skrevet 13. september 2019 Lin er au et godt stoff. Anonymkode: be289...e9a
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #26 Skrevet 15. september 2019 Jeg leste ett eller annet sted at Adidas er storkunde på resirkulert plast som de bruker i sko eller polyester/ nylonplagg, så de resirkulerer i det minste. Ellers er naturlige stoffer som bomull, ull og lin glimrende. Det som er viktig den gangen dine plagg skal gå til gjenvinning er at de ikke består av mange typer fiber. Man kan gjenvinne en bomullsgenser, men ikke om den er delvis med nylon for eksempel. Og det viktigste av alt, for klær forurenser dobbelt så mye som transport, samt at mye transport også er av tekstiler, det er å senke forbruket. Jeg har tyve år gamle skjorter og gensere som er like pene i dag. Kjøp kvalitet, det trenger ikke engang å være dyrere, man må bare vite hva man skal se etter. Og ned med vaskemengden. Jeg har en venninne som vasker håndklær etter én dusj. Poenget er jo at man er ren når man kommer ut av dusjen. Du sliter masse unødvendig på håndklærne, du bruker unødvendig mye vann, strøm og vaskemidler. Jeg er helt sikker på at alle ville kunne klare å kutte tredve prosent i forbruket ved enkle grep de nesten ikke hadde merket noe til, bare man hadde tenkt seg om. Anonymkode: 60ae3...a18 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #27 Skrevet 15. september 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste ett eller annet sted at Adidas er storkunde på resirkulert plast som de bruker i sko eller polyester/ nylonplagg, så de resirkulerer i det minste. Ellers er naturlige stoffer som bomull, ull og lin glimrende. Det som er viktig den gangen dine plagg skal gå til gjenvinning er at de ikke består av mange typer fiber. Man kan gjenvinne en bomullsgenser, men ikke om den er delvis med nylon for eksempel. Og det viktigste av alt, for klær forurenser dobbelt så mye som transport, samt at mye transport også er av tekstiler, det er å senke forbruket. Jeg har tyve år gamle skjorter og gensere som er like pene i dag. Kjøp kvalitet, det trenger ikke engang å være dyrere, man må bare vite hva man skal se etter. Og ned med vaskemengden. Jeg har en venninne som vasker håndklær etter én dusj. Poenget er jo at man er ren når man kommer ut av dusjen. Du sliter masse unødvendig på håndklærne, du bruker unødvendig mye vann, strøm og vaskemidler. Jeg er helt sikker på at alle ville kunne klare å kutte tredve prosent i forbruket ved enkle grep de nesten ikke hadde merket noe til, bare man hadde tenkt seg om. Anonymkode: 60ae3...a18 TS her, jeg er helt enig i det du skriver. Jeg etterstreber derfor å kjøpe klær som er "rene" i type tekstil, som at det er kun ull, kun bomull osv. Synes også kvaliteten blir bedre av det. Jeg har skjorter i veldig god kvalitet, Ralph Lauren. Har valgt å betale mer i slike ting rett og slett fordi kvaliteten er eksepsjonell og jeg kommer til å ha de skjortene i veldig mange år. Så jeg har sett at i noen tilfeller kan pris ha mye å si for kvalitet, selv om det selvsagt finnes skatter som ikke koster like mye. Og når man har kvalitetsklær går jo forbruket ned fordi man ikke trenger å kjøpe nytt, og ikke minst gir flere basisplagg større muligheter for variasjon. Jeg pleier å bruke mine håndklær 1-2 uker før jeg bytter de ut. Om jeg lar de henge for lenge begynner de gjerne å lukte litt surt/rått så lengre enn 1-2 uker har jeg de ikke fremme. Har ikke håndkletørker (som jo egentlig i seg selv bare forbruker mer strøm). Anonymkode: 5249e...77f
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #28 Skrevet 18. september 2019 1. Kjøpt brukt 2. Kjøp god kvalitet 3. Reparer Ellers finnes der merker og nettbutikker som har fokus på miljøvern og fair trade. F.eks. peopletree.co.uk. Ellers er det jo de stoffene som har vært nevnt: Ull, lin, silke. Bomull er ikke bra, som flere har vært inne på - det blir brukt enorme mengder vann og kjemikalier i produksjonen. Polyester er ikke bra. Bambus er overhypet ift miljø og positive egenskaper. Ikka ll bambus er bra bambus. Man må være nøye med å velge riktig. Jeg har litt dårlig tid, så må nøye meg med en link som