Gå til innhold

Cockapoo


Zimba

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Zimba skrev:

Selvfølgelig velger jeg en hund jeg synes er fin. Noe annet er jo bare dumt. Så kommer andre kriterier i tillegg og utifra hva jeg har lest om den så har den mange fine kvaliteter. Forøvrig er jo også det et av spørsmålene jeg stiller i utgangspunktet. Andres erfaringer med hunden. Men svarene her inne handler jo i grunn om alt annet enn det jeg spør etter🙈

Det du spør etter er jo umulig å svare på!!!!!

Igjen, om du er ute etter spesielle egenskaper må du jo lete etter en rase som har disse. Det er heller ikke lurt å velge etter utseende. Hva skjer da om valpen får et annerledes utseende enn du hadde sett for deg når den vokser til? Jo, da er det tid for «allergi-annonse» på Finn.

Ser jo dette gang etter gang, håper virkelig ikke du gjør dette- men når utgangspunktet er at hundens hovedverdi ligger i utseendet og så forventes å oppfylle en haug med kriterier som angivelig skal være spesifikke for akkurat denne blandingen, er det nærmest oppskriften på tragedie. Har selv en renraset og en blanding, så jeg er ikke motstander av bastarder, men du kan jo ikke sette disse kravene som umulig kan oppfylles. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

DET BURDE DE! Ettersom oppdretter og kunder knuser rase på rase med innalv og sykeligheter!  

Anonymkode: 4d214...714

Jeg jobber på dyreklinikk, og hørte i går om en "oppdretter" som driver med "Labweilere". Denne blandingen blir vel mirakuløst uten sjanse for å få HD da eller? 

Anonymkode: 32025...0a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk... Jeg forstår meg ikke på hvorfor raser skal blandes, for så å kalles en egen «rase». Man må finne den hunden som har de egenskapene man ønsker, og kjøpe deretter. Ikke mixe sammen to raser og satse på at den får den og den egenskapen fra rase A, den og den fra rase B, ørene til rase A, men størrelsen til rase B. Man vet jo ikke hva resultatet blir eller hvordan de ulike egenskapene harmonerer. 

Vi har Border Collie og dette er en fantastisk hund. Skulle vi ønsket oss en Border Collie i mindre format, hadde vi ikke kjøpt en blanding av Jack Russel og Border Collie - da hadde vi kjøpt en Shetland Sheepdog. Slik bør det fungere for alle raser.

Jeg sier ikke at man ikke skal kjøpe blandinger. Uhell skjer, og disse valpene trenger et hjem. Men å kjøpe valper fra noen som driver uetisk avl er en annen sak. Du støtter en oppdretter økonomisk og gir penger til videre uetisk avl. 

Å være oppdretter av noe man ikke aner resultatet av er forøvrig ikke å være seriøs.. Da kan man i beste fall kalles en oppdretter. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Zimba skrev:

At du påstår at jeg kommer til å legge hunden ut på Finn hvis den får et litt annet utseende enn jeg forventer er en drøy påstand. Det er rett og slett en fornærmelse mot meg og familien min, for det er helt utenkelig i min verden. Ikke lag en sannhet om meg som ikke finnes!

Hvis du er negativ til å produsere sannhet som ikke finnes bør du jo starte med deg selv. Klipp og lim og der har du produsert en løgn om meg.

Er som sagt ikke mot blandingshunder, derfor eier jeg en selv, men du tolker tydeligvis ting på din egen måte, i likhet med dine raseteorier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som puddel eier er jeg ikke begeistret for alle disse pooene og doodlene.

Når det er sagt så kan man regne med at det er lyd i en sånn type hund. Er man heldig så slipper man lyd, men ønsker man er hund uten lyd så hadde jeg styrt unna en sånn blanding og heller gått for rase som man vet er stillere.

Ville også vært forberedt på endel pelsstell. Børsting hver dag det første året, og bad en gang i uken hver andre uke. Dette for å venne hunden til pelsstell, for det er noe som må gjøres hele hundens liv. Gjør man det selv så sparer man på sikt mye penger, men man kan selvsagt bruke hundefrisør. Det viktigste er uansett at hunden er flokefri og velstelt, hvilken klipp man har spiller ingen rolle. I perioden når hunden går fra valpepels til voksen pels er det også stor sjanse for at det vil være mer floker enn ellers. 

