Gå til innhold

"Må" jeg gi bort alt arvetøyet til dem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har et par i familie som straks får sitt første barn. Vi fikk for et snaut år siden, og de første klærne vi vokste ut fra her sendte vi dit for at de skulle ha litt å begynne med. Vi snakker nesten to fulle esker med tøy.

På grunn av dårlig økonomisk sans har de ikke flust av penger, og jeg følte det var en ok ting å gjøre. Vi er heller ikke rike, men klarer oss greit. Jeg kunne allikevel tenkt meg å prøve å få solgt videre noe av det jeg har liggende, og kunne få litt for det selv.

Men så blir jeg usikker - er det smålig å ville få igjen litt for det selv, kontra at de arver alt? Eller er det innafor at de arver noe av det sånn innimellom?

Anonymkode: 16bb5...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et par i familie som straks får sitt første barn. Vi fikk for et snaut år siden, og de første klærne vi vokste ut fra her sendte vi dit for at de skulle ha litt å begynne med. Vi snakker nesten to fulle esker med tøy.

På grunn av dårlig økonomisk sans har de ikke flust av penger, og jeg følte det var en ok ting å gjøre. Vi er heller ikke rike, men klarer oss greit. Jeg kunne allikevel tenkt meg å prøve å få solgt videre noe av det jeg har liggende, og kunne få litt for det selv.

Men så blir jeg usikker - er det smålig å ville få igjen litt for det selv, kontra at de arver alt? Eller er det innafor at de arver noe av det sånn innimellom?

Anonymkode: 16bb5...ae4

Nei, det er ikke smålig. Du har vært veldig grei som allerede har gitt dem mye.

Anonymkode: 96d61...c67

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spurt om det var noe de var interessert i for en liten sum, så kunne de plukke ut det de ville ha, så solgt resten selv.

Anonymkode: f143d...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gi dem litt og selge det som er veldig fint/dyrt, feks ulldresser eller lignende. 

Anonymkode: 74511...260

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor nær familie er det? Tenker ikke at det er noen selvfølge at dere må gi bort alt, dere har jo selv kjøpt det en gang i tiden og det er naturlig å ville selge noe og beholde noe til neste barn feks, og gi bort noe til familie som trenger :)

Anonymkode: 9e844...425

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan tilby dem bare ikke prakk det på dem. Det er lite sjarmerende. (Type:se så snill jeg er med dere nå må dere vise takknemlighet tilmeglivetut)

Anonymkode: decff...70c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send dem en melding, og skriv at "Hei! Jeg tenkte jeg skulle selge unna litt av klærne etter Frans nå, er det noe dere vil kjøpe igjen før jeg legger det ut?" 

De spør sikkert hvor mye du skal ha for noe, så sier du bare en pris du mener er rettferdig. 

Anonymkode: 21f7b...665

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg misforstår nå, men om det er arvetøy, kan det ha betydning hvem dere har arvet det fra. Hvis tøyet er arvet fra deres felles familie, tenker jeg det naturlige er å gi det videre så flest mulig av familiens barn får glede av det. 

Om dere har kjøpt tøyet selv eller fått det i gave, gjør dere som dere vil. Da er alt bidrag fra dere ren bonus. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir til tantebarnet mitt (klær fra sønnen min) de arver fra flere andre også. Før jeg gir de klærene, sorterer jeg ut noe. Selger videre en del ullklær og yttertøy, sko.

Sønnen min arver også fra et par stykker, også er besteforeldre ivrige med å kjøpe gaver. Jeg kjøper billig klespakker på Finn. De arver kanskje 50 % av klærene, og har levert de tilbake til meg når sønnen deres har vokst ut av de.

Du må jo ingenting, men forstår at det er vanskelig å bare stoppe uten å si noe om det. 

Anonymkode: 89184...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt litt og solgt en del. De kan fint få en del fra deg, men trenger ikke alt. De vil jo både kjøpe noe selv og gjerne få i gave fra andre. Jeg hadde plukket noen sett klær fra alle størrelser og gitt til de og resten solgt. Hadde nok gitt noen dresser også. Ikke glem at de får nok en del fra andre også 😉 

Anonymkode: 6bc72...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tøy dere har arvet, eller tøy som dere har kjøpt selv?