forklarer forskjell på bambuslyocell vs viskose vs økologisk bomull: https://theecohub.ca/sustainable-fabric-guide-bamboo-vs-lyocell-vs-organic-cotton/ Framtiden i våre hender har masse informasjon om hvordan vi kan handle mer miljøvennlige klær - her er en oversikt: https://www.framtiden.no/gronne-tips/klar/ Nå spør du forsåvidt kun om klimaavtrykk, men man blir fort opptatt av arbeidervilkår og, så da er det et tips å holde seg vekke fra merker som ikke har åpne produksjonslister: https://www.framtiden.no/gronne-tips/klar/merkene-som-har-apne-fabrikklister.html. Her er en liste over de som har, og ikke har, undertegnet sikkerhetsavtale for arbeiderne: https://www.framtiden.no/gronne-tips/klar/merkene-som-stotter-trygge-tekstilarbeidere.html Anonymkode: 42925...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #29 Skrevet 18. september 2019 bare for å oppsummere kjapt fra lenken jeg postet i forrige innlegg: Tencel og lyocell er bra, for de gjenbruker vann i prosessen. Viskose er mindre bra. Om økologisk bomull vs konvensjonell bomull: "According to a recent study conducted by Textile Exchange, organic cotton has the potential for environmental savings in several areas: it’s 46 percent less harmful to global warming, there’s 70 percent less acidification of land and water, the potential for soil erosion drops by 26 percent, surface and groundwater use falls 91 percent, and demand for energy could go down by as much as 62 percent." Anonymkode: 42925...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #30 Skrevet 18. september 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Kjøpt brukt 2. Kjøp god kvalitet 3. Reparer Ellers finnes der merker og nettbutikker som har fokus på miljøvern og fair trade. F.eks. peopletree.co.uk. Ellers er det jo de stoffene som har vært nevnt: Ull, lin, silke. Bomull er ikke bra, som flere har vært inne på - det blir brukt enorme mengder vann og kjemikalier i produksjonen. Polyester er ikke bra. Bambus er overhypet ift miljø og positive egenskaper. Ikka ll bambus er bra bambus. Man må være nøye med å velge riktig. Jeg har litt dårlig tid, så må nøye meg med en link som forklarer forskjell på bambuslyocell vs viskose vs økologisk bomull: https://theecohub.ca/sustainable-fabric-guide-bamboo-vs-lyocell-vs-organic-cotton/ Framtiden i våre hender har masse informasjon om hvordan vi kan handle mer miljøvennlige klær - her er en oversikt: https://www.framtiden.no/gronne-tips/klar/ Nå spør du forsåvidt kun om klimaavtrykk, men man blir fort opptatt av arbeidervilkår og, så da er det et tips å holde seg vekke fra merker som ikke har åpne produksjonslister: https://www.framtiden.no/gronne-tips/klar/merkene-som-har-apne-fabrikklister.html. Her er en liste over de som har, og ikke har, undertegnet sikkerhetsavtale for arbeiderne: https://www.framtiden.no/gronne-tips/klar/merkene-som-stotter-trygge-tekstilarbeidere.html Anonymkode: 42925...5c6 5 timer siden, AnonymBruker skrev: bare for å oppsummere kjapt fra lenken jeg postet i forrige innlegg: Tencel og lyocell er bra, for de gjenbruker vann i prosessen. Viskose er mindre bra. Om økologisk bomull vs konvensjonell bomull: "According to a recent study conducted by Textile Exchange, organic cotton has the potential for environmental savings in several areas: it’s 46 percent less harmful to global warming, there’s 70 percent less acidification of land and water, the potential for soil erosion drops by 26 percent, surface and groundwater use falls 91 percent, and demand for energy could go down by as much as 62 percent." Anonymkode: 42925...5c6 Tusen takk for mange gode tips. Kjøpe brukt gjør jeg så langt det går, men jeg vil jo ikke kjøpe klær jeg ikke liker heller, og det er tydeligvis veldig mange av samme størrelse som meg som liker de samme plaggene som meg... Så da er det ikke så mye spennende å finne. Anonymkode: 5249e...77f