Jeg skriver dette ene og alene for å informere om at det er mye pelsstell med en hund som endten er ren puddel eller blanding av puddel. Og er man ikke interessert i å legge ned arbeid i pelsen til hunden så bør man velge en hund som ikke har pels som trenger stell. 

Pelsstell kan man ta i sofaen om kvelden mens man ser på tv, det blir gjerne en hyggelig kosestund. Så frem til man trener på det mye! 

Anonymkode: 35346...ab3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en. 

Han er rolig og kjempesnill. Fantastisk med mennesker, barn og andre hunder. Alle som kommer på besøk legger sin elsk på han. 

Han er et h... Å gå i bånd med. Jaktinstinktet drar. Så du må være god på trening for å få akkurat vårt resultat til å gå fint i bånd. Hvalpekurs er ikke nok. Og konsekvent på hver eneste tur. 

Han stikker av. Springer ned barna om han må, for det er kun en i huset han har nok respekt for til å ikke prøve å stikke. 

Mat eller søppel eller andre spiselige ting kan aldri ligge fremme. Aldri. For han er en mattyv. Og han skammer seg ikke over det. Du kan ikke gå på do, for da er maten borte. Utifra det jeg har lest, er det cockeren i han som er tyven. 

Han er til tider tett i nesepartiet, fordi hans blandingsresultat har gitt han for kort snute. Dvs han snorker når han sover. 

Han elsker å bade, men blir så oppkavet eller stresset at han får diaré etterpå. Diaré får han generelt dersom han har vært veldig oppkavet. 

Anonymkode: 573fe...b5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir uvel av alle som synes at det er så forferdelig å blande raser, så lenge de er sikre på at hundene er friske før parring så ser jeg ikke problemet. Det er eksempler på mange raser som er avlet i stykker av "seriøse" oppdrettere. Jeg husker så godt når kronprinsfamilien sin hund fikk valper, og la ut bilder av de på facebook. Noen skrev da at valpene var bastarder fordi de var Goldendoodler. Jeg ble så kvalm....

Jeg har en NYDELIG cockapoo. Hun er så rolig og fin, og elsker barn. Vi klipper henne 3-4 ganger i året, hun har fleecepels som er veldig myk og det beste er at hun ikke røyter. En sunn hund som er frisk og rask har jeg fått. 

 

Anonymkode: e608a...a0d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som puddel eier er jeg ikke begeistret for alle disse pooene og doodlene.

Når det er sagt så kan man regne med at det er lyd i en sånn type hund. Er man heldig så slipper man lyd, men ønsker man er hund uten lyd så hadde jeg styrt unna en sånn blanding og heller gått for rase som man vet er stillere.

Ville også vært forberedt på endel pelsstell. Børsting hver dag det første året, og bad en gang i uken hver andre uke. Dette for å venne hunden til pelsstell, for det er noe som må gjøres hele hundens liv. Gjør man det selv så sparer man på sikt mye penger, men man kan selvsagt bruke hundefrisør. Det viktigste er uansett at hunden er flokefri og velstelt, hvilken klipp man har spiller ingen rolle. I perioden når hunden går fra valpepels til voksen pels er det også stor sjanse for at det vil være mer floker enn ellers. 

Jeg skriver dette ene og alene for å informere om at det er mye pelsstell med en hund som endten er ren puddel eller blanding av puddel. Og er man ikke interessert i å legge ned arbeid i pelsen til hunden så bør man velge en hund som ikke har pels som trenger stell. 

Pelsstell kan man ta i sofaen om kvelden mens man ser på tv, det blir gjerne en hyggelig kosestund. Så frem til man trener på det mye! 

Anonymkode: 35346...ab3

Takk for svar😊 Pelsstell skal gå fint. Jeg har hatt langhårete katter hele livet, så for meg så inngår det som en del av kosen med det å ha et dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir uvel av alle som synes at det er så forferdelig å blande raser, så lenge de er sikre på at hundene er friske før parring så ser jeg ikke problemet. Det er eksempler på mange raser som er avlet i stykker av "seriøse" oppdrettere. Jeg husker så godt når kronprinsfamilien sin hund fikk valper, og la ut bilder av de på facebook. Noen skrev da at valpene var bastarder fordi de var Goldendoodler. Jeg ble så kvalm....

