Gå til innhold

Kjøpe brukt el-småbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

JNår du skal velge brukt, forhør deg om hvordan bilen har vært ladet. Min er stort sett kun ladet fra vanlig stikkontakt, altså er batteriet langsomt ladet og ikke presset, slik som hurtiglading medfører. 

Anonymkode: 14078...2c7

Det er ikke nødvendigvis sant. Selv har en Leaf kjøpt tidlig 2012. Siste service i å hadde jeg fortsatt 11 av 12 bar. Og det med masse og hyppige hurtiglading og lading på gate i Oslo. 
 

Forrsten er lading fra vannlig stikkkontakt hjem egentlig ikke trygt. Det sliter ut stikkontakten på long sikt og øker faren for brann fra den. 

Anonymkode: d15c5...571

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sorry blandet litt. Maks rekkevidde 160 mil. Tror den koster ca. 160 000 ny. :)

Anonymkode: 6790d...8f6

Maks rekkevidde er 160 KILOMETER nedc. Den gamle koster FRA 182000kr ny. Den nye med dobbel rekkevidde er ikke priset enda. Hvorfor uttale seg når man ikke har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en slik ladeboks: https://www.led-spot.no/products/elbil-lader-mt2-uttak-37kwevh2s3p02k

kan den brukes til Zoe? Syns det er vanskelig å finne ut av. 

Anonymkode: a9aed...7e2

Det kan den nok. Men det er ikke ladestasjonen det kommer an på, når det gjelder Zoe. Den vil nekte å lade om du gir den noe annet enn strøm fra sk. TN nett. Beste du kan gjøre er egentlig å spørre nåværende eier av den Zoen du tenker på å kjøpe, hvordan h*n lader bilen. Det er de som sverger en sk. ladebøtte, som egentlig er en stor og tung transformator med ledninger. Men denne må du plugge i en vanlig stikkontakt. Ikke ideelt hverken med tanke på sikkerhet, og litt dumt siden du allerede har ladestasjon.

Eller du kan kanskje få med ladestasjonen bileier bruker, med på kjøpet. Da er det ofte snakk om en sk. Pod Point med tilhørende veggmontert transformator. Sistnevnte er den ladeløsningen Renault Norge leverer med bilen inkludert i kjøpet (nettopp fordi bilen er så sær på strømnettet vi har her i landet).

Siden du allerede har en ladestasjon med (type 2 uttak?), ville jeg mailet han sm selger denne trasformatoren og forhørt meg litt om mulighetene. Men som jeg har nevnt før, alle andre biler enn Zoe er enklere når det gjelder lading. Med f.eks en e-UP kan du sannsynligvis bare plugge deg i ladestasjonen du har fra før. Ingen oppgradering nødvendig (så lenge du har ladekabel som passer),

Anonymkode: 2a120...15e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan den nok. Men det er ikke ladestasjonen det kommer an på, når det gjelder Zoe. Den vil nekte å lade om du gir den noe annet enn strøm fra sk. TN nett. Beste du kan gjøre er egentlig å spørre nåværende eier av den Zoen du tenker på å kjøpe, hvordan h*n lader bilen. Det er de som sverger en sk. ladebøtte, som egentlig er en stor og tung transformator med ledninger. Men denne må du plugge i en vanlig stikkontakt. Ikke ideelt hverken med tanke på sikkerhet, og litt dumt siden du allerede har ladestasjon.

Eller du kan kanskje få med ladestasjonen bileier bruker, med på kjøpet. Da er det ofte snakk om en sk. Pod Point med tilhørende veggmontert transformator. Sistnevnte er den ladeløsningen Renault Norge leverer med bilen inkludert i kjøpet (nettopp fordi bilen er så sær på strømnettet vi har her i landet).

Siden du allerede har en ladestasjon med (type 2 uttak?), ville jeg mailet han sm selger denne trasformatoren og forhørt meg litt om mulighetene. Men som jeg har nevnt før, alle andre biler enn Zoe er enklere når det gjelder lading. Med f.eks en e-UP kan du sannsynligvis bare plugge deg i ladestasjonen du har fra før. Ingen oppgradering nødvendig (så lenge du har ladekabel som passer),

Anonymkode: 2a120...15e

Glemte linken visst:
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-transformator-1-fase#product

Anonymkode: 2a120...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@NBA, kan ikke du jekke deg ned litt? Hva er poenget med å harsellere med TS? Hun vet hvilken størrelse hun vil ha. Så spør hun etter råd her. Er ikke det et flott utgangspunkt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan den nok. Men det er ikke ladestasjonen det kommer an på, når det gjelder Zoe. Den vil nekte å lade om du gir den noe annet enn strøm fra sk. TN nett. Beste du kan gjøre er egentlig å spørre nåværende eier av den Zoen du tenker på å kjøpe, hvordan h*n lader bilen. Det er de som sverger en sk. ladebøtte, som egentlig er en stor og tung transformator med ledninger. Men denne må du plugge i en vanlig stikkontakt. Ikke ideelt hverken med tanke på sikkerhet, og litt dumt siden du allerede har ladestasjon.