m89_jente Skrevet 24. september 2019 #31 Skrevet 24. september 2019 På 12.9.2019 den 18.27, AnonymBruker skrev: Det aller mest miljøvennlige er å ikke kjøpe nye klær, men heller kjøpe brukt. Dernest er vel polyester, viskose/bambus av de mest miljøvennlige forutsatt at de vaskes i vaskepose. Ull er også forsåvidt miljøvennlig, men dersom alle på jorden skulle ikle seg kun ull ville ikke det gå, så kunstfiber er det beste. Anonymkode: 7d047...1fc Polyester er i praksis plast, ettersom fibrene dannes av kjemiske forbindelser fra olje, så det blir feil å si at at polyester er et av de mest miljøvennlige når produksjonen er så lite miljøvennlig. Vil heller si polyester er et av de verste. Om man er ute etter klær av god kvalitet og ønsker å skåne miljøet bør man styre unna syntetiske stoffer som polyester, polyamid, nylon og akryl. Og heller gå for ull, lin, silke, bomull, hamp og bambus. Det absolutt mest miljøvennlige er jo å handle brukt, men det er hvert fall mer miljøvennlig å gå for naturmaterialer fremfor syntetiske stoffer. Klærne holder seg lenger, så sånn sett lønner det seg og heller betale litt ekstra så lenge det er god kvalitet 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #32 Skrevet 24. september 2019 2 timer siden, m89_jente skrev: Polyester er i praksis plast, ettersom fibrene dannes av kjemiske forbindelser fra olje, så det blir feil å si at at polyester er et av de mest miljøvennlige når produksjonen er så lite miljøvennlig. Vil heller si polyester er et av de verste. Om man er ute etter klær av god kvalitet og ønsker å skåne miljøet bør man styre unna syntetiske stoffer som polyester, polyamid, nylon og akryl. Og heller gå for ull, lin, silke, bomull, hamp og bambus. Det absolutt mest miljøvennlige er jo å handle brukt, men det er hvert fall mer miljøvennlig å gå for naturmaterialer fremfor syntetiske stoffer. Klærne holder seg lenger, så sånn sett lønner det seg og heller betale litt ekstra så lenge det er god kvalitet Og hvordan tror du det vil gå med jordens resurser dersom hele verdens befolkning skal kle seg i kun naturmaterialer? Les deg opp på hvordan de ulikene stoffene produseres og utslippene som følger, så forstår du hvorfor kunstfiber er klart mest miljøvennlig. Ikke vær en del av saueflokken som bare lytter til populister, bruk hjernen din og les fakta og forskning. Anonymkode: 7d047...1fc 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #33 Skrevet 24. september 2019 4 timer siden, m89_jente skrev: Polyester er i praksis plast, ettersom fibrene dannes av kjemiske forbindelser fra olje, så det blir feil å si at at polyester er et av de mest miljøvennlige når produksjonen er så lite miljøvennlig. Vil heller si polyester er et av de verste. Om man er ute etter klær av god kvalitet og ønsker å skåne miljøet bør man styre unna syntetiske stoffer som polyester, polyamid, nylon og akryl. Og heller gå for ull, lin, silke, bomull, hamp og bambus. Det absolutt mest miljøvennlige er jo å handle brukt, men det er hvert fall mer miljøvennlig å gå for naturmaterialer fremfor syntetiske stoffer. Klærne holder seg lenger, så sånn sett lønner det seg og heller betale litt ekstra så lenge det er god kvalitet Holder med denne. Det ble mye bruk-og-kast på meg før i tiden da jeg nesten bare brukte klær laget av plast, fordi de ble så fort stygge og jeg likte dem ikke lenger. Ikke minst var det i mange tilfeller upassende med tekstiler som fremprovoserer både svette, kløe og statisk elektrisitet og som igjen førte til at jeg ikke likte klærne lenger og gikk til innkjøp av nye. Nå som jeg bruker mer klær i naturmaterialer liker jeg de i årevis etter at jeg har kjøpt de, fordi de er fine lenger og holder god kvalitet (jepp, hadde klær i naturmaterialer før jeg opprettet denne tråden). Liker heller ikke tanken på å bruke klær som drysser av plast, man vet ennå ikke hvordan det påvirker oss og naturen i lengden. Etisk produksjon handler heller ikke om tekstilene i seg selv, da arbeidsforholdene for arbeiderne er tøffe uansett hvilke tekstiler en bruker dersom produksjonen ikke er etisk. Og kutter en ut å kjøpe klær i plast, vil jo nettopp produksjonen av denne gå ned. Jeg vil heller forsvare å kjøpe klær i naturtekstiler, bare sjeldnere, og oftere brukte klær, enn å kjøpe mange klær i plast. Greit nok at det er mer utslipp ved produksjonen av et plagg i naturtekstiler enn et plagg i plast, men det er så vanvittig mye mer sammensatt enn det, slik som listet opp her. Og jeg har ikke engang nevnt alt. En må faktisk gå helt på mikronivå og se på den enkelte forbruker, og ikke bare se på produksjon og utslipp ved de ulike tekstilene. Etter denne tråden har jeg ingen problemer med å skrive en liste med fordeler og ulemper ved å bruke naturtekstiler vs syntetiske tekstiler, og valget lander helt klart på naturtekstiler så langt det lar seg gjøre, og etisk klesproduksjon så langt det lar seg gjøre. Jeg har fått informasjonen jeg trenger og melder meg nå ut av denne tråden. Takk for alle gode råd her - TS Anonymkode: 5249e...77f