Jeg har en NYDELIG cockapoo. Hun er så rolig og fin, og elsker barn. Vi klipper henne 3-4 ganger i året, hun har fleecepels som er veldig myk og det beste er at hun ikke røyter. En sunn hund som er frisk og rask har jeg fått. 

 

Anonymkode: e608a...a0d

Takk for svar😊 Jeg er så enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På emnet seriøse oppdrettere av poo'er eller andre blandinger (vet veldig lite om andre!)

Dere skjønner at seriøse, hundeelskere, ikke blander i hytt og pine. Hundene som mixes er like i str og gemytt og egenskaper. Foreldrene er friske med stamtavler. Så sjansene for trøbbel er like minimale som ved "ekte" raser! Dvs det KAN skje med hvem som helst!

Dyreplageri nr.1 må jo være pugs og bulldogger!

Anonymkode: 98c1b...f1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en. 

Han er rolig og kjempesnill. Fantastisk med mennesker, barn og andre hunder. Alle som kommer på besøk legger sin elsk på han. 

Han er et h... Å gå i bånd med. Jaktinstinktet drar. Så du må være god på trening for å få akkurat vårt resultat til å gå fint i bånd. Hvalpekurs er ikke nok. Og konsekvent på hver eneste tur. 

Han stikker av. Springer ned barna om han må, for det er kun en i huset han har nok respekt for til å ikke prøve å stikke. 

Mat eller søppel eller andre spiselige ting kan aldri ligge fremme. Aldri. For han er en mattyv. Og han skammer seg ikke over det. Du kan ikke gå på do, for da er maten borte. Utifra det jeg har lest, er det cockeren i han som er tyven. 

Han er til tider tett i nesepartiet, fordi hans blandingsresultat har gitt han for kort snute. Dvs han snorker når han sover. 

Han elsker å bade, men blir så oppkavet eller stresset at han får diaré etterpå. Diaré får han generelt dersom han har vært veldig oppkavet. 

Anonymkode: 573fe...b5c

Noen venner av meg har denne blandingen, og de er veldig fornøyd. Han er veldig snill med alle, både barn og hunder. En veldig omgjengelig hund. God på innkalling, stikker ikke av, er ikke veldig matinteressert og har lite jaktinnstinkt. Men han røyter veldig, og er IKKE noe særlig å gå i bånd med... Jeg selv har en cocker spaniel, og ser helt klart forskjeller og likhetstrekk mellom de. Min Cocker er en skikkelig mattyv, har greit med jaktinnstinkt, men er fantastisk å gå med i bånd (til tross for veldig lite trening på det)... 

Så med en slik blanding som alle andre hunder så blir de vel slik du oppdrar de :-) 

Jeg har ingenting i mot blandingshunder, og syns denne blandingen er veldig fin. Men de blir veldig forskjellige, så ikke se på bilder og tenkt at slik blir din hund... 

Uansett hva du velger; masse lykke til med ny hund :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Cookiemonster skrev:

Noen venner av meg har denne blandingen, og de er veldig fornøyd. Han er veldig snill med alle, både barn og hunder. En veldig omgjengelig hund. God på innkalling, stikker ikke av, er ikke veldig matinteressert og har lite jaktinnstinkt. Men han røyter veldig, og er IKKE noe særlig å gå i bånd med... Jeg selv har en cocker spaniel, og ser helt klart forskjeller og likhetstrekk mellom de. Min Cocker er en skikkelig mattyv, har greit med jaktinnstinkt, men er fantastisk å gå med i bånd (til tross for veldig lite trening på det)... 

Så med en slik blanding som alle andre hunder så blir de vel slik du oppdrar de 🙂

Jeg har ingenting i mot blandingshunder, og syns denne blandingen er veldig fin. Men de blir veldig forskjellige, så ikke se på bilder og tenkt at slik blir din hund... 