Eller du kan kanskje få med ladestasjonen bileier bruker, med på kjøpet. Da er det ofte snakk om en sk. Pod Point med tilhørende veggmontert transformator. Sistnevnte er den ladeløsningen Renault Norge leverer med bilen inkludert i kjøpet (nettopp fordi bilen er så sær på strømnettet vi har her i landet).

Siden du allerede har en ladestasjon med (type 2 uttak?), ville jeg mailet han sm selger denne trasformatoren og forhørt meg litt om mulighetene. Men som jeg har nevnt før, alle andre biler enn Zoe er enklere når det gjelder lading. Med f.eks en e-UP kan du sannsynligvis bare plugge deg i ladestasjonen du har fra før. Ingen oppgradering nødvendig (så lenge du har ladekabel som passer),

Anonymkode: 2a120...15e

Høres litt klønete ut. Å kjøpe en annen bil en Zoe virker som en enklere løsning. 

Det er type 2-uttak. 

Anonymkode: a9aed...7e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2019 den 9.53, NBA skrev:

Vel, kjenner du de elementære fysiske lovene om trafikksikkerhet da?

Hehe. Ikke alle som tenker på det nei. El-biler av typen Zoe og E-Up vil bli fullstendig klistret i en kollisjon, selv over 60 km/t. Så skal du gå for slike ekstreme småbiler bør du vite konsekvensene i en trafikkulykke. Du ender opp som en kjøttkake. 

Anonymkode: 43ac8...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2019 den 7.46, catman skrev:

@NBA, kan ikke du jekke deg ned litt? Hva er poenget med å harsellere med TS? Hun vet hvilken størrelse hun vil ha. Så spør hun etter råd her. Er ikke det et flott utgangspunkt? 

Ja huff så fæl jeg er som bryr meg om trafikksikkerheten til TS. Burde gå og skamme meg. Er jo tross alt ikke meg og resten av samfunnet det går utover om hun må sitte i rullestol resten av livet.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. Ikke alle som tenker på det nei. El-biler av typen Zoe og E-Up vil bli fullstendig klistret i en kollisjon, selv over 60 km/t. Så skal du gå for slike ekstreme småbiler bør du vite konsekvensene i en trafikkulykke. Du ender opp som en kjøttkake. 

Anonymkode: 43ac8...8aa

Nettopp. Etter å vært på mange ulykker nekter jeg å kjøre denne typen biler på høyhastighetsvei selv. Mitt neste bilkjøp blir en stort stasjonsvogn eller SUV, type V90 eller XC60/90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, NBA skrev:

Ja huff så fæl jeg er som bryr meg om trafikksikkerheten til TS. Burde gå og skamme meg. Er jo tross alt ikke meg og resten av samfunnet det går utover om hun må sitte i rullestol resten av livet.

Nettopp. Etter å vært på mange ulykker nekter jeg å kjøre denne typen biler på høyhastighetsvei selv. Mitt neste bilkjøp blir en stort stasjonsvogn eller SUV, type V90 eller XC60/90.

Slapp av, bilen skal kjøres på veier hvor fartsgrense er 30-80 km/t, og hvor det i de tilfellene hvor fartsgrensa er 80 km/t er best å ligge i Max 65 km/t. Den skal ikke på langturer. Da har vi en annen, mer trafikksikker bil å kjøre. 

Jeg kan mye om trafikksikkerhet, men lite om el-bil. Derfor stiller jeg spørsmål om el-bil. 

Anonymkode: a9aed...7e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av, bilen skal kjøres på veier hvor fartsgrense er 30-80 km/t, og hvor det i de tilfellene hvor fartsgrensa er 80 km/t er best å ligge i Max 65 km/t. Den skal ikke på langturer. Da har vi en annen, mer trafikksikker bil å kjøre. 

Jeg kan mye om trafikksikkerhet, men lite om el-bil. Derfor stiller jeg spørsmål om el-bil. 

