Gå til innhold

Cockapoo


Zimba

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naboen har en Cockapoo, den er nesten kliss lik vår renrasede hund som er en Tibetansk Terrier. De er like store og har samme pels og kroppsfasong. Forskjellen er at vår hund stamtavle og er en nesten 2000 år gammel rase som er kjent for å leve lenge og har få helseutfordringer, man vet selvsagt ikke hvordan helsen til hver enkelte hund vil være, men med en godt etablert rase er garantien ofte større enn ved blandingsraser. 

Jeg har ingenting i mot blandingsraser, men synes ikke noe om at de skal koste mer enn en renraset hund, da blir det fort en industri.8814c0b346572b48a3994a75345f4afa?AccessKTibetansk Terrier

Louie%20grass.jpg

Coockapoo

Anonymkode: de8ef...147

Disse er jo nusselige begge to😊 er 100% enig med deg i det du skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Emmaa90 skrev:

 

Helt enig i at cockapoo ofte er meget søte hunder :) Og ja, skjønner at du blir oppgitt av mennesker som "hater" blandingshunder. Kjenner mange blandingshunder som er helt herlige, kosete, snille, lydige - (ja kjenner like mange renrasede som også er det.) Man kan vell generelt si at i mange tilfeller er det ikke er hunden som er problemet, men eierne/oppdretterne.. Ulempen med mange "renrasede blandingshunder" er at oppdretteren ikke alltid er like opptatt av hundens egenskaper, stamtavle, genetikk. Dette fordi når du blander to ulike raser med ulike egenskaper, så vet du ikke helt hva du får.. (Blander man to raser med mer like egenskaper, er det litt enklere å forutse, but still..) Det samme gjelder sykdom, har du en blandingshund kan du jo få en helt fin og frisk hund, men også en syk hund.. Det samme vil jo gjelde en renraset hund, MEN om hunden har en stamtavle vill man jo kunne ha en pekepinn på opphopninger av sykdom i familien. (en blandingshund kan jo også ha en god stamtavle om far f.eks. er renraset cocker spaniel og mor er renraset puddel, og begge er registrert i NKK med stamtavle 😀) Renrasede hunder med stamtavle i NKK så har du også oversikt over hvor mange kull valpemor har hatt før, og for å unngå å kjøpe hund fra en oppdretter som driver valpefabrikk.... Denne oversikten har man sjelden på blandingshunder.. Mange oppdrettere bruker også mye tid/energi/penger på utstilling/andre konkurranser for å avle frem spesifikke egenskaper - derfor blir nok spesielt disse irritert når en blandingshund (f.eks. cockapoo) selges uten stamtavle, historikk, premiereringer etc., til samme pris som en renraset valp fra premierte og friske linjer. 

Så er det sikkert enda flere faktorer, men noe av dette er årsaken til at mange blir irritert over temaet "renrasede blandingshunder". Noe jeg personlig ikke helt skjønner hvorfor man skal bli sint for? Istedenfor å ha en samtale rundt fordeler ulemper :) 

Og derfor er det kanskje også du ikke får helt svar på ditt spørsmål, siden man ikke kan svare helt sikker hvordan en cockapoodle blir, siden det er en blanding. Men mange fler kan sikkert svare på hvordan en "typisk" puddel eller cocker spaniel er. Og tilslutt kan man aldri si 100% hvordan en hund blir, da det er avhengig av miljø også. Lykke til med å finne en venn for de neste 10-15årene av ditt liv :) 

 

PS. Puddler må ikke ha ustillingsklipp og barberte ansikt. De kan være "lodne og søte" de også :) 

Det er da ikke slik at folk hater blandingshunder, men å bevisst drive oppdrett av blandingshunder derimot synes jeg er en uting! 

Har selv eid blandingshund, har ingen problemer med blandinger! Men det er det å, med viten og vilje, blande to raser, kalle det for et eller annet, og starte oppdrett... Det er så uetisk som du får det. Å selge valper som er et resultat av at nabohunden hoppet over gjerdet under løpetiden er noe annet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2019 den 11.02, Cookiemonster skrev:

Noen venner av meg har denne blandingen, og de er veldig fornøyd. Han er veldig snill med alle, både barn og hunder. En veldig omgjengelig hund. God på innkalling, stikker ikke av, er ikke veldig matinteressert og har lite jaktinnstinkt. Men han røyter veldig, og er IKKE noe særlig å gå i bånd med... Jeg selv har en cocker spaniel, og ser helt klart forskjeller og likhetstrekk mellom de. Min Cocker er en skikkelig mattyv, har greit med jaktinnstinkt, men er fantastisk å gå med i bånd (til tross for veldig lite trening på det)... 