Uansett hva du velger; masse lykke til med ny hund 🙂

Ja, jeg er helt enig med deg. Hvordan man oppdrar dem har mye å si for hvordan hunden blir. Alle dyr er forskjellige og de har ulike personligheter. Jeg forventer ikke at alle cockapooer er like. Tvert imot. Det har vært og er mange hunder i våre familier, og alle har sine personligheter. Ingen er like selv om flere har tilhørt samme rase (ikke blandingshunder). Det har vært og er både flere schæfere, flere dverg schnauzere, cocker spaniel m.fl. Foreldrene mine og kusinen til mannen min har dverg schnauzere, og de skulle man tro kom fra to forskjellige raser for der finnes det ingen likheter🙈😂

Endret av Zimba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en såkalt jacka-poo (blandingen var et uhell). Har også kjennskap til flere -poo hunder. Fellesnevneren er vanskelig pels... Tenk litt på det mtp pelsstell og mulighet for å klippe hunden jevnlig. De får gjerne en blanding av flere pelstyper (krøllete puddelpels og innslag av rasen de er blanding av), noe som kan gi floker og ubehageligheter.

Anonymkode: ddc7b...6cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2019 den 20.33, AnonymBruker skrev:

dere er klar over at alle raser i dag en gang har vært en blandingshund 😅

Anonymkode: 413ba...2f4

Herregud er det dummeste jeg leser.

Vet du hvor mange pr de bruker med avl før de kommer frem til en rase? Og hvordan de NØYE plukker avsldyr, skriver ned osv?

D drøbak hundehotell driver med er valpemølle. Hundene vokser opp ute. De tar syke summer OG krever avls rettighetene.

 

Det er ingen som jobber spesifikk for at rasen skal bli godkjent. Det er bare en haug folk som kliner sammen to raser for å tjene masse penger..

Syns så synd på de oppdretterne med puddel, som prøver gjøre en god jobb som må stå å se på rasen sin bli missbrukt sånn

Anonymkode: b6e1d...f21

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud er det dummeste jeg leser.

At alle hunder en gang har vært blandingshunder? Da må du lese litt på Wikipedia. Der står det mye om opprinnelsen til de forskjellige hunderasene.

Vet du hvor mange pr de bruker med avl før de kommer frem til en rase? Og hvordan de NØYE plukker avsldyr, skriver ned osv?

D drøbak hundehotell driver med er valpemølle. Hundene vokser opp ute. De tar syke summer OG krever avls rettighetene.

Det er bare tull. Den diskusjonen kan du forresten ta i tråden om Drøbak HH og cobberdog. 

Denne tråden handler om Cockapoo.

Det er ingen som jobber spesifikk for at rasen skal bli godkjent. Det er bare en haug folk som kliner sammen to raser for å tjene masse penger..

Det finnes mange seriøse oppdrettere av blandingshunder som avler først og fremst på helse og gemytt. 

Hvorfor er det så viktig at en rase er godkjent?

Syns så synd på de oppdretterne med puddel, som prøver gjøre en god jobb som må stå å se på rasen sin bli missbrukt sånn

Anonymkode: b6e1d...f21

 

Anonymkode: 3c346...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Poenget er at du vet ikke hva du får så det er vanskelig å si noe om erfaring med rase. Cocker spaniel og puddel er ulike på mange måter så hvordan det slår ut på akkurat din hund er vanskelig. Det er individuelle forskjeller innenfor rasehunder også, men spesielt mye innen blandingshunder, ikke bare gemytt, men bruk, stell, utseende, pels, aktivitetsnivå osv

Anonymkode: f1ce7...9a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at du vet ikke hva du får så det er vanskelig å si noe om erfaring med rase. Cocker spaniel og puddel er ulike på mange måter så hvordan det slår ut på akkurat din hund er vanskelig. Det er individuelle forskjeller innenfor rasehunder også, men spesielt mye innen blandingshunder, ikke bare gemytt, men bruk, stell, utseende, pels, aktivitetsnivå osv

Anonymkode: f1ce7...9a2

Det kan være stor forskjell  på individer av samme rase ja, til og med fra samme kull. Derfor er det viktig å finne en god og seriøs oppdretter uansett hvilken type hund man ønsker.

Anonymkode: 3c346...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Zimba skrev:

Fordi jeg synes cockapoo er superfin! Jeg synes det er en av de søteste hundene jeg vet om. Jeg vokste opp med en blandingshund og det var helt topp. Jeg er ikke opptatt av at hunden jeg evt skaffer meg må være en ren rase, så lenge jeg trives med hunden så er jeg fornøyd. Og jeg blir helt satt ut av hvor negative enkelte folk er over blandingshunder. Det gjør nesten så jeg får enda mer lyst på en, for sånne holdninger ønsker jeg ikke å være en del av. Jeg sier ikke at du har vært negativ altså, du stilte bare et helt greit spørsmål. Men andre her inne og andre steder blir jeg ganske matt av...

 

Helt enig i at cockapoo ofte er meget søte hunder :) Og ja, skjønner at du blir oppgitt av mennesker som "hater" blandingshunder. Kjenner mange blandingshunder som er helt herlige, kosete, snille, lydige - (ja kjenner like mange renrasede som også er det.) Man kan vell generelt si at i mange tilfeller er det ikke er hunden som er problemet, men eierne/oppdretterne.. Ulempen med mange "renrasede blandingshunder" er at oppdretteren ikke alltid er like opptatt av hundens egenskaper, stamtavle, genetikk. Dette fordi når du blander to ulike raser med ulike egenskaper, så vet du ikke helt hva du får.. (Blander man to raser med mer like egenskaper, er det litt enklere å forutse, but still..) Det samme gjelder sykdom, har du en blandingshund kan du jo få en helt fin og frisk hund, men også en syk hund.. Det samme vil jo gjelde en renraset hund, MEN om hunden har en stamtavle vill man jo kunne ha en pekepinn på opphopninger av sykdom i familien. (en blandingshund kan jo også ha en god stamtavle om far f.eks. er renraset cocker spaniel og mor er renraset puddel, og begge er registrert i NKK med stamtavle 😀) Renrasede hunder med stamtavle i NKK så har du også oversikt over hvor mange kull valpemor har hatt før, og for å unngå å kjøpe hund fra en oppdretter som driver valpefabrikk.... Denne oversikten har man sjelden på blandingshunder.. Mange oppdrettere bruker også mye tid/energi/penger på utstilling/andre konkurranser for å avle frem spesifikke egenskaper - derfor blir nok spesielt disse irritert når en blandingshund (f.eks. cockapoo) selges uten stamtavle, historikk, premiereringer etc., til samme pris som en renraset valp fra premierte og friske linjer. 

Så er det sikkert enda flere faktorer, men noe av dette er årsaken til at mange blir irritert over temaet "renrasede blandingshunder". Noe jeg personlig ikke helt skjønner hvorfor man skal bli sint for? Istedenfor å ha en samtale rundt fordeler ulemper :) 

Og derfor er det kanskje også du ikke får helt svar på ditt spørsmål, siden man ikke kan svare helt sikker hvordan en cockapoodle blir, siden det er en blanding. Men mange fler kan sikkert svare på hvordan en "typisk" puddel eller cocker spaniel er. Og tilslutt kan man aldri si 100% hvordan en hund blir, da det er avhengig av miljø også. Lykke til med å finne en venn for de neste 10-15årene av ditt liv :) 

 

PS. Puddler må ikke ha ustillingsklipp og barberte ansikt. De kan være "lodne og søte" de også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen har en Cockapoo, den er nesten kliss lik vår renrasede hund som er en Tibetansk Terrier. De er like store og har samme pels og kroppsfasong. Forskjellen er at vår hund stamtavle og er en nesten 2000 år gammel rase som er kjent for å leve lenge og har få helseutfordringer, man vet selvsagt ikke hvordan helsen til hver enkelte hund vil være, men med en godt etablert rase er garantien ofte større enn ved blandingsraser. 

Jeg har ingenting i mot blandingsraser, men synes ikke noe om at de skal koste mer enn en renraset hund, da blir det fort en industri.8814c0b346572b48a3994a75345f4afa?AccessKTibetansk Terrier

Louie%20grass.jpg

Coockapoo

Anonymkode: de8ef...147

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...