Gå til innhold

Miljøvennlige tekstiler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden blitt mer og mer opptatt av at klærne jeg kjøper ikke skal være laget av plast. Tidligere har jeg hatt mye klær laget av polyester, akryl, polyamid, elastan osv. Men nå vil jeg fase ut dette så langt det er mulig (er selvfølgelig ikke mulig i klær der plast er nødvendig, sånn som badetøy, treningstøy, skotøy, regntøy etc.). Ønsker ikke å kjøpe klær laget i plast når det strengt tatt ikke er nødvendig. 

Det jeg lurer på er om noen har en link til en oversikt med en klassifikasjon eller lignende over hvilke tekstiler som er miljøvennlige/bærekraftige og hvilke som ikke er det? Synes det iblant kan være vanskelig å vite hva navnet på et tekstil egentlig betyr. Jeg vet at det selvfølgelig også spiller inn hvordan produktet er produsert, hvor mye vann som er brukt osv. Har derfor også svanemerkede produkter i tankene når jeg handler, men dette er ikke alltid mulig å oppnå. Så tenker det er et fint sted å starte å se etter klær som ikke er plastbaserte. 

Hvis noen vet om klesmerker der alle plagg er svanemerket så setter jeg pris på tips om dette også! 

Anonymkode: 5249e...77f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ull, lin, silke og bomull er naturprodukter som er gode. Man kan diskutere miljøaspektet, da det f.eks ikke dyrkes bomull i Norge og derfor må transporteres.

Du kan også kutte ned på hvor ofte du vasker klærne. De fleste er like rene etter bruk. Ullklær skal helst bare luftes, ikke vaskes.

Det viktige er at du har plagg som kan brukes lenge og som du tar godt vare på. Det er forbruket som må ned. Det hjelper ikke å kjøpe bomullsklær istedet for polyester, om du likevel kaster det eller ikke bruker det etter kort tid. 

Gå bort fra bruk og kast, så er veldig mye gjort.

Anonymkode: d100c...5fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 14.05, AnonymBruker skrev:

Jeg har den siste tiden blitt mer og mer opptatt av at klærne jeg kjøper ikke skal være laget av plast. Tidligere har jeg hatt mye klær laget av polyester, akryl, polyamid, elastan osv. Men nå vil jeg fase ut dette så langt det er mulig (er selvfølgelig ikke mulig i klær der plast er nødvendig, sånn som badetøy, treningstøy, skotøy, regntøy etc.). Ønsker ikke å kjøpe klær laget i plast når det strengt tatt ikke er nødvendig. 

Det jeg lurer på er om noen har en link til en oversikt med en klassifikasjon eller lignende over hvilke tekstiler som er miljøvennlige/bærekraftige og hvilke som ikke er det? Synes det iblant kan være vanskelig å vite hva navnet på et tekstil egentlig betyr. Jeg vet at det selvfølgelig også spiller inn hvordan produktet er produsert, hvor mye vann som er brukt osv. Har derfor også svanemerkede produkter i tankene når jeg handler, men dette er ikke alltid mulig å oppnå. Så tenker det er et fint sted å starte å se etter klær som ikke er plastbaserte. 

Hvis noen vet om klesmerker der alle plagg er svanemerket så setter jeg pris på tips om dette også! 

Anonymkode: 5249e...77f

Hamp og bambus er bra. Her er det mye utfyllende info https://www.google.no/amp/s/gronnehensikter.wordpress.com/2015/12/08/103-velg-klaer-av-baerekraftige-materialer/amp/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull er miljøvennlig, og trenger ikke vaskes så mye. Vaskes også på lab temperatur. Gni gallesåpe på flekker (f.eks. fra Clas Ohlson), fungerer veldig bra! Kjøp gjerne økologisk slik at fargeprosessene er mer miljøvennlige

Bomull krever veldig mye vann i produksjonene. Tror det samme gjelder (bambus)viskose, men er ikke sikker. Likevel bedre for kroppen enn plast.

Noe av det viktigste er å kjøpe kvalitet som varer, samt ta godt vare på de klærne man har slik at de varer lenge (vaske skånsomt og sjelden, reparere/stoppe m.m.). Kjøp altså minst mulig tøy, og det lille du kjøper bør vare lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomull er noe av det verste i hvert fall. Fordelen med ull er at du ikke må vaske det så ofte heller. Det beste vil være at du kjøper naturmaterialer brukt og å kjøpe så lite som mulig. 

Anonymkode: bbd68...332

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller mest miljøvennlige er å ikke kjøpe nye klær, men heller kjøpe brukt. Dernest er vel polyester, viskose/bambus av de mest miljøvennlige forutsatt at de vaskes i vaskepose. Ull er også forsåvidt miljøvennlig, men dersom alle på jorden skulle ikle seg kun ull ville ikke det gå, så kunstfiber er det beste. 

Anonymkode: 7d047...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lin!

Anonymkode: 139f6...8a8

Det kommer jo helt an på hvordan linet er produsert. Men det stemmer at lin er mer miljøvennlig enn bomull (men det skal jo ikke så mye til for å være det). 

Anonymkode: 7d047...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det aller mest miljøvennlige er å ikke kjøpe nye klær, men heller kjøpe brukt. Dernest er vel polyester, viskose/bambus av de mest miljøvennlige forutsatt at de vaskes i vaskepose. Ull er også forsåvidt miljøvennlig, men dersom alle på jorden skulle ikle seg kun ull ville ikke det gå, så kunstfiber er det beste. 

Anonymkode: 7d047...1fc

Det er ikke miljøvennlig å bruke og vaske plastbaserte klær, blir masse mikroplast av det. Så plastbaserte klær utgår uansett. Polyester er vel plast så det utgår 

Anonymkode: 5249e...77f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskose er også relativt miljøvennlig, men alt kommer an på produksjonsmetoden. Alle nye klær gir fra seg et miljøavtrykk, og det beste er jo å kjøpe brukt.. særlig bomull, de er jo verstingen når det kommer til vann og sprøytemidler, selvom bomull i seg selv er et naturprodukt:( 

Anonymkode: 6ffc7...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke miljøvennlig å bruke og vaske plastbaserte klær, blir masse mikroplast av det. Så plastbaserte klær utgår uansett. Polyester er vel plast så det utgår 

Anonymkode: 5249e...77f

Du klarte virkelig ikke å lese hele setningen jeg skrev? 

Dernest er vel polyester, viskose/bambus av de mest miljøvennlige forutsatt at de vaskes i vaskepose.

Anonymkode: 7d047...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viskose er også relativt miljøvennlig, men alt kommer an på produksjonsmetoden. Alle nye klær gir fra seg et miljøavtrykk, og det beste er jo å kjøpe brukt.. særlig bomull, de er jo verstingen når det kommer til vann og sprøytemidler, selvom bomull i seg selv er et naturprodukt:( 

Anonymkode: 6ffc7...62a

Ja, tror på at det er best å kjøpe de miljøvennlige tekstilene brukt fremfor nytt. Synes bare det er så vanskelig å finne klær jeg liker, og som passer meg, i riktige tekstiler og som er brukt..

Anonymkode: 5249e...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du klarte virkelig ikke å lese hele setningen jeg skrev? 

Dernest er vel polyester, viskose/bambus av de mest miljøvennlige forutsatt at de vaskes i vaskepose.

Anonymkode: 7d047...1fc

Jo, jeg leste det. Det er ikke mer miljøvennlig om det vaskes i vaskepose, da mikroplast fra klær er veldig smått og en vaskepose er jo ikke tett. Dessuten er mange vaskeposer laget av plast. 

Anonymkode: 5249e...77f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tror på at det er best å kjøpe de miljøvennlige tekstilene brukt fremfor nytt. Synes bare det er så vanskelig å finne klær jeg liker, og som passer meg, i riktige tekstiler og som er brukt..

Anonymkode: 5249e...77f

Skjønner det, har samme dilemmaet jeg også. Men synes appen Tise er veldig fin, lettere å finne noe der enn i bruktbutikker synes jeg😊

Anonymkode: 6ffc7...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner det, har samme dilemmaet jeg også. Men synes appen Tise er veldig fin, lettere å finne noe der enn i bruktbutikker synes jeg😊

Anonymkode: 6ffc7...62a

Det er sant. Har prøvd å bruke den også men jeg må si jeg sliter med å finne noe jeg liker likevel. Men du inspirerte meg til å prøve litt til. Skal prøve å søke litt på merker jeg liker godt som pleier å ha gode tekstiler, som Jean Paul, Malene Birger, Esprit, Benetton osv. Det fine med å våge å betale litt mer enn Cubus-pris, er at man gjerne finner klær som er av bedre kvalitet, pga tekstilene og at de derfor holder seg bedre og er pene lengre. Jeg har iallefall funnet meg noen basisplagg som kan brukes og vaskes nesten uendelig før de blir stygge. Ikke opplevd det samme med plastklær. 

Anonymkode: 5249e...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg leste det. Det er ikke mer miljøvennlig om det vaskes i vaskepose, da mikroplast fra klær er veldig smått og en vaskepose er jo ikke tett. Dessuten er mange vaskeposer laget av plast. 

Anonymkode: 5249e...77f

Selvfølgelig er det mer miljøvennlig å vaske polyester og andre syntetiske stoffer i en vaskepose som fanger opp mikroplast! De fleste av disse spesielle vaskeposene er vel laget av nylon, så du har jo rett i at de er laget av plast, men etter å ha lest en del forskning på dette er jeg overbevist om at dette er langt mer miljøvennlig enn om hele verdens befolkning skulle kle seg i ull, lin, silke. 

Anonymkode: 7d047...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ull er miljøvennlig i bruk, siden det kan vaskes på lav temperatur og dessuten er nedbrytbart. Produksjonen er derimot ikke så miljøvennlig, siden sauene trenger både dyrket fór og masse vann. Det er dermed lurt å kjøpe brukt ull, det finnes mange ullgensere til salgs på Finn.

Anonymkode: 883e8...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det mer miljøvennlig å vaske polyester og andre syntetiske stoffer i en vaskepose som fanger opp mikroplast! De fleste av disse spesielle vaskeposene er vel laget av nylon, så du har jo rett i at de er laget av plast, men etter å ha lest en del forskning på dette er jeg overbevist om at dette er langt mer miljøvennlig enn om hele verdens befolkning skulle kle seg i ull, lin, silke. 

Anonymkode: 7d047...1fc

Med mindre du kan vise til forskning som sier at det er mer miljøvennlig, har jeg ingen tro på det. Vasker du plast i vaskemaskinen så blir det uansett mye mikroplast i havet, du har vel sett serien "Planet plast" med Line Elvsåshagen. 

Anonymkode: 5249e...77f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ull er miljøvennlig i bruk, siden det kan vaskes på lav temperatur og dessuten er nedbrytbart. Produksjonen er derimot ikke så miljøvennlig, siden sauene trenger både dyrket fór og masse vann. Det er dermed lurt å kjøpe brukt ull, det finnes mange ullgensere til salgs på Finn.

Anonymkode: 883e8...f2e

Bra tips 😊

Anonymkode: 5249e...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre du kan vise til forskning som sier at det er mer miljøvennlig, har jeg ingen tro på det. Vasker du plast i vaskemaskinen så blir det uansett mye mikroplast i havet, du har vel sett serien "Planet plast" med Line Elvsåshagen. 

Anonymkode: 5249e...77f

Nei, jeg ser ikke på TV så den serien har jeg ikke sett. Ja, jeg kan gjerne linke til seriøs forskning, men jeg er ikke hjemme nå så det må bli senere. 

Lurer forresten litt på om du har misforstått hva jeg mener med vaskepose? Eller kanskje du ikke er så oppdatert, sånn at du ikke har hørt om vaskeposer som f.eks. Guppyfriend? 

Anonymkode: 7d047...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...