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 #34 Skrevet 24. september 2019 Vær litt forsiktig med hva slags ullklær dere kjøper, dere som er redd for mikroplast. Det meste av ullklær er dekket av plast. Anonymkode: 55d4d...f41 2
m89_jente Skrevet 24. september 2019 #35 Skrevet 24. september 2019 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan tror du det vil gå med jordens resurser dersom hele verdens befolkning skal kle seg i kun naturmaterialer? Les deg opp på hvordan de ulikene stoffene produseres og utslippene som følger, så forstår du hvorfor kunstfiber er klart mest miljøvennlig. Ikke vær en del av saueflokken som bare lytter til populister, bruk hjernen din og les fakta og forskning. Anonymkode: 7d047...1fc Så vennlig du skulle være da! Jeg forstår at det finnes ulemper med all slags produksjon, og derfor skrev jeg også at det absolutt mest miljøvennlige vil være å kjøpe brukt (eller avstå helt fra shopping). Men vi lever i et forbrukersamfunn, og dersom man først skal kjøpe seg noe, vil jeg påstå at jeg har tilegnet meg nok kunnskap til å stå for at naturmaterialer vil være mest miljøvennlig på sikt. Min erfaring er at plagg laget av polyester ryker i sømmer osv. etter en gangs bruk eller vask. Jeg er fullt klar over at naturmaterialer heller ikke er 100% miljøvennlig (noen av stoffene verre enn andre), men jeg vil si livsfasen til et plagg er svært avgjørende når det gjelder hvor miljøvennlig det er. Jeg har selv hatt plagg av lin, bomull, ull og silke som har vart i årevis, og som fortsatt holder seg like fine. I tillegg skåner man miljøet ved at disse plaggene ikke vaskes i vaskemaskinen like ofte, fordi man kanskje vil være litt mer påpasselig. De puster bedre, slik at de ikke trenger og vaskes pga. svettelukt like ofte som for eksempel plagg som består av polyester som er kjent for å puste dårlig. Min erfaring er at syntetiske stoffer som polyester, akryl, polyamid og nylon også nupper mer, endrer passform, slites i stykker osv. Og når det kommer til hva f.eks. polyester består av, inneholder selv den resirkulerte polyesteren mikrofiber som gir fra seg plast ved bruk, og særlig når man vasker plaggene. Og med tanke på plastforurensingen vi står ovenfor i dag, vil jeg si at vi ikke har behov for mer plast på denne kloden. Og til kommentaren om ull over her - det meste av norsk ull er svanemerket, som vil si at det er brukt lite kjemikalier i fremstillingen og at dyrevelferden er bra. På grunn av kvaliteten regnes norsk ull som en av verdens mest miljøvennlige tekstilfibre, og når plagget kan holde seg fint i årevis vil jeg si at det i lengden vil være det mest miljøvennlige Til trådstarter så anbefaler jeg deg å sjekke ut https://fairandsquare.no, https://www.grontskift.no, https://ayooslo.com og https://kontrast-project.myshopify.com. Dette er hva jeg vil kalle bærekraftig og miljøvennlig produksjon. Endret 24. september 2019 av m89_jente 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #36 Skrevet 25. september 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan tror du det vil gå med jordens resurser dersom hele verdens befolkning skal kle seg i kun naturmaterialer? Les deg opp på hvordan de ulikene stoffene produseres og utslippene som følger, så forstår du hvorfor kunstfiber er klart mest miljøvennlig. Ikke vær en del av saueflokken som bare lytter til populister, bruk hjernen din og les fakta og forskning. Anonymkode: 7d047...1fc kan du ikke komme med dokumentasjon på det du sier? siden vi er en saueflokk som