Så med en slik blanding som alle andre hunder så blir de vel slik du oppdrar de 🙂

Jeg har ingenting i mot blandingshunder, og syns denne blandingen er veldig fin. Men de blir veldig forskjellige, så ikke se på bilder og tenkt at slik blir din hund... 

Uansett hva du velger; masse lykke til med ny hund 🙂

Kanskje det ikke er cockeren i rasen som er umulig i bånd, eventuelt har vi og vennen din vært litt uheldige akkurat der. 

Venligheten mot folk og barn er det jeg liker best med hunden ❤️

Og vi er heldige med pelsen. Jeg hater pelsstell, men synes dette er innafor. Barberer av alt hver vår, så gulvet ikke skal bestå av pinner. Litt svevehår nå og da, men ikke av det ekstreme. Litt som hos noen katter? Det legger seg i baller bak døren dersom det har blitt slurvet med støvsugeren? 

Anonymkode: 573fe...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2019 den 2.19, Zimba skrev:

Selvfølgelig velger jeg en hund jeg synes er fin. Noe annet er jo bare dumt. Så kommer andre kriterier i tillegg og utifra hva jeg har lest om den så har den mange fine kvaliteter. Forøvrig er jo også det et av spørsmålene jeg stiller i utgangspunktet. Andres erfaringer med hunden. Men svarene her inne handler jo i grunn om alt annet enn det jeg spør etter🙈

Selfølgelig velger man en hund man synes er fin. Men når du skriver at du vil ha akkurat dene blandingen "fordi jeg synes cockapoo er superfin" så kan det missforstås. Hvorfor ikke renraset puddel? Hvorfor støtte mennesker som kun avler på populære blandinger for å tjene penger?? Du kan risikere å få en pels på en cockapoo som er vanskeligere å vedlikeholde enn pels på renraset puddel.. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke så mye å misforstå. Føler du er litt på jakt etter å finne noe å diskutere nå. Jeg har ikke de samme preferansene som deg, og det må jeg jo få lov til å ha. Du skal få ha så mye puddel du vil for meg, men jeg ønsker meg ikke en renraset puddel. Så enkelt er det. Jeg kjøper jo ikke det bare fordi du mener at en renraset hund er så mye bedre enn en mix. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2019 den 20.52, AnonymBruker skrev:

En seriøs oppdretter blander ikke....

Anonymkode: 7d38f...fee

Kanskje de bør begynne med det så vi får litt kvalitet på denne arten? Alle veterinærer jeg har pratet sier fornuftige blandinger er de desidert beste hundene.

Anonymkode: 96302...436

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de bør begynne med det så vi får litt kvalitet på denne arten? Alle veterinærer jeg har pratet sier fornuftige blandinger er de desidert beste hundene.

Anonymkode: 96302...436

Jeg jobber på dyreklinikk, og de veterinærene jeg har jobbet sammen med sier ikke det samme... Problemet er jo at de færreste som driver med blandingshunder tester for raserelaterte sykdommer... To raser som begge er disponert for f.eks patella blir ikke friske når du blander dem med hverandre...

Anonymkode: 32025...0a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Zimba skrev:

Det er jo ikke så mye å misforstå. Føler du er litt på jakt etter å finne noe å diskutere nå. Jeg har ikke de samme preferansene som deg, og det må jeg jo få lov til å ha. Du skal få ha så mye puddel du vil for meg, men jeg ønsker meg ikke en renraset puddel. Så enkelt er det. Jeg kjøper jo ikke det bare fordi du mener at en renraset hund er så mye bedre enn en mix. 

Det finnes 200-300 (?) godkjente raser i Norge. Skjønner ikke hvordan det er mulig å ikke finne en renraset hund man kunne tenkt seg. Men uansett rase eller blanding, er hunder individer på godt og vondt. Mange egenskaper og personlighetstrekk er ikke rasebetinget. 

Har jeg skrevet at du må ha samme preferanser som meg? Jeg bare lurer på hva som er galt med puddel og cockeren? Kanskje ikke søte nok for deg.. 

Endret av Snorkfrøken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er synd at man blander pudler med andre raser nettopp fordi pudler er kjent for å ha lite sykdom og "feil". De er ofte misforstått rase og kan brukes til det meste. Passer ypperlig til familieliv, trening osv. De er dyrere å ha pga klipping med mindre man klipper selv. 

Misforstå meg rett, men jeg er ikke så kjent med andre rene raser, men sikkert ikke bra å blande de heller. 

Anonymkode: 6e1a4...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på dyreklinikk, og de veterinærene jeg har jobbet sammen med sier ikke det samme... Problemet er jo at de færreste som driver med blandingshunder tester for raserelaterte sykdommer... To raser som begge er disponert for f.eks patella blir ikke friske når du blander dem med hverandre...

Anonymkode: 32025...0a8

Som jeg sa: Fornuftige blandinger.

Anonymkode: 96302...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...