Gå til innhold

Kjøpe brukt el-småbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en liten elbil. Den trenger ikke mange funksjoner, eller spesielt lang rekkevidde. Ukentlig kjøreavstand vil jeg anslå er opp til 100 km. 

Noen som har tips til en trygg elbil i denne kategorien?

Anonymkode: a9aed...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde tidligere en Nissan leaf, andre generasjon (2013-modell). Den kom godt ut i sikkerhetstester. Jeg likte den kjempegodt, egentlig bedre enn bilen jeg skiftet til, men den hadde for kort rekkevidde for meg. Til ditt bruk duger den fint. Den koster nok ikke stort i dag. Disse bilene holder seg godt. Jeg tror jeg kjørte min120.000 km og den trengte ikke reparasjoner og føltes ikke sliten. 

Anonymkode: c48bb...170

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tidligere en Nissan leaf, andre generasjon (2013-modell). Den kom godt ut i sikkerhetstester. Jeg likte den kjempegodt, egentlig bedre enn bilen jeg skiftet til, men den hadde for kort rekkevidde for meg. Til ditt bruk duger den fint. Den koster nok ikke stort i dag. Disse bilene holder seg godt. Jeg tror jeg kjørte min120.000 km og den trengte ikke reparasjoner og føltes ikke sliten. 

Anonymkode: c48bb...170

Leafen blir for stor. Kjører i dag en Suzuki Swift, som jet vil bytte ut. Men takk for tips. :)

Anonymkode: a9aed...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leafen blir for stor. Kjører i dag en Suzuki Swift, som jet vil bytte ut. Men takk for tips. :)

Anonymkode: a9aed...7e2

Hvordan blir en Leaf for stor?🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Leafen blir for stor. Kjører i dag en Suzuki Swift, som jet vil bytte ut. Men takk for tips. :)

Anonymkode: a9aed...7e2

En brukt Leaf er billige nok at man burde ikke tulle med halv-golfkart elbiler. Ærlig. 
 

Anonymkode: d15c5...571

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leafen blir for bred og lang.

Kikker litt på e-up! og Zoe. Er det noe spesielt jeg bør tenke på når jeg kjøper brukt el-bil?

Anonymkode: a9aed...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leafen blir for bred og lang.

Kikker litt på e-up! og Zoe. Er det noe spesielt jeg bør tenke på når jeg kjøper brukt el-bil?

Anonymkode: a9aed...7e2

For bred og lang? Leaf er jo en liten bil. Er du italiener, eller vant til å bo i en italiensk storby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Leafen blir for bred og lang.

Kikker litt på e-up! og Zoe. Er det noe spesielt jeg bør tenke på når jeg kjøper brukt el-bil?

Anonymkode: a9aed...7e2

Skal du kjøre kun i byen er små elbiler som Zoe eller e-up greit . Til en 100km tur ville jeg ikke kjøpt noe som er mindre enn en Golf. Og en Leaf har faktisk enda mer beinplass foran og bak enn Golf. 

Anonymkode: d15c5...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal du kjøre kun i byen er små elbiler som Zoe eller e-up greit . Til en 100km tur ville jeg ikke kjøpt noe som er mindre enn en Golf. Og en Leaf har faktisk enda mer beinplass foran og bak enn Golf. 

Anonymkode: d15c5...571

Skal ikke kjøre lange turer med den. Opp til ca 100 km i uka, hvor de lengste turene er på 10-15 km. 

Jeg skal ikke bruke den til å frakte noe særlig av varer eller folk, heller. Så jeg trenger ikke mye plass. 

Og nei, jeg er ikke italiener. Men ja, jeg er ganske liten. Og ja, jeg har kjørt Leaf, og den er for stor for meg, spesielt når jeg skal parkere den i garasjen for å lade den. 

Anonymkode: a9aed...7e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I-miev. Liten og billig og akkurat nok rekkevidde for deg. Maks 160 000 NEDC om jeg husker riktig. 

Anonymkode: 6790d...8f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I-miev. Liten og billig og akkurat nok rekkevidde for deg. Maks 160 000 NEDC om jeg husker riktig. 

Anonymkode: 6790d...8f6

Takk for tips! Hva betyr den siste setningen din?

Anonymkode: a9aed...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke kjøre lange turer med den. Opp til ca 100 km i uka, hvor de lengste turene er på 10-15 km. 

Jeg skal ikke bruke den til å frakte noe særlig av varer eller folk, heller. Så jeg trenger ikke mye plass. 

Og nei, jeg er ikke italiener. Men ja, jeg er ganske liten. Og ja, jeg har kjørt Leaf, og den er for stor for meg, spesielt når jeg skal parkere den i garasjen for å lade den. 

Anonymkode: a9aed...7e2

Parkere den i garasjen? Har du egen garasje, eller er det fellesgarasje i sameie/borettslag? Har du tenkt over ladestasjon? Zoe vil gi deg ladeproblemer i en fellesgarasje om det er IT nett der (noe som er vanlig i Norge). Om du må ha en liten bil, er en e-UP mer egnet i så måte med tanke på hjemmelading. Den vil ikke bry seg om det er TN eller IT nett.

Har du egen garasje, er ting enklere, også med Zoe. Da kan du installere egen ladestasjon med trafo (noe du må ha om du har IT nett og eier en Zoe).

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Hva betyr den siste setningen din?

Anonymkode: a9aed...7e2

Tror han oppga NEDC rekkevidden i meter, av en eller annen grunn.

Anonymkode: 2a120...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Parkere den i garasjen? Har du egen garasje, eller er det fellesgarasje i sameie/borettslag? Har du tenkt over ladestasjon? Zoe vil gi deg ladeproblemer i en fellesgarasje om det er IT nett der (noe som er vanlig i Norge). Om du må ha en liten bil, er en e-UP mer egnet i så måte med tanke på hjemmelading. Den vil ikke bry seg om det er TN eller IT nett.

Har du egen garasje, er ting enklere, også med Zoe. Da kan du installere egen ladestasjon med trafo (noe du må ha om du har IT nett og eier en Zoe).

Tror han oppga NEDC rekkevidden i meter, av en eller annen grunn.

Anonymkode: 2a120...15e

Har egen garasje med ladestasjon. Skal sjekke opp dette med ladestasjonen og zoe. 

Anonymkode: a9aed...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en E-Up på 5.året. Kan fortsatt lade den opp til ca 145 km i sommerhalvåret, ca 130 om vinteren. Den er liten, lettkjørt og akkurat passe til litt til og fra kjøring for 1 - 2 personer.

Når du skal velge brukt, forhør deg om hvordan bilen har vært ladet. Min er stort sett kun ladet fra vanlig stikkontakt, altså er batteriet langsomt ladet og ikke presset, slik som hurtiglading medfører. Den er også kjørt "pent", så slitasjen på batteriet virker til å være liten. Problemet med elbiler som kjører lite, er bremsene. Ettersom en elbil gjerne bremser på batteriet (regenerer), så brukes bremsene lite om man ikke er bevisst på noen gode oppbremsinger.  Ergo er mine bremser og bremseskiver skiftet både foran og bak. Ellers lite utgifter, og lav forsikring. 

Vurderer noen ganger å selge den, men ettersom jeg egentlig ikke trenger bil, mer har den fordi sønnene mine innimellom trenger bil, så tenker jeg å beholde den til batteriet ikke vil mer. Etter det blir det ingen ny bil på meg.

 

Anonymkode: 14078...2c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, NBA skrev:

Leaf for stor for en garasje? Her må noen lære seg å parkere. Leaf har jo til og med 360 kamera.

Nå kommer jo det helt ann på størrelsen på garasjen da. Ikke minst hvor mye ræl TS oppbevarer der i tillegg :P

Jeg ville sjekket batterikapasiteten nøye. Det får man sikkert gjort på et verksted av noe slag eller hos en forhandler? I tillegg ville jeg sjekket de tingene som er viktig på alle bilkjøp som teknisk stand osv. NAF-test er jo alltid en god ide :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, NBA skrev:

Leaf for stor for en garasje? Her må noen lære seg å parkere. Leaf har jo til og med 360 kamera.

Spiller det egentlig noen rolle? Jeg ønsker en bil som er mindre enn en leaf. 

Anonymkode: a9aed...7e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Hva betyr den siste setningen din?

Anonymkode: a9aed...7e2

Sorry blandet litt. Maks rekkevidde 160 mil. Tror den koster ca. 160 000 ny. :)

Anonymkode: 6790d...8f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller det egentlig noen rolle? Jeg ønsker en bil som er mindre enn en leaf. 

Anonymkode: a9aed...7e2

Vel, kjenner du de elementære fysiske lovene om trafikksikkerhet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...