deler en oppfatning, og du tydeligvis vet noe helt annet, så er det litt håpløst å bare slenge ut karakteristikker av folk uten å vise til dokumentasjon for påstandene dine. Anonymkode: 42925...5c6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #37 Skrevet 25. september 2019 10 timer siden, m89_jente skrev: -snip- Og til kommentaren om ull over her - det meste av norsk ull er svanemerket, som vil si at det er brukt lite kjemikalier i fremstillingen og at dyrevelferden er bra. På grunn av kvaliteten regnes norsk ull som en av verdens mest miljøvennlige tekstilfibre, og når plagget kan holde seg fint i årevis vil jeg si at det i lengden vil være det mest miljøvennlige jeg er helt enig i alt det andre du skriver, men ville bare kort kommentere det med plastbelagt ull. Før det første så blir norsk ull i svært liten grad brukt til klær. For det andre så tror jeg det vedkommende mente med plastbelegg på ullen henviste til s.k. superwashbehandling som ihvertfall blir gjort på noen strikkegarn, og antagelig med ull til klesproduksjon og. Det stemmer nok at en del ull er behandlet slik at den skal kunne maskinvaskes. Hvis et ullplagg er merket med maskinvask kan du være sikker på at den er behandlet. Anonymkode: 42925...5c6 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #38 Skrevet 25. september 2019 På 11.9.2019 den 23.29, Grønt blad skrev: Ull er miljøvennlig, og trenger ikke vaskes så mye. Vaskes også på lab temperatur. Gni gallesåpe på flekker (f.eks. fra Clas Ohlson), fungerer veldig bra! Kjøp gjerne økologisk slik at fargeprosessene er mer miljøvennlige Bomull krever veldig mye vann i produksjonene. Tror det samme gjelder (bambus)viskose, men er ikke sikker. Likevel bedre for kroppen enn plast. Noe av det viktigste er å kjøpe kvalitet som varer, samt ta godt vare på de klærne man har slik at de varer lenge (vaske skånsomt og sjelden, reparere/stoppe m.m.). Kjøp altså minst mulig tøy, og det lille du kjøper bør vare lenge. Stemmer det med mye vann, så det blir ikke sett på som miljøvennlig. Anonymkode: f210f...8ec 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #39 Skrevet 25. september 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: kan du ikke komme med dokumentasjon på det du sier? siden vi er en saueflokk som deler en oppfatning, og du tydeligvis vet noe helt annet, så er det litt håpløst å bare slenge ut karakteristikker av folk uten å vise til dokumentasjon for påstandene dine. Anonymkode: 42925...5c6 Nå har jeg ikke lest hele diskusjonen. Men etter flere veganerdiskusjoner, så har jeg faktisk måtte Google en del. Der kommer det tydelig frem at ja, det er lurt å spise mindre kjøtt. Men det krever enorme områder med dyrket mark. Flere mennesker ville sultet ihjel, dersom vi gikk over til plantebasert kost. Det samme blir jo logisk å tenke om andre naturprodukter? Det krever store områder. Og noen produkter krever veldig mye vann. En fleecegenser er det mest miljøvennlige å bruke dersom du ser på produksjonen. Men så har vi ulempen med mikroplast, dessverre. Anonymkode: f210f...8ec 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 #40 Skrevet 25. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg ikke lest hele diskusjonen. Men etter flere veganerdiskusjoner, så har jeg faktisk måtte Google en del. Der kommer det tydelig frem at ja, det er lurt å spise mindre kjøtt. Men det krever enorme områder med dyrket mark. Flere mennesker ville sultet ihjel, dersom vi gikk over til plantebasert kost. Anonymkode: f210f...8ec Nå skal jeg ikke gå inn i diskusjonen syntetisk vs. naturtekstil, for det er et vanskelig spørsmål og jeg har skjønt at ekspertene ikke er enige, men det du sier her om plantekost er da helt feil. Det sier seg da selv at man ville spare arealer dersom man sluttet å dyrke mat til dyrefor. Ja, det finnes arealer som kan brukes som beitemark men ikke til matdyrkning, men dette utgjør en forsvinnende liten del av verdens kjøttproduksjon. I Norge f.eks. kan dyr beite ute noen korte sommermåneder, om vinteren må de fores, og da ofte med importert kraftfor. Anonymkode: 883e8...f2e 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå