Gå til innhold

Syntes du elektrisk bil er bra eller manuell? Begrunne!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syntes du elektrisk bil er bra eller manuell? Begrunne!  

Anonymkode: 50014...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke sett så mange elbiler med manuell girkasse, så det må bli ja.

Anonymkode: 81165...ab4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du med manuell mener forbrenningsmotor, vil jeg si alt til sitt bruk.

jeg har behov for å trekke tilhenger ofte, og da er det diesel som gjelder. har jeg vært uten det behovet, og økonomien har tillatt kjøp av nyere bil, kunne jeg godt valgt elektrisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke elektrisk bil er så veldig manuell. Mye skjer automatisk. Men noen har fremdeles seter som justeres manuelt f.eks..

Anonymkode: d1d22...262

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart spørsmål... Hva mener du med manuelle? Alle el biler er automatikk. 

Anonymkode: b6483...647

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foretrekker en lett og rask manuell bensinbil. Men ingenting slår elbil på lettvinthet. Alt til sitt bruk!

Anonymkode: 5fc8e...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

manuell bil, er det tråbil det menes da?. Da foretrekker jeg elbil om det var alternativene. Det er mye bakker her så en tråbil vil nok bli litt tungt. Elbil er heller ikke optimalt for meg, så jeg foretrekker en dieselbil.

Anonymkode: 8b9d7...a85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2019 den 21.10, AnonymBruker skrev:

Syntes du elektrisk bil er bra eller manuell? Begrunne!  

Anonymkode: 50014...f36

Mener du elbil eller forbrenningsbil (bensin/diesel)? Man får både bensin og diesel med automatgir også :)

selv foretrekker jeg diselbil med manuelt gir. Diesel fordi det er billigere enn bensin, og manuelt gir, fordi jeg føler jeg kan ha mer kontroll over hva bilen foretar seg, når det kommer til giring. 

jeg foretrekker minst av alt el-bil. Jeg bor på bygda, så her hadde det vært risikosport å kjøre elbil, og jeg hadde nok blitt sittende med mye rekkeviddeangst. 

Anonymkode: 5ba19...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell er best. Man trenger ikke å lade den.

Den bare kjører og kjører helt til det uendelige......

Anonymkode: 23a16...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Manuell er best. Man trenger ikke å lade den.

Den bare kjører og kjører helt til det uendelige......

Anonymkode: 23a16...7f4

Men det blir litt tungt opp bakkene da...

Anonymkode: d1d22...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

jeg foretrekker minst av alt el-bil. Jeg bor på bygda, så her hadde det vært risikosport å kjøre elbil, og jeg hadde nok blitt sittende med mye rekkeviddeangst. 

Anonymkode: 5ba19...ddc

Tvert imot er det på bygda det er lettest å ha elbil. I byene bor folk oftest i leiligheter/borettslag/sameier, og det er alltid et helvete å få ordnet hjemmelading i en fellesgarasje/eller på fortauet. På bygda er som regel biltettheten mindre, så det er mindre kø på hurtigladerne. Skal man ut og kjøre, har man alltid fulladet bil, siden det er enkelt å ordne seg hjemmelading. Skal man på lengre turer, stikker man innom en hurtiglader.

Anonymkode: 81165...ab4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest En dråpe i havet

Hmm blir litt som å spørre " hvilken frukt foretrekker du av annanas og oppkuttet annanas". Litt merkelig formulert spørsmål?    Men hvis du prøvde å spørre om jeg foretrekker å ha automatgir eller manuelt gir på en bil. Så syns jeg automatgir er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 9.25, Skiftenøkkel skrev:

hvis du med manuell mener forbrenningsmotor, vil jeg si alt til sitt bruk.

jeg har behov for å trekke tilhenger ofte, og da er det diesel som gjelder. har jeg vært uten det behovet, og økonomien har tillatt kjøp av nyere bil, kunne jeg godt valgt elektrisk.

Vi trekker henger ofte, riktignok ikke tyngre enn drøye to tonn, men det fungerer helt topp med elbil. Finnes knapt bedre trekkvogn enn en Tesla Model X om man klarer seg med begrensningen på 2250kg. Merker knapt at det henger noe etter, selv med to tonn på kroken blir de aller fleste biler frakjørt om man ønsker. 

Audi e-tron er også ganske rå på å trekke henger. 

Men klart, dette er dyre biler. Starter på 500k for billigste e-tron. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av hver her. Firehjulstrekk og manuell med hengerfeste (veteran) , en el bil til pendling til fra jobb 

Anonymkode: 32979...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du mener el-bil eller bensin/diesel, så sier jeg bensin/diesel. Hadde aldri orket å stoppe i en evighet på lengre turer for å lade.

Vi har hybrid bil som hovudbil, perfekt, holder akkurat til og fra jobb på batteri. Kunne godt hatt en el bil som bil nr 2, for å ha til pendling til og fra jobb, samt småkjøring på ettermiddag. Vi har en 16 - åring i hus som skal lærekjøre, da ble el-bil ikke et alternativ siden de ikke finnes med manuell gir. 

Anonymkode: 1ad25...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, -jk- said:

Vi trekker henger ofte, riktignok ikke tyngre enn drøye to tonn, men det fungerer helt topp med elbil. Finnes knapt bedre trekkvogn enn en Tesla Model X om man klarer seg med begrensningen på 2250kg. Merker knapt at det henger noe etter, selv med to tonn på kroken blir de aller fleste biler frakjørt om man ønsker. 

Audi e-tron er også ganske rå på å trekke henger. 

Men klart, dette er dyre biler. Starter på 500k for billigste e-tron. 

tar deg på ordet. tviler på at jeg noen gang bruker så mye penger på bil. hvordan endres rekkevidden me skikkelig lass bak Tesla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2019 den 21.10, AnonymBruker skrev:

Syntes du elektrisk bil er bra eller manuell? Begrunne!  

Anonymkode: 50014...f36

Er en elektrisk bil enten bra eller manuell???  Spørsmålet gir ingen mening.

Anonymkode: 6cb2c...a94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skiftenøkkel skrev:

tar deg på ordet. tviler på at jeg noen gang bruker så mye penger på bil. hvordan endres rekkevidden me skikkelig lass bak Tesla?

Kommer an på hva du mener med skikkelig lass. En båthenger med stor båt som veier 2 tonn vil bruke langt mer energi enn en varehenger med trekk som veier to tonn. Luftmotstand betyr egentlig mer enn vekt. 

Jeg kjører X75D, den har rekkevidde på ca. 34-35 mil på langkjøring på blandet vei nå sommerstid uten henger. Med 2 tonn bak i form av stor boggi varehenger med en pakke materialer på er rekkevidden typisk 23-24 mil. Så da synker den omtrent en tredjedel. Men jeg har også kjørt med en stor tank på 2m høyde og 1m diameter bakpå hengeren. Da var vekten på maks 1 tonn men rekkevidden sank 19-20 mil pga. luftmotstanden. I aller verste fall halvveres rekkevidden, jeg har ihvertfall ikke opplevd større nedgang enn det. 

For oss spiller det liten rolle, tettheten av hurtigladere er så høy nå at det er helt uproblematisk å finne passende steder å hurtiglade. Ihvertfall sør for Trondheim. Så de gangene vi trekker tunge lass langt tar vi bare en ekstra ladepause. Da kan vi fort lade opp nye 10 mils rekkevidde (med henger) på et kvarter eller deromkring. 

Ellers har X100D ca. 30-35% lengre rekkevidde enn X75D, så da kompenserer man for mye av "tapet" ved å kjøre med henger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...