Anonymkode: a9aed...7e2

Vær så vennlig og ikke ligg i 65 km/t på veier som har 80 km/t i fartsgrense. Det er både trafikkfarlig og særdeles irriterende.

Ingen som kjøper en trilling verdsetter trafikksikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Slapp av, bilen skal kjøres på veier hvor fartsgrense er 30-80 km/t, og hvor det i de tilfellene hvor fartsgrensa er 80 km/t er best å ligge i Max 65 km/t. Den skal ikke på langturer. Da har vi en annen, mer trafikksikker bil å kjøre. 

Jeg kan mye om trafikksikkerhet, men lite om el-bil. Derfor stiller jeg spørsmål om el-bil. 

Anonymkode: a9aed...7e2

du kan mye om trafikksikkerhet, men påstår at du kjører i 65 kmt i 80 sonen? Du er ikke riktig smart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne at dette forumet er så lite trafikkert når det omtrent bare er troll igjen. Beklager, TS! Kamp mot vindmøller her.

Anonymkode: 04e2a...8bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Mercedes B klasse Electric Drive. Utrolig god bil å kjøre. Veldig fornøyd. Den har ikke så lang rekkevidde dessverre, men holder til min daglige kjøring. Men utifra hva jeg har lest i tråden, så er sikkert denne bilen for stor for deg. Men jeg ville likevel forslå den, for det er virkelig en komfortabel og god bil å kjøre. For meg er det også viktig med bilkjøp. 

Anonymkode: 4f9d1...2a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, NBA skrev:

Vær så vennlig og ikke ligg i 65 km/t på veier som har 80 km/t i fartsgrense. Det er både trafikkfarlig og særdeles irriterende.

Ingen som kjøper en trilling verdsetter trafikksikkerhet.

 

6 timer siden, Darkrobin27 skrev:

du kan mye om trafikksikkerhet, men påstår at du kjører i 65 kmt i 80 sonen? Du er ikke riktig smart

Ja, det er veier her med fartsgrense 80 km/t, men hvor det etter vegtrafikkloven paragraf 3 ikke er forsvarlig å ligge i 80 km/t. 

Det vitner om lite innsikt i grunnleggende trafikksikkerhet når man ikke vet at man må kjøre etter forholdene. Dere virker ikke riktig smarte. 

Anonymkode: a9aed...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Ja, det er veier her med fartsgrense 80 km/t, men hvor det etter vegtrafikkloven paragraf 3 ikke er forsvarlig å ligge i 80 km/t. 

Det vitner om lite innsikt i grunnleggende trafikksikkerhet når man ikke vet at man må kjøre etter forholdene. Dere virker ikke riktig smarte. 

Anonymkode: a9aed...7e2

JA men om veien er satt opp til 80 km/t så skal den være forsvarlig og kjøre i 80 km/t så lenge det ikke er vinter eller tåke eller glatt føre, om du bare kjører 60 fordi du ikke tør og kjøre 80, så er du faktisk trafikkfarlig

Anonymkode: af1b9...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, NBA skrev:

Vær så vennlig og ikke ligg i 65 km/t på veier som har 80 km/t i fartsgrense. Det er både trafikkfarlig og særdeles irriterende.

Ingen som kjøper en trilling verdsetter trafikksikkerhet.

Du er velkommen til å kjøre 80km/t på hytteveien vår. Husk å ringe Viking på forhånd så de kommer kjapt når du ligger i grøfta i første sving. 

60km/t er maks av hva jeg kjører der.

Ang. elbil så ville jeg gått for e-Up! om budsjettet tillater det og trilling (iMiEV/iON/Czero) om det ikke gjør det. Begge deler er uproblematiske biler med lite som kan gå galt. 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

JA men om veien er satt opp til 80 km/t så skal den være forsvarlig og kjøre i 80 km/t så lenge det ikke er vinter eller tåke eller glatt føre, om du bare kjører 60 fordi du ikke tør og kjøre 80, så er du faktisk trafikkfarlig

Anonymkode: af1b9...808

Du er velkommen til å kjøre den siste strekningen jeg kjørte i dag. Det skal godt gjøres å kjøre i 80 km/t hele veien. Selvsagt ligger jeg i fartsgrense om det er forsvarlig, men jeg vil anta at det er kun 1-1,5 km av mine siste 10 km hvor det faktisk er det. Å ligge i fartsgrense gjennom hele den strekka er trafikkfarlig, både for sjåfør og de man eventuelt møter. 

Anonymkode: a9aed...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...