Dersom dere har arvet synes jeg det er naturlig å gi det videre, særlig om det er innenfor samme familie. Om det derimot er klær dere har kjøpt selv, synes jeg dere kan selge det videre med god samvittighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi arvet mye. Så ga vi det videre til svoger og svigerinne med beskjed om at hvis vi fikk et barn til ville vi ha noe i retur. Ikke alt, og ikke så nøye hva vi fikk. Men det er jo teit å gi bort en hel garderobe og stå igjen med ingenting ved barn nr to. Så når vi fikk unge nr to fikk vi i retur en del av det vi hadde gitt, og noe nytt. Nå er det en annen svoger og svigerinne som venter barn, og er det samme kjønn som vi har, får de alt. Og da skal jeg ikke ha noe i retur, vi skal ikke ha flere. 

Anonymkode: bb2cc...03e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gir noe, spør om det er noe de vil kjøpe før vi evt legger ut før salg, særlig litt dyre ting som parkdresser osv som man faktisk kan få litt igjen for, og noen ting gir vi til andre eller selger til andre :) at vi fikk barn først betyr ikke automtaisk at de skal få alt gratis etter våres :) 

Anonymkode: 6a3f8...5c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg ordla meg litt dumt - det er ikke klær vi har arvet selv, men som de eventuelt skulle arvet.

Anonymkode: 16bb5...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi gir noe, spør om det er noe de vil kjøpe før vi evt legger ut før salg, særlig litt dyre ting som parkdresser osv som man faktisk kan få litt igjen for, og noen ting gir vi til andre eller selger til andre :) at vi fikk barn først betyr ikke automtaisk at de skal få alt gratis etter våres :) 

Anonymkode: 6a3f8...5c4

Vi har så og si kjøpt alt selv, så ikke noe vi har arvet. Hadde det hvert klær vi hadde arvet fa samme side av familien hadde vi arvet det videre den veien.

Anonymkode: 6a3f8...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har en del arvetøy som sirkulerer i søskenflokken – vi fire søsken har fått 6 barn på 3,5 år 😅

alle klærne er merket sånn at man ser hvem av oss som har kjøpt det. Det er tøy fra 0- ca 2 år (etter det sliter man mer på klærne, det meste er opp til 1 år).

Når barnet vokser ut av tøyet, sender man det i retur til den som har kjøpt det. Nå venter vi lillesøster i oktober og har alt av tøy linet klart, det er utrolig praktisk!

utedresser, fotposer, dyre merkeplagg som blir brukt 2-3 mnd og som ikke er i nærheten av å være slitt.

Det er også en del utstyr vi sender rundt, som vippestol og slyngevugge, vognpose, newbornset etc, men her har flere valgt å kjøpe eget (fordi det utstyret har vært brukt over tid og ikke har vært klar for arving når neste søskenbarn har meldt sin ankomst).

Når vi er ferdig med produksjonen (😅), så selger vi selv de plaggene/tingene vi i sin tid kjøpte.

Anonymkode: 01d53...ab0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. kan det være en idè å avtale at dere får igjen klærne når barnet ikke lenger bruker de? Da vil det være enklere for dere å fortsette å la de arve. 

Ellers syns jeg det er innafor å gi bort/arve mest i begynnelsen, for så å gjøre det mindre over tid. Etterhvert som barna blir større og klær og utstyr får flekker og hull, er det gjerne mest penklær/sko som er hyggelig å gi/få. Det kan man også avtale at man kan få i retur for så å selge.

Anonymkode: 01d53...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.. kan det være en idè å avtale at dere får igjen klærne når barnet ikke lenger bruker de? Da vil det være enklere for dere å fortsette å la de arve. 

Ellers syns jeg det er innafor å gi bort/arve mest i begynnelsen, for så å gjøre det mindre over tid. Etterhvert som barna blir større og klær og utstyr får flekker og hull, er det gjerne mest penklær/sko som er hyggelig å gi/få. Det kan man også avtale at man kan få i retur for så å selge.

Anonymkode: 01d53...ab0

Nei, ikke gjør det. Det er utrolig stress å ha noe babytøy som man må være ekstra forsiktig med fordi det bare er til låns. Slikt blir etterhvert bare liggende innerst i skapet og er ikke til nytte i det hele tatt.

Det bør være helt ok å beholde ting selv hvis dere planlegger flere barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare
8 minutter siden, Sago skrev:

Nei, ikke gjør det. Det er utrolig stress å ha noe babytøy som man må være ekstra forsiktig med fordi det bare er til låns. Slikt blir etterhvert bare liggende innerst i skapet og er ikke til nytte i det hele tatt.

Det bør være helt ok å beholde ting selv hvis dere planlegger flere barn.

Dette! Behold ting selv dere vil ha, eller vil selge. Gi bort det dere vil gi bort. 

Hvis dette var ting dere hadde arvet fra familien ville nok det rette være å gi det videre. Men ting dere har kjøpt selv står dere helt fritt til å gjøre det dere